7 tipov, ako úspešne prezentovať svoj startup

7 tipov, ako úspešne prezentovať svoj startup
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Rozpovedzte svoj biznis príbeh čo najefektívnejšie. Sedem pravidiel úspešnej prezentácie startupom prezradila špička svetovej podnikateľskej scény.

Majú za sebou desiatky startupov, tisícky hodín mentorovania a nekvantifikovateľné množstvo skúsenosti z biznis sveta. O tom, čoho sa vyvarovať a, naopak, na aké karty staviť, sa za ich prítomnosti hovorilo na konferencii TechMatch Slovakia 2015 organizovanej Slovak Business Agency v Bratislave.

Využite pri vašom ďalšom vystúpení pred publikom neoceniteľné tipy a triky, ako získať investora na svoju stranu, a pozdvihnite ho na vyššiu úroveň.

1. Nasávajte informácie

Za úspešnou prezentáciou a verbálnym presviedčaním o sile nápadu stojí okrem množstva úsilia podľa biznismena Chrisa Burryho aj ochota počúvať a nechať si poradiť. „Počas môjho pôsobenia ako mentora a kouča sa mi stáva, že rozdávam dobre mienené rady - zdá sa, že startupisti sa s nimi stotožnili, prikyvujú a tvária sa, že počúvajú, no vo finálne na svojom produkte či jeho prezentácii nič nezmenia,“ pripomína význam rád od skúsenejších podnikateľov Ch. Burry.

2. Poznajte svoje publikum

Kým investorov v Silicon Valley zaujíma celková vízia vašej spoločnosti, biznismeni v Európe majú na zreteli aktuálne čísla a obraty. „V Silicon Valley chcú porozumieť, kam vaša spoločnosť smeruje a či o nej bude počuť napríklad aj o 10 či 20 rokov, v Európe chcú poznať konkrétne čísla a fakty hovoriace o vašom aktuálnom predaji,“ vysvetľuje mentor Jeffrey Snider a do pozornosti dáva potrebu oboznámenia sa s mentalitou a zložením svojho publika.

3. Nezabúdajte na pravidlá

Steve Adelman, zakladateľ a výkonný riaditeľ Nexus Partners, vyzdvihuje schopnosť prezentovať svoj produkt čo najlepšie v obmedzenom časovom limite. „Tímy na svojom produkte pracujú často celé dni a noci, no na finálnu prezentáciu majú len pár minút. Je náročné odprezentovať sa dobre a pritom dodržať všetky stanovené pravidlá, časový limit a predať svoj nápad v cudzom jazyku,“ hovorí. Sebavedomý a presvedčivý prejav v cudzom jazyku môže byť pre mnohých začínajúcich podnikateľov výzvou, preto je nevyhnutné dobre sa pripraviť.

4. Odhaľte svoje superschopnosti a vystúpte z radu

Zvýšte si kredit predstavením svojich najsilnejších stránok a publiku dovoľte nazrieť do zoznamu vašich špecifík. V tomto prípade skromnosť odložte na chvíľku bokom „Podeľte sa o výnimočné schopnosti, ktorými váš tím disponujte, a ukážte, čím ste špeciálni a odlišujete sa od väčšiny. Prezraďte, prečo by sa o vás mali spoločnosti zaujímať a pripomeňte všetko, čo môže v ich očiach zvýšiť vašu dôveryhodnosť,“ radí Marvin Liao, popredný investor a mentor zo San Francisca. „Do svojej prezentácie určitým spôsobom zakomponujte aj energiu a nadšenie, ktorú do svojej práce vkladáte namiesto toho, aby ste stáli na pódiu a memorovali fakty,“ kontruje Chris Burry.

Článok pokračuje pod reklamou

5. Pomôžte si číslami

Spoločným menovateľom, ktorý si získa pozornosť potenciálnych investorov, je hodnota a riešenie, ktoré prezentovaný produkt ponúka. „Ak startupisti prezentáciu začnú týmto smerom, sme viac naklonení dozvedieť sa, aké výhody produkt prináša,“ rozpráva výkonný riaditeľ jedného z inkubátorov v Silicon valley Alfredo Coppola a upozorňuje, že pri prezentácii sú dôležité konkrétne čísla. „Kvantifikujte benefity, ktoré váš produkt dokáže priniesť a o niečo menej času venujte vymenovávaniu jeho charakteristických čŕt. V centre pozornosti investora stojí dopad na biznis, ktorý získa vďaka spolupráci s daným produktom. Nebojte sa použiť štatistiky; pochváľte sa, že dokážete ušetriť 30% nákladov alebo zredukovať riziko o 70%. Práve čísla podnecujú publikum povedať si fíha, s týmto startupom chcem spolupracovať.“

6. Odľahčite sa od množstva informácií

Ak chcete zaujať, za hlavu by ste mali hodiť aj predimenzované prezentácie. „Ak by som mal k dispozícii pár minút na to, aby som odprezentoval svoju spoločnosť, čo by som, povedal? Zamyslite sa nad odpoveďou a potom skúste využiť jednotlivé slidy v prezentácii na to, aby umocnili vaše slová a dôležité body. Získate tak aj odpoveď na to, koľko slidov na prezentáciu potrebujete,“ komentuje informáciami preťažené prezentácie Bill Reichert, výkonný riaditeľ Garage Technology Ventures. „Ak používate slidy z odrážkami, pravdepodobne ich máte takpovediac prepchaté. Poslucháč sa stráca v množstve vecí a uniká mu hlavný zmysel. Preto sa sústreďte na cieľ prezentácie, aby ste mali jasno v tom, čo je podstatné a čo nie,“ radí ďalej.

„Ujasnite si, ktorý bod, maximálne dva, sú tým, čo si má poslucháč z každého slidu odniesť. Kvantitu ostatných informácii minimalizujte. Pretože ak pri prezentácii divákovi ponúknete viac ako 2 až 3 odrážky, nemôžete kontrolovať, čo si publikum z vašej prezentácie odnesie. Ľudia budú príliš zaneprázdnení čítaním a nebudú vám venovať pozornosť,“ súhlasí s názorom Billa Reicherta skúsená podnikateľka a inovátorka Gigi Wang. „Ľudia sa do vášho projektu musia tak povediac zaľúbiť a vy si ich na svoju stranu len ťažko získate, ak ich zahltíte čítaním kvanta informácií zo slidov,“ vysvetľuje podnikateľ a mentor Jeffrey Snider.

7. Sústreďte sa na zákazníka

Ak má startup jasne zadefinovanú svoju cieľovú skupinu, je preň omnoho ľahšie stanoviť si cenovú politiku a následne i biznis model. „Investor vás musí vnímať ako schopného presadiť sa a uspieť vo vytýčenej cieľovej skupine. Keď ho presvedčíte o tomto, až potom môžete rozprávať o ďalších oblastiach. Pretože ak máte jasno v tom, ako vaša cieľová skupina nakupuje, odkiaľ nakupuje a koľko peňazí približne míňa, je pre vás jednoduché vyvinúť biznis model. Ten je zvyčajne stredobodom pozornosti investora. V Silicon Valley som často svedkom toho, ako investora nejaký startup nadchne a je ním vyslovene unesený, no nakoniec neinvestuje. Investíciu vníma ako rizikovú, pretože nepozná jednoznačný spôsob, ako chce spoločnosť zarábať a získavať pravidelný príjem,“ konkretizuje líderka v oblasti globálneho podnikania Gigi Wang.

„Keď máte zákazníkov, ktorí sú ochotní za vašu službu alebo produkt platiť a vykazujte príjem, očividne robíte veci správne. A to je jeden z dôvodov, prečo by mali byť investori ochotní vstúpiť s vami do partnerstva, preto by ste nemali váhať o tom pred publikom hovoriť,“ dodáva k téme mentor a investor z 500 Startups Marvin Liao.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Učitelia budúcich podnikateľov: Základom je motivácia a nadčasovosť biznis nápadu

Nepretržitá komunikácia, riešenie krízových situácií či organizácia výberových konaní. To je bežná súčasť práce pedagógov, ktorí pripravujú študentov na svet podnikania.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.

Nebezpečenstvo prirýchleho rastu malých firiem

Príliš rýchly rast malých firiem môže byť tak nebezpečný ako rast žiaden. Pripadáte si, že neustále fungujete v krízovom režime a zrazu detailne nepoznáte každého človeka v tíme. Firma je tá istá, ale okolnosti sa zmenili. A je nutné sa im prispôsobiť. Aké sú nebezpečenstvá prirýchleho rastu a ako sa im vyhnúť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky