Top podnikateľské nápady študentov: kto zaujal vo finále súťaže JA Slovensko?

Ekologické hnojivá, lastovičie hniezda, automatické kŕmidlo pre zvieratá či zubná pasta v tabletách. Aké problémy riešia žiaci v rámci študentských firiem a ktoré nápady zaujali najviac?

Mladí ľudia často dokážu popustiť uzdu fantázii a prísť na rôzne netradičné a inovatívne nápady. Už študenti základných či stredných škôl vedia priniesť riešenie na problém, ktorý trápi mnohých ľudí a ich idea má neraz potenciál uspieť aj ako biznis. Preto je u nich dôležité rozvíjať podnikavosť, ekonomické myslenie, finančnú gramotnosť a zručnosti potrebné pre uplatnenie na pracovnom trhu. Učiteľom s tým už 30 rokov pomáha vzdelávacia organizácia Junior Achievement (JA) Slovensko – a to v rámci programu Aplikovaná ekonómia.

V rámci tohto programu sa konal aj 27. ročník Veľtrhu podnikateľských talentov, kde sa predstavilo 48 študentských firiem. Osem z nich postúpilo do TOP finále, ktoré sa uskutočnilo v máji 2022. Čo porotu zaujalo najviac a kto poputuje do medzinárodného finále študentských firiem Gen-E – Company of the Year Competition, ktoré bude prebiehať 12. až 14. júla v estónskom Taline?

Inovatívne nápady študentov: aké problémy riešia?

Firmy študentov stredných škôl už dávno nie sú len o bufetoch či jednoduchých výrobkoch, dnes často ide o inovatívne nápady a produkty s pridanou hodnotou. Dôkazom sú aj tie, ktoré sa do finále dostali – a porota to pri rozhodovaní nemala jednoduché. Čomu sa venuje TOP osem študentských firiem tohto ročníka súťaže?

NestBnB – hniezda, ktoré uľahčia život lastovičkám aj ľuďom

Takmer každé leto sa hovorí o premnožení komárov a spôsoboch ako situáciu riešiť. Väčšinou sa na elimináciu tohto hmyzu využívajú chemikálie a podobne. No čo tak samotná príroda – napríklad lastovičky, ktoré skonzumujú stovky až tisícky jedincov hmyzu za deň? Ľudia však často nechcú mať lastovičie hniezda na balkónoch, bytovkách či na domoch, pretože vtáky im špinia okná a verandy alebo im prekáža piskot mláďat. Mnohí teda bránia lastovičkám postaviť si hniezdo, niekedy ich dokonca ničia, čím škodia nielen životnému prostrediu, ale aj sami sebe. Navyše, lastovičky sú chránené a za zhodenie hniezda hrozí pokuta až takmer 10 000 eur. Riešiť tento problém sa rozhodla študentská firma NestBnB z Gymnázia z Kráľovského Chlmca. Ručne vyrábajú ekologické lastovičie hniezda z nevyužitých pilín, sadry a hliny z krtincov. Ich firma zaznamenala aj viaceré úspechy – prvé miesto obsadili v súťaži SIR (Social Innovation Relay, zameraná na sociálne, trvalo udržateľné a ekologické podnikanie) alebo dosiahli dohodu s predsedom Košického samosprávneho kraja, ktorý nakúpil 20 lastovičích hniezd na obohatenie okolia. Do svojho podnikania sú tak zapálení, že v ňom chcú niektorí študenti z tímu pokračovať aj po absolvovaní školy.

Zdroj: Facebook/@netstbnb
Zdroj: Facebook/@netstbnb

Printify 3D – „Vy myslíte, my tlačíme“

3D tlač už síce nepatrí medzi žiadne novinky, no mnohí sa s ňou v praxi možno ešte nestretli. Pritom pomocou tejto metódy sa dajú jednoducho vyrobiť rôzne darčekové predmety (kľúčenky, umelé kvety, darčekové krabičky, prívesky a pod.), no tiež riešiť napríklad náhradné súčiastky či časti nábytku. Čokoľvek zákazníkovi napadne, to mu namodelujú a prostredníctvom 3D tlačiarne vytlačia študenti z košického Gymnázia Alejová 1. Tu ale ambície tímu Printify nekončia. Záujem o 3D tlač mali už pred založením študentskej firmy a plánujú v tomto smere pokračovať aj po škole. Rozbiehajú ponuku aj pre firmy a spoluprácu nadviazali s Packetou, vďaka čomu nemajú problém produkty doručiť kdekoľvek na Slovensku. Možno si hovoríte, či je takýto nápad ekologický, keď výrobky sú z plastu. Mladí podnikatelia ale uisťujú – používajú biologicky rozložiteľný plastový materiál.

Codex sa stará o „plné brušká“ domácich zvierat

Keď majitelia domácich miláčikov odídu z domu, či už do práce, alebo na dlhšie, napr. na dovolenku, musia zabezpečiť, že ich pes či mačka budú mať dostatočné zásoby potravy. Nemusia pritom kopiť jedlo v miskách alebo prosiť susedov a rodinných príslušníkov, aby sa v čase ich neprítomnosti prišli o zviera postarať. Problém riešia študenti zo Strednej priemyselnej školy elektrotechnickej z Bratislavy. Vytvorili automatické kŕmidlo pre domáce zvieratá, ktoré uľahčuje kŕmenie miláčikov v stanovených časových intervaloch. Prístroj študenti vyrábajú pomocou 3D tlačiarne, s ktorou pracujú v škole a nastavenie času dávkovania jedla umožňuje ich vlastná aplikácia, pri ktorej programovaní využili vedomosti zo školských predmetov.

Článok pokračuje pod reklamou

Be free – kompostové tabletky na zázračný rast rastlín

Aj keď študujú stavebníctvo, vo svojom školskom biznise sa zamerali na úplne inú oblasť. Vnímali množstvo odpadu z jedla v ich školskej jedálni, ktoré končilo v koši a rozhodli sa s tým niečo robiť. Vymysleli bio hnojivo KOM-ČOK pre rastliny vo forme drobných kompostových tabliet. Možno ich využiť na izbové, balkónové aj záhradné kvety. Študenti ich vyrábajú svojpomocne z odpadu zo školskej jedálne, s ktorou nadviazali spoluprácu. Šikovným marketingovým ťahom, ktorý ich výrobok priblíži zákazníkovi jednoduchou formou, je príbeh rastlinky Gréty, ktorá začala vďaka tabletám študentov zázračne rásť. Ten, kto si výrobok kúpi, tento príbeh nájde v kartónovej krabičke spolu s tabletami a návodom, ako hnojivo používať.

Zdroj: Vlastné spracovanie
Zdroj: Vlastné spracovanie

Groweco – „Vy vyhodíte, my vyrobíme, rastliny poďakujú“

Téme ekologického hnojiva sa venujú taktiež na Hotelovej akadémii v Liptovskom Mikuláši. Aj táto firma je zameraná na zhodnotenie bioodpadu, tentokrát z reštaurácií a kaviarní. Vykupujú a zbierajú od nich suroviny, následne vyrábajú niekoľko druhov hnojív pre kvety. Zaujímavým prvkom je balenie – bežná sklenená fľaša. Výrobok tak pre nezainteresovaného zákazníka môže pripomínať aj nápoj. Hnojivo je totiž rôzne sfarbené – napríklad banánové (z banánových šupiek) je žltohnedej farby a skutočne pripomína ovocný džús. Na etikete je však jasne uvedené, že ide o hnojivo, a tak by nemalo dôjsť k omylu. A ak by sa tak aj stalo a človek by sa omylom napil, študenti uisťujú, že sa nič nestane – produkt obsahuje len prírodné zložky. Taktiež vyrábajú suché kávové eko hnojivo z kávových usadenín a vaječných škrupín, ktoré je určené najmä pre izbové rastliny.

Zdroj: Instagram/@groweco.sf
Zdroj: Instagram/@groweco.sf

Ligo – netradičná pasta v tabletách

Obaly tradičnej zubnej pasty každoročne tvoria veľké percento nerecyklovateľného odpadu. Predchádzať tomu sa snaží študentská firma z Gymnázia Poštová 9 v Košiciach, ktorá sa zamerala na výrobu bezodpadovej zubnej pasty v tabletách. Ide o ekologickú náhradu a novú alternatívu na trhu. Na výrobu používajú sódu bikarbónu, kokosový olej / mikrokryštalickú celulózu, kyselinu citrónovú a čierne uhlie. Praktické recyklovateľné balenie umožňuje vziať si tieto pastové tabletky kamkoľvek so sebou, aj na výlet či dovolenku, a to bez strachu, že pasta zašpiní veci alebo neprejde letiskovou kontrolou. Žiaci produkt vyrábajú sami, a to aj v rôznych príchutiach (pomaranč, broskyňa či jahoda). Tabletu stačí rozhrýzť, kefkou umyť zuby a vypľuť.

Zdroj: Facebook/@Ligo
Zdroj: Facebook/@Ligo

Fragment – „Fragmedík náš otvor, imunitu podpor!“

Keď zakladali svoju študentskú firmu žiaci z Evanjelického gymnázia v Tisovci, mali viac nápadov, s čím podnikať. Nespoliehali sa však len na svoje nadšenie, ale urobili si prieskum trhu (v rámci školy) a zistili, že o ich nápady nie je veľmi veľký záujem. Rozhodli sa preto ísť do niečoho overeného, čo majú ľudia radi – v spolupráci s miestnymi včelármi začali vyrábať medy s rôznymi príchuťami, ktoré sú kombináciou chutného a zdravého. Produkty dochucujú rôzne – napríklad egreše a zázvor v jarnej limitovanej edícii, vianočné medy so škoricou, muškátovým orechom a sušenými jablkami či fragmedík s chilli, ktorý je vhodný na použitie aj v ázijskej kuchyni. Do výrobkov pridávajú aj peľ, ktorý má ešte viac účinných látok ako samotný med.

SmellMe – sviečka s odkazom

Sviečka s personalizovaným odkazom vo vratnom obale. To je idea študentov z Gymnázia z Dubnice nad Váhom. Vonná sviečka má prinášať radosť nielen vôňou, ale aj výzorom a tajným odkazom, ktorý sa zobrazí až počas horenia, keď sa roztopí vrchná vrstva vosku. Tajné posolstvo si môžu zákazníci zvoliť podľa vlastnej vôle a výrobok tak môže slúžiť ako vhodný darček pre partnera / partnerku, rodiča, súrodenca či priateľa / priateľku, no môže byť pozornosťou aj pre obchodného partnera alebo zamestnanca.

Zdroj: Instagram/@ smellme.company
Zdroj: Instagram/@ smellme.company

Kto porotu zaujal najviac?

Najlepšou školskou firmou sa v TOP finále stala firma Ligo z Košíc. Ich nápad pasty v tabletách zaujal porotu a zásluhu na tom mal nielen ekologický aspekt, ale aj to, že výrobok neobsahuje nebezpečné chemikálie a je praktický. „Odborná porota posudzovala aj inovatívny prístup, vplyv samotnej learning by doing skúsenosti a pochopenie fungovania firmy a podnikateľských princípov,“ uvádza organizácia JA Slovensko. V neposlednom rade boli dôležité jazykové schopnosti - študenti museli pri predstavení firmy hovoriť po anglicky (práve z dôvodu možného postupu na medzinárodné finále do Talinu) a vítané bolo aj prezentovanie úspechov či spoluprác, ktoré už nadviazali.

„Víťazstvo v celoslovenskej súťaži pre nás znamená nielen ocenenie našej celoročnej práce, ale ponúka nám aj nové príležitosti. Program Aplikovaná ekonómia nám ukázal, že aj vyučovanie môže byť praktické, zábavné a posúvať naše limity. Veríme, že na európskom finále budeme Slovensko reprezentovať čo najlepšie,“ povedala Nina Porubänová, prezidentka študentskej firmy Ligo.

Prečítajte si tiež

V prestížnej súťaži, na ktorej sa stretávajú najlepšie mladé podnikateľské talenty z celej Európy, je Slovensko už známe. V minulom roku nás úspešne reprezentovala študentská firma Scribo s ekologickými markermi – vyhrali 1. miesto a stali sa najlepšími medzi študentmi nielen v európskej súťaži, ale aj na celosvetovom finále.

V rámci slovenského TOP finále porotu zaujali aj ekologické lastovičie hniezda od firmy NestBnB, ktoré sa umiestnili na druhom mieste a ochutené medy od Fragment-u, ktoré skončili ako tretie.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Slovensko pozná Mladého inovatívneho podnikateľa roka 2023

Vo finále súťaže zaujali samoobslužné sauny, výber vína pomocou umelej inteligencie či poradenstvo pri expanzii firmy. Kto sa stal víťazom a čo finalisti získali?

Brikety z konského trusu Fluf: predsudky strieda úspech

Nápad košických gymnazistov ľudia brali ako vtip. Ide pritom o ekologickú a cenovo dostupnú alternatívu vykurovania. Ako búrajú predsudky a čím si získavajú zákazníkov?

Mladý inovatívny podnikateľ 2022: zaujali inovácie v oblasti technológií, zdravotníctva aj obuvi

Meno Mladého inovatívneho podnikateľa roku 2022 je známe. Čím zaujal víťaz a aké ďalšie nápady sa dostali do finále?

Mladý inovatívny podnikateľ 2022: súťaž o prestížny titul a atraktívne ceny

Už 16. ročník súťaže Mladý inovatívny podnikateľ je „za rohom“. Kto a dokedy sa môže prihlásiť, ako na to a čo môžu finalisti získať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky