Michal Truban (Websupport): Stanovte cieľ a povedzte ho celému tímu

Spoločnosť Websupport, s.r.o. pôsobí ako registrátor internetových domén a poskytovateľ webhostingových služieb. Má viac ako osemdesiattisíc zákazníkov a hosťuje viac ako stotisíc domén. Zakladateľ a spolumajiteľ, Michal Truban, začínal podnikanie s maminou živnosťou a jediným serverom, dnes ich má viac ako päťsto. Väčšiu radosť než z číselných vyjadrení úspechu však má z toho, že sa mu podarilo vybudovať spoločnosť s hlboko zakorenenými hodnotami, ktorými sú kvalita, priateľský kolektív a kontinuálna evolúcia.

Aj vďaka tomu je Websupport na slovenskom webhostingovom trhu v počte domén jasnou jednotkou.

Dobrý produkt si zákazníkov nájde aj keď nie je všetko dokonalé

Michal začal podnikať už na strednej škole. „S kamarátmi som celé večery trávil pri počítači, až sme si napokon povedali, že si zaobstaráme server. Pôvodne sme chceli len pre seba, potom aj pre kamarátov, nakoniec sme prišli na myšlienku ponúkať ho všetkým.“ Michal so svojou iniciatívou nadšene prišiel za otcom. „Sadol si za počítač a na Zozname mi ukázal, koľko firiem už webhosting ponúka. Konkurenčných služieb s nízkymi cenami bolo naozaj dosť, ale otca som presvedčil nízkymi vstupnými nákladmi a tým, že som už mal potenciálneho klienta. Bol ním môj známy, ktorý prisľúbil, že si stránky presunie na môj server.“ Rodičia Michalovi požičali tridsaťtisíc korún (približne 1 000 eur). „Kúpil som server, nakonfigurovali sme ho a môjho známeho sme oslovili, že už fungujeme. Povedal však, že stránky k nám nepresunie, pretože fungujeme len týždeň. Prekvapilo nás to, no nevyľakali sme sa.

Začiatky sme postavili na tom, že sme ponúkli viac.

Cez Zoznam som si našiel viacero spoločností a emailami som ich oslovoval s ponukami služieb a zliav. Začiatky podnikania sme postavili na tom, že sme ponúkali neobmedzený hosting za dvetisícštyristo korún na rok. Stačilo nám získať jedného zákazníka a mali sme pokryté mesačné náklady na prevádzku servera. Snažili sme sa každému zákazníkovi vyjsť v ústrety a ľudia boli so službami spokojní.“

Michal skončil štúdium na strednej škole a pokračoval na Fakulte elektrotechniky a informatiky STU. Po zhruba dvoch rokoch prevádzkovania serveru na maminu živnosť založil v roku 2004 spoločnosť Websupport. „Ľudia nás pod názvom Websupport – Magdaléna Trubanová vnímali neefektívne a mnohokrát, keď volali k nám domov, to zdvihla starká. Toto je skvelý príklad toho, s čím majú mnohí skúsenejší ľudia problém. Vidia veľa problémov a potrieb na začiatok podnikania, pretože si myslia, že inak si od nich nikto nič nekúpi. Vždy sa však nájdu zákazníci, ktorí si od nich kúpia, aj keby im helpdesk robila starká.“ Kamarát, s ktorým Michal začínal, však nemohol v podnikaní pokračovať. „S mojím súčasným spoločníkom, Pavlom Stanom, sme sa stretli asi dvakrát a už sme spolu zakladali firmu. V IT je veľký odborník, takže mal na starosti túto stránku spoločnosti a ja som primárne zabezpečoval obchod, marketing a helpdesk. Prvú výplatu z firmy sme si zobrali asi po dvoch rokoch. Pre firmu je predovšetkým v úvodnej fáze podstatné, aby podnikateľ peniaze nemíňal, ale používal ich na investície a stále ich otáčal.“

Prvý veľký problém, s ktorým sa Michal stretol, bol nevídaného charakteru. „Policajti nám zobrali servery, pretože si mysleli, že sme niečo urobili Národnému bezpečnostnému úradu. Dva dni sme to riešili s policajtmi a s médiami. Servery nám napokon vrátili a podali sme sťažnosti, i keď sa to napokon nijak nevyriešilo. Nám sa však potvrdilo, že aj negatívna reklama je reklama a myslím si, že v konečnom dôsledku sme z toho vyšli silnejší a možno nám to aj pomohlo.“

Cieľ sme dosiahli vďaka tomu, že sme si ho jasne stanovili

Zlatý vek spoločnosti sa píše od roku 2009, keď Michal skončil vysokú školu a začal spoločnosti venovať viac pozornosti. „Zobrali sme si do prenájmu priestory, ktoré sme platili už z tržieb spoločnosti. Po nasťahovaní sa do kancelárií sme však zistili, že hoci chodíme do práce každý deň, veľa roboty tam nemáme.“ Tím pozostával z troch ľudí, Michala, Pavla a kamaráta, ktorý im vypomáhal. „Práca nás bavila, tak sme začali vymýšľať ďalšie projekty, rôzne start-upy. Začali sme napríklad start-up, ktorý dnes už síce nefunguje, ale išlo o online akčnú hru postavenú na princípe pokru. Keď hráč zastrelil protihráča, získal od neho určitú sumu peňazí. O marketingu sme však nevedeli nič a projekt zlyhal na tom, že sme mu nevedeli zabezpečiť kritickú masu užívateľov. Čiže aj keď sme získali nového hráča, nemal proti komu hrať. Chybou bolo, že sme hru vyvíjali celý rok, namiesto toho, aby sme ju hneď spustili.“

Webhostingové služby naberali na obrátkach a Websupport rýchlo rástol týmto smerom. Začal si vyžadovať viac pozornosti a tak start-up napokon ukončili. „Rástli sme v stovkách percent, čo bolo skvelé. V manažérskych knihách, ktoré som čítal, však bolo napísané, že musíme mať cieľ, víziu a stratégiu. Spočiatku sa mi takéto rady navonok zdali ako hlúpe, ale dnes priznávam, že fungujú. Keď som o tom čítal, boli sme na webhostingovom trhu na jedenástej pozícii. V roku 2009 som spoločnosti dal cieľ stať sa do dvoch až piatich rokov jednotkou na Slovensku. Aj som sa bál povedať to nahlas, lebo by bolo hanbou, ak by sme zlyhali a nedokázali to.“ Efekt bol však úplne opačný. „Celá firma sa toho chytila, ľudia vedeli, čo je cieľom, a všetky otázky a rozhodnutia sme riešili z pohľadu, či nás to k cieľu priblíži alebo oddiali. Posúvali sme sa omnoho lepšie.“ Michal sa inšpiroval Sethom Godinom a zameral sa na to, aby bol Websupport rýchlejší, lepší a dával viac ako konkurencia. „Zamerali sme sa na rýchlejší a lepší helpdesk, servery, produkty, objednávky a aby u nás klient dostal za svoje peniaze viac hodnoty ako u konkurencie.“ Cieľ splnili za dva a pol roka. „Dobré bolo, že v našej oblasti sa dá podľa počtu domén veľmi ľahko určiť, kto je na trhu jednotkou. Vedeli sme teda každý týždeň sledovať pokrok. Avšak ako sme sa už blížili k dosiahnutiu cieľa, vedel som, že to bude sčasti znamenať komplikáciu v podobe potreby nového cieľa.“

Článok pokračuje pod reklamou

Mojou výhodou je, že rád delegujem

Nová vízia pre spoločnosť sa hľadala dlhšie, ale napokon ju vo Websupporte úspešne našli. „Z webhostingu a prenájmu serverov sa postupne stáva komodita. Veľké medzinárodné spoločnosti to dokážu robiť s takými nízkymi nákladmi, že súťažiť s nimi by bolo ako súťažiť s Číňanmi vo výrobe textilu. Mojou filozofiou však vždy bolo nesúťažiť najnižšou cenou, pretože je to najjednoduchšie riešenie, ktoré môže použiť každý. Akonáhle sa podnikateľ dostane do kolotoča najnižšej ceny, ťažko sa z neho vymotá. Vo Websupporte neustále vyvíjame nové produkty, aby sme nezaspali na vavrínoch. Naším cieľom je aktívne vytvárať službu a plánujeme spustenie komplexnej platformy cloudových služieb. Vytvárame vlastný softvér, ktorý klientom vyrieši mnohé problémy. Pomáha napríklad pri prijímaní nových ľudí.“ Vo Websupporte sa musia pravidelne vysporadúvať so záväzkom dostupnosti svojich služieb.

Služba, ktorá klientovi nechýba, stráca svoju hodnotu.

„Akonáhle by nám niečo vypadlo, hneď by sme boli zavalení telefonátmi, pretože mnoho spoločností, napríklad internetových obchodov, má na našich službách postavený biznis. V prípade nášho výpadku teda prichádzajú o peniaze.“ Kvôli tomu si Michalovo podnikanie vždy vyžadovalo veľa pozornosti. „Pracoval som v podstate nonstop a keď som náhodu išiel niekam na víkend, čakala ma v nedeľu večer stovka emailov.“ Vníma to však pozitívne. „Premýšľal som, či existuje nejaké podnikanie, v ktorom podnikateľ nie je vyťažený a vystavený stresu a prišiel som na to, že také podnikanie nemôže existovať. V momente, keď klientovi neprekáža, že nemá danú službu, znamená to, že ju nepotrebuje a služba stráca hodnotu.“

Problémy sa nevyhýbajú nikomu a prirodzene aj Websupport zažil niekoľko výpadkov. „Raz sa pokazil celý server a kompletne všetky disky. Situáciu sme nezastierali a otvorene sme s klientmi komunikovali. Hneď na druhý deň sme služby obnovili, no dáta našich klientov sme nemali k dispozícii ešte dva týždne. Tí, ktorí si dáta zálohovali, si ich nahrali na server znovu, no ostatní museli čakať, kým nám v laboratóriu v Prahe dáta z diskov vydolujú.“ Ceny webhostingových služieb stále klesajú, ale Websupportu sa dlhodobo darí udržiavať si konštantný rast a upevňovať vedúcu pozíciu na trhu. „Kvalitou a značkou sa nám naozaj podarilo slovenský trh strhnúť.“

Websupport bol na začiatku postavený na práci spolužiakov a priateľov, čo napomohlo vybudovaniu výbornej firemnej kultúry a atmosféry. „Ľudí baví chodiť do firmy, pretože v nej majú kamarátov. Keď prijímame do spoločnosti nových pracovníkov, základom je, aby sme videli, že to, čo robia, ich naozaj baví. Napríklad ani na helpdesk nezoberieme niekoho, kto chce len peniaze a je ochotný zdvíhať telefóny. Prijímame šikovných ľudí, ktorí chcú dosahovať niečo väčšie a dokážu sa nadchnúť pre náš cieľ. Keď sme ešte neboli jednotkou na trhu, mnohokrát sa stávalo, že práve pracovník z helpdesku ako prvý napísal celofiremný email, že už sme predbehli ďalšieho konkurenta. Ľudia to aktívne sledovali a vedeli to skôr, ako som si to stíhal všimnúť ja sám. Nemusel som ich poháňať, sami aktívne riešili dosiahnutie spoločného cieľa.“ Zamestnávať kamarátov by však niekomu mohlo v podnikaní spôsobovať aj komplikácie. „Mnohí mladí podnikatelia sa stretnú s dilemou či zamestnať kamaráta, pretože byť kamarátovi odrazu šéfom môže byť ťažké. Je však neoceniteľné získať do tímu kamaráta, ktorý pracuje veľmi dobre. Problém nastane len v prípade, že kamarát nepracuje tak, ako by mal. V takej situácii som dával spolupráci ešte niekoľko šancí, bolo to však iba zbytočné naťahovanie. Jednou zo základných manažérskych rád je dávať pracovníkovi konštantnú odozvu na jeho prácu, aby nebol prekvapený, keď ho prepustíte. Nie je dobré prehĺtať kritiku a potom ho z ničoho nič prepustiť. Atmosféra práce s kamarátmi však vyvažuje aj tieto riziká. Keď si mám zvoliť, či do tímu vybrať menej sympatického človeka, ktorý je veľkým odborníkom, alebo sympatického človeka, ktorý nie je až taký veľký odborník, riadim sa sympatiami, pretože sa s ním budem stretávať každý deň.“

Každý týždeň by ste si mali vedieť povedať, čo ste zlepšili

Vzdelávanie je pre Michala prirodzenou súčasťou, nevyhnutnou pre napredovanie. „Vždy keď som robil niečo nové, prečítal som si o tom niekoľko kníh. Problémom pri knihách je len to, že nie vždy sa hodili na konkrétnu situáciu, v ktorej sa nachádzala moja firma. Nikdy som to teda nebral doslova. Aj preto je u nás napríklad tradíciou zobrať nového človeka v jeho prvý deň niekam von na posedenie a spoznať sa vo veľmi uvoľnenej atmosfére.“ Jedna z vecí, ktoré sa Michalovi osvedčili v časovom manažmente, je udržiavať si prázdny priečinok doručených emailov. „Každý email, ktorý mi príde, vybavím ihneď a potom ho buď zmažem, alebo ho presuniem do archívu. Rovnako sa mi osvedčilo stanoviť si na každý deň len jednu hlavnú úlohu, ktorú chcem splniť a podľa nej si v kalendári naplánovať konkrétne činnosti na konkrétny čas. Tento návyk som získal zo športu. Keď ide športovec na tréning, nejde bez plánu, ale presne vie, o koľkej má tréning, o koľkej kondičku a aké cviky bude vykonávať. Inak by z toho tréningu nič nevyťažil.

Pre úspech je podstatných mnoho vecí. V mojom prípade nad všetkými z nich čnie fakt, že som robil to, čo ma bavilo a rád som tým trávil aj celé noci. Nemenej dôležité bolo, že peniaze sme stále investovali späť do spoločnosti, rozvíjali sme ju a všetky veci sme zlepšovali. Našou filozofiou bolo týždenne sa posúvať a zlepšovať v konkrétnych veciach a postupoch. Keď si človek dokáže každý nasledujúci týždeň povedať, že robí veci lepšie ako pred týždňom, znamená to, že sa posúva. A tretím kľúčom k úspechu bolo stanovenie si cieľa a jeho tlmočenie celému tímu. Ak si podnikateľ, ktorý je sám, nepovie nahlas cieľ, je to v poriadku, pretože svoju víziu pozná. No ľuďom v tíme treba víziu opísať, aby mali cieľ a nerobili prácu iba pre peniaze. Veľký spoločný cieľ nakopne celú firmu. Pri jeho dosahovaní sa zamerajte na neustálu evolúciu spoločnosti a každý týždeň si spravte revíziu, čo ste zlepšili a premýšľajte o ďalšej evolúcii. Dávajte si malé výzvy na každý týždeň a keď sa po štyroch rokoch obzriete späť, zbadáte obrovský pokrok. Spoločnosti, ktoré upadajú, sú práve tie, ktoré nič nemenia a nezlepšujú. Pozriete na ne a vidíte, že rok čo rok sú také isté. Preto upgradujte!“

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy a rady nájdete v e-booku a knihe 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov (Ako vybudovať úspešnú firmu na Slovensku)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky