Podnikatelia, pozor na nový druh podvodu cez falošných odberateľov

V strednej Európe sa rozmohol nový druh podvodu - podvodníci sa vydávajú za konkrétnych odberateľov a od nič netušiacich firiem si bez zaplatenia preberajú tovar.

Úverová poisťovňa Euler Hermes eviduje od začiatku roka v Česku, Maďarsku, na Slovensku a v Rumunsku 13 prípadov. Škody dosahujú až 2,1 milióna eur. Podvody majú veľa spoločných znakov. Podvodníci sa vydávajú za existujúce firmy, ktoré majú dobrý rating a sídlia vo Francúzsku, Veľkej Británii či Taliansku. V ich mene oslovia dodávateľa, s ktorým predtým nespolupracovali a objednajú si od neho tovar.

Komunikácia prebieha spravidla elektronicky, pričom ich emailová adresa je takmer totožná s originálnou adresou firmy, ktorá však o ničom nevie. Tovar si dajú zaslať na inú ako fakturačnú adresu a po jeho prevzatí sa odmlčia. Keď potom dodávateľ urguje skutočnú firmu, aby za tovar zaplatila, tá sa bráni, že si nič neobjednala a ani neprevzala. V mnohých prípadoch už padli trestné oznámenia, a to buď zo strany dodávateľov, ktorí nedostali zaplatené, alebo zo strany odberateľov, od ktorých dlh vymáhajú.

Najprepracovanejší bol podvod, ktorý zaznamenali v Česku a v ktorom vystupoval odberateľ z Francúzska. „Objednávka bola na hlavičkovom papieri, mala pečiatku aj podpis a nič nenasvedčovalo tomu, že by bola falošná. Nášmu klientovi, ktorý mal tovar dodať, sme udelili poistný limit na odberateľa, pretože táto firma bola dobre hodnotená. Nasledovalo dodanie a prevzatie tovaru. Potom sa ale zistilo, že spoločnosť, ktorú sme ohodnotili, nemá o žiadnom obchode ani poňatie,“ vysvetľuje Peter Mucina, Country Manager spoločnosti Euler Hermes.

Firmy preto upozorňuje, aby si odberateľov nezabúdali overovať, obzvlášť, ak s nimi obchodujú prvýkrát. Poisťovňa pohľadávok totiž môže evidovať odberateľa ako bezpečného, no to, že niekto protiprávne použil jeho meno, už overiť nevie. „Nemali by podceniť referencie a tiež vzájomnú komunikáciu ešte pred potvrdením objednávky. Takisto by mali zvýšiť pozornosť, ak im príde lukratívna ponuka, no fakturačná adresa nesedí s miestom dodania. Pokiaľ sa spojí viac neštandardných vecí, spoluprácu treba prehodnotiť alebo ďalej pátrať po pozadí firmy a predmete jej podnikania,“ dodáva Mucina.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Preclievanie zásielok z tretích krajín: najčastejšie chyby a otázky

Finančná správa upozornila na nejasnosti pri nových pravidlách pre clo a DPH. Kto určuje výšku poplatkov za manipuláciu s tovarom a zastupovanie v colnom konaní? Ako správne uhradiť DPH?

Ako podať colné vyhlásenie pri zásielke z tretích krajín do 150 eur od 1.7.2021 (návod)

Návod, ako krok za krokom postupovať pri dovoze tovaru v hodnote do 150 eur z tretích krajín, napríklad z Číny, pri ktorom treba od 1.7.2021 platiť DPH a podávať colné vyhlásenie.

Clo a DPH pri zásielkach z tretích krajín: začali platiť nové e-commerce pravidlá

Vo všetkých krajinách Európskej únie už platia nové pravidlá pre preclievanie. Do platnosti vstúpil projekt e-commerce. Čo sa mení?

Zahraničný obchod a podpora vstupu na zahraničné trhy

Akú podporu môžu firmy od štátu získať pri expanzii do zahraničia? Ako zistiť trhové príležitosti pre podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky