Niekoľko užitočných rád pre franchisantov

Po dlhšom hľadaní tej najvhodnejšej podnikateľskej príležitosti ste konečne našli franchise koncepciu, ktorá vám vyhovuje. Po dôkladnom zvážení a po rozhovoroch s rodinou či obchodnými partnermi sa rozhodnete zakúpiť licenciu.

V čase, keď sa rozhodnete, už ste v napätom očakávaní a najradšej by ste už začali. Máte svoje predstavy, vidíte svoj úspech a horíte netrpezlivosťou čím skôr spustiť svoje nové podnikanie.

Ak pociťujete novú energiu a nadšenie, ak ste zdravo netrpezlivý a mierne nervózny, to je dobre. Ale pozor! V tomto čase nastal čas na poslednú rýchlu analýzu správnosti vášho rozhodnutia.

Prinášame vám niekoľko dobre mienených rád pre toto obdobie:

  1. Predtým, ako sa dohodnete s franchisorom, navštívte niektorých jeho franchise partnerov a spýtajte sa ich na skúsenosti. Ak máte v pláne kúpiť master licenciu platnú pre celé Slovensko, vyberte sa do okolitých krajín za partnermi. Franchise partneri vám môžu poskytnúť cenné skúsenosti v danom podnikaní. Je to výhoda, ktorú v žiadnom inom podnikaní nestretnete!
  2. Overte si, ako dlho funguje vybraná franchise koncepcia. Môže byť veľmi dôležité akú má históriu zvolená podnikateľská príležitosť. Pri 40 ročnej koncepcii je asi zbytočné skúmať, či podnikanie funguje, no pri franchisingu, kde sieť existuje len rok je skôr opodstatnená hlbšia komunikácia a finančná analýza.
  3. Podľa možností zistite čo najviac o firme (franchisor) a o samotných majiteľoch. Je vhodné trochu sa poinformovať o vašich budúcich obchodných partneroch. Hlavne ak firma pôsobí na trhu len 2 roky a z toho jeden rok vo franchsingu. Dávajte si pozor na špekulantov!
  4. Pri rokovaniach s franchisorom nespravte tú chybu, že budete vo všetkom len prikyvovať. Ste partneri a máte právo sa tak chovať. Nie ste „podradný“ partner, ktorý sa má tešiť, že ho niekto „berie do spolku“! Chovajte sa od začiatku ako podnikateľ! Vyjednávajte!
  5. Prerokujte s franchisorom aj obdobie po ukončení franchise zmluvy. Aké budú vaše možnosti ohľadom predĺženia zmluvy? Hoci vo väčšine prípadov sa v zmluvách myslí na obdobie skončenia zmluvy, no ak by v tej vašej chýbala podobná klauzula, žiadajte o doplnenie. Nesmie vám byť jedno čo bude po rokoch, keď váš úspešný biznis je rozbehnutý a vaša zmluva zrazu skončí!
  6. Prijmite rady franchisora, aby ste nemuseli spraviť rovnaké chyby a ktorým je možné predísť. Ak tento bod je potrebné vysvetľovať, potom odporúčam doplniť si základné vedomosti o franchisingu. Princíp tejto formy podnikania je totiž v tom, že záujemca, budúci franchisant platí za know-how, značku a za skúsenosti majiteľa licencie. Bola by veľká škoda neuvedomiť si to a myslieť si, že niekoľko týždňové alebo mesačné skúsenosti vám prinesú väčšie zisky ako viacročné praxou overené rady skúseného franchisora.
  7. Pretým, ako by ste začali svoje "súkromné" aktivity v rámci vášho podnikania, komunikujte o tom s franchisorom, či je to povolené a či neporušíte zmluvné dohody. Ste predsa časťou jedného systému, individuálne aktivity v tomto smere nie (vždy) sú povolené. Niektoré koncepcie umožňujú súbežné podnikateľské aktivity, no iné ich vylučujú. Toto je tiež oblasť, ktorú by ste mali odkomunikovať hneď na začiatku.

Záverom už len jedna malá poznámka: Franchise podnikanie je taktiež „len podnikanie“ a nie zázračný prostriedok na zbohatnutie. Kúpou licencie získavate možnosť podnikať v úspešnom reťazci, no vysnívaný úspech sám od seba nepríde!

Napriek všetkým vyššie uvedeným upozorneniam vysoko odporúčam franchisingové podnikanie pre všetkých záujemcov, ktorí hľadajú svoje uplatnenie, resp. chcú rozšíriť svoje pôsobenie už v existujúcom podnikaní.

Franchising je overený systém, stačí pridať energiu, odhodlanie a veľa práce a výsledok sa určite dostaví!

Ing. Monika Jakubeczová

Viac informácii nájdete na stránke www.franchiseportal.sk

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.

Uvedie Coca-Cola na Slovensko značku Costa Coffee?

Pohár so značkou Costa Coffee v zaranžovanej fotografii vedľa plechovky klasickej Coca-Coly, sa objavila vo svetových médiách koncom augusta. Symbolizuje dohodu o kúpe spoločnosti Costa Limited, ktorú kúpi Coca-Cola od jej materskej spoločnosti Whitbread Limited a zaplatí za ňu 5,1 miliardy dolárov.