Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.47) – Nahnevaná hra a megaúspech

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.47) – Nahnevaná hra a megaúspech

Technologické možnosti a stále nové high-tech zariadenia posúvajú hranice podnikania na internete ďaleko za horizont. Možné je už takmer všetko. No aj v tej najzložitejšej veci sa vždy skrýva jednoduchosť. Podobne je to s dnešným nápadom... čo vznikne, keď sa spojí iPhone, náročný vývoj hry a neuveriteľne milo infantilné vtáčiky?

 

Nahnevané vtáky v akcii

Na začiatku bol iPhone a skupina fínskych študentov, ktorá sa zaoberala vývojom hier. Vďaka tomu, že značka Apple má svoj obchod, tzv. App Store, kde možno predávať vyvinuté hry a aplikácie, rozhodli sa aj mladí Fíni jeden svoj počin speňažiť. Predajným artiklom bola nenápadná a pomerne jednoduchá hra, ktorej hlavným motívom boli nahnevaní vtáci (Angry Birds). Prečo nahnevaní? Zápletka hry znie tak, že škodoradostné zelené prasatá ukradli vtákom ich vajcia s nenarodeným potomstvom, za čo sa samozrejme vtáčí klan mieni pomstiť. Hra je jednoduchá – pomocou nahnevaných vtáčikov je potrebné „zostreliť“ všetky zelené prasiatka.

Článok pokračuje pod reklamou


Firma Rovio Mobile, ktorá sa neskôr sformovala z pôvodných vývojárov, má dnes vďaka hre na konte obrovské sumy. Od vydania hry v roku 2009 už hra na iPhone zaznamenala 350 miliónov stiahnutí a presunula sa aj na verzie pre Android i Symbian. Gro business modelu teda spočíva v predaji samotnej hry a jej jednotlivých verzií. Dnes je hra v niektorých verziách zadarmo a výnosy má aj z reklamy. To však nie je všetko. Dôležité je spomenúť fakt, že hra sa stala doslova davovým šialenstvom. V praxi to znamená ďalšie výnosy, ktoré produkujú najrôznejšie merchandise predmety ako tričká, plyšové vtáčiky, kryty na mobil a mnoho ďalších. Šepká sa dokonca o tom, že sa pripravuje i film.

Majitelia hry a teda aj jej vývojári určite včas pochopili, že ich hra Angry Birds je rozvíjajúci sa svetový fenomén. Nezaspali na vavrínoch a pripravili ďalšie verzie hry, ktoré nie sú o nič menej populárne. Celok sa volá Angry Birds Seasons a obsahuje halloweensku, vianočnú, valentínsku či veľkonočnú verziu. Známa je i verzia RIO, ktorá bola pripravená podľa rovnomenného animovaného filmu. Všetky nové verzie neustále zvyšujú kapitál firmy ale aj popularitu hry.



iPhone aplikácie ako core business

Nielen hry, ale aj samotné aplikácie pre iPhone (či pre smartphones) sú dnes nesmierne vychytenou záležitosťou. Vyvinúť kvalitnú aplikáciu a vyšplhať sa s ňou na prvé priečky predajnosti v spomínanom App Store nie je až tak nereálna záležitosť. Podarilo sa to napríklad kolegom z Českej republiky menom Tapmates, ktorí si získali slávu s aplikáciou Cookmate.
Možnosti sú naozaj neobmedzené. K iPhonom sa pridal aj iPad a konkurenčné tablety, ktoré opäť ponúkajú priestor pre novinky. Príkladom, ako zarobiť nielen na samotnom vývoji aplikácie, ale aj na jej používaní, je zasa americký projekt North Point´s iBand. Chlapci hudobníci si povedali, že hrať na obyčajných nástrojoch je nuda, veď to predsa robí každý... čo tak zahrať si na iPhonoch a na iPadoch? A dokonca vianočný koncert, to je už naozaj cool! Sledujte vo videu...


Vývoj aplikácii a hier na Slovensku

Slovensko je malou krajinou, no ako ukazuje spomínaný príklad z podobne veľkého susedného Česka, nemusíte byť nutne z USA, aby ste novými technológiami ohúrili celý svet. Na Slovensku je veľa šikovných mladých vývojárov a trh je pre nich otvorený. Stačí mať excelentný nápad a tvrdo na ňom zamakať. A ak vás tieto riadky oslovili, no k počítačom máte ďaleko, skúste to z opačného konca podobne ako iHudobníci. Pravidlo sa totiž neustále potvrdzuje – inovácie v akejkoľvek forme nenechajú nikdy nikoho chladným...
 

Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.