Zo školských lavíc priamo k biznisu. Veľtrh podnikateľských talentov ukázal nádejných biznismenov

Počítačová myš dobíjaná solárnym panelom, prístroj pomáhajúci zbaviť sa račkovania či špeciálne viazanie na lyže pri cestovaní. Nápady slovenských študentov môžu plnohodnotne konkurovať biznisom skúsených podnikateľov.

Čoraz častejšie je v spoločnosti zaužívaná predstava, že študenti sa len poflakujú, nič sa im nechce a nevedia, čo od života vlastne chcú. Stredoškoláci však každoročne búrajú tento stereotyp na Veľtrhu podnikateľských talentov.

Na jeho 24. ročníku sa predstavilo 79 tímov, čo je doposiaľ historicky najvyššia účasť. Študenti na ňom prezentovali svoje inovatívne biznis nápady, ktorým sa venovali počas celého školského roka.

Biznis ako sa patrí

Podstatou celého programu je priblížiť študentom založenie spoločnosti, narábanie s reálnymi peniazmi, zháňaním a presviedčaním investorov. „My im dáme 100 kusov akcií, a ak si študenti zvolia za jednu akciu 2 eurá, tak majú 200 eur kapitál, ktorý potom točia až do konca školského roka,“ vysvetľuje Katarína Palečková, PR manažérka JA Slovensko, ktoré veľtrh organizuje.

Majú vlastný manažment, zamestnancov a podnikateľský plán, ktorým sa riadia. V rámci spoločnosti dôkladne zaznamenávajú svoje pracovné výkony, náklady a výnosy a na záver roka vytvárajú výkaz podnikateľskej aktivity.

Prezentácia študentskej spoločnosti pred porotou. Zdroj: Podnikajte.sk
Prezentácia študentskej spoločnosti pred porotou. Zdroj: Podnikajte.sk

Niektoré biznis plány sa z roka na rok opakujú – napríklad prevádzkovanie bufetu alebo organizovanie eventov. Nájdu sa však aj výnimky. „Študenti prichádzajú s inovatívnymi nápadmi. Prinášajú stále viac produktov, ktoré majú pozitívny dopad na spoločnosť,“ vyzdvihuje Katarína Palečková.

JA Slovensko v celom programe zastáva rolu mentora. „Podporujeme ich tým, že im dávame konzultantov z praxe a neustále s nimi komunikujeme. Takto sa im snažíme pomôcť, avšak ako vzdelávacia organizácia sme tým ohraničení.“

Úspech si vyžaduje obetu

Zvykom u mnohých študentov je venovať škole len toľko času, koľko určuje rozvrh hodín. To neplatí pre mladých podnikateľov, ktorí prezentovali svoje spoločnosti na veľtrhu študentských firiem.

Veľa účastníkov potvrdilo, že prevádzka vlastnej spoločnosti si vyžaduje omnoho viac času, ako školský rozvrh umožňuje. Veľká časť práce nasleduje po vyučovaní, keď študenti počas svojho voľného času trávia hodiny na zdokonaľovaní svojich produktov a podnikania.

Pre pár študentov bola vízia jasná - spraviť produkt, s ktorým vyplnia dieru na trhu a vytvoria úspešný biznis. Študenti prišli so skutočne inovatívnymi nápadmi a produktmi, ktoré by nemali problém uplatniť sa na reálnom trhu.

Spoločnosť Invicta - produkt LogoR

(Košice, Gymnázium, Trebišovská 12)

Študenti z Košíc sa pri svojom produkte rozhodli pomáhať druhým. „Náš kolega v študentskej firme mal problém s račkovaním. To nás motivovalo vymyslieť niečo, čo mu vie naozaj pomôcť a posunúť ho ďalej,“ vysvetľuje študentka Ivana.

Študenti spomedzi množstva nápadov prišli s prístrojom, ktorého výčnelkom je lekárska palička. Tá sa dá pod jazyk a pomocou vibrácií masíruje jazyk, vďaka čomu sa zlepšuje výslovnosť písmena R.

Pri zostavovaní prístroja využili pomoc jedného z rodičov. Dizajn upravili už podľa seba a prístroj následne vytlačili na 3D tlačiarni. „Veľmi rýchlo sme vymysleli, ako bude systém fungovať, ale realizácia bola náročnejšia,“ vysvetľuje Samuel.

Produkt sa rozhodli predávať za 140 eur. Študenti si uvedomujú, že za neznámu pomôcku ľudia nemusia byť ochotní zaplatiť také množstvo peňazí, preto sa rozhodli prístroj prenajímať.

Produkt začali ponúkať na škole. V priebehu dvoch týždňov pomohli svojím spolužiakom k zdokonaleniu výslovnosti písmena R. „Je to úžasné, keď ľudia za krátku dobu dokážu spraviť progres. Oni sú z toho šťastní a my máme rovnako dobrý pocit, že náš produkt niekomu pomohol,“ dopĺňa Ivana.

Študenti košického gymnázia so svojím produktom LogoR. Zdroj: Podnikajte.sk
Študenti košického gymnázia so svojím produktom LogoR. Zdroj: Podnikajte.sk

Po viacerých prieskumoch si určili svoju cieľovú skupinu - deti v škôlke, na základných a stredných školách. „Rozhodli sme sa rozšíriť prenájom nielen v škole, ale aj mimo nej a aj v iných mestách Slovenska. Dokonca sme v prípade väčšej objednávky ochotní vycestovať za potenciálnymi zákazníkmi do vzdialenejších miest,“ pripomína Barbora.

Mladí podnikatelia plánujú spolupracovať aj s logopédmi. „Momentálne pracujeme na dosiahnutí úžitkovej licencie, čo je jedna z podmienok, aby sme mohli pracovať s logopédmi,“ vysvetľuje Sára.

Propagáciu svojho produktu vyriešili online aj offline metódou. V škole predstavovali svoj prístroj prostredníctvom rozhlasu a rôznych plagátov. Svojich potenciálnych zákazníkov oslovujú cez sociálne siete, no priestor dostali aj v riadnych médiách.. „Boli sme v televízií, v novinách Korzár, ale aj v rádiách ako rádio Košice, Regina alebo rádio Expres,“ vyzdvihuje Barbora.

V budúcnosti plánujú študovať ďalej, ale majú aj smelé odhodlanie založiť vlastnú firmu. Produkt plánujú prispôsobiť detskému užívateľovi, keďže podľa ich prieskumu približne 35 % detí vo veku 4-6 rokov má problém s vyslovovaním písmena R. „Tento program nám už v máji končí. Určite plánujeme pokračovať, pretože takýto prístroj neexistuje a zaplnili sme ním dieru na trhu,“ zakončuje Martin.

Spoločnosť DOT - produkt LOOP

(Bratislava, SPŠ elektrotechnická, Hálova 16)

Študenti predmaturitného ročníka vyčnievali počas veľtrhu nielen svojím produktom, ale aj svojou prezentáciou a hlavne zmyslom pre reklamu.

Mladí podnikatelia prišli s nápadom na wifi počítačovú myš, ktorá je dobíjaná solárnym panelom. „Mnoho ľudí používa wifi počítačovú myš a najväčším problémom je, že sa vždy vybije v najhoršom možnom čase,“ vysvetľuje Boris, riaditeľ študentskej spoločnosti. S problémom sa vysporiadali pridaním solárneho panela, ktorý na vrchu myšky 24 hodín denne dobíja batériu napríklad aj popri používaní.

V prípade zakrytia solárneho panelu, batéria v počítačovej myši vydrží až dva týždne. Princíp nabíjania spočíva v slučke - vybitá batéria sa nabíja, zatiaľ čo druhá poháňa myš a naopak. „Preto máme meno Loop – nestane sa, že by myška prestala fungovať,“ dopĺňa Boris.

Na vývoji produktu pracovali celý rok, počas ktorého vytvorili niekoľko prototypov. „Myška je veľmi pohodlná. Okrem neobmedzeného nabíjanie solárnym panelom, pomáha prevencii karpálneho tunela. To sú všetky naše ťažiskové body, ktorými presviedčame spotrebiteľa ku kúpe.“

Prečítajte si tiež

Ich produkt je vzhľadom odlišný ako bežné myšky. Študenti sa preto rozhodli spraviť medzi spolužiakmi prieskum, či im iný vzhľad neprekáža. Zistili však, že pri kúpe myšky vzhľad nehrá veľkú rolu. „Samozrejme, nehovorím, že naša myška vyzerá zle. Vyzerá trošku inak. Ale po vyskúšaní nášho produktu takmer každý povedal, že by si ju kúpil,“ podotýka Boris.

Pri propagácii študenti naplno využili sociálne siete, nárast sledovateľov motivačne podporili. „Rozmach sociálnych sietí sme riešili na škole. Keď naši spolužiaci dali páči sa mi to alebo začali sledovať naše sociálne siete, získali zľavové karty do nášho školského bufetu,“ vysvetľuje ich propagáciu Boris.

Rovnako si dali záležať na grafických prvkoch, či už fotografiách, ale aj audiovizuálnych reklamách. V súčasnosti svoj produkt predávajú na internetovej stránke, kde si počítačovú myš môže zakúpiť ktokoľvek.

Článok pokračuje pod reklamou

Spoločnosť ESO - produkt OdneSki

(Dubnica nad Váhom, Gymnázium, Školská 2)

Študenti gymnázia sa na veľtrhu prezentovali zaujímavým nápadom. „Boli sme lyžovať a väčšinou chodíme vlakmi alebo autobusmi. Museli sme so sebou vláčiť lyžiarky aj lyže. Vak bol príliš nepraktický a nemali sme ho kam dať. Tak vznikol nápad na pomôcku pre lyžiarov ODNESKI,“ vysvetľuje študent Matej.

Produkt študentskej firmy ESO pripomína zlúčenie pások na lyže spoločne s vakom a umožňuje pohodlnejšie prenášanie zimných lyží. Predaj začal medzi študentmi na škole, vďaka čomu získavali spätnú väzbu, ktorá im pomohla pri zdokonaľovaní prototypu.

Produkt OdneSki študentov z gymnázia v Dubnici nad Váhom. Zdroj: Podnikajte.sk
Produkt OdneSki študentov z gymnázia v Dubnici nad Váhom. Zdroj: Podnikajte.sk

Produkt študenti vyrábali sami, a tak narazili aj na niekoľko problémov. „Problém bol so zošitím gumy, ktorá oddeľuje lyže s popruhom. Situácia bola mierne komplikovaná, keďže naše nástroje to nevedeli dobre zošiť. Nakoniec sme problém vyriešili technickou úpravou prístroja,“ uvádza Michal, jeden z reprezentantov spoločnosti.

S biznisom im pomohol jeden z bývalých účastníkov programu JA Slovensko, ale aj učiteľka krúžku aplikovanej ekonómie. Pomocnú ruku poskytol aj majiteľ predajní Intersport, ktorý ich oboznámil s predajom prostredníctvom siete športových obchodov.

Propagáciu vyriešili prostredníctvom sociálnych sietí, ale v súčasnosti pracujú aj na internetovej stránke, s ktorou chcú osloviť viac spotrebiteľov.

Táto jednoduchá pomôcka zaujala aj veľké spoločnosti ako Intersport alebo Forest Skis. Intersport tento produkt zaujal natoľko, že sa od lyžiarskej sezóny začne produkt predávať v ich predajniach. Forest Skis využije produkt študentskej spoločnosti ako darček ku kúpe lyží.

Vyvrcholenie celoročnej driny

Celý rok pôsobenia študentských firiem je nasmerovaný k JA Veľtrhu podnikateľských talentov. Študenti počas neho bojujú o postup do TOP Finále JA Firiem, ktoré sa uskutoční 21. mája 2019. Záštitu nad podujatím prebral prezident Andrej Kiska.

Na galavečer sa podarilo prebojovať len siedmim tímom zo 79 zúčastnených, konkrétne tímom Beleco, SIDE, Strenght YOMA a DOT, ESO, Invicta. Posledné tri spoločnosti sme si predstavili vyššie v članku. Ostatné tímy sa venujú ekologickým obalom, prírodnej kozmetike, prírodným nápojom v chutnej nádobe alebo aj zaujímavým ponožkám so špeciálnym vrecúškom. Víťaz súťaže dostane šancu zabojovať o prvenstvo na medzinárodnom finále Company of the Year Competition vo francúzskom Lille, kde sa stretnú najlepšie podnikateľské nápady z celej Európy.

Postupujúci do TOP Finále JA Firiem. Zdroj: JA Slovensko
Postupujúci do TOP Finále JA Firiem. Zdroj: JA Slovensko

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Podnikanie v oblasti zdravej výživy. 4 inšpiratívne príbehy zo zahraničia, ktoré dokazujú, že je to dobrý nápad

Zdravší trend v stravovaní sa stáva čoraz viac obľúbeným. Prispôsobujú sa mu aj podnikatelia, ktorí na trh prinášajú nové typy reštaurácii či obchodov.

Česká čajovňa ich inšpirovala k vlastnému biznisu. Do Ameriky priniesli sypaný čaj

Pre nás prirodzené, pre Američanov nezvyčajné a nové. Zakladatelia americkej Tiesta Tea využili dieru na trhu a z Európy priniesli domov biznis so sypaným čajom.

Peniaze na rozbeh podnikania - aké má začínajúci podnikateľ možnosti?

Máte skvelý biznis nápad, ale chýbajú vám peniaze na jeho realizovanie? Nezúfajte. Ukážeme vám možnosti získania financií na štart podnikania.

Začali podnikať na materskej. 8 slovenských nápadov, ktoré majú úspech

Veľa žien si nedokáže predstaviť vypadnúť z pracovného tempa, keď idú na materskú dovolenku. Niektoré z nich preto začnú podnikať s dieťaťom na rukách.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky