Petra Malovcová z FeFe Café: Ak do podnikania nevložíte svoje srdce, ani s ním nezačínajte

Petra Malovcová
Petra Malovcová. Zdroj: Matúš Koprda
Simona Mičová

Vyštudovala som masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave, kde pokračujem aj v doktorandskom štúdiu. Od detstva som kreatívec a dobrodruh. Inšpiráciu do života, ale ja tvorbu hľadám v ľuďoch a ich príbehoch.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Hoci vyštudovala žurnalistiku, návštevy kaviarní a láska ku káve ju inšpirovali k podnikaniu práve v tejto oblasti. Majiteľka FeFe Café Petra Malovcová prepája lokálnosť, originalitu a jedinečný zážitok v pojazdnej trojkolesovej kaviarni.

„Nie je to len vozík, ktorý predáva kávu. Je to niečo, čo dotvára každodennú atmosféru na trnavskom korze,“ hovorí hneď v úvode rozhovoru Petra Malovcová, majiteľka a zakladateľka FeFe Café.

Svoj študentský sen premenila na skutočnosť po tom, čo sa dozvedela, že čaká syna. Obe jej dve deti, ako to sama hovorí, dnes majú štyri roky. Do FeFe vložila svoje srdce a nezabudla pridať ani kúsok duše.

Pri hľadaní ideálneho vozidla mala len jednu podmienku. Nesmel to byť bicykel. A tak výber padol na trojkolesové talianske autíčko piaggio.

Prerábka auta na pojazdnú kaviareň bol rodinný projekt. Kávovary, mlynčeky, aj celú kaviarenskú techniku, ktorá sa skrýva v „podpalubí“ piaggia, vyberala Petra spolu s manželom Petrom. Ten sa postaral o technické prevedenie kaviarničky do podoby, v ktorej je dnes a stará sa o jeho technický stav a bezproblémové fungovanie. „Môj manžel je naše technické perpetuum mobile. FeFe skonštruoval s mojím a jeho otcom. Vďaka nemu to celé „šlape“. FeFe sa stalo jeho záľubou a teraz je vedúci servisu kávovarov.“

Úrady na pojazdnú kaviareň neboli pripravené

Premena samotnej myšlienky do finálnej podoby trvala približne päť mesiacov. Povolenia od hygieny a všetky ostatné náležitosti, s ktorými každý začínajúci podnikateľ musí rátať, však dali zabrať. A hoci si Petrini známi mysleli, že malé piaggio nemôže byť nákladné a ihneď zarobí investované peniaze, boli na omyle.

Cena za skonštruovanie takejto kaviarne záleží hlavne od toho, koľko sa rozhodnete do kaviarenskej techniky zainvestovať. Návratnosť vložených financií je pomalšia. „Toto nie je biznis, o ktorom by som povedala, že je ním možné zarábať veľké peniaze. Človeka to musí baviť. Ak to nerobí srdcom, nech do toho ani nejde. A čo je hlavné, treba byť trpezlivý,“ odporúča Petra. 

Základom úspechu je kvalita

Petra od začiatku existencie kaviarne pracuje výhradne so slovenskými pražiarňami kávy. Keďže chuťou chcú vyhovieť najmä pôžitkárskym kávičkarom v ich ponuke vždy nájdete svetlo praženú kávu a výberovky, ktoré striedajú na základe ponuky pražiarov.

Fefe Café. Zdroj: Matúš Koprda
Fefe Café. Zdroj: Matúš Koprda

Základom úspechu je nielen vysoká kvalita kávy, ale aj jej kvalitná príprava. Tú im zaručuje barista Šimon. Spoznáte ho podľa čierneho klobúka a širokého úsmevu na tvári. Šimon vo FeFe café pracuje od začiatku, v podstate stál pri jeho vzniku. Začal ako brigádnik a postupne sa prepracoval až k víťaznému umiestneniu v kategórii Barista na Majstrovstvách Slovenska v príprave kávy. Tie mu zaručili postup do medzinárodnej súťaže v Bostone, kde sa umiestnil na celkovom 29. mieste.

Ide o najlepšie umiestnenie slovenského baristu v takejto súťaži vôbec. Preto je namieste spýtať sa Petry, či sa neobáva, že im Šimona „uchmatne“ konkurencia. „Nie, Šimon je už súčasťou FeFe nielen ako barista, ale aj ako obchodný partner v cateringovej časti,“ dodáva s úsmevom.

Od autíčka ku cateringu

Aj FeFe Café, ako každé dieťa, pocítilo potrebu rásť. Keďže sa pridržiava filozofie originality, jedinečnosti a lokálnosti, rast prišiel smerom ku kompletnému kávovému cateringu. Petra sa rozhodla postaviť mobilný a samostatne stojaci bar, ktorý cestuje na akcie aj mimo trnavský región a ponúka služby šité na mieru. „Snažíme sa ľuďom prinášať dobrú kávu a dobrý 100 % produkt, a to kamkoľvek. Koncept kávového cateringu je založený na zážitku. Ľudia môžu baristu sledovať pri práci, pýtať sa ho na spôsoby prípravy kávy.“

Hoci je kávový catering pod tou istou značkou ako piaggio, podľa Petry si ide inou, vlastnou cestou. Príde na oslavy, svadby, akékoľvek kultúrne podujatia. Okrem kávy ponúka aj miešané drinky, ktoré si vymýšľajú sami. „Našou filozofiou je priniesť ľuďom nielen kvalitný produkt, teda kávu či koktejly, ale aj zážitok. Pocit reálneho kaviarne respektíve baru kdekoľvek. Či už je to pouličná garden party alebo svadba v stodole,“ dopĺňa Petra.

Kým piaggio je pre ľudí v meste, bar cestuje. Je aj oveľa spratnejší, sama Petra povedala, že s trojkolesovým autíčkom by ste tristo schodov na zámockú svadbu asi nevyšli. Ani v jednom prípade však nejde len o gastro kulisu. FeFe má byť súčasťou spoločenských a kultúrnych podujatí v meste aj v regióne. Tohto princípu sa pridržiava aj Petrine základné motto podnikania „Spájame lásku k dobrej káve s láskou k mestu“.

Od jari do zimy v srdci Trnavy

Ak by ste hľadali piaggio značky FeFe v iných mestách, vaša snaha by bola márna. Petra sama hovorí, že ako na začiatku, tak ani teraz nemajú ambíciu rozširovať svoj koncept a podnikateľský zámer na celoslovenskej úrovni. FeFe je výhradne regionálna kaviareň, ktorá sa od jari do zimy sústreďuje v Trnave pred Divadlom Jána Palárika v Trnave. „Pre mňa je spolupráca s mestom a samotné prepojenie s Trnavou jednoducho srdcovka. Trnava je dušou FeFe, a preto vždy uprednostnime trnavské podujatia. Vždy sme radi, keď sa naskytne možnosť spolupráce.“

Zákazníci FeFe Café. Zdroj: Matúš Koprda
Zákazníci FeFe Café. Zdroj: Matúš Koprda

Práca v teréne však má svoje vrtochy, zisky ovplyvňuje najmä sezónnosť. Za obdobie svojho fungovania majitelia už odsledovali, kedy je vrchol sezóny, a kedy je to presne naopak. Biznisu najviac prajú hlavne jarné a letné mesiace, v tomto období je aj väčšina outdoorových udalostí v meste a v regióne. Ak vyjde pekná jeseň, radosť je o to väčšia.

Keďže FeFe je kaviareň priamo na ulici, najdôležitejším a rozhodujúcim faktorom ostáva hlavne počasie. „Počasie na nás vplýva. Hlavne zlé poveternostné podmienky sú dôvodom, pre ktorý nemôžeme niekedy vyjsť do ulíc medzi ľudí. Hovoríme preto, že príprava kávy na ulici je už vysoká baristika, keďže baristi musia v exteriéri reagovať na množstvo faktorov. Veľa sa tým naučia.“ Riešenie takéhoto problému je vraj jednoduché. Rovnomerne rozložiť financie, aby zárobkovo silnejšie mesiace vedeli potiahnuť tie zárobkovo slabšie.

V Trnave je veľa kaviarní, no Petra ich vníma ako zdravú konkurenciu. „Vzťahy medzi rôznymi prevádzkami a podnikmi nie sú o súťažení. Panuje medzi nami spolupatričnosť. Pomáhame si, kedy vieme a môžeme, máme medzi sebou kamarátske vzťahy. Vieme si navzájom vyjsť v ústrety. Každý si to svoje miesto na trhu našiel, a tak sa nevnímame negatívne.“

Článok pokračuje pod reklamou

Rodičovstvo nemusí byť pri podnikaní strašiakom

Zosúladenie rodinného a biznis života vie byť náročné. Synček Tadeáš a FeFe sú pre Petru dve najväčšie lásky. Keďže myšlienku pojazdnej kaviarne začala Petra intenzívne riešiť práve na začiatku tehotenstva, materstvo s biznisom muselo ísť ruka v ruke. 

„Na Mestskom úrade si ma pamätajú ešte z čias, keď som mala brucho. FeFe som budovala s Tadeášom pod pazuchou a hoci teraz je už škôlkar, často je so mnou, keď riešim aj pracovné záležitosti. Niekedy mám ale pocit, že to je organizovaný chaos,“ smeje sa Petra.

Pri odpovedi na otázku, ako od začiatku zvládala byť nielen podnikateľkou, ale hlavne mamou, Petra vypichla dva určujúce faktory. Po prvé - dobrý time management, po druhé - určiť si priority.

Rodina je pre ňu stále prvoradá a aj preto Petra všetky veci ohľadom FeFe riešila v rámci režimu, ktorý jej doprial malý. Veľkou oporou jej bol aj manžel a obe babky, ktoré boli vždy po ruke, keď bolo treba. Teraz sú jej dni pokojnejšie. „Tadeáš už chodí do škôlky, a tým pádom nemusím deliť čas medzi neho a prácu. Kým je v škôlke, vybavím si väčšinu vecí a potom sa venujem jemu.“

Spokojný zákazník je chodiacou reklamou

O FeFe Café sa môžete čo-to dozvedieť aj na sociálnych sieťach. Na promovanie značky však Petra reklamné agentúry nevyužíva. Všetky účty spravuje sama, najväčšou investíciou na Facebooku bola platená reklama. Hovorí, že výhodou lokálne orientovaného podnikania je, že o vás ľudia vedia, hovoria o vašich produktoch a službách. Je to ako keď stretneme známeho a poviete mu, čo je nové a kde sa v najbližších dňoch budete nachádzať.

Petre však výborne funguje aj spolupráca s Trnavským rádiom alebo so značkou domácich sirupov - Herbert sirupy. Tento rok spojili sily a po prvýkrát ste ich mohli nájsť na festivale Pohoda. Spolupráca pramení nielen z predošlých pracovných skúseností, ale aj z rovnakej filozofie v podnikaní, ktorá vychádza práve z lokálnosti a jedinečnosti ponúkaných produktov. Tie v oboch prípadoch prepájajú skvelú chuť pripravovaných nápojov a zážitok.

Život na ulici ich baví

Petra Malovcová. Zdroj: Matúš Koprda
Petra Malovcová. Zdroj: Matúš Koprda

„Veľa ľudí sa nás pýta, či si nechceme zriadiť aj kamennú prevádzku. Pouličný rytmus nás však baví. Veľa zákazníkov sa za tie štyri roky stalo našimi priateľmi. S FeFe rástli aj rodiny. Mamičky, ktoré kedysi kočíkovali, teraz jedným očkom pozorujú pobehujúce deti. Preto nám ulica stále vyhovuje. Viete sa s ľuďmi zblížiť a bavíte sa len tak o živote,“ dodáva Petra s úsmevom na tvári.

FeFe sa však chce posúvať ďalej. Prvou extenziou je catering a želaním Petry a celého tímu je, aby tá cesta, na ktorú sa pred štyrmi rokmi vydali, aj naďalej niekam viedla. „Otvorená cesta dáva možnosti a priestor na prepájanie. Bola by som rada, keby čokoľvek, čo vymyslím, bude ďalšou extenziou FeFe.“

Hlavnými cieľmi ostáva nasledujúce:

●        Zachovať FeFe Café ako unikát,

●        Prepájať FeFe s ľuďmi, mestom a kultúrou,

●        Riadiť sa mottom „Spájať lásku k dobrej káve s láskou k mestu“.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Simona Mičová
Simona Mičová

Vyštudovala som masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave, kde pokračujem aj v doktorandskom štúdiu. Od detstva som kreatívec a dobrodruh. Inšpiráciu do života, ale ja tvorbu hľadám v ľuďoch a ich príbehoch.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Eva Škovranová (1907 Perfumeries): Biznis mi doslova vonia

Hoci poriadne nevedela jazyk, zavolala majiteľke parížskej predajne luxusných parfumov, že u nej chce predávať svoje produkty. Uspela a dnes jej parfumy kúpite po celom svete.

Iveta Hrabovská (GentleJam): Biznis vymyslený pri víne

Zanechala kariéru televíznej redaktorky, aby zistila, ako vyzerá tona sliviek pohromade. Jej špeciálne džemy a omáčky s alkoholom sa vylučujú s jazdou autom, no rozhodne stoja za to.

Klaudia Bednárová (The Bridge): Jazyky učíme v Bratislave a testujeme v Ázii

Keď ju prijímali ako lektorku do jazykovej školy, nikto nezisťoval, či ovláda angličtinu. Dnes má vlastné jazykové centrum a na lektorov vysoké nároky.

mile - Etické oblečenie pre malých i veľkých

Miriam Šichmanová a Lenka Garajová sa poznali sa na kurze tehotenskej jogy. Biznis rozbehli na materskej a budovali ho s deťmi na rukách. Chceli na trh priniesť kvalitné a etické oblečenie, do ktorého by obliekli svoje deti.