Michael Rostock-Poplar: Pri investovaní je dôležitý výber, potom som už iba divák

Verejnosť ho pozná hlavne z relácie Deň D z Českej televízie, kde hľadal projekty hodné investície. Je spolumajiteľom viacerých firiem a v branži sa pohybuje 18 rokov. Michael Rostock-Poplar je známy svojimi úprimnými názormi nielen na politickú situáciu ale napríklad aj na existenciu akcelerátorov. Tie pre neho väčšinou predstavujú nulovú pridanú hodnotu a sú určené "loserom, čo nevedia googliť".

O čom sa ale hovorí menej je to, že je vyštudovaný právnik a okrem Karlovej Univerzity v Prahe študoval aj na Oxford University a na Hughes Hall v Cambridgi. Patrí medzi zakladateľov finančnej poradenskej spoločnosti Venture Investors Corporate Finance. Hoci si vďaka svojej nekompromisnosti vyslúžil prezývku Mr. Sorry, je to otvorený človek, ktorý sa rád podelí o svoje skúsenosti. Na Slovak Venture Capital Forum sa bližšie vyjadril predovšetkým k tomu, ako si on sám vyberá investície, ako k nim pristupuje a kde vidí základné chyby startupov a celého ekosystému.

Jeden produkt so šancou na globálny úspech

Kto má podľa Michaela Rostocka-Poplara skutočne šancu na úspech, sú úzko špecializované firmy s jedným globálnym produktom. V tejto oblasti už badá určité pokroky, pretože nové firmy sa začínajú užšie profilovať. Rovnako oceňuje aj nástup novej mladej generácie, ktorá prichádza s novinkami, snaží sa inovovať a posúvať ďalej. Celkový trend preto vníma skôr pozitívne. Stále však vidí vo fungovaní startupového prostredia veľa chýb, medzi tie základné radí najmä strach z predaja do cudziny a z inovácií. Kriticky vníma u začínajúcich firiem a mladých zakladateľov aj problémy s pracovitosťou a delegovaním. Vraví, že novej generácii síce nechýba energia a entuziazmus, tie ale pokladá iba za jednu stranu mince. Spĺňanie konkrétnych úloh a akési správne nasmerovanie energie je totiž často problematickejšie, ako by sa mohlo zdať. Delegovania, ktoré on sám vníma ako základnú súčasť firmy, sa mnohí majitelia boja. Presvedčenie, že sami vedia všetko najlepšie a nikto ich úlohy nezvládne lepšie, prirovnáva český investor ku chrobákovi Truhlíkovi.

Investor je ako divák na konských dostihoch

Samotné investovanie do startupov Rostock vníma ako konské dostihy. „Keď ste návštevník na dostihoch, pozriete sa na kone, prečítate si o nich, pozriete sa na to, ako džokej funguje alebo nefunguje. V jeden moment idete a dáte peniaze do pokladne. Nemôžete svojho koňa nadopovať ani hádzať iným koňom polená pod nohy, môžete ho iba povzbudzovať z tribúny. Ja im maximálne ešte poviem, že by mohli mať iné krmivo alebo by mali ísť pred závodom skoro spať. Dôležitý je hlavne výber koní a výška stávky.“ Pozícia diváka na tribúne mu vyhovuje a inak to ani byť nemôže: s mladými podnikateľmi sa snaží jednať ako rovný s rovným a prípadné pokušenie zasahovať do rozhodnutí zainvestovaných firiem zaňho vyrieši nedostatok času.

Diagnóza podnikateľ

Michael Rostock-Poplar v poslednom období do žiadneho nového projektu neinvestoval. Okrem toho, že vníma spomenuté negatíva je dôvod aj taký, že pred pomyselným vsadením na svojho koňa dlho hľadá všetky dostupné informácie. Vyberá si nielen sektory, ale aj ľudí, pričom ho zaujmú iba skutoční podnikatelia. Ktorí to sú? „Sú to ľudia, ktorí vám vracajú emaily alebo telefonáty v sobotu večer. Ľudia, ktorí keď im poviete "tam je biznis", tak idú a ten biznis urobia a neodkladajú to o 14 dní.“ Dodáva, že podnikateľov možno odlíšiť od zvyšku populácie aj určitými osobnostnými črtami. Spravidla jazdia na rýchlych autách a motorkách alebo lezú po skalách. Sú to individualisti so zníženou averziou voči riziku, prípadne niektoré veci ako rizikové vôbec nevnímajú.

Aj vo svojej prezentácii Slovak venture capital forum spomenul zbytočnosť inkubátorov. Tie podľa neho majú zmysel jedine v tom, že firmám poskytujú možnosť porovnať si navzájom výsledky. Inak ich funkciu vníma ako zbytočnú. Podnikateľom, do ktorých zainvestoval, síce kladie otázky, veľakrát ale ani nechce počuť odpoveď. Tú už musia poznať oni. „A to isté platí aj pre inkubátory: tí, ktorí vedia, čo majú robiť, nepotrebujú počúvať prednášky a tým, ktorí to nevedia, aj tak nepomôžu."

Aj napriek množstvu skúsenosti a úspešných investícií sa nájdu aj také, ktoré premeškal. „Tých príležitostí, ktoré človek prešvihne, je omnoho viac než tých, ktoré premení na úspech. Dôležité je nebyť sentimentálny. Chyby sa stali, treba s nimi pracovať, ale človek nemôže byť ukrivdený.“

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


CB ESPRI Impact One: nový fond na financovanie projektov s pozitívnym spoločenským vplyvom

Na Slovensku vznikol fond zameraný na podniky s merateľným spoločenským dopadom. Koľko plánuje investovať, do akých firiem a aké podmienky treba splniť?

Riaditeľ UVP TECHNICOM: ako prezentovať startup na súťaži či pred investorom

František Jakab radí, na čo dať pozor pri prezentovaní inovatívneho nápadu na súťaži a približuje, kto a ako môže využiť tzv. inkubátor či s čím pomáhajú experti z Technickej univerzity v Košiciach.

GymBeam získal najväčšiu e-commerce investíciu v histórii Slovenska

Najrýchlejšie rastúca e-commerce platforma v strednej a východnej Európe získala investíciu od Crowdberry a Slovak investment holding.

METRO Group & Techstars vyberajú inovátorov pre multikanálový predaj

Na základe minuloročného úspešného ročníku sa aj tento rok môžu start-upy zo Slovenska prihlásiť do projektu METRO Retail Accelerator v spolupráci s Techstars. Desať najlepších získa príležitosť zapojiť sa do trojmesačného akceleračného programu v Berlíne, kde sa im bude venovať viac ako 100 mentorov z celého sveta a môžu získať investíciu až 120 000 eur. Start-upy sa môžu prihlásiť až do 2. februára 2018.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky