Pes v kancelárii – posilňuje ducha tímu a rozbíja bariéry

Pes v kancelárii – posilňuje ducha tímu a rozbíja bariéry
Simona Mičová

Vyštudovala som masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave, kde pokračujem aj v doktorandskom štúdiu. Od detstva som kreatívec a dobrodruh. Inšpiráciu do života, ale ja tvorbu hľadám v ľuďoch a ich príbehoch.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Psy sa dnes už neobmedzujú len na domáce prostredie, ale vo veľkom sa začínajú objavovať aj v práci. Ako však zvládnuť prítomnosť psíka v kancelárii tak, aby boli všetci kolegovia v pohode?

Sú štvornohý, občas nadmerne pĺznu a slintajú, no aj tak im už celé desaťročia patrí titul “Najlepší priateľ človeka”. Možno aj z tohto dôvodu sa psy stávajú súčasťou pracovnej rutiny mnohých nadnárodných spoločností, coworkingových centier či agentúr.

Svojou prítomnosťou na pracovisku nielen uvoľňujú často napätú pracovnú atmosféru, ale podľa viacerých výskumov zvyšujú aj latku morálky a prehlbujú medziľudské vzťahy. Vedci, ktorí skúmajú úlohu domácich zvierat pri tlmení stresu navyše uviedli, že domáce zvieratá môžu slúžiť aj ako zdroj sociálnej podpory, dokonca účinnejšie než manžel/manželka alebo blízki priatelia.

Vzhľadom na to, že väčšina ľudí bojuje s dlhou pracovnou dobou, zvyšujúcimi sa nárokmi na prácu a veľkým stresom, predstava pracovného prostredia, ktoré je priateľské k zvieratám, sa stáva čoraz príťažlivejšou. Rozhodnutie prijať psy alebo iné zvieratá do pracovného prostredia by sa malo robiť s dôkladným zvážením všetkých relevantných faktorov. Trend takzvanej “Dog friendly office” je však veľmi populárny a na chuť mu prichádzajú už aj slovenskí zamestnávatelia.

Pes ako kolega už aj v slovenských firmách

„Keď sa môj kolega a biznis partner Patrik (Patrik Dragula je spolumajiteľ a spoluzakladateľ spoločnosti Pelikán, pozn. red.) presťahoval do Bratislavy, bolo mu trochu smutno. A tak si kúpil psa, Marvina. Nemohol ho nechať samého doma, takže ho začal brávať do práce. Neskôr štvornohý chlpáč pristál aj v mojej domácnosti, a tiež som ho začala vodiť do roboty,“ hovorí Tatiana Ondrejková, CEO cestovnej agentúry Pelikán. A keďže si psíkov do práce doviedlo rovno najvyššie vedenie, rozhodli sa túto možnosť dať aj svojim zamestnancom. Mali len jednu jedinú podmienku, aby bol pes vychovaný.

So psou politikou sa stotožňujú aj agentúrni kreatívci. Inak to nie je ani v kolektíve agentúry PS:Digital. Mať psa na pracovisku im príde celkom prirodzené, nad povoleniami či zákazmi sa často nestihli ani poriadne zamyslieť. „Prišlo to spontánne. V období, keď v agentúre ešte nebol žiaden psík, sme si jedného vyrobili - normálne z papiera. Volal sa Bazalka. Neskôr sme príležitostne strážili najstaršieho člena nášho tímu, Bobiku. Postupne sa s počtom zamestnancov začal zvyšovať aj počet psov. A ako hovorí náš šéf - so psíkmi prichádzajú aj dobrí ľudia. A tak sa tohto princípu držíme,“ odpovedá Nika Duchová, Digital Marketing Consultant.

Spoločník v kancelárii Pelikán.sk. Zdroj: Archív cestovnej kancelárie Pelikán
Spoločník v kancelárii Pelikán.sk. Zdroj: Archív cestovnej kancelárie Pelikán

Psie návštevy postupne povoľujú aj v coworkingoch. Coworking Nová Cvernovka v Bratislave si chod bez psíkov už nevie predstaviť. Tie majú prístup ako do kancelárií, kde sídlia klienti, tak aj do spoločných a open office priestorov. „Už ani nevieme, ktorý náš člen s tým prišiel ako prvý. Mal psa a spýtal sa, či ho môže so sebou priniesť do coworku. Súhlasili sme za podmienky, že psík nebude vstupovať do priestorov, kde sa pohybujú deti, a že v prípade, ak to bude niekomu prekážať, toto rozhodnutie prehodnotíme,“ hovorí Martina Godálová, komunitná manažérka Coworking Cvernovka.

Pracovné prostredie kvôli psovi meniť nemusíte

Ak si chcete zobrať psa do kancelárie počas pracovnej doby, musíte mu zabezpečiť vodu, niečo malé pod zub a napríklad aj pelech, kde si oddýchne a nechá vás pracovať.

Nejde teda o zmeny, ktoré by priamo zasahovali do chodu kancelárie a žiadali si špeciálne úpravy prostredia. „Zmeny pracovného prostredia neboli v našom prípade potrebné. Snažíme sa všetko nechávať na kolegov, ich vzájomný rešpekt a dohodu,” prezrádza Miška Kolláriková, Office Assistant cestovnej kancelárie Pelikán.

Ak pracujete v open office a chcete psovi zamedziť prístup do niektorých častí, praktickým pomocníkom vedia byť aj detské zábrany medzi stolmi či mini zóna s hračkami, ktorá upúta ich pozornosť a zabráni im v šarapatách. Na jednom sa však zhodujú viacerí, ak sa nechcete nabehať viac ako je treba, naučte sa zatvárať dvere. V opačnom prípade deň nestrávite v práci, ale naháňaním psa po uliciach mesta.

Kým si však do kancelárie zaobstaráte psa, overte si či je jeho prítomnosť povolená v súlade so zmluvou o prenájme. Rastislav Bahurinský, CEO agentúry This is Locco, si tento “detail” overoval už viackrát. A práve fakt, že priestory, v ktorých sídlite, nevlastníte, vás môže stopnúť od politiky dog friendly prostredia.  „Počas fungovania agentúry sme vystriedali viacero priestorov a pri dohadovaní prenájmu sme vždy mali podmienku, aby bol možný vstup aj so psom. A doteraz nemal s touto požiadavkou nikto problém.“

Podobne to vníma aj Pelikán. Kým v Bratislave sú psy vítané, vo Zvolene, kde sídli časť zákazníckeho servisu, majiteľ zvieratám vstup do budovy neumožňuje.

Na čo všetko musíte myslieť pri povolení vstupu zvierat do kancelárii si môžete prečítať aj v článku Pes a iné zvieratá na pracovisku.

Tímový duch v This is Locco. Zdroj: Archív agentúry This is Locco
Tímový duch v This is Locco. Zdroj: Archív agentúry This is Locco

Každý pes je iný

Pri rozhodovaní sa, či začleniť psa do pracovnej rutiny, sa určite zamyslite nad tým, aký dopad bude mať jeho prítomnosť na celkovú pracovnú atmosféru a efektivitu. V digitálnej marketingovej agentúre Hype síce výrazný rozdiel v efektivite nepozorujú, no podľa kreatívneho riaditeľa a spoluzakladateľa agentúry Mareka Didáka to určite nie je so psíkmi horšie ako bez nich. Najväčším plusom je, že s počtom chlpáčov u nich rastie dobrá nálada. Okrem toho, ak sa v práci zdržíte, nemusíte si lámať hlavu nad tým, čo sa práve deje u vás doma.

Pracovný relax v agentúre Hype. Zdroj: Archív agentúry Hype
Pracovný relax v agentúre Hype. Zdroj: Archív agentúry Hype

Rovnako ako ľudia, povahovo rôzne vedia byť aj psy. Preto netreba zabúdať na fakt, že aj pes je len tvor, ktorý má svoje muchy. Rastislav Bahurinský, CEO agentúry This is Locco, ich úsmevne kategorizuje do dvoch náladových skupín. „Niektorí sú úplní flegmatici a ani nevieme, že tu sú. Iným stačí, aby počuli akýkoľvek menej zvyčajný zvuk a je bordel.“

Viac psov v kancelárii? Spíšte si pravidlá

Agentúra PS:Digital je so psami natoľko spätá, že si na ich obraz vytvorila aj svoj vlastný merch a sú súčasťou obsahu na sociálnych sieťach, ktorý je medzi ľuďmi obľúbený. Psy im teda poslúžili aj ako dobrý brand awareness. „Naša agentúra je už tak spájaná so psami, že niektorí ju volajú PES: Digital,“ odpovedá Nika Duchová, Digital Marketing Consultant.

Momentálne sa u nich v agentúre pohybuje deväť externých psíkov a tri stálice, ktoré sú každodennou súčasťou kancelárie. Aj preto u nich vznikla nová pracovná pozícia - Dog Manager, ktorej sa zhostila ona sama. „Máme napísané pravidlá psíčkarov, takzvané “Dogital Rulezz”, na ktoré dohliadam. Pod moje kompetencie spadá schvaľovanie každého nového psa v kancelárii (podľa rasy, povahy a pod.) alebo riešim prípadné neposlušnosti psov a ich majiteľov.“

V konečnom dôsledku sú však psy zdrojom nečakanej zábavy, preto striktné dodržiavanie pravidiel nie je potrebné. „Často sa na nich smejeme, spoločne brainstormujeme, hráme sa s nimi. Produktivite len prispievajú,“ dopĺňa Nika.

Ak by ste sa chceli inšpirovať aj vy, zopár pravidiel dávame do pozornosti:

  • Psík je v office pod dohľadom svojho majiteľa, pri stole alebo v peliešku.
  • Ak si majiteľ psíka potrebuje odskočiť na obed/meeting, nájde za seba 100 % náhradu, ktorá na neho dá pozor.
  • Psíky sa po office nenaháňajú a nerušia pracujúcich ľudí - štekotom, kňučaním.
  • Akékoľvek kŕmenie psíkov prebieha po konzultácii s majiteľom, aby sme nenarušili ich stravovacie návyky a diéty.

Okrem toho sa v PS:Digital medzi zamestnancami obľúbil aj takzvaný dog sharing, ktorý funguje veľmi jednoducho. „Ak si potrebuješ dať pauzu, alebo ak sa potrebuješ prevetrať, vypýtaš si psíka od majiteľa a ideš sa s ním prejsť. Šťastný pes, šťastný majiteľ, šťastný ty. Jednoducho je to psíkohygiena,“ vysvetľuje s úsmevom Nika.

Článok pokračuje pod reklamou

Pes - najlepší lámač medziľudských bariér

Výhodou tohto tvora v kancelárii je, že funguje ako spoločenský lep, spájač či inak povedané - lámač medziľudských ľadov.

„Máme skúsenosť, že vzťah alebo konverzáciu nadväzujú aj ľudia, ktorí by za iných okolností vzájomne neinteragovali. Atmosféra na pracovisku je uvoľnenejšia bez toho, aby bola menej seriózna,“ hovorí Mirka Jozová, PR pre český a slovenský Amazon. Aj v pobočke v Prahe je vítaný každý chlpáč, ktorý sa vie prispôsobiť prostrediu a neprejavuje známky agresie. Prvé psie kancelárie v rámci spoločnosti totiž vznikli už v Seattli, kde má Amazon hlavnú centrálu. A aj preto sa politika dog friendly office aplikovala do našich podmienok.

Mať otvorený pracovný priestor aj pre zvieratá by Mirka odporučila všetkým. Psy uvoľňujú atmosféru, vznikajú humorné situácie a zbližujú ľudí. Dnešná mladá generácia je podľa jej skúseností na takýto prístup (flexibilná pracovná doba, pes v práci), už zvyknutá. Navyše, neobmedzená psia náklonnosť spôsobila, že aj zarytí psí „odporcovia“, si takýchto kolegov na pracovisku veľmi obľúbili.

Momentka popri práci v This is Locco. Zdroj: Archív agentúry This is Locco
Momentka popri práci v This is Locco. Zdroj: Archív agentúry This is Locco

Rovnako to funguje aj v cestovnej agentúre Pelikán. „Na našich chodbách stretnete všetko - od malých jack russelov, cez stafordov, útulkáčov až po výstavné kólie či nemecké dogy. A častokrát v jednej kancelárii,“ hovorí Miška Kolláriková, Office Assistant cestovnej kancelárie.

Politiku jedného psa neuplatňujú, s kolegami si radi vymenia zážitky z večerného venčenia, posťažujú sa na nepríjemné zážitky od zverolekára, a ak má niekto zo psíčkarov práve dôležité stretnutie, sú viac než ochotní postarať sa o jeho maznáčika.

Iným príkladom spájania je skúsenosť z PS:Digital. V dnešnej dobe internetu si v open office zamestnanci totiž väčšinou nasadia slúchadlá, sadnú za stôl a ak niečo potrebujú od kolegov, napíšu im správu hoci od nich sedia ledva dva metre. Pes však v tejto situácii predstavuje primárny impulz, ktorý tento stereotyp narúša a nabáda ku priamej komunikácii. K tomu, aby ste odložili slúchadlá a začali konverzovať o niečo tradičnejšie, medzi sebou navzájom.

Rovnaký efekt má pes aj na komunikáciu s klientom. Rastislav Bahurinský z This is Locco potvrdzuje, že pes je často “ice-breaker” aj pri stretnutí s klientom. „Je prvý, kto klienta privíta pri dverách kancelárie a vo väčšine prípadoch je to príjemné stretnutie. Stretávame sa s tým, že sa klienti hneď pýtajú kde je Adela - náš terrier, nakoľko ju poznajú zo sociálnych sietí.

Nie všetci psy majú do kancelárie zelenú

Nanešťastie, nie každý pes je vhodný do kancelárskych priestorov. Nami oslovené firmy majú stopku pre psa v prípadoch, ak:

  • ničí majetok,
  • je agresívny voči ostatným psom, zamestnancom,
  • je nevychovaný,
  • nemá základné hygienické návyky,
  • jeho majiteľ nerešpektuje ostatných kolegov,
  • s jeho prítomnosťou majú iný kolegovia/členovia kancelárie problém.

Všetci opýtaní sa však jednoznačne zhodli, že základom predchádzania takýmto nepríjemnostiam so psíkmi je dobrá komunikácia a vzájomná dohoda medzi zamestnancami v rámci daného oddelenia alebo kancelárie. Preto, ak nad týmto konceptom uvažujete, nezabudnite o tom informovať aj vašich potenciálnych uchádzačov do zamestnanie či stážistov. Predídete tak prípadnému šoku, ktorý môže spôsobiť či už fóbia alebo aj obyčajná alergia na zvieracie chlpy.

Nevýhody dog friendly office:

  • občasný hluk,
  • nevychovaný pes vie narobiť viac škody ako osohu,
  • vyrušovanie,
  • nižšia flexibilita pohybu zamestnancov - psíčkarov, nie každý podnik/priestor je dog friendly.

Výhody dog friendly office:

  • zábava a povzbudzovanie kreativity,
  • budovanie priateľskej, uvoľnenej atmosféry,
  • budovanie tímového ducha,
  • podporuje vzájomnú komunikáciu medzi zamestnancami,
  • znižovanie stresu v práci,
  • majiteľ nemusí mať starosti, čo robí zviera samé doma,
  • zdravotný pohyb medzi pracovnými prestávkami,
  • skvelý na budovanie povedomia o značke.
Tímová porada v PS:Digital. Zdroj: Archív agentúry PS:Digital
Tímová porada v PS:Digital. Zdroj: Archív agentúry PS:Digital

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Simona Mičová
Simona Mičová

Vyštudovala som masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave, kde pokračujem aj v doktorandskom štúdiu. Od detstva som kreatívec a dobrodruh. Inšpiráciu do života, ale ja tvorbu hľadám v ľuďoch a ich príbehoch.


Organizačná štruktúra - akú si vybrať pre svoju firmu?

Aké typy organizačných štruktúr poznáme a ktorá sa hodí pre konkrétnu firmu? Potrebuje startup inú organizačnú štruktúru ako zabehnutá firma?

Trh práce v roku 2019: Firmy sa bijú o zamestnancov s mäkkými zručnosťami

Firmy robia v súčasnosti všemožné kroky, aby boli pre uchádzačov atraktívne. Zmenili sa aj požiadavky spoločností na nových zamestnancov. Preferujú mäkké zručnosti nad odbornými znalosťami.

Športové poukazy - príspevok zamestnávateľa na šport dieťaťa od roku 2020

Zamestnanec môže od roku 2020 požiadať zamestnávateľa o príspevok na športovú činnosť dieťaťa (tzv. športový poukaz). Aké sú podmienky, v akej výške možno uplatniť príspevok a aký vplyv má na dane a odvody?

5 faktov o zamestnávaní prvého zamestnanca (infografika)

Ak sa podnikateľ rozhodne zamestnať prvého zamestnanca, čaká ho množstvo povinností vyplývajúcich z rôznych zákonov. Prečítajte si, čo obnáša zamestnávanie na Slovensku.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky