Pavol Kubošek (KVANT spol. s r.o.): Potrebné je chcieť dnes, zajtra i po rokoch

Podnikateľský príbeh dvoch fyzikov, ktorých laserové produkty je možné nájsť na diskotékach, univerzitách, výrobných halách po celom svete.

Spoločnosť KVANT spol. s r.o., známa predovšetkým svojimi laserovými šou, sa venuje širokému spektru aktivít. Okrem vývoja a výroby laserových systémov pre oblasť reklamy, umenia a zábavného priemyslu, realizuje vývoj softvéru, výrobu didaktickej techniky pre vzdelávanie, predaj meracej techniky, kamerových systémov a ďalšie činnosti. Pri vývoji laserových systémov spolupracuje s viacerými zahraničnými spoločnosťami. Kvant vznikol v roku 1995 spojením síl, znalostí, vedomostí a ambícií dvoch fyzikov, Pavla Kubošeka a Ľubomíra Macha. Príbeh sa však začína už v roku 1990, keď si Pavol prečítal novinový článok, ktorý ho posadil do taxíka. V roku 2013 spoločnosť predáva svoje výrobky do tridsiatich piatich krajín a jej laserové produkty je možné nájsť na diskotékach, univerzitách, výrobných halách, a ďalších miestach po celom svete.

Neštudovali sme ekonómiu, ale fyziku - kvantovú elektroniku

Po štúdiu kvantovej elektroniky na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Komenského si Pavol našiel zamestnanie na ústave merania Slovenskej akadémie vied. „Svetelná technika a lasery ma vždy fascinovali. Po škole som s nimi pracoval aj na ústave merania. Prišla však revolúcia a začal som sa viac zaujímať o to, čo by som robil. V novinách som si prečítal inšpiratívny článok od vtedajšieho ministra, pána Čalfu, v ktorom opisoval, že ľudia sú ako hlúpy Jano, pretože stále iba čakajú, kedy príde šťastie, no pre šťastie sa treba zohnúť a zodvihnúť si ho.“

Pavla táto metafora oslovila a naštartovala. „Rozhodol som sa zohnúť a vyskúšať to. Mal som dvadsaťšesť rokov a nemal som k dispozícii žiadne finančné prostriedky. Mal som však auto, tak som popri práci na ústave merania začal robiť taxikára. Bolo to úplne iné prostredie a stretol som pri tom veľmi veľa zaujímavých ľudí, aj inžinierov a doktorov. Uvidel som život z inej strany.“ Počet taxikárov však rástol a už po polroku ich bolo viac ako dosť. „Finančne už nebolo zaujímavé pokračovať v tom. Peniaze mi to prinieslo a mohol som sa venovať sofistikovanejším činnostiam.“

Pavol začal výrobou kamerových systémov na mikroskopy, ktoré predával do škôl. „Z vlastného štúdia som mal skúsenosti, že študenti pozerajú do mikroskopu, vidia mihalnicu a myslia si, že našli to, čo mali hľadať. Vyrobil som zariadenie, ktoré sa dalo s kamerou adaptovať na mikroskop a predával som k nemu aj monitor, aby učiteľ mohol študentom ukázať, na čo sa majú zamerať, ako majú zaostriť a podobne. Videl som, že také produkty už existujú v zahraničí a zdalo sa mi to zaujímavé.

Vtedy som sa stretol so svojím bývalým spolužiakom z vysokej školy a mojím dnešným spoločníkom, Ľubomírom Machom.“ Ľubomír je o tri roky mladší, no Pavol ho už z vysokej školy poznal ako veľmi šikovného človeka. „Tiež sa venoval výrobe a predaju rozličných vecí pre školy, tak sme začali spolupracovať. Obaja sme podnikali na živnosť.“ Spoločnou činnosťou bola výroba učebných pomôcok. „Bolo nám to blízke, nemali sme dlho od ukončenia štúdia, poznali sme učiteľov a vedeli sme, čo by potrebovali.“ Keď vymysleli nejakú novú pomôcku, urobili o nej prospekty a rozoslali ich po školách. Keď potrebovali do optických súprav, ktoré distribuovali do škôl, lasery, začali si ich z optických diód sami vyrábať. „Obaja sme predsa vyštudovali kvantovú mechaniku. Pri ich výrobe nás napadla ďalšia možnosť ich využitia - laserové šou.“ Pavol a Ľubomír spolupracovali stále viac, až ich to po troch rokoch priviedlo k myšlienke spoločného podnikania. „Rozhodli sme sa, že to bude jednoduchšie a v roku 1995 sme založili spoločnosť. Funguje nám to dodnes, pretože sa vieme o všetkom otvorene porozprávať.

V zahraničí predávame lasery prostredníctvom distribútorov

Myšlienkou laserových šou sa začali seriózne zaoberať v roku 1996. „Na niečo také boli potrebné investície, čiže začiatky laserových šou sme financovali z predaja učebných pomôcok.“ Pavol podotýka, že urobiť laserovú šou nie je až také zložité, ako by sa mohlo zdať. „Nie je na to potrebných veľa komponentov. Ide skôr o dobrú kombináciu kvality a ceny a predovšetkým je dôležité vybudovať si v tej oblasti meno.

Začali sme si robiť reklamu, získavať referencie a stúpať v rebríčku nahor.“ Zdôrazňuje, že ani on, ani Ľubomír neštudovali ekonómiu, ale fyziku, a otázky ako biznis plán vôbec neriešili. „Postupovali sme intuitívne, vedeli sme, čo chceme dosiahnuť a zvyšok sme vymýšľali postupne a logicky. Oslovili sme spoločnosti, ktoré sa zaoberali predajom svetelnej techniky a získali sme u nich niekoľko zákazníkov. Keď sme však chceli s našimi lasermi preraziť vo svete, bolo potrebné začať chodiť na výstavy. Cestovali sme na výstavy do Talianska a do Nemecka a získali sme tam niekoľko ďalších zákazníkov. Okrem toho sme si urobili prospekty a vytvorili internetovú stránku.“ Pavol upozorňuje, že pri nových obchodných partneroch a klientoch môžu niekedy nastať problémy s nezaplatením za tovar alebo služby. „Niekedy to môže firme spôsobiť seriózne problémy. Pri nových klientoch preto tovar väčšinou dodávame až po zaplatení.“

Prvú zahraničnú zákazku získali v Českej republike. „Všetkých klientov sme získavali na výstavách, až kým nám v roku 1997 úplnou náhodou nezavolala spoločnosť z Rakúska, ktorá si od nás objednala laserovú šou na Krétu. Dnes by sme tie lasery zbalili a zobrali so sebou v kufri, no vtedajšia technika zaplnila celú Áviu. Odviezli sme ju na letisko a kvôli jej nakladaniu let meškal dve hodiny. Mysleli si, že zoberieme iba pár vecí, rozhodne nečakali plné auto.“ Šou dopadla veľmi dobre a spoločnosť sa posunula vpred. „Odvtedy si nás rakúska spoločnosť objednávala na všetky akcie, ktoré robili. Dostali sme sa s našimi šou do Tunisu, na sedemdesiattisícový štadión San Siro v Taliansku alebo na olympijský štadión v Mníchove.“

Konkurencia v oblasti laserových šou je značne rozvinutá, no Kvantu problémy nespôsobuje. „Sme jedna z mála firiem, ktoré sa venujú laserovým šou a zároveň si tie lasery sami vyrábajú. Pri výrobe sa vždy snažíme vyrobiť výrobok špičkovej kvality. Cenu zbytočne nenaťahujeme do výšky, skôr hľadíme na spokojnosť klienta a rozmýšľame, ako produkty vyrobiť za rozumné peniaze. Úspech laserových šou najviac závisí od ľudí, ktorí ich programujú a robia. Je to umenie, ale veľmi špecifické v tom, že klienti, ktorým šou ponúkame, mnohokrát povedia, že laserovú šou už videli. Avšak ak by sme ponúkali vystúpenie speváka, nepovedali by, že toho speváka už počuli. Pri laserových šou je laser len akoby hlasom, a človek, ktorý ju robí, je spevákom. Celý úspech závisí na ňom, ako šou precíti, ako skombinuje farby a tvary s hudbou. Dôležité je dotknúť sa ľudí, aby šou precítili aj oni a mali z nej úžasný zážitok.

Podnikateľ, ktorý začal z nuly, vie, ako ťažko sa niečo buduje a dáva si na pády pozor

Pri rozširovaní portfólia činností postupovali podľa požiadaviek trhu. „Podnikateľ, ktorý sa svojej spoločnosti aktívne venuje, získava pri svojej činnosti spätnú väzbu od svojich distribútorov a zákazníkov. Tí mu sami povedia, čo chcú alebo potrebujú. Podnikateľ, ktorý navyše má víziu, ktorú chce dosiahnuť, sleduje trh aj sám a svojím zákazníkom aktívne a z vlastnej iniciatívy ponúka nové veci a smery.“ Pavol s Ľubomírom v podnikaní vždy postupovali opatrne a konzervatívne.Vďaka tomu sa nám väčšie pády vyhýbali. Ani jeden z nás nechce rýchlo vzlietnuť a rýchlo padnúť, preto rastieme kontinuálne. Počas krízy sme, prirodzene, mali výpadok objednávok. Tento pokles nebol zavinený samotnou firmou, ale podmienkami zvonku.“ Ako dôvod, prečo si dávajú pozor na pády, uvádzajú svoje začiatky. „Obaja sme začínali z nuly a vieme, aké to je ťažké. Nemusíme si teda zažiť pád, aby sme sa zobudili a zistili, aká je realita, pretože z tej reality pochádzame.“

S rastom spoločnosti sa zameriavali na starostlivý výber odborníkov, na ktorých by sa mohli spoľahnúť. „V roku 2003, keď už bolo laserových šou viac, sme sa s Ľubomírom dohodli, že ja sa budem špecializovať na laserové projekčné systémy a on na priemyselné a vedecké aplikácie a didaktickú techniku. Nebolo možné, aby mal jeden záber na tak široké oblasti.“

Článok pokračuje pod reklamou

V budúcnosti chce Kvant kráčať dopredu a zlepšovať všetky oblasti, ktorým sa venuje. „Budeme aktívne sledovať, čo prinesie vývoj v oblasti technológií, s cieľom určovať trendy a smery, ktorými bude naša oblasť napredovať. Pri laserových šou by možno napríklad mohlo dôjsť k zjednodušeniu ovládania, no i tak pri nich stále bude potrebná osobnosť človeka, aby do laserovej šou preniesol svoje pocity. Ak by sa šou úplne automatizovala, čo by technicky aj bolo možné, bez pocitov jej autora by to nemalo dušu.“ Taktiež sa plánujú viac venovať vývoju na poli laserovej techniky a vyvíjať nové typy laserov pre univerzity. „Chceme pokročiť ďalej v optike, aby sme mali viacero činností. Dopyt laserových šou niekedy ide po sínusoide a chceli by sme túto oblasť stabilizovať, napríklad spoluprácou so školami alebo výskumnými ústavmi, ktoré by od nás lasery odoberali. Laserových zariadení vieme do šou predať veľmi veľa a preto máme komponenty za veľmi dobré ceny aj pre výskumné pracoviská.“

Pri rozhodovaní si hoďte mincou

Pre začínajúceho podnikateľa, ktorý chce niečo vytvoriť, vidí Pavol dve cesty. „Môže sa vydať známou cestou a začať s niečím, čo už existuje. Dá tomu svoj vklad, či už osobnosťou alebo novou myšlienkou, napríklad novým spôsobom predaja, a môže dosiahnuť úspech. Alebo môže prísť s novým produktom, ktorým sa pokúsi ľudí osloviť. Pre úspech však nie je nevyhnutné priniesť vlastný produkt, môžete len ponúkať existujúci produkt vlastným spôsobom.“ S Pavlovou konzervatívnosťou súvisí aj nastavovanie procesu rozhodovania, takže v podnikaní neprichádzalo k ťažkým rozhodovaniam. „Definujme si, čo je ťažké rozhodnutie. Buď niečo chcete, alebo to nechcete. Keď to chcete, urobte to. Keď sa neviete rozhodnúť, hoďte si mincou. Stanovte si, že variant A je rub mince a variant B je líce mince. Hoďte si ňou a ak vám vyjde variant A a ste spokojní, choďte tou cestou. Ak vám vyjde variant A a cítite, že by ste chceli hodiť mincou ešte raz, zvoľte si variant B.“ Kľúčové pre úspech spoločnosti Kvant bola Pavlova a Ľubomírova odbornosť. „My podnikáme s lasermi, čiže pre nás je kľúčové byť odborníkmi, no ak chcete podnikať v niečom inom, pre vás bude kľúčové niečo iné. Začnite teda podnikať v tom, v čom sa cítite doma.“

Mladým a začínajúcim podnikateľom radí: „Chcite, odvážte sa a nebojte sa. Rada chcieť však neznamená chcieť dnes a zajtra už nie. V podnikaní musíte chcieť dnes, zajtra, o rok aj o päť rokov. Chcieť však neznamená ani sadnúť si na gauč a chcieť, ale tvrdo pracovať. Nehľaďte hneď na plody, najskôr na prácu. Každý, kto naozaj chce, má reálnu šancu na úspech."

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy a rady nájdete v e-booku 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov (Ako vybudovať úspešnú firmu na Slovensku)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky