Plná moc

Plná moc /splnomocnenie /plnomocenstvo je bežne používaný súhlas, v ktorom splnomocniteľ poverí inú osobu na vykonanie určitej záležitosti, či rozhodnutia v jeho mene.

Finančná správa spustila obojsmernú elektronickú komunikáciu na spotrebných daniach od 11. januára 2016. Pre tieto nové služby, ktoré zahŕňajú aj prístup k osobnému účtu alebo spisu daňového subjektu, sú v osobnej internetovej zóne na portáli finančnej správy nové oprávnenia. Používateľom, ktorí sú na www.financnasprava.sk zaregistrovaný ako Štatutár/Osobné konanie/Zákonný zástupca boli automaticky pridelené všetky oprávnenia na konanie v plnom rozsahu.

Každá fyzická osoba alebo štatutár si však môže zvoliť zástupcu v daňovom konaní. Zo splnomocnenia musí byť zrejmé:

  • kto udeľuje plnomocenstvo (splnomocniteľ),
  • komu je udelené (splnomocnenec),
  • rozsah splnomocnenia,
  • prípadne jeho časové ohraničenie.

Ak má správca dane pochybnosti o rozsahu udeleného plnomocenstva vyzve daňový subjekt na jeho spresnenie.

Zástupca koná v rozsahu plnomocenstva udeleného písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane. Plnomocenstvo môže byť generálne, ktoré oprávňuje zástupcu na všetky právne úkony, obmedzené, ktoré oprávňuje zástupcu len na určitý druh právnych úkonov alebo individuálne, oprávňujúce zástupcu len na jeden určitý právny úkon.

Podľa daňového poriadku plnomocenstvo nemusí mať úradne overený podpis. Na platnosť plnej moci nemajú vplyv skutočnosti ako napríklad: zmena obchodného mena, zmena sídla, zmena právnej formy daňového subjektu, vstup spoločnosti do likvidácie, zmena konateľa, resp. konateľov.

Pre uľahčenie sme pre daňovníkov na portáli finančnej správy zverejnili vzory plných mocí:

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zmeny cien poštovného od 1.1.2025: návrh

Od nového roka pravdepodobne vzrastú ceny zasielania listov a balíkov či použitia poštových poukazov. Prehľad avizovaných zmien.

Prístup a disponovanie s elektronickou schránkou: udelenie, úprava a zrušenie oprávnenia

Ako postupovať pri vybavení oprávnenia prístupu k e-schránke, kto a komu ho môže udeliť, čo oprávnená osoba (ne)môže robiť a ako zrušiť či zmeniť rozsah oprávnenia? Praktické info.

Archivácia účtovných dokladov v elektronickej podobe: problémy z praxe

V súvislosti s elektronizáciou účtovníctva sú časté otázky, napríklad či je potrebné uchovávať aj listinný originál dokladu. Odpovede na prípady z praxe prinieslo Finančné riaditeľstvo SR.

Zaručená konverzia dokumentov – zmeny od 1. 4. 2024

Zaručená konverzia umožňuje transformovať napr. listinný dokument do elektronického sveta so zachovaním jeho právnych účinkov. Od 1. 4. 2024 sa jej dotkli zmeny prijaté novelou vyhlášky.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky