Rockstart – inkubátor, ktorý váš startup vystrelí medzi elitu

Ak máte podnikateľský nápad, o ktorom si myslíte, že s ním dokážete preraziť na globálnej úrovni, oslovíte väčšinou start-up inkubátory, ktoré vás prepoja s vhodnými mentormi a investormi. V Európe sa tie najväčšie sa nachádzajú v Nemecku a Veľkej Británii. Za posledné roky sa ale medzi európsku špičku vyšvihol Rockstart so sídlom v Amsterdame. Od svojho vzniku sa mu podarilo naštartovať viac ako 70 perspektívnych spoločností, ktoré vytvorili dohromady 400 nových pracovných miest.

O tom, čo poháňa Rockstart ďalej, kto sa môže uchádzať o zaradenie do programu, ako aj o novom projekte Rockstart Impact, ktorý vychováva mladých podnikateľov v Nepále, sme sa porozprávali so spoluzakladateľom Rockstartu, Donom Ritzenom.

Don, mohol by si sa prosím predstaviť – kto si a ako si sa dostal k myšlienke založiť Rockstart?

Mám 32 rokov, som z Holandska a som zakladateľom Rockstartu. Predtým, ako som začal s Rockstartom, bol som súčasťou Startup Weekend Copenhagen. Dá sa povedať, že táto skúsenosť mi otvorila oči - tu som si uvedomil, koľko sa toho dá stihnúť za 48 hodín. Na konci víkendu za nami prišiel investor a my sme neskôr dostali investíciu 2 milióny. Keďže ale nie som technologicky založený typ, vrátil som sa do Holandska a začal som tiež organizovať Startup víkendy – to bolo v roku 2010, začínali sme v Amsterdame, Eindhovene a Utrechte. Popri tom som vybudoval vlastný startup s názvom Wakoopa, ktorý sa mi podarilo predať minulý rok.

Aké boli podmienky pre startupy, keď si v tejto brandži začínal?

V porovnaní so súčasnosťou v startupov až tak veľa nebolo. Pritom som videl na príklade startup víkendov, ako málo stačí, aby sa nápad ujal a ďalej sa vyvíjal. Avšak neexistoval žiaden inkubátor, ktorý by cielene podporoval tieto mladé inovatívne spoločnosti. Tak som si povedal, že ten inkubátor skúsim vybudovať.

Začiatky rozhodne neboli jednoduché – veľa ľudí nám neverilo. Od startupov sme chceli len 8% a na začiatku sme mali len 10 spoločností. Ale podarilo sa a dnes expandujeme do Južnej Ameriky a Singapuru.

Aká je vízia a hlavná myšlienka Rockstartu ako inkubátora a združenia podnikateľov?

Mojou víziou bolo pomôcť vybudovať globálne firmy. My ako Holanďania máme niekoľko veľkých výhod: myslíme medzinárodne, hovoríme cudzími jazykmi, povahou sme obchodníci. Avšak ako ľudia sme príliš skromní, nerozmýšľame vo veľkom.

Rockstart sme založili, pretože chceme pomôcť vzniku kreatívnych a zaujímavých riešení – a následne globálnych spoločností. Mentori, investori, ako aj spoločnosti, ktoré v Rockstarte združujeme, veria v to, že jednou z najdôležitejších vecí v podnikaní je vedieť dávať, teda pomôcť iným podnikateľom alebo startupom. Schopnosť pomáhať je základnou esenciou nášho inkubátora. Naša firemná kultúra je nákazlivá pre každého, kto tu pracuje.

Prečo sa startupy uchádzajú o účasť vo vašich akcelerátoroch?

Čo si musíme uvedomiť je skutočnosť, že mladé firmy doslova bojujú o prežitie každý deň – ak nemáte dostatok zdrojov, tak vás jedna chyba môže stáť existenciu. Dnes je trh taký globalizovaný, že ak máte nejaký nápad, neexistuje dôvod, aby ste s ním okamžite nezačali - hlavne ak ide o tech-startupy. Všetko potrebné si dnes môžete lacno zakúpiť v cloude.

Samozrejme veľakrát môže mať úplne rovnaký nápad ako vy ďalších x-ľudí – v takom prípade rozhoduje rýchlosť, akou sa vám podarí dokončiť projekt. Čím rýchlejšie ho dokončíte, tým väčšia je šanca, že sa z vás stane veľká ryba. Poučka je väčšinou jednoduchá – veľké ryby zjedia malé ryby. Ak nechcete byť zjedený, mali by ste sa stať veľkou rybou.

Ako pomáhate mladým spoločnostiam preraziť?

Spoločnosti podporujeme v rámci rôznych formátov: máme Rockstart Akcelerátor, Rockstart Academy s množstvom mentorov, ako aj vybudovanú sieť investorov. Firmy majú najväčší drive, vášeň a nadšenie pre to, čo robia, počas prvých troch rokov svojej existencie. Súčasne je ale pravda, že 80% startupov do troch rokov skončí.

Konkrétnym príkladom pomoci je aj náš projekt, Rockstart Answers, ktorý umožňuje mladým spoločnostiam predniesť svoj nápad skúseným podnikateľom a okamžite od nich dostať spätnú väzbu. Počet týchto spätných väzieb sa pritom pohybuje v rozmedzí 60-80 ľudí – a to je naozaj dosť!

Keď som sa pozeral, akých všetkých investorov a mentorov združujete, bol som skutočne prekvapený. Ako sa vám podarilo dať dohromady toľko zaujímavých a skúsených ľudí v rámci Rockstartu?

Zaujímavé je, že v skutočnosti sme to my, kto musí odmietať mnohých investorov alebo mentorov. Rockstart je totiž špeciálny v tom, že združuje ľudí s vášňou a drivom pre startupy. A veľa podnikateľov, ktorým sa podarilo vybudovať organizáciu s 50 alebo 100 ľuďmi, radi pomáhajú tým, ktorí sú len na začiatku svojej podnikateľskej dráhy. Vedia, že ich znalosti a skúsenosti môžu mať veľký dopad na iných.

Je ťažké prepojiť startupistu s tým správnym mentorom alebo investorom?

Áno, je to dosť zdĺhavý a náročný proces. Strany sa musia spoznať, oťukať a až potom rozhodnúť, či do toho pôjdu. Úlohu tu hrajú aj kultúrne špecifiká – niektoré trhy, napríklad izraelský, je dobrou živnou pôdou pre bezpečnostné produkty. Ak máte zaujímavý produkt v tejto oblasti, najväčšie pochopenie preň nájdete pravdepodobne tam. Investor či mentor musí totiž presne vedieť, čo a prečo robíte. Ak táto podmienka nie je splnená, skôr či neskôr dôjde ku konfliktu.

Aký je priemerný vek startupistov, ktorí sú v inkubátore?

Povedal by som, že by to malo byť niekde okolo 34. Väčšina ľudí má nesprávnu predstavu, že startupy sú zakladané len mladými zakladateľmi okolo 25-ťky. Čím ďalej, tým viac ľudí naprieč všetkými vekovými kategóriami si po rokoch v korporáte jednoducho povie: „Dobre, toto nie je úplne moja parketa, mal by som sa asi popozerať iným smerom a založiť niečo vlastné“.

Existujú nejaké problémy s ktorými sa stretávaš pri začínajúcich podnikateľoch v inkubátore?

Určite áno. Základným predpokladom úspešného podnikania je od začiatku vedieť, čo sa snažím vybudovať, pre koho, koľko za to budú zákazníci ochotní zaplatiť a podobne.

Avšak veľakrát zakladatelia tieto dôležité informácie vôbec nepoznajú. Preto mentoring začíname lean canvas modelom, ktorý im pomôže odhaliť skutočnú hodnotu produktu pre ich zákazníka.

Druhým častým problémom, a to aj pri spoločnostiach s existujúcim cash flow je to, že nemali systematický prístup. My im potom pomáhame tento systematický prístup vybudovať – akcelerácia a inovácia hrajú v tomto ohľade dôležitú rolu. Sme presvedčení, že ak sa obklopíš tými správnymi ľuďmi, ktorí majú nadšenie pre to, čo robia, tak to musí byť nákazlivé – skrátka dostaneš tiež podobný drive ako oni.

Čo považuješ za najväčší úspech Rockstartu?

Spomeniem dva najúspešnejšie startupy z nášho inkubátora: 3D Hubs a Deskbookers.

3D Hubs je platforma, ktorá združuje spoločnosti s 3D tlačiarňami. Na ich stránku chodia ľudia, ktorí potrebujú niečo vytlačiť 3D a hľadajú dodávateľa. Vďaka nášmu inkubátoru dnes pôsobia v 50 krajinách sveta – to je viac ako má McDonald!

Cez Deskbookers si zase môžete krátkodobo prenajať konferenčnú miestnosť alebo kanceláriu. Samozrejme, že existujú aj klasické spôsoby, tie sú ale neflexibilné a zastarané. Deskbookers namiesto toho prinášajú možnosť si rezervovať kanceláriu na niekoľko klikov. Projekt má naozaj veľký úspech: aktuálne sa rozrastá do Nemecka a Španielska. Čo sa týka množstva prenajatých kancelárií či miestností, Deskbookers rastú najrýchlejšie v Európe.

Ak by sa nejaký startup chcel stať súčasťou Rockstartu – aké sú podmienky pre prijatie?

Veľmi samozrejme záleží na tom, z akého prostredia tento startup je – aktuálne sa najviac pozeráme na Digital health – teda prepojenie IT a zdravotníctva, Smart Energy a nakoniec Web and Mobile.

Následne si všímame 4 nasledovné kritériá:

Prvým kritériom je tím – musíme vidieť, že už za sebou má nejaké výsledky. Osvedčil sa nám model, v ktorm preferujeme spoločnosti s aspoň 2 zakladateľmi – zvyčajne sú totiž startupy s dvomi zakladateľmi podstatne úspešnejšie ako tie s jediným zakladateľom.

Na druhom mieste je celkový adresovateľný trh: Rockstart si berie od spoločností 8%, ak sa ale na palube vyskytne nejaký investor, tento podiel ide dole k 6%, potom k 4%, niekedy dokonca skončíme pri 2,5%. Preto potrebujeme vidieť, že firma má potenciál sa stať globálnou spoločnosťou. Ak teda za nami príde niekto s ambíciami len pre slovenský a český trh, nemáme záujem.

Po tretie – produkt musí byť inovatívny a globálne škálovateľný – toto je veľmi dôležité.

A napokon po štvrté: musíme vidieť, že firemná kultúra startupu sedí s kultúrou Rockstartu. Ak vidíme, že je zakladateľ tvrdohlavý, nedá na náš feedback, hneď vieme, že z neho síce môže byť dobrý podnikateľ, ale povahovo nebude sedieť s filozofiou Rockstartu.

Pristupujete aktívne k vyhľadávaniu spoločností do inkubátorov, alebo len čakáte na prihlášky?

Máme niekoľko skautov, ktorí aktívne vyhľadávajú nádejné startupy – ak niekoho nájdu, okamžite si voláme cez Skype a bavíme sa o možnej spolupráci. Tých šikovných startupistov sa vám len tak jednoducho nepodarí zlákať – práve naopak, tieto spoločnosti sú najkritickejšie a najviac sa pýtajú na všetko možné. Chcú vedieť všetky detaily. Predsa len s vami plánujú stráviť niekoľko mesiacov a musia vedieť, s kým majú tú česť.

Jedným z vašich posledných projektov je Rockstart Impact, ktorý pomáha začínajúcim podnikateľom v Nepále. Ako ste sa dostali k tejto myšlienke?

Mali sme jednu firmu, ktorej sme povedali: Hej, ten model, ktorý používaš, by sa dal použiť aj v takej krajine ako je Nepál a pomôcť tam veľa ľuďom. Nechcel by si to vyskúšať?

Čo ale za tým stálo? Musíme si uvedomiť, že ekonomika štátu väčšinou stojí na strednej triede. Takže ak budeme podporovať túto strednú triedu, dokážeme pomôcť celej ekonomike. Je samozrejme dôležité vybudovať v krajinách, ktoré nemajú žiadnu infraštruktúru, cesty, kanalizáciu či vodovody. O tom sa nedá diskutovať. Ďalším krokom by ale malo byť vzdelávanie obyvateľov, aby sa dokázali podstaviť na vlastné nohy. Dať niekomu peniaze a očakávať návratnosť je podľa mňa lepšie, ako niekomu dať peniaze len tak.

Keď si spomenul vzdelávanie, prekvapilo ma, že Rockstart neposkytuje poradenstvo aj v tejto oblasti. Neviem síce ako v Holandsku, ale na Slovensku alebo v Českej republike sú vzdelávacie procesy dosť zastaralé a nemoderné. Nepozerá sa Rockstart aj týmto smerom?

Áno, v Holandsku je to úplne to isté. Do niekoľkých vzdelávacích spoločností sme v minulosti investovali, ale častokrát sme narazili na rovnaký problém: je ťažké investovať v oblasti, kde dominujú predstavy byrokratov a pôsobí veľa síl, ktoré sa snažia držať všetko tak, ako to je. Podnikateľ sa môže snažiť týždne, mesiace alebo aj roky – ak ale na druhej strane vidí vytrvalý odpor byrokratov, po istom čase ho to znechutí a skončí.

Pozrime sa napríklad, ako vyzerá vzdelanie na vysokých školách v Holandsku. Zhodneme sa, že by vysoké školy mali byť zamerané na výskum. Avšak len 5% predmetov, ktoré sa na školách dnes vyučujú, je spojených s výskumom. 5% - to je úplne hrozné! Nie je náhoda, že absolventi vysokých škôl sú síce šikovní, majú základné analytické schopnosti, ale nemajú žiadne praktické návyky do podnikania.

Študenti by mali byť schopní učiť sa od seba navzájom, napríklad vďaka skupinovým projektom. Tie sa ale takmer vôbec nerealizujú. Toto sú výzvy, ktorým čelíme a na ktoré sa musíme zamerať.

Na vysokých školách preto nerobíme ani zvláštnu marketingovú propagáciu – myslím si, že veľa ľudí sa na vysokej škole iba hľadá a uvažuje, čo ďalej v živote.

Ako do vašich plánov zapadá nový Rockstart akcelerátor v Singapure?

Je to náš dlhodobý cieľ – keďže chceme vybudovať globálne spoločnosti, hľadali sme ďalšie centrum, ktoré združuje akcelerátory. Trh USA je príliš saturovaný, preto sme sa rozhodli pre Južnú Ameriku a Singapur. Ak dokážeme ponúknuť spoločnostiam v rámci nášho inkubátora prístup k juhoamerickému, ako aj singapurskému trhu, potom dokážeme vybudovať globálne spoločnosti. Snažíme sa rozmýšľať 4-5 rokov dopredu.

Keď sme pri plánoch do budúcna: na ktoré oblasti by ste sa chceli ako Rockstart sústrediť v nasledujúcich rokoch?

V prvom rade to bude rozšírenie pôsobnosti inkubátora na 3 kontinenty. Rockstart impact chceme rozšíriť do 10 krajín a podporovať tak ekosystém, ktorý bude rozvíjať startupy na celom svete.

Na záver ešte jednu poznámku: zo Slovenska sme tu ešte žiaden startup nemali. Ak máte nejaký nápad, radi si ho vypočujeme!

Don ďakujem a prajem všetko dobré Tebe, ako aj celému Rockstart tímu do nadchádzajúcich rokov!

Kde hľadať pomoc na Slovensku?

Prostredie pre startupy je čoraz žičlivejšie aj na Slovensku. Ak pracujete na zaujímavom projekte, pomocnú ruku nájdete v coworkingových centrách, inkubátoroch, podnikateľských združeniach alebo v Slovak Business Agency, ktorej podporné programy začínajúcim podnikateľom ponúkajú tak finančnú (napríklad mikropôžičky) ako aj nefinančnú pomoc. Pomôcť slovenským startupom stať sa úspešným globálnym podnikaním má program Startup Sharks, v rámci ktorého môžu napríklad navštíviť svetové startupové eventy – a v rámci nich možno aj nadviazať kontakt s niektorým so svetových akcelerátorov. Do portfólia podporných programov by sa mal už čoskoro zaradiť aj akcelerátor a inkubátor, ktorý bude súčasťou Národného podnikateľského centra.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Startupový ekosystém Izraela

Na potulkách po zahraničných startupových ekosystémoch nie je možné vynechať takú veľmoc, akou je Izrael. Dôkaz o význame Izraelu na mape startupového ekosystému sveta najlepšie potvrdzujú rôzne ekonomické a hospodárske štatistiky, v ktorých Izrael pravidelne obsadzuje popredné priečky. Ako príklad môžeme uviesť umiestnenie Izraela v štatistike konkurencieschopnosti krajín sveta v roku 2014, kde obsadil 1. miesto na svete v počte startupov na obyvateľa a 1. miesto na svete v množstve investícií použitých do výskumu a vývoja na obyvateľa. Okrem iného sa v Izraeli nachádza aj 2. najinovatívnejšie miesto na svete (Tel Aviv) a taktiež je v tejto krajine koncentrovaná aj najväčšia kvalita vedeckých a výskumných inštitúcií.

Štátne programy podpory podnikania v Izraeli

V článku Izrael – krajina startupov sme sa venovali dôvodom, prečo Izrael v súčasnosti patrí medzi najvýznamnejšie startupové ekosystémy sveta. Nemalú úlohu pri tomto úspechu zohral štát a jeho podporné programy.

Startupisti pozor! Eshop Alza podporuje inovačné projekty, startupom dá 200 miliónov CZK

Alza podporuje startupy v Česku a na Slovensku. V rámci vlastného akcelerátora ponúka v druhom kole inovatívnym firmám na rozbeh 200 miliónov českých korún. Stačí iba poslať svoj projekt mailom.

Next Amsterdam

Spoločnosť Next Amsterdam investuje peniaze, čas, vedomosti a vášeň do firiem, ktorým verí a to výmenou za podiel v spoločnosti. Next sa špecializuje na Lean startup metodológiu a mentorovala viac než 100 spoločností.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky