Bee Free Honee – Biznis s medom bez včiel

Bee Free Honee je med vyrobený z jabĺk, ktorý je na nerozpoznanie od klasického medu vyprodukovanom včelami.

Podľa zákazníckych ohlasov by chuť mala naozaj pripomínať med s príchuťou jablka v koncovke. Tento nový produkt sa profiluje primárne ako náhradné sladidlo za med, ktorého cena na trhu nie je v segmente prémiových, a preto môže predstavovať konkurenciu aj samotnému medu u ľudí, pre ktorých je prvotné kritérium cena.

Tvorcom medu z jabĺk je Katie Sanchez z amerického štátu Minnesota. Nápad na výrobu tejto novej potraviny vznikol úplnou náhodou ako výsledok neúspešného varenia pri príprave lekváru z jabĺk. Jej otec sa venuje včelárstvu a na svojej záhrade mali odjakživa množstvo jabloní. Vzhľadom na prostredie, v ktorom vyrastala, je jasné, čo ju pri nápade pre tento biznis najviac ovplyvnilo a pravdepodobne sa nejedná o čistú náhodu.

Katie stvorila tento med prvýkrát v roku 1999, napriek tomu zásadný nárast predaja sa udial až po roku 2013, keď stretla Melissu Elms na veľtrhu potravín. Melissa mala bohaté skúsenosti s budovaním potravinárskych značiek. Trvalo len pár mesiacov a Bee Free Honee sa dostal na pulty veľkých reťazcov so zdravými potravinami ako Whole Foods.

Na začiatku bolo necelých 10 000 dolárov ako počiatočná investícia potrebná pre rozbehnutie tohto zaujímavého podnikania z vlastných zdrojov. V prvom roku dosiahol biznis celkové tržby vo výške 78 000 dolárov a v druhom roku podnikania tržby hravo prekročili hranicu 100 000 dolárov. Koncom roka 2015 získali investíciu 210 000 dolárov pre ďalší rozvoj. Medzi investormi je aj Chris Sacca, ktorý je spolumajiteľ reťazca vegánskych reštaurácií, kde vidí veľký potenciál pre rast Bee Free Honee.   

Cena takéhoto medu je rovnaká alebo nižšia ako cena medu vyrobeného včelami. Svoju popularitu si získal hlavne medzi vegánmi. Marketing je nasmerovaný okolo záchrany včiel a zníženia konzumácie tradičného medu. Hlavná cieľová skupina sú vegáni, ktorí z definície nekonzumujú živočíšne produkty. Nastavenie ceny a lacnejší proces výroby ako pri tradičnom mede ale dokážu upútať pozornosť aj bežných zákazníkov, takže Bee Free Honee sa nevymedzuje na vegánskeho zákazníka, i keď sa jedná o hlavnú skupinu zákazníkov.

Zloženie Bee Free Honee tvoria tri hlavné ingrediencie – jablká, trstinový cukor a citrón. Čo sa týka porovnania s klasickým medom, obsah cukru je približne rovnaký. Hlavným rozhodujúcim faktorom ale ostáva, či blahodárne účinky medu dokáže tento nový produkt vykryť, poprípade rozšíriť. Vlastnosti medu sú dávno preskúmané a medové produkty patria do bežného života. Zákazníci nekupujú med iba pre jeho sladkú chuť, na to je na trhu lacný cukor, ale práve pre jeho ďalšie vlastnosti, ktorými Bee Free Honee nedisponuje.  

Marketing je postavený na ochrane života včiel. Prax pri výrobe medu je, že včelie farmy dávajú prednosť efektivite produkcie a nechávajú umrieť zbytočne veľké množstvá včiel v rámci efektívnosti nákladov. Včely produkujú med primárne pre svoju vlastnú potrebu pre obdobie vegetačného pokoja. Je štandardom v tomto odvetví, že med im je odobratý a nahradený obyčajným cukrom, čo je považované za týranie. Klimatické prostredie USA umožňuje včelárom sťahovať včely počas zimy do teplejších oblastí a využívať ich celoročne namiesto prirodzenej hybernácie. Bee Free Honee vo svojej marketingovej komunikácii používa dokonca termín otroctvo. Sústredenie sa na kauzálny marketing prináša spoločnosti neplatenú publicitu a vzhľadom na celkom novú tému širokú pozornosť verejnosti.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.