Elektronické diaľničné známky od roku 2015

Elektronické diaľničné známky od roku 2015
Ján Benko

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR predložilo dňa 14. 8. 2013 do medzirezortného pripomienkového konania návrh zákona o diaľničnej známke. Predkladaným návrhom zákona sa navrhuje zaviesť od roku 2015 diaľničné známky v elektronickej forme, ktoré by mali postupne nahradiť súčasnú formu papierovej nálepky.

Dĺžka platnosti diaľničných známok v elektronickej forme, ako aj diaľničných známok vo forme papierovej nálepky sa v návrhu zákona nemení (zostávajú ročné, mesačné a desaťdňové). Elektronické i papierové diaľničné známky bude možné uhradiť na predajných miestach (čerpacie stanice, hraničné priechody) napríklad v hotovosti alebo platobnou kartou. Predaj bude zabezpečený aj prostredníctvom internetového portálu prípadne ďalšími spôsobmi, ktoré určí Národná diaľničná spoločnosť, a. s. ako správca výberu úhrad z diaľničných známok. Návrhom zákona sa zavádza objektívna zodpovednosť prevádzkovateľa vozidla alebo jazdnej súpravy s cieľom zlepšiť vymáhateľnosť pokút.

Návrhom zákona sa zavádza aj automatická každoročná úprava cien diaľničných známok podľa trendu indexu spotrebiteľských cien. Ich cena bude týmto spôsobom regulovaná trhom.

Vodič alebo prevádzkovateľ bude povinný pri obstaraní diaľničnej známky v elektronickej, ako aj papierovej forme zadať do elektronického systému údaje ako krajina registrácie vozidla, evidenčné číslo vozidla alebo prípojného vozidla O1 a O2, typ vozidla (vozidlo alebo prípojné vozidlo), typ diaľničnej známky a začiatok platnosti diaľničnej známky. Zadávanie uvedených údajov do elektronického systému má zefektívniť kontrolu, a tým zabezpečiť vyššiu kvalitu plynulosti premávky. Vďaka novému systému kontroly nebude potrebné spomaľovať premávku pri vizuálnej kontrole diaľničných známok.    

Diaľničné známky v elektronickej forme by mali priniesť aj úspory vo forme zníženia nákladov spojených s výrobou klasických papierových diaľničných známok a ich distribúciou. Pre občanov a podnikateľov elektronizácia predaja prinesie pohodlnejšie obstaranie diaľničnej známky.

Účinnosť predkladaného zákona o diaľničnej známke sa navrhuje od 1. januára 2015, pričom niektoré ustanovenia nadobudnú účinnosť už 1. decembra 2014 z dôvodu zabezpečenia predaja na nasledujúci rok.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ján Benko
Ján Benko

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.


Jednoduché účtovníctvo – príklady súvisiace s automobilom

Ako v jednoduchom účtovníctve účtovať o nákupe automobilu? Ako sa automobil odpisuje v jednoduchom účtovníctve? Ako sa v jednoduchom účtovníctve účtujú rôzne spôsoby uplatňovania pohonných látok v daňových výdavkoch?

Ako na lacnejšie havarijné poistenie?

Prinášame vám praktické tipy ako ušetriť na havarijnom poistení auta.

Zimné a letné pneumatiky - technické zhodnotenie alebo oprava?

Podnikateľ môže kúpiť automobil s letnými či zimnými pneumatikami, následne dokúpiť prvé zimné či letné pneumatiky alebo dokúpiť ďalšie pneumatiky po ich opotrebovaní. Aké sú daňové a účtovné dopady?

Zdaňovanie príjmov z predaja auta u podnikateľa

Ako správne zdaniť príjem z predaja auta u podnikateľa – fyzickej osoby a právnickej osoby. U fyzickej osoby je kľúčové to, či auto je zaradené v obchodnom majetku.