Kontroly eKasy od mája 2022

Finančná správa spúšťa od mája akciu zameranú na kontrolu evidencie tržieb v eKase a vydávanie bločkov. Ktoré prevádzky sa majú pripraviť a ako kontrola prebehne?

Na ktoré prevádzky bude kontrolná akcia od mája zameraná?

V máji 2022 opäť vyrazia do terénu kontrolóri finančnej správy, pričom sa zamerajú na kontroly eKasy a vydávanie pokladničných dokladov. Sústredia sa na prevádzky, ktoré poskytujú zákazníkom:

  • stravovacie služby (čiže na jedálne, reštaurácie či pohostinstvá),
  • kozmetické salóny,
  • kadernícke prevádzky a
  • wellness centrá.

Kontrolám sa nevyhnú ani podnikatelia, u ktorých bolo v predchádzajúcom období zistené porušenie zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice (ERP).

Finančná správa SR informuje podnikateľov o akcii s cieľom, aby dbali na dodržiavanie zákona a vyhli sa prípadným sankciám. Cieľom kontrol nie je rozdávať pokuty, ale podporiť dobrovoľné plnenie daňových povinností. Zároveň je povinnosťou finančnej správy zabezpečiť, aby podnikatelia dodržiavali zákon a zákazníkom vydávali pokladničné doklady. Nejde pritom o jednorazovú akciu, v kontrolách bude finančná správa pravidelne pokračovať.

Ako bude kontrola eKasy prebiehať?

Pred vykonaním štandardnej kontroly bude vo väčšine prípadov finančná správa vykonávať priamo na prevádzke online monitoring tržieb. Kontrolóri budú pozorovať prostredníctvom tabletov priamo v prevádzke alebo v blízkosti prevádzky, či tržby od zákazníkov prichádzajú do systému eKasa. V prípade, že bude všetko v poriadku, podnikateľ si ani nevšimne, že bol kontrolovaný a ku klasickej štandardnej kontrole ani nemusí dôjsť. Týmto novým moderným postupom kontroly chce finančná správa čo najmenej zaťažovať poctivých podnikateľov.

Vystavenie pokladničného dokladu kupujúcemu

Pripomíname, že podľa zákona o používaní ERP je podnikateľ povinný po zaevidovaní tržby v pokladnici e-kasa klient odovzdať kupujúcemu pokladničný doklad okrem kópie pokladničného dokladu ihneď po jeho vytlačení v pokladnici; iný doklad vyhotovený v eKase o prijatí tržby podnikateľ nesmie kupujúcemu odovzdať. Pokladničný doklad vyhotovený pokladnicou eKasa môže podnikateľ kupujúcemu zaslať alebo sprístupniť v elektronickej podobe, ak s tým kupujúci súhlasí a ak o to požiada pred vytlačením pokladničného dokladu, a podnikateľ pokladničný doklad nevytlačí. Na účely zaslania pokladničného dokladu vyhotoveného pokladnicou e-kasa klient v elektronickej podobe je podnikateľ oprávnený spracúvať osobný údaj kupujúceho, ktorým je adresa elektronickej pošty kupujúceho. 

Viac informácií o tom, kto má povinnosť evidovať tržby v eKase, aj o výnimkách sa dočítate v článku Kto (ne)musí mať eKasu

Zdroj: Finančná správa SR

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Virtuálna registračná pokladnica: zmeny od marca 2022

Používať bezplatnú aplikáciu VRP prostredníctvom operačného systému Android bude možné len po nainštalovaní si novej verzie – tá je dostupná od 10.3.2022. Kde ju nájdete a čo ešte sa mení?

Používanie eKasy pri predaji cez e-shop

Kedy je podnikateľ povinný používať eKasu pri predaji cez e-shop alebo na základe obstarávateľskej zmluvy? Praktické príklady nájdete v článku.

O2 eKasa už nemá certifikáciu, Finančné riaditeľstvo SR ju zrušilo

V reakcii na nedávne zrušenie rozhodnutia o certifikácii zariadení od O2, pripravilo centrum podpory finančného riaditeľstva informáciu o tom, ako ďalej postupovať v prípade, že podnikatelia dané zariadenia používali.

Povinnosť používania eKasy na príležitostných podujatiach

Prijímate tržby len príležitostne a neviete, či musíte používať eKasu? V tomto článku sa dozviete kedy máte a kedy nemáte povinnosť tržby v eKase evidovať.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky