Viac než storočie v sedle Harley-Davidson

Viac než storočie v sedle Harley-Davidson
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Vedeli ste, že na počiatku legendárnej značky stál obyčajný bicykel s malým motorom? Namontovali ho naň dvaja priatelia: Harley a Davidson.

Najslávnejšia značka v dejinách motocyklov pevne zapustila svoje korene do modernej americkej histórie. Už viac než jedno storočie neohrozene jazdia motocykle Harley-Davidson po cestách celého sveta. Majiteľom a fanúšikom legendárnej Harley-Davidson v žilách koluje rovnaká krv: hladná po rýchlosti, slobode, dobrodružstve a tradícii zároveň.

Od motora k legendárnemu stroju

Prvé stopy motocykla tejto kultovej značky sa objavujú v malej garáži v americkom Wisconsine. Dvaja priatelia sa skláňajú nad neveľkým motorom, ktorý sa snažia namontovať na obyčajný bicykel. Po dvojročnom vývoji a potrebnej dávke trpezlivosti sa im začína dariť. William S. Harley a Arthur Davidson tak v roku 1903 úspešne stvorili prvý prototyp moderného motocykla. Ako vznikol názov jeho značky, nie je ťažké uhádnuť.

Dvojica Harley-Davidson sa o nedlho rozrástla aj o ďalšieho Davidsona: Waltera. Ich pôvodným spoločným cieľom bol len predaj motorov. Plány sa však razom zmenili, keď im na stôl dorazila objednávka na rovný tucet kompletných motocyklov. Ako vieme, k pôvodnej stratégii sa už nevrátili. Pod logom Harley-Davidson dobyli najvyšší vrchol motocyklistického sveta, z ktorého aj po viac než storočí odmietajú zliezť.

Traja Davidsonovci, jeden Harley

Prvého zamestnanca si dnes už slávna partia najala dva roky po tom, čo z jej garáže vyšiel premiérový motocykel Harley-Davidson. V roku 1906 už pod strechou novej továrne na plný úväzok pracovalo šesť zamestnancov. Práve v tomto období dvoch bratov Davidsonovcov doplnil aj tretí. Vedenie spoločnosti Harley-Davidson Motor Company tak bolo kompletné. Traja majitelia s priezviskom Davidson a jeden menom Harley si spoločnosť rozdelili férovo na 4 časti, zdvojnásobili veľkosť továrne a aj počtu zamestnancov. Oficiálne tak začali písať novú históriu motocyklistky.

Jedno prvenstvo za druhým

Ďalším míľnikom pre kultovú značku silných dvojkolesových tátošov bolo prekonanie hraníc Spojených štátov. V roku 1912, teda takmer desať rokov od jej vzniku, sa Harley-Davidson predáva aj v Japonsku. Obrovskej explózii dílerskej siete legendárnej značky nič neprekážalo. O pár rokov svojich fanúšikov potešili uvedením na trh tzv. sajtiek (z angl. sidecar). Vyvrcholením hviezdneho štartu Harley-Davidson bol magazín Enthusiast. Na jeho obálke si na motorke zapózoval dokonca aj Elvis Presley, ako začínajúca hviezda. Z časopisu sa stal najdlhšie kontinuálne publikovaný motocyklistický časopis na svete. Prirodzene, veď sa v ňom písalo o najväčšom výrobcovi motocyklov vôbec. Tento titul sa značke podarilo dosiahnuť na začiatku 20. rokov 20. storočia.

Neopakovateľný rukopis značky Harley-Davidson valcoval konkurenciu. Napriek tomu, že v Amerike úspešne fungovalo ďalších 7 výrobcov motocyklov, nehrozene si držala pozíciu lídra. Skúška ohňom prišla až na prelome 20. a 30. rokov, keď americký trh zasiahla ekonomická kríza. Medzi jej obeťami bola aj drvivá väčšina konkurenčných výrobcov motocyklov. Okrem Harley-Davidson sa udržala po technickej stránke vycibrenejšia značka Indian. Harley-Davidson však v rukáve ukrýval rozhodujúci tromf. Jej chlebodarným klientom sa stala polícia. Po nej prišla ďalšia určujúca zákazka: výroba armádnych motocyklov. Tá bola pre súperiacu spoločnosť Indian posledným klincom do rakvy. Harley-Davidson sa tak stala jedinou motocyklovou značkou v Spojených štátoch.

Článok pokračuje pod reklamou

Rebel mimo zákona

Počas svojich neohrozených potuliek po celosvetovom trhu si Harley-Davidson vyslúžila povesť rebela. Vďaka titulnej fotografii v časopise Life boli motorky Harley-Davidson spájané s drsnými mužmi v kožených bundách, ktorí okrem piva holdovali aj občasnému porušovaniu zákona. Hoci sa táto kultová značka pomocou všemožných marketingových ťahov snažila tohto imidžu zbaviť, ešte aj dnes sa pri vyslovení jej názvu mnohým vybaví urastený muž v koženej bunde s dlhou bradou a nespútaným pohľadom. S imidžom rebela či bez neho, čísla predajnosti stále rástli.

Premysleným krokom zo strany majiteľov spoločnosti Harley-Davidson Motor Company bolo aj spustenie výroby vlastných komponentov. Udialo sa tak 59 rokov od vzniku značky Harley-Davidson. Jej tradícia spontánne vyvrcholila v pravidelných stretnutiach jej majiteľov a vyznávačov neviazaného životného štýlu. Tí sa v tisícoch združujú, aby si hlasnou jazdou pripomenuli históriu značky Harley-Davidson a nasali neopakovateľnú atmosféru týchto stretnutí.

História pod jednou strechou

Viac než storočnú históriu dýchajúcu tradíciou a postupným vylepšovaním kultúry tejto značky, si od roku 2008 ľudia môžu na vlastné oči prezrieť v múzeu Harley-Davidson v americkom Milwaukee. Uchováva stovky modelov a fotografií, ktoré sú živým dôkazom jej silných koreňov, výnimočnosti a pokroku. Hoci sa k starým modelom pridávajú ďalšie a ďalšie, moderne riešené, starú dobrú klasiku zo strojov Harley-Davidson stále cítiť.

Pri prejazde mestom ich je vidieť, ale aj počuť. Stroje Harley-Davidson odrážajú silu, odlišnosť a charakteristický štýl prvotriednej značky. Hoci ich kúpa nie je lacnou záležitosťou, investícia sa zhodnocuje a cena sa drží na stabilnej hladine. Ako čas plynie, pozícia tejto značky sa upevňuje čoraz viac. Členstvom v klube Harley-Davidson splyniete s jej tradíciou s vetrom vo vlasoch.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky