Michal Král (Pricemania.sk): Nič nevybudujete zo dňa na deň

8 rokov skúseností v on-line biznise, portál s 1 mil. návštevami mesačne a viac ako 1 000 stretnutí s klientmi. To sú charakekteristiky zakladateľa portálu pricemania.sk, podnikateľa Michala Krála.

Pricemania.sk je špecializovaný portál, ktorý užívateľom poskytuje možnosť porovnania cien produktov z rôznych internetových obchodov. V roku 2013 databáza obsahuje viac ako päťstotisíc produktov z viac ako štyritisíc internetových obchodov. Okrem porovnania cien majú spotrebitelia možnosť poradiť sa pred nákupom s inými užívateľmi, nechať si sledovať cenu vybraných produktov a posielať dopyty jednotlivým obchodom. Návštevnosť portálu je v roku 2013 viac ako šesťstotisíc reálnych užívateľov mesačne, vďaka čomu patrí medzi TOP 25 najnavštevovanejších portálov na Slovensku. Michal Král po úspešnom etablovaní sa na slovenskom trhu plánuje s Pricemania.sk dobyť aj zahraničie.

Možno existuje iná cesta, ako vyštudovať školu a nájsť si dobré zamestnanie

Michal vyštudoval manažment na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Počas školy nič nenasvedčovalo tomu, že sa vydá cestou podnikateľa. V jeho rodine nik nepodnikal. Plánoval sa venovať obchodu, marketingu a manažmentu, ktoré ho vždy bavili. Zlom nastal, keď si prvýkrát vyskúšal pozíciu zamestnanca, čo hodnotí ako dobrú skúsenosť, pretože ho to nasmerovalo, aby začal premýšľať. Uvedomil si, že existuje iná cesta. „Rád by som šiel vlastnou cestou, kde sa nebudem môcť na niekoho vyhovárať a kde budem sám rozhodovať o tom, čo a ako sa bude robiť, s kým a prečo,“ upresňuje Michal svoju motiváciu, prečo začal podnikať.

Počas štúdia trikrát vycestoval do USA, kde pracoval v reštauráciách na rôznych pozíciách. Chcel sa zdokonaliť v angličtine a získať skúsenosti. Práve tam prvýkrát využil portál na porovnávanie cien, aby pri kúpe notebooku zistil najlepšie ceny. Ďalej sa tou myšlienkou nezaoberal a po skončení školy získal zamestnanie vo firme, ktorá ponúkala preklady a tlmočenie. Pracoval ako obchodník, no podľa vlastných slov mu úplne nesadla firemná filozofia a kultúra. Keďže sa mu páčil on-line biznis a internetové podnikanie, nasmeroval si to do firmy, ktorá prevádzkovala portál o zdravotníckych zariadeniach. Michal bol stále zamestnanec, no keďže išlo o malú firmu, už to hraničilo s podnikaním. „Myslel som si, že portál má oveľa väčší potenciál, než využíval a niektoré veci by sa mali robiť inak. Vtedy som si uvedomil, že chcem podnikať.“

Všetko sa vyvíja postupne. Ani firmy, ktoré sa predali za milióny, nemali raketový štart.

Písal sa rok 2007 a Michal si spomenul na inšpiráciu z USA. „Vygooglil som existujúcu konkurenciu, štatistiky internetového predaja a nárasty boli zhruba sto percent ročne. Videl som v tom veľký potenciál.“ Nástup internetového obchodovania bol naozaj silný. Pri skúmaní konkurencie pozeral na zahraničné porovnávače, ktoré slúžili aj ako základná inšpirácia, no všetky si boli navzájom relatívne podobné. Na Slovensku existovali tri portály podobného typu, z toho jeden sa iba rozbiehal.

Michal aj tak videl veľký potenciál a príležitosť, ktorá sa neodmieta. Začal Pricemaniu plánovať popri zamestnaní: „Spísal som si svoju predstavu, špecifikáciu, ako by som to mal robiť, ako by to malo fungovať. Biznis plán nebol taký sofistikovaný, ako by som ho urobil teraz, ale bol.“ Vypracoval kalkuláciu, prieskum trhu, tabuľku s predpokladanou návštevnosťou a nákladovými položkami. Už po polroku sa začal naplno venovať svojmu projektu. „Mal som naivnú predstavu, že web stránka bude stáť tridsaťtisíc korún (približne tisíc eur), no prvá verzia Pricemanie skončila na dvestotisíc (približne 6600 eur). Financoval som to zo svojich úspor,“ približuje Michal začiatky.

Najdôležitejšie rozhodnutie bolo, či mám zvoliť externý alebo interný vývoj softvéru

Podľa vlastných slov si Michal v začiatkoch neuvedomoval dôležitosť interného vývojára - vlastného programátora a aj preto zvolil externý vývoj. Pozitívne bolo, že sa mohol sústrediť na marketing a rozvoj spoločnosti. „Prvotná myšlienka bola, že produkty budú z rôznych obchodov zaraďované do katalógu automaticky, bude sa to samé rozbiehať, samo generovať návštevnosť, peniaze, pohodový biznis a my budeme na dovolenkách. Ukázalo sa to trošku inak,“ smeje sa Michal.

Najdôležitejšia funkcia systému je zaraďovanie produktov z rôznych e-shopov do katalógu Pricemanie a ich párovanie. Jeden a ten istý produkt sa v rôznych obchodoch volá inak, aby sa však dal v Pricemanii porovnať, musí byť zaradený pod jedným názvom. Systém preto musí rozpoznať, že dva produkty i keď s rôznym názvom, sú tie isté a v porovnaní by ich mal zaradiť ako jeden produkt. „Prvá verzia základného modulu bola úplne nepoužiteľná,“ vraví Michal. Napárovanie a zaradenie jedného produktu trvalo päť minút, pričom Michal už mal dohodnutých viac ako tucet obchodov s desaťtisícami produktov. „Sám som nahadzoval produkty a bol som z toho úplne hotový. Bolo jednoducho nereálne obslúžiť trh týmto systémom.“

S externou firmou spolupracoval tri roky po fázu, keď sa ukázalo, že motivácia na výsledku a dlhodobé smerovanie portálu bude lepšie s interným vývojárom. „Odkedy máme vlastný vývoj, za rok a pol sme systém vyvinuli na úroveň, že sme schopní robiť prácu vysoko kvalitne, efektívne a automatizovane,“ neskrýva Michal spokojnosť. Pri spustení Pricemania. sk mohol klient zaregistrovať svoj e-shop a získal tisíckorunový (približne 33 eur) kredit na otestovanie služieb. Michal kontaktoval prvé obchody, no reakcie na ponúkanú spoluprácu boli rôznorodé. Niektorí mali záujem ihneď, no získať väčšie e-shopy bolo výzvou. „Keď som prišiel firme, ktorá mala návštevnosť desaťtisíc ľudí denne, ponúknuť reklamu cez portál s návštevnosťou päťsto ľudí, pôsobilo to vtipne.“ Na začiatku to však neprekážalo, pretože Pricemania potrebovala nabrať masu obchodov, aby bolo čo a s čím porovnávať.

Cieľom bolo spustiť Pricemaniu pred Vianocami. Ostrá verzia bola spustená 4. decembra 2007 a porovnávala produkty z piatich obchodov. „Niektoré obchody váhali, či využiť služby porovnávačov cien, pretože sa obávali, že prídu o klienta, keď zistí, že nie sú najlacnejší,“ zhrnul Michal situáciu na začiatku. „No Pricemania je vlastne perfektný systém.“ Klient zaplatí iba keď užívateľ z Pricemanie prejde do jeho obchodu. Kredit si nabíja dopredu a z neho sa mu strháva za prekliky. Pricemania ponúka tri programy v závislosti od toho, ako veľmi chce byť klient zvýraznený. V začiatkoch boli ceny za kliky fixné, no v roku 2011 prešla Pricemania na aukčný systém, teda klienti v najvyššom programe Premium sa ešte môžu prebíjať o pozície. „Bola to dosť dôležitá zmena, pretože niektoré obchody sú ochotné pri tovare s vysokou maržou zaplatiť za preklik viac,“ zdôvodňuje Michal dôvod zmeny.

Veľká chyba bola, že otázka vylepšenia softvéru sa stále odkladala

Po polroku fungovania Pricemanie pribudli brigádnici a 1. januára 2008 sa firma sťahovala do prenajatých kancelárií. „Bolo to veľké rozhodnutie prenajať si kanceláriu,“ spomína Michal, „dovtedy sa pracovníci ani nepoznali, pretože som sa s každým dohadoval individuálne a všetko som robil z domu.“ Následne pribudol obchodník, ktorý mal na starosti komunikáciu s e-shopmi. Všetci brigádnici sa venovali zaraďovaniu produktov do katalógu. Samozrejme, že ani

Michal sa pri rozhodovaní nevyhol chybám. Najal vývojárov, aby vyvinuli lepší systém, no nepodarilo sa im to. Išlo o špecifickú zákazku na mieru, na ktorú je potrebné hlboké know-how o produkte a jeho funkcionalite. Situáciu vyriešil až interný vývojár, aj to po viac ako roku vývoja. Kvalita katalógu Pricemania. sk bude teraz na úplne inej úrovni. Bez vyriešenia tohto problému nemohla Pricemania poriadne napredovať, ani expandovať do zahraničia. Z väčšej časti je proces zaraďovania produktov už vyriešený, no Michal priznáva, že stále je to extrémne nákladné oddelenie.

Povinnosti súvisiace s rastom spoločnosti riešil Michal za behu, nebola v tom vopred plánovaná stratégia. Problémy spôsoboval nedostatok kapitálu a všetky príjmy sa hneď investovali späť do portálu, do vývoja a marketingu. „Ani jeden rok sme nemali pokles v obrate, ale rovnako každý rok rastieme aj v nákladoch.“ Niektoré obchody si nabíjali málo kreditov, všetky produkty boli v katalógu zaradené, no oni si vybrali stredný program a kvôli tomu sa na ich produkty málo klikalo. Príjem z preklikov niekedy nepokryl ani náklady na zaradenie produktov daného obchodu do katalógu.

Článok pokračuje pod reklamou

Uvažujte samostatne. Neosvojujte si poučky a rady od slova do slova.

Od spustenia Pricemanie trvalo rok, kým začala produkovať dosť finančných prostriedkov, aby Michal nepracoval zadarmo. Tím Pricemanie tvorí aktuálne desať až dvadsať ľudí. Spolu s rastom firmy sa prirodzene vyprofilovalo, že Michal si musel cielene vytvoriť a udržať od zamestnancov odstup, lebo inak sa to zneužívalo. „Nie je to len o tom, že sme super kolektív, že nás to baví, ale je potrebné aj produkovať peniaze. Najťažšie bolo rozlúčiť sa so zamestnancom, ktorý bol vo firme od začiatku.“ Upresňuje, že je prirodzené, keď sa vo firme niekedy zmierni tempo. Vtedy treba zamestnancov viesť a aj on sám sa musel zmeniť.

Vždy bol priateľský a ústretový šéf, no naučil sa byť aj autoritatívny. „Stále som kolegiálny šéf, v tíme panuje priateľská atmosféra. Prínos priateľskej atmosféry je však v rámci výsledkov diskutabilný. Myslím si, že u nás to funguje vyvážene.“ Prví zamestnanci boli brigádnici, ktorí si po skončení školy našli iné zamestnania. Obchodníci sa vystriedali viacerí, príčinou bol predovšetkým problém so zaraďovaním produktov. „Obchodníci priniesli klienta, ale niekedy boli demotivovaní, keď zistili, že ten predchádzajúci ešte nemá zaradené produkty v katalógu,“ spomína Michal.

Pricemania je dobrá značka, vhodná a použiteľná v ktorejkoľvek krajine

Pricemania v roku 2013 začala svoje pôsobenie aj v susednom Česku. Plán expanzie bol už oveľa skôr, no zastavili ho problémy so zaraďovaním produktov. Michal má pre Českú republiku už pol roka vopred pripravených viac ako sto klientov. Myšlienku expanzie do zahraničia mal v mysli od začiatku. „Keď vyberáte názov spoločnosti a produktu, je potrebné overiť si domény.“ Michal má zakúpené domény Pricemania pre všetky okolité štáty okrem Ukrajiny, pretože tam je potrebná ochranná známka a sídlo firmy.

Priznáva, že možno by spätne popri obchodnej a marketingovej stránke viac prihliadal na význam samotného produktu. Na internete sú všetci predsa len na jeden klik od konkurencie. „Darmo si kúpite užívateľa cez reklamu a PR aktivity, keď Váš produkt použije raz a už sa nevráti, pretože nie je dostatočne kvalitný,“ približuje svoje poznatky. Aj preto čaká Pricemaniu kompletný redizajn prispôsobený pre tablety a smartfóny.

Pri výbere zamestnanca musí Michal cítiť, že človek má chuť pracovať, nie iba veľké reči. Mnoho závisí aj od obsadzovanej pozície. Dôležité je, ako sa vyjadruje, ako komunikuje o projekte, no je to hlavne o pocite. „Postupne som si vybudoval šiesty zmysel a oveľa viac dávam na pocity. Pri výbere zamestnanca ma často až tak nezaujíma, čo ten človek robil v minulosti, ako to, aké mám z neho pocity.

Pre Michala nie je nič horšie, ako zamestnať niekoho, kto nikdy nenakupoval cez internet. Sám si zakladá na sebavzdelávaní, sledovaní trendov a štúdiu príbehov úspešných ľudí. S prácou to podľa svojich slov nikdy extra nepreháňal, pracuje aj pracoval v priemere desať hodín denne. Snaží sa udržiavať rovnováhu medzi pracovným a osobným životom a venuje sa rôznym športom. „Je to veľmi dôležité pre psychickú pohodu,“ vraví.

Samovzdelávaniu denne venuje asi polhodinu a využíva kombináciu kníh, Twitteru, Facebooku a osobných stretnutí. „Najviac ma posúvajú stretnutia s ľuďmi, ktorí už vybudovali úspešné firmy a majú prechodené veci, ktorými ja teraz prechádzam.“ Mladým a začínajúcim podnikateľom Michal radí predovšetkým, aby už od začiatku neuvažovali o svojom produkte, službe a celom podnikaní len v lokálnom meradle, ale v regionálnom až globálnom. „Ak chceme robiť to, čo robíme, naozaj kvalitne, pôsobenie na čisto slovenskom trhu je limitujúce. Už len český trh je podstatné zväčšenie priestoru, obratovosti a ziskovosti. Navyše sa nehovorí otvorene o tom, ako to je. Na slovenskom online trhu je veľmi ťažké vybudovať ziskovú firmu. Verte si preto už v začiatkoch, vnímajte dôležitosť samotného produktu a majte trpezlivosť, nič veľké nebolo vybudované zo dňa na deň.“

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky