Riadenie projektov

Manažment je definovaný ako schopnosť a prax kontrolovania, usmerňovania alebo plánovania niečoho; „akt usmerňovania alebo riadenia s istým účelom“. Inými slovami, je to snaha plánovať, organizovať a mobilizovať ľudí a zdroje na daný účel. V prípade projektového manažmentu hovoríme o schopnostiach a zručnostiach, ktoré robia projekt realizovateľný a reálny. Projektový manažment je nástroj na zlepšenie práce, ktorej cieľom je priniesť zmenu.

Projekty

Projekt je rad aktivít zameraných na dosiahnutie istého cieľa v rámci daného rozpočtu a časového rozvrhu. Výsledkom projektovania by malo byť zefektívnenie činností. Každý projekt ma pevný začiatok a koniec, systematický plán, samostatné prostriedky, určené ciele a pracuje na ňom viacero ľudí.
Aby mohol byť projekt úspešný je potrebné spojiť nasledovné 4 faktory:

  • potreba alebo problém – správne zhodnotenie nedostatku,
  • príležitosť na projekt – projekt musí mať priestor na realizáciu a musí byť podporený peniazmi, ľuďmi a cieľovou skupinou,
  • nápad a vízia – mala by byť zrozumiteľná, aby objasnila akú významnú a udržateľnú zmenu projekt prinesie,
  • schopnosť – pre projekt je dôležité správe vyváženie schopností, energie, zdrojov a organizácie.

Pred tým ako sa pustíte do projektu budete musieť zodpovedať nasledovné otázky:

  • definovanie zámerov, cieľov, kontextu a cieľovej skupiny (V akom kontexte sa projekt uskutoční?, Aké zmeny so sebou prinesie?, Prečo realizovať tento projekt?, Aký je očakávaný výsledok?, Pre koho je projekt určený?, Aké problémy sú v stávke?),
  • obsah projektu (Aká je téma a obsah projektu?, Aký je zvolený prístup (metodológia)?, Aké aktivity sú zahrnuté?, Čo je potrebné, aby projekt pokračoval?)
  • kde a kedy (Kde bude projekt realizovaný?, Ako dlho bude trvať?, Kedy sa začne/skončí?)
  • financovanie (Aké sú celkové náklady (plánovanie/realizácia a hodnotenie)?, Odkiaľ budú pochádzať potrebné finančné prostriedky?)
  • partner (Budú v projekte partneri?, Kto sú parteri?, Aká je ich úloha?, Aké sú opatrenia pre koordináciu?)
  • prostriedky (Spĺňa projekt podmienky na finančnú pomoc?, Môže využiť existujúce vybavenie?, podmienky?)
  • komunikácia (Vnútorná komunikácia: ako sa šíria informácie v projektovom tíme?, Vonkajšia komunikácia: potrebuje projekt mediálne pokrytie?, (Prečo? Ako? Ktoré aspekty?)
  • hodnotenie a pokračovanie (Ako a kedy by mal byť projekt hodnotený?, Ktoré aspekty?, Prečo?, Aké je plánované pokračovanie?)

Pri projektoch sa snažte vyhnúť najmä nasledovným kritickým faktorom:

  • nedostatočná autorita;
  • nedostatočná participácia a plánovanie projektového tímu;
  • nedostatočná participácia projektového tímu na riešení problémov;
  • nedostatočné komunikačné schopnosti;
  • nedostatočné technické zručnosti;
  • nedostatočné administratívne zručnosti;
  • nereálne časové rozvrhy projektu;
  • nejasné ciele projektu.
Článok pokračuje pod reklamou

Etapy realizácie projektu


 

Každý projekt má určité charakteristické črty:

  • Projekty majú účel: projekty majú jasne definované zámery a majú v úmysle dospieť k jasne definovaným výsledkom. Ich účelom je vyriešiť „problém“, čo si vyžaduje vopred urobiť analýzu potrieb.
  • Projekty sú obmedzené v čase a priestore: majú začiatok a koniec a sú realizované na konkrétnom mieste a v konkrétnom kontexte.
  • Projekty sú komplexné: projekty vyžadujú rôzne plánovacie a realizačné schopnosti a zahŕňajú rôznych partnerov a aktérov.
  • Projekty sú jedinečné: všetky projekty pramenia z nových nápadov. Poskytujú konkrétnu odpoveď na potrebu (problém) v konkrétnom kontexte. Sú inovatívne.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Baťovské desatorá. Heslá, ktorými Tomáš Baťa motivoval ľudí byť lepšími

Baťovské desatorá (heslá) boli jedným zo základných komunikačných nástrojov firmy Baťa – plne totiž vystihovali komunikačnú stratégiu firmy, ktorá musela byť jasná, stručná a výstižná.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Štyri dôvody, prečo si firmy najímajú konzultantov

Podnikanie a technológie, ako i všetko okolo nás, sa historicky vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Tradičný biznis model založený na „transakciách“ sa postupne zmenšuje a vytláča ho biznis založený na „hodnote“, ktorú zákazníkovi pri kúpe náš výrobok alebo služba vytvára.

Socialistické manažérske „vychytávky“

Keďže polovicu môjho profesionálneho života som zažil v reálnom socializme, zaspomínal som si na vtedajšie „vychytávky“ riadenia národných podnikov. Napriek dnešnému smutnému výročiu je môj zámer v tomto článku ponúknuť ľahké dovolenkové čítanie a podnet na (nostalgické) pobavenie.