Finančná analýza

Prečo robiť finančnú analýzu? Pre koho je určená? Odkiaľ zobrať informácie potrebné na výpočet ukazovateľov finančnej analýzy? Ako postupovať pri zostavovaní finančnej analýzy? Aké sú najčastejšie používané pomerové ukazovatele a ako sa vypočítajú?

Marža, prirážka a rabat – v čom je rozdiel?

Marža, prirážka a rabat sú pojmy, ktoré sa často mylne zamieňajú. Čo znamenajú a aké sú medzi nimi rozdiely?

Ako preveriť bonitu nového odberateľa

Praktické informácie ako vo vlastnej réžii posúdiť platobnú schopnosť obchodného partnera.

Filip Glasa (FinStat) – už sedem rokov odhaľuje ekonomickú kondíciu slovenských firiem

Projekt trojice priateľov sa rozrástol do firmy s 30-timi ľuďmi. Slovenský FinStat v súčasnosti expanduje do zahraničia a ráta so stovkou zamestnancov.

Slovensko vyčnieva. Priveľa faktúr sa uhrádza po splatnosti

Slovensko a Rumunsko sú krajiny, ktoré majú v rámci západnej a východnej Európy najväčší podiel faktúr, ktoré sa uhrádzajú po splatnosti. V oboch z nich tvoria omeškané platby až 23 percent.

Ako hospodárili malé firmy na Slovensku v roku 2014

Aké ekonomické výsledky dosiahli malé slovenské firmy za rok 2014? Ako sa zmenila ekonomická situácia malých firiem z roku 2013 na rok 2014?


Pomerové ukazovatele finančnej analýzy

Pri zostavovaní podnikateľského plánu za účelom získania kapitálu či už od banky alebo investora je vhodné ak na záver finančného plánu zhodnotíte súčasnú a plánovanú finančnú kondíciu v jednotlivých rokoch prostredníctvom vybraných pomerových ukazovateľov finančnej analýzy. V podnikateľskom pláne nie je nutné vypracovávať finančnú analýzu na niekoľkých stranách, stačí prehľad najdôležitejších ukazovateľov finančnej analýzy.

Aký je význam finančnej analýzy?

Finančná analýza je neodmysliteľnou súčasťou finančného riadenia podniku, pretože pôsobí ako spätná informácia o tom, kam sa podnik v jednotlivých oblastiach finančného riadenia dostal, v ktorých oblastiach sa podniku ciele podarilo naplniť a naopak, v ktorých oblastiach podnik za očakávaniami zaostáva.

Metódy finančnej analýzy

Na účely finančnej analýzy sa používajú dve základné rozborové metódy, ktorými je analýza absolútnych ukazovateľov, ktorá využíva údaje priamo obsiahnuté v účtovných výkazoch a analýza pomerových ukazovateľov (tzv. pomerová analýza). Obe metódy vychádzajú z absolútnych ukazovateľov a to tak stavových, ktoré podnikateľovi ukazujú momentálny stav majetku a záväzkov a pochádzajú zo súvahy, ako aj tokových, ktoré vyjadrujú objem za určité obdobie a nájdeme ich vo výkaze ziskov a strát a výkaze peňažných tokov. Pri stavových ukazovateľoch sa odporúča vypočítavať ich priemer, aby vernejšie odrážali realitu.


To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky