Finančná správa kontroluje pokladnice aj rekreačné príspevky

Po kontrole registračných pokladníc vzrástli tržby u kontrolovaných podnikateľov o približne 30 %. Kontrolóri finančnej správy začali tiež kontrolovať využívanie rekreačných poukazov.

Na eKasu je pripojená len polovica podnikateľov

Významným projektom v boji proti daňovým podvodom je online pripojenie pokladníc na finančnú správu. „K dnešnému dňu eviduje v systéme eKasa tržbu viac ako 121 000 pokladníc. Tie denne vydajú viac ako 3,5 mil. pokladničných dokladov. Stále sa však hýbeme len na úrovni približne 50 % pripojených pokladníc,“ povedala prezidentka finančnej správy Lenka Wittenbergerová.

„Podnikatelia, ktorí ešte nie sú zapojení do systému, si musia uvedomiť, že času je málo a odkladaním pripojenia na eKasu riskujú, že počas posledných týždňov 2019 budú kapacity (technické aj časové) certifikovaných dodávateľov značne obmedzené. Ak sa nestihnú pripojiť do konca roka, hrozia im vysoké pokuty,“ upozornila Wittenbergerová.

Kontroly pokladníc – ERP, ORP aj VRP

Aj vďaka kontrolám elektronických registračných pokladníc (ERP), online registračných pokladníc (ORP) či virtuálnych registračných pokladníc (VRP) chce finančná správa na nové povinnosti upozorňovať. Kontroly majú svoje opodstatnenie.

„Vďaka našim systémom môžeme jednoznačne konštatovať, že kontrolná činnosť má svoje opodstatnenie. Monitorovali sme obraty subjektov 10 dní pred a 10 dní po kontrole ORP/VRP. Celkovo vzrástli po kontrole tržby u kontrolovaných podnikateľov o cca 30 %. Na druhej strane, stále nie sú v systéme eKasa pripojení všetci podnikatelia, výrazne chýbajú subjekty zo sektoru HORECA, čo má vplyv na pôvodne plánovaný výber,“ doplnila prezidentka finančnej správy.

Pokuty za nedodržiavanie zákona sú vysoké

Primárnym cieľom finančnej správy nie je pokutovať podnikateľov, ale dbať na dodržiavanie zákona. Pokuty vyplývajúce z nedodržiavania Zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice sú však naozaj vysoké.

„Od spustenia systému sme vykonali takmer 700 kontrol ERP, 300 kontrol ORP a 200 kontrol VRP. Porušenia sme zistili vo viac ako 60% prípadov. Efektivita našich kontrol sa teda zvyšuje. Počas týchto kontrol sme udelili sankcie vo výške približne 380 000 eur,“  informoval generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík Ladislav Hanniker.

Článok pokračuje pod reklamou

Rekreačné príspevky a ich uplatňovanie

Finančná správa sa zamerala aj na kontrolu uplatňovania rekreačných poukazov. Zisťovala najmä plnenie zákonom stanovených podmienok na uplatnenie príspevkov na rekreáciu a ich priebežné zahrnutie do účtovníctva. Následne vykonávali kontrolóri finančnej správy krížové kontroly u poskytovateľa rekreácie, s cieľom preveriť priebežné účtovanie vystavených dokladov za poskytnuté rekreácie.

„Výsledky sú pomerne uspokojivé. Pochybenia, ktoré sme identifikovali, vyplývali vo väčšine prípadov z nedostatočnej znalosti podmienok uplatnenia, nie zo zámerného úmyslu podvádzať. Aj keď, samozrejme, identifikovali sme aj také prípady,“ povedala prezidentka finančnej správy Lenka Wittenbergerová.

Ako informoval generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík finančnej správy Ladislav Hanniker, na kontrolu vybrala finančná správa relevantnú vzorku firiem. Spoločnosti, ktoré boli vybraté, zamestnávali celkovo 1 472 zamestnancov s nárokom na príspevok na rekreáciu, pričom z nich do dátumu kontroly požiadalo o príspevok 140 zamestnancov, suma poskytnutých príspevkov bola 21 500 eur.

„83 % kontrolovaných prípadov bolo v súlade so zákonom, v 17 % prípadov boli zistené pochybenia alebo nezrovnalosti vyžadujúce dodatočné informácie,“ povedal Hanniker.

Najčastejšie chyby pri využívaní rekreačných poukazov

Medzi najčastejšie dôvody pochybenia patrili: pochybnosti či sa rekreácie zúčastnil rodinný príslušník, nezdokladované úhrady rekreácií zamestnancom, nepravdivá informácia o zúčastnenej osobe zo strany zamestnanca, platba vykonaná inej osobe ako poskytovateľovi, poskytovateľ neevidoval úhradu a iné pochybenia.

„V rámci krížovej kontroly sme však kontrolovali aj vystavené doklady u poskytovateľa rekreácie. Celkovo bolo vykonaných 130 preverovaní u poskytovateľov rekreácie, z toho 96 % bolo v súlade so zákonom,“ doplnil Hanniker.

V kontrolách bude finančná správa pokračovať. Zatiaľ ide len o priebežné kontroly, nakoľko ešte nebol ukončený účtovný rok. Finančná správa však vždy koná v prípadoch, keď identifikuje potenciálne pochybenia či snahu obchádzať zákon.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Nový zákon o evidencii tržieb: návrh

Nahradiť má zastaraný zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice a zaviesť povinné bezhotovostné platby, softvérovú pokladnicu či prísnejšie pokuty.

Zmeny v DPH a v dani z finančných transakcií od roku 2025

Najnižšou DPH sa budú zdaňovať ďalšie potraviny, dani z finančných transakcií sa vyhnú exekútori či neziskové organizácie a valorizácia pokút – aké novinky schválil parlament?

Plán boja proti daňovým únikom: návrh opatrení

Povinné prijímanie elektronických platieb je opäť „v hre“, zabrániť daňovým únikom má aj eFaktúra, sprístupnenie dát z eKasy či zmeny v DPH. Prehľad avizovaných opatrení.

Elektronické bločky v praxi: skúsenosti podnikateľov

Ako obchodníci hodnotia zasielanie elektronických pokladničných dokladov na mail či do aplikácie, aký záujem o túto službu zákazníci majú a ako náročné je jej zavedenie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky