Opustili stabilné zamestnanie a začali podnikať. Čo ich k tomu viedlo?

Sú to odborníci, technici. Mali dobre platené miesta. A odišli z nich. Niežeby málo zarábali alebo nemali možnosť robiť to, čo ich baví. Ale chceli cítiť slobodu, ktorú im dáva podnikanie.

Inšpiratívne články o začínajúcich podnikateľoch majú často jeden spoločný vzor. Zväčša ide o mladých ľudí, ktorí urobili nejakú aplikáciu a rozbehli start-up, alebo sa našli v gastre a otvárajú si vlastné prevádzky. Ale také to poctivé podnikanie, ktoré nemá startupovú ideu, ale ľudia ho chcú robiť s vášňou a pocitom, že stoja na vlastných nohách? Ešte stále sa dá nájsť aj tento model.  

Podnikanie prišlo zvnútra

Začnime s Kamilom Hubinským, ktorý je konateľom firmy Supra technology. Hneď ako začne hovoriť, spomenie, že firmu zakladali spolu štyria, ale zvyšní traja sú v teréne, aj on mohol prísť len na chvíľu. „Viete, ak podnikáte, musíte byť stále v pohybe, veci sa neustále menia,“ hovorí, no pritom nejde z neho stres, skôr rozhodnosť a znalosť toho, ako sa veci majú.

Predtým, než sa dal s kolegami na podnikanie, robili všetci štyria vo veľkej firme. Mali sa vcelku dobre, ale niečo im tam chýbalo. „Robili sme vo firme, ktorá fungovala na podobnej báze, ako fungujeme dnes my. Ani neviem, ako to povedať, možno montážno-servisno-zabezpečovacia firma. Robíme, čo klienti potrebujú. Podobne to bolo aj v predchádzajúcej firme, ale bolo tam čosi… že držte sa tu, ale vyššie neorganizujte nič. Ale my sme chceli ísť vyššie!“ spomína na obdobie bývalého zamestnania. Zrelo to v nich dlhšie, až sa jedného dňa vyhrotili viaceré konfliktné situácie s vedením firmy a už reálne začali rozmýšľať nad inou cestou. Vlastnou.

„Jeden večer po práci sme si ja a traja moji spoločníci v Supra technology na to v kľude sadli, prebrali si možnosti, schopnosti, jednoducho celú situáciu a všeobecne myšlienku, či neurobíme spoločnú, vlastnú firmu. Ja som mal kontakty a 30-ročné skúsenosti, oni sú mladí 30-roční ľudia, ktorí vedeli veci robiť a chceli napredovať. Každý sme do toho išli s inou motiváciou. Výhodou bolo, že každý z nás je vyučený, zameraný na inú oblasť, všetci pritom máme už dosť skúseností a vieme o sebe všetko, hlavne sa na seba navzájom spoľahnúť a dopĺňať sa. Zákazníkom by sme vedeli hneď od začiatku ponúknuť komplexné služby vo veľa oblastiach. A tak, že prečo nie. Tak sme šli,“ opisuje začiatky podnikania, no hneď dodáva, že peniaze vôbec neboli motivácia: „Ak idete do podnikania s cieľom zarobiť veľa peňazí, tak to rovno zabaľte hneď na začiatku. To nás nehnalo dopredu. My sme chceli cítiť slobodu, že si môžeme sami stáť za tým čo a hlavne ako spravíme, že sa sami rozhodujeme ako najlepšie vieme a môžeme rásť, kam chceme. A ešte niečo – hľadali sme čosi vyššie, čo nás bude napĺňať. Potreba podnikať išla zvnútra, chceli sme zákazníkom ponúknuť kvalitu,“ upresňuje Kamil Hubinský.

On je zo spoločníkov najstarší, ostatní sú mladší o viac než desať rokov. Ale o nejakých vekových treniciach nemôže byť reč. Prekvapujúco mladých chváli: „Mladší ľudia sú dnes ďaleko šikovnejší než my. Sú aj zručnejší. Úrovňou, technicky, aj rozumovo. Ja som sa ich aj snažil dobiehať, ale oni sú niekde inde. No takto nám to funguje. Musíte urobiť orchester, aby ste koncert zahrali. O ničom inom to nie je. Oni vedia veci robiť, ja mám kontakty po celom Slovensku a viem komunikovať.“

Komunikácia bola podľa neho práve to, čo mladej firme na začiatku otvorilo dvere. Pretože môžete urobiť eseročku, aj byť šikovní, ale keď o vás nikto nevie… „Musíte si vytvoriť sieť kontaktov a tá je vybudovaná na dôvere. Všetko je to podľa mňa na osobnom prístupe k ľuďom. Osobne sa stretneme, dáme si kávu, vidíme si do tváre. A funguje nám to. Samozrejme, musíme sa obracať. Ale zas máme aj srandu, bez nej by to vo firme neišlo. Ak by sa ľudia neuvoľnili… o čom by to bolo.“

S rozbehom dnes už úspešného biznisu im pomohla aj Slovenská sporiteľňa. „Pomohla nám s preklenutím obdobia dlhých termínov splatností faktúr u niektorých zákazníkov. S prefinancovaním technického vybavenia, špeciálnych školení zamestnancov a výroby reklamných odevov,“ dodáva Kamil Hubinský.

A ako je to s tou slobodou v praxi? Vraj očakávania sa im naplnili: „Sloboda je neskutočná vec. Už sme v situácii, keď si môžeme vyberať zákazníkov. Keď napríklad niečo nie je práve náš vyhradený technický obor, naše zameranie, poviem – ospravedlňujem sa, toto neberieme. To si v zamestnaní nemôžete dovoliť, o chvíľu by ste museli ísť preč. A zákazníci už aj sami začínajú po rôznych skúsenostiach prichádzať na výhodu systému prevahy kvality nad kvantitou, čo nám robí zároveň medzi odborníkmi dobrú reklamu a posúva nás vpred. A my sme hrdí na to, že si za ňou môžeme bez výčitiek stáť.“

Veľa práce aj slobody

Aj druhý profesionál, ktorého sme oslovili, išiel do podnikania podkutý vedomosťami a praxou. „Hlavným dôvodom na podnikanie bolo to, že som chcel o svojom profesnom živote rozhodovať sám a chcel som robiť to, čo ma pracovne napĺňa. Taktiež som si hovoril, že prečo to neskúsiť teraz, keď som slobodný a bez záväzkov,“ spomína na motiváciu k vlastnej firme Ivan Sivý z Ai-energy. Venuje sa ekologickým technológiám – fotovoltaike, solárnym kolektorom, tepelným čerpadlám.

Skúsenosti zbieral vo veľkej medzinárodnej firme, ktorá podnikala v rovnakej oblasti. „Skúseností na začiatku podnikania som mal na rozdávanie. Dokonca som už na vysokej škole písal diplomovú prácu na rovnakú tému, ako je oblasť môjho podnikania.“  

Keď sme od neho chceli vedieť, či existuje nejaký špecifický problém, ktorý trápi jeho oblasť, pokrútil hlavou. Spomenie len to, na čo sa sťažujú mnohí podnikatelia – dlhá splatnosť faktúr a platobná disciplína na Slovensku. Aj preto sa pri začiatku podnikania obrátil na Slovenskú sporiteľňu – zabezpečila mu finančné prostriedky na nákup materiálu a finančnú rezervu na prekonania obdobia, keď čakal na preplatenie dotácii.

Hoci má pri podnikaní viac slobody ako v práci, venuje mu veľa svojho času. „Áno boli chvíle, keď som sa chcel na to vykašľať. A veľmi často. Hlavným dôvodom bola časová zaneprázdnenosť, väčšina malých podnikateľov, ako som ja, nepozná víkend, sviatok, aby zarobili, musia pracovať stále,“ hovorí Ivan Sivý, ktorý keď už má energiu na minime, dobíja si ju pri boxe a futbale.

Aj vy rozmýšľate o vlastnom podnikaní alebo veľmi krátko podnikáte v oblasti, ktorej rozumiete? Využite financovanie pre začínajúcich podnikateľov a k tomu bezplatné vzdelávanie u regionálnych špecialistov Slovenskej sporiteľne na www.zacinamepodnikat.sk.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Dana Dúbravská (KOMUNIKÁCIA s.r.o.): Korporát ma naučil robiť biznis

Keď mala 25 rokov, šéfovala tímu 100 ľudí. Po 30-ke si urobila titul z neurovedy a psychológie na prestížnej britskej univerzite. Dnes vedie firmu, ktorá má obrat v státisícoch len pri stovke klientov ročne.

Francúz založil v Bratislave galériu s manželkiným menom. Radí Slovákom, ako investovať do umenia

Francúzskeho obchodníka Emiliena Grivelu a ruskú maliarku Viktoriu Skityba spojila láska k umeniu. Na Slovensku otvorili Viktoria’s Gallery, ktorá vystavuje diela Pabla Picassa či Andyho Warhola.

Iveta Smileková (Detvianske ľudové umenie): Svet valcuje obrovský záujem o tradície

Šije kroje za viac ako 2000 eur a jej klientelou sú najväčšie folklórne súbory. Kedysi v obchode od nudy utierala prach, dnes má objednávky na pol roka dopredu a vyrába hlavne na zákazku.

S. Chlebová, B. Priehodová (Sestrice): Deti nosíme pri srdci, podnikanie v ňom

Na Slovensku začali medzi prvými vyrábať šatky na nosenie detí. Dodnes ich vyrobili vyše sto druhov a rozšírili ponuku i o nosiče. Ich produkt pomáha nielen rodičom, ale aj deťom.