Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.14) – Vášeň na štyroch kolesách

Veľa ľudí má rado autá. Mnohí z nás auto považujú za bežnú súčasť každodenného života. Autá vyrábajú obrovské automobilové koncerny v jednotlivých sériách na tisícky kusov. Bežne na ceste stretnete denne aj 10 rovnakých áut, aké máte Vy. Čo ak ale toto všetko prestane platiť? Čo ak nie je auto len každodenná rutina ale vášeň? Čo ak to nie je sériový kus ale unikátny originál? Potom už nejde o auto, ale o atraktívne podnikanie.

Zázračná garáž na západnom pobreží Ameriky

Poznáte to, o niektorých firmách sa hovorí, že sú garážové. V prenesenom význame. No v reálnom svete naozaj existujú firmy, ktoré vznikli v garáži. Jedna americká kniha o podnikaní dokonca hovorí, že z garáží vychádzajú tie najväčšie podnikateľské hviezdy. V prípade West Coast Customs platia obe tvrdenia. Aj tá reálna garáž, aj tá podnikateľská hviezda...

Inak to snáď ani nemohlo začať, ako láskou mladého muža menom Ryan Friedlinghaus k štvorkolesovým tátošom. Aby mohol Ryan uskutočniť svoj sen, požičal si peniaze od svojho starého otca a sústredil okolo seba podobných maniakov na autá. Tak sa v roku 1993 zrodila dielňa zameraná na úpravu áut podľa predstáv zákazníka. Technici a umelci, všetko zapálení odborníci, sa stretli pod jednou strechou aby pod Ryanovým vedením vytvorili dnes už registrovanú značku West Coast Customs na pobreží americkej Californie.

Článok pokračuje pod reklamou


Z povestnej garáže na Discovery a do Dubaja

Dobrá povesť sa šíri rýchlo. Ryanov tím staval od začiatku na kvalite, ktorú ocenili nielen jeho klienti, ale časom aj ich priatelia a priatelia ich priateľov... Portfólio spokojných klientov sa rozrastalo čím ďalej, tým viac. Úspech nenechal na seba dlho čakať a prišli aj zákazníci ako Paris Hilton a jej ružový Bentley, svetoznáma IT značka HP a imidžové firemné GMC Yukon Denali či obrovský truck  pre Bransonovu skupinu Virgin. Samozrejme nesmie chýbať ani taká čerešnička ako úprava auta pre člena kráľovskej rodiny z Dubaja.

Ryanova „crew“ sa na svojej webstránke pýši tým, že pracuje pre mnohých veľkých hráčov z Fortune 500, no i pre mnohé hollywoodske hviezdy. S „herectvom“ si však títo technici a umelci potykali už dávnejšie, West Coast Customs má totiž svoju vlastnú show na Discovery Channel pod menom Street Customs. Diváci tak majú možnosť vidieť celý tím v akcii, sledovať vylepšovanie dovezeného auta a tvorbu unikátneho automobilového originálu. V praxi asi nasledovne – rozobrať, prichystať nové diely, chuťovky typu bombastická reprosústava, vybrať nový lak, vytvoriť dizajn, zmontovať, nalakovať a odovzdať nadšenému majiteľovi.

Vo WCC však neostalo iba pri televíznej sláve. Majiteľ firmy a CEO Ryan Friedlinghaus pochopil, že spoločnosť má potenciál rásť, a tak nechal tomuto procesu voľný priebeh. Dnes má WCC pobočky v Nemecku, Rusku, v Dubaji, Malajzii, v Mexiku a v Japonsku. Samozrejme nesmie chýbať online shop s predmetmi propagujúcimi značku a franchise program.


Unikátne automobily aj na Slovensku

Nápad Ryana Friedlinghausa snáď nie je ani až tak výnimočný, ako je náročný na realizáciu. Svoje by o tom vedeli určite rozprávať aj zakladatelia slovenskej firmy menom K-1 Engineering, ktorá sa špecializuje na výrobu športového auta K-1 Attack Roadster. Ide o zákazkovú malosériovú výrobu automobilov, ktoré v bežný deň na slovenských cestách stretnete zrejme len s obrovskou dávkou šťastia. Športiaky Attack sú výnimočné aj tým, že sa vyrábajú ručne. Slovenské auto, za ktorým stoja Dick Kvetňanský a Juraj Mitro, sa v roku 2005 dostalo na frankfurtský autosalón a dnes je obľúbené medzi vplyvnými ľuďmi sveta nielen v Európe, ale aj v arabských štátoch a za veľkou mlákou.

Firmy West Coast Customs i K-1 Engineering sú dôkazom toho, že preraziť sa dá aj v tak náročnom segmente, ako je automobilový trh. Opäť však platí základné pravidlo – odlíšiť sa, tvrdo pracovať a najmä ísť inou cestou, ako všetci ostatní, vďaka čomu je šanca vyplniť medzeru na trhu a naštartovať tak úspešný biznis (na štyroch kolesách?).

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.