Ako Taiwan obmedzil koronavírus a čo sa z jeho krízového manažmentu môžu naučiť podnikatelia

Taiwan je aktuálne vo svete jedinou krajinou, ktorá bola pripravená na epidémiu COVID-19 vyvolanú koronavírusom. Aj preto naň v tomto čase upínajú zrak odborníci a vlády mnohých štátov.

Taiwan je krajina s 23 miliónmi obyvateľov, z ktorých približne 400 tisíc pracuje v Číne. Napriek tomu má ku 15. marcu 2020 len 59 prípadov výskytu ochorenia COVID-19 spôsobeného koronavírusom. Taiwan sa pritom nachádza 100 km od Číny, takže v tesnej blízkosti prvotnej nákazy. Rovnako ako Južná Kórea alebo Japonsko. Obe krajiny ale, na rozdiel od Taiwanu, šírenie vírusu pod kontrolou stále nemajú.

Čo nás o zvládaní kríz, na ktoré sa aj podnikatelia a firmy začínajú pripravovať, môže naučiť práve Taiwan? Ak by som to mala zhrnúť do jednej vety: Super rýchle reakcie na krízovú situáciu, preventívne opatrenia a dôkladná informovanosť obyvateľstva.

Poučenie Taiwanu z poslednej krízy

Taiwanské letiská majú už niekoľko rokov nainštalované merače ľudskej teploty. To znamená, že vedia identifikovať kohokoľvek so zvýšenou teplotou, čo sa javí ako kľúčové v prípade COVID-19. Toto bola len jedna z lekcií, ktoré sa Taiwan naučil po roku 2003 pri prepuknutí SARS-u. Zároveň bol  pripravený:

  1. personálne (špecializovaný tím epidemiológov),
  2. procesne (detailný krízový plán),
  3. logisticky (zásobovanie obyvateľstva) a 
  4. technologicky (tracking pohybu ľudí).

Aplikácia na biznis: Ak ste majiteľom firmy, alebo pracujete v manažmente, nájdite si čas a spomeňte si na všetky krízy, ktorými ste doteraz prešli. V práci aj v súkromí. Všetko si píšte. O čom tá kríza bola? Koho zasiahla? Čo ste sa naučili? Čo ste videli počas krízy inak, ako vidíte teraz, s odstupom času? Predtým ako začnete robiť závažné rozhodnutia v nových krízových situáciách, urobte si svoj vlastný manuál skúseností, podľa ktorých sa budete riadiť.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Super rýchle a rozhodné reakcie

Čína 31. decembra oficiálne informovala Svetovú zdravotnícku organizáciu (WHO), že zachytili niekoľko prípadov neznámej chrípky. Hneď nasledujúci deň Taiwanské centrum pre kontrolu chorôb nariadilo monitoring a kontrolu pasažierov, ktorí prilietali z čínskeho Wuhanu. Zároveň okamžite požiadali Čínu, aby ich tím expertov mohol navštíviť epicentrum nákazy. Napriek vlažným vzťahom s Čínou, Taiwan dostal povolenie vyslať  tím odborníkov 12. januára 2020. Aj napriek tomu, že nevideli všetko to, čo chceli vidieť, vycítili, že nálada v Číne nebola optimistická, a že je treba okamžite konať.

Aplikácia na biznis: Patríte medzi tých, čo už dnes robia rozhodnutia, alebo ešte vyčkávate a sledujete, čo urobia ostatní? Idete s davom, alebo ukazujete davu, akou cestou treba ísť? Napíšte si, aké veci vám ležia momentálne na stole a dokedy sa rozhodnete. Idete napríklad zastaviť investície do marketingu alebo naopak ich práve v tejto dobe zdvojnásobíte? Poraďte sa s ľuďmi, ktorým dôverujete, ale neodkladajte rozhodnutia.

Najdôležitejšie na krízovom manažmente je pripraviť sa na ďalšiu krízu.

— Jason Wang, výskumý pracovník Stanford Health Policy

Vytvorenie kompetentného krízového tímu

Krízový tím Taiwanu viedol minister zdravotníctva Chen Shih-chung. Chen nariadil veľmi úzku spoluprácu s ostatnými ministerstvami, lokálnymi vládami alebo školami. Nešlo len o koordináciu spolupráce jednotlivých organizácií a tímov v záujme zabezpečenia zdravia občanov. Dôraz bol kladený aj na ich dôslednú informovanosť, čo sa aktuálne deje, alebo bude v krajine diať. 

Počas nasledujúcich piatich týždňov Taiwan postupne aktivoval svoj krízový plán, ktorý mal viac ako 124 bodov.  Len niekoľko dní po objavení prvého prípadu, zakázal akékoľvek prílety nielen z čínskeho Wuhanu, ale aj z iných čínskych miest na svoje letiská. Lekári dokázali veľmi rýchlo identifikovať s kým boli nakazení v kontakte, otestovať ich a nechať v domácej karanténe.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Krízový tím zakázal výrobcom vyvážať z krajiny ochranné rúška. Stanovil pravidlá ich distribúcie a jednotnú cenu 0,16 USD za kus. Zároveň poslal do fabrík na výpomoc vojakov z armády, aby štát zabezpečil masívny nárast výroby ochranných rúšok. Týmto krokom sa Taiwan snažil nielen zabezpečiť šírenie nákazy, ale zároveň aj upokojovať obyvateľstvo, ktoré sa pri dostupných rúškach cítilo bezpečnejšie.

Taiwan zároveň nielen testoval veľké množstvo ľudí a viedol si o nich záznamy, ale rovnako zabezpečil aj ich opätovné testovanie v prípade, že ich výsledky boli negatívne.  Zaviedli aj tvrdé sankcie za to, že chorý človek o tom neinformuje príslušné orgány. Jedným z príkladov bola pokuta vo výške 10 tisíc dolárov mužovi, ktorý sa vrátil z čínskeho Wuhanu, a napriek príznakom choroby išiel nasledujúci deň na diskotéku.

Aplikácia na biznis: Môžete mať vo firme šikovných ľudí, ale ak budú príliš rozptýlení a spolu málo komunikovať, vaša firma bude prichádzať o riešenia a o financie. Vytvorte si svoj vlastný krízový tím a zadefinujte každému jasné úlohy. Členmi vášho krízového štábu nemusia byť len zamestnanci, môžete prizvať aj konzultantov, mentorov, iných podnikateľov, ktorým dôverujete a dokonca aj niekoho zo svojich dodávateľov. Vytvorte tím a riaďte ho ako najlepšie viete. Informujte o rozhodnutiach z týchto stretnutí čo najskôr všetkých svojich zamestnancov.

Zabezpečenie základných a nevyhnutných zásob

Do konca februára sa Taiwanu podarilo rozdistribuovať 6,5 mil. ochranných rúšok do škôl a vzdelávacích zariadení, 84 tisíc litrov dezinfekcie na ruky a 25 tisíc meračov ľudskej teploty (Zdroj: Business Insider). Priority vo výrobe dostatočných zásob pre krajinu boli jasne dané a všetky domáce fabriky, ktoré vedeli priložiť ruku k dielu, prispôsobili požiadavkám vlády svoje výrobné programy.

Prečítajte si tiež

Aplikácia na biznis: Každý podnikateľ, ktorý vyrába na sklad, sa už teraz zamýšľa, čo ide vyrábať v nasledujúcom období a ako môže rozložiť riziko. Rovnako aj firmy, ktoré poskytujú nehmotné služby zvažujú, aké nové služby vymyslieť alebo ponúkať počas krízy. Zjednodušte to. Naša psychika si myslí, že rozložením rizika na viac možností (väčšia paleta produktov/služieb) znížime potencionálne straty. Každý biznis je špecifický, ale keby sme aj nasledovali stratégiu Taiwanu (a mnoho iných šikovných podnikateľov, ktorých poznám), počas krízového obdobia sa viacej vyplatí sústrediť sa na menej produktov/služieb, zužovať výrobu a presadzovať nevyhnutnosť a jednoduchosť. 

Otvorená komunikácia a pocit bezpečia

Ľudia v Taiwane sú neustále vyzývaní, aby sa priznali, ak pociťujú príznaky, alebo prišli do kontaktu s niekým, kto sa vrátil z vírusom nakazených miesto. Nemusia sa obávať toho, že by si museli vyberať medzi svojim zdravím a zlou finančnou situáciu. Vláda sa pripravila na to, že každý môže byť testovaný zadarmo a v prípade, že sa u neho vírus potvrdí, a musí ísť na 14 dní do izolácie, štát za neho zaplatí pobyt v nemocnici, jedlo a zdravotnú starostlivosť.

Aplikácia na biznis: Čo môžete urobiť preto, aby ste vašim zamestnancom vytvorili ešte bezpečnejšie prostredie? Ako im môžete ešte pomôcť ochrániť ich zdravie (fyzické aj duševné) a zdravie ich rodín? Pýtajte sa ich počas krízového obdobia častejšie na to, ako sa cítia a čo si myslia. Ľudia chcú vedieť, že na nich záleží. A keď im pomôžete pochopiť, že sú súčasťou niečoho väčšieho a všetci ste v tom spolu, budú pre vás pracovať ešte s väčším nasadením.

Ubezpečujte pravidelne svoj tím, že ak spozorujú nejaký problém, alebo urobia chybu, nech vám ju alebo zodpovednej osobe okamžite nahlásia. Čas hrá v tomto prípade proti vám. To čo sa niektorému z vašich zamestnancov môže zdať ako malý problém, pre krízový tím alebo manažment firmy môže ovplyvniť zásadné rozhodnutia.

Článok pokračuje pod reklamou

Transparentné a aktuálne informácie

Taiwanská vláda počas začínajúcej krízy zabezpečila, že národné televízie aj rádia informovali o aktuálnej situácii a hygienických opatreniach každú hodinu. Informácie boli detailné a podávané tak, aby im ľudia rozumeli a mohli ich tlmočiť ďalej.

Aj vďaka tomu obyvatelia Taiwanu zintenzívnili okamžite svoju osobnú hygienu a hygienu v spoločných priestranstvách. Väčšina rodičov merala deťom teplotu každé ráno a nahlasovali to školám a materským škôlkam. Ľudia nariadenia rešpektovali a spolupracovali.

Aplikácia na biznis: Zamyslite sa nadtým, akými kanálmi sa dnes vo firme šíria najdôležitejšie informácie. Ak je to aj pri ranných kávičkách v kuchynke, toto počas krízového režimu, kedy sa stupňujú zákazy stretávania a pri práci z domu nebude možné. Akými spôsobmi môžete nahradiť aj túto neformálnu komunikáciu? Akú formálnu komunikáciu budete používať so všetkými zamestnancami? Ako často. Informujte svojich ľudí. A veľa. Zároveň ich ale neustále vyzývajte, aby informovali v rovnakej intenzite oni vás a ostatných kolegov.

Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

Využitie technológií všade tam, kde je to možné

Okrem teplomerov na letiskách v Taiwane, môže každý cestujúci po naskenovaní QR kódu oznámiť svoju cestovateľskú históriu a zdravotný stav online. Informácie sa v reálnom čase odosielajú Taiwanskému centru pre kontrolu chorôb. Ľudia, ktorí sa vracajú z nákazou postihnutých oblastí majú povinnú 14-dňovú domácu karanténu. Ich pohyb je kontrolovaný cez mobilných operátorov a za porušenie karantény sú tvrdé sankcie.

Prečítajte si tiež

Aplikácia na biznis: Technológie nám uľahčujú život, ale nie vždy sa s nimi kamarátime. Počas krízového režimu ale často nemáme na výber. Komunikujte s ľuďmi aj pomocou video rozhovorov, ktorým ste sa možno doteraz vyhýbali. Ak si voláte s dôležitým zákazníkom a dohadujete si spoluprácu do budúcnosti, rozhovor si môžete nahrať (samozrejme so súhlasom druhej strany) a neskôr sa k nemu vrátiť. Často totiž, zvlášť v stresových situáciách, prepočujeme dôležité fakty. Ak ste doteraz nemali automatizované procesy a tabuľky, s poklesom zákaziek sa na chvíľu vytvorí kapacita u ľudí, ktorí sa môžu pustiť do povinností, na ktoré nebol predtým čas. Analyzujte dáta, ktoré máte k dispozícii. Premýšľajte, kde všade vám môžu dáta a technológie uľahčiť život? Zapojte samozrejme aj vašich zamestnancov.

Moja biznis rada na záver: Keď čelíte závažnej kritickej situácii je lepšie reagovať opatrnejšie, ako ju podceniť. Nezabúdajte ale, že čas v tomto hrá proti vám, a že dôležité rozhodnutia sa nevypláca odkladať.

Niektoré faktické informácie v článku boli prebraté z nasledovných zdrojov: The Guardian, Business Insider, Vox, Wikipedia, Fortune, Al Jazeera, NBC News

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Vonkajšie žalúzie možno pred kúpou naživo vyskúšať vďaka inovatívnym predajniam

Žilinská firma s tieniacou technikou Profirol ukazuje inovatívnosť aj v predajniach. V čom sa odlišujú od konkurencie a čo ich zaskočilo pri otváraní nových pobočiek?

Starostlivosť o zákazníka u lídra na trhu s vonkajšími žalúziami

Pozitívne recenzie privádzajú do firmy Profirol s tieniacou technikou viac ako polovicu nových zákazníkov. Ako docieliť zákaznícku spokojnosť?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky