Ľuboš Kolesár (ZELENÁ STAVBA, s.r.o.): Posúvajte svoju zónu komfortu

Podnikateľský príbeh o tom, ako sa v podnikaní netreba vzdávať. Zlomový moment v jeho podnikaní prišiel asi týždeň predtým ako chcel s podnikaním skončiť.

Spoločnosť ZELENÁ STAVBA, s.r.o. realizuje stavby nízkoenergetických a pasívnych domov na kľúč. Pridanou hodnotou jej stavieb sú používané moderné technológie, ako napríklad tepelné čerpadlá a vetranie, vďaka ktorým stavby dýchajú, vlhkosť neostáva v stenách a nevznikajú plesne. Na zateplenie nepoužíva polystyrén ale drevovláknité dosky z prírodného materiálu. Vytvára tak pre svojich klientov zdravé bývanie. Ľuboš Kolesár, zakladateľ spoločnosti, prešiel v podnikaní mnoho míľ, no úspech sa nedostavoval. Čítal desiatky kníh o podnikaní, mal odvahu, skúšal a riskoval, no výsledky sa neprejavovali. Mnohokrát to chcel vzdať, ale vždy našiel spôsob, ako vydržať. Jeho vytrvalosť sa napokon vyplatila a spoločnosť ZELENÁ STAVBA priniesla ovocie.

Dal som výpoveď zo stabilnej spoločnosti, v ktorej som zarábal nadpriemerne. Nebolo to bežné

Ľuboša podnikanie fascinovalo už ako študenta. „Videl som v ňom slobodu a možnosť sebarealizácie. Už na strednej škole bolo mojím mottom, že raz urobím dieru do sveta.” Pred týmito vyššími motívmi dostala po skončení strednej školy prednosť potreba finančného zabezpečenia a preto sa zamestnal v stabilnej spoločnosti USS. V zamestnaní dokázal, že je šikovný a ambiciózny a už ako dvadsaťjedenročný vykonával riadiacu funkciu. Popri zamestnaní začal študovať marketing na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského. Štúdium ho v jeho túžbe podnikať a v tom, že nechce byť zamestnancom, utvrdilo. „Mal som zamestnanie, ktoré mi závidelo mnoho známych, no mňa táto rutina ubíjala. Bol som ochotný robiť aj dvadsať hodín denne, no niečo, čo by ma bavilo a hlavne s pocitom voľnosti.“ Po piatich rokoch uprednostnil neistotu podnikania pred zam

estnaním na celý život a dal výpoveď. U svojich blízkych nenašiel pre toto rozhodnutie pochopenie, no pre podnikanie mal o to väčšiu motiváciu a nadšenie. Začal sa venovať oblasti marketingu, ktorú vyštudoval. „Založil som si živnosť a na začiatok som si kúpil vzducholoď, na ktorej som prenajímal reklamnú plochu.“ Tento nápad však nepriniesol očakávané výsledky. „Marketing ma bavil a tak som sa nevzdal a otvoril som si e-shop s reklamnými predmetmi.

Neskôr som začal robiť poradenstvo spoločnosti, ktorá dovážala technológie pre nízkoenergetické domy. Pomohol som im dohodnúť spoluprácu s ďalšími firmami a vytvoriť sieť predajní.“ Práve táto skúsenosť bola jeho prvým stretnutím so stavebníctvom. „Tento nový trend výstavby nízkoenergetických a pasívnych domov s využitím moderných technológii ma zaujal a začal som uvažovať o ich komplexných riešeniach. Už v tom čase som mal v hlave nápad na vytvorenie značky Zelená stavba.” Ľubošovi sa potvrdilo, že ľudia priťahujú veci, na ktoré myslia a nečakane ho vtedy oslovila spoločnosť na výstavbu montovaných domov. „Na montované domy mali veľa zákaziek, ktoré nestíhali, a tak sme sa dohodli na užšej spolupráci.“

Ľuboš založil s kamarátom spoločnosť, zobral si do prenájmu halu a začal pre nich vyrábať panely na montované domy. „Skladba steny a konštrukcia bola ich zadanie, ja som len vyrábal a dodával na stavby panely. Postupne som o nízkoenergetických a pasívnych riešeniach získaval viac informácií a išiel som do hĺbky celej problematiky. Zistil som, že ich skladba steny nie je ideálna a nebol som s tým stotožnený. Firma napokon odrazu skončila a nám ako dodávateľom zostala dlžná veľa peňazí. Neskôr som zistil, že spoločnosť skrachovala preto, lebo získavala zákazky spôsobom, pri ktorom predávala za veľmi nízke ceny, ktoré napokon nestačili ani na pokrytie nákladov.“

Zistil som, že čím viac delegujem, tým viac vecí je urobených a možno aj kvalitnejšie

Ľuboš už o stavebníctve vedel veľa, vrátil sa preto k myšlienke vytvorenia značky Zelená stavba. Začal sa sám venovať výstavbe nízkoenergetických a pasívnych domov. „Veľa som sa učil, chodil som po školeniach, stretával som sa s dodávateľmi a zo skúsenosti som už vedel, že musím podnikať inak a nesúťažiť cenou. Mojím riešením, vychádzajúc z marketingových znalostí, bolo odlíšiť sa.“ Mal predstavu a napísal si ju na papier. „Spísal som si základné veci, ako napríklad kto bude cieľová skupina, ako sa chceme profilovať a predbežnú kalkuláciu.“

V roku 2011 založil spoločnosť Zelená stavba s.r.o., no ešte predtým si zaregistroval ochrannú známku. „Nie som stavbár, ale považujem to za výhodu, pretože stavbu a firmu je potrebné predovšetkým zmanažovať. Mám ľudí, ktorí vedia stavať a majú certifikáty.“ Ľuboš začínal z mínusu, pretože mal ešte záväzky z minulého podnikania. „Požičal som si peniaze od známych a investoval ich do internetovej stránky a reklamy. Získal som prvú vlastnú zákazku.“ Komplikáciou pri podnikaní však bolo navyšovanie nákladov na stavbu. „Urobil som klientovi cenovú ponuku a začal som stavbu realizovať. Základy som dal urobiť subdodávateľovi, no on mi cenu navýšil, čo sa deje v stavebníctve bežne, ale ja som na to nebol pripravený. Klientovi som však cenu aj na úkor svojho zisku nenavýšil.“ Niektoré stavby na začiatku podnikania postavil takmer bez zisku. „Aj keď som si myslel, že som cenu nastavil dobre, lebo som nepodliezal konkurenciu na úkor kvality, zle som urobil rozpočet a nezarobil som takmer nič. Bol som ale rád, že som získal skúsenosti a pritom aspoň neprerobil.“ Z financií, ktoré pri niektorých prvých zákazkách zarobil, buď splácal záväzky z minulosti, alebo ich investoval späť do firmy. V tom čase už mal manželku a malé dieťa a uvedomil si, že musí podnikať inak - tak, aby jeho firma bola zisková. Finančná situácia, v ktorej sa ocitol bola zlá a čelil vážnej kríze. Stál pred rozhodnutím, či sa bude držať svojho hesla “Nikdy, nikdy, nikdy sa nevzdávaj!” alebo zvolí jednoduchšiu cestu opätovného zamestnania. Priznáva, že chýbal týždeň, možno dva a s podnikaním by nadobro skončil.

„Dlho som myslel pozitívne a veľa kamarátov skončilo v podnikaní skôr ako ja. Vždy som vydržal, ale už som mal manželku a malé dieťa a nevedel som, z čoho zaplatiť hypotéku. Prišiel som za manželkou s návrhom, že si nájdem zamestnanie, ona ma však podporila a povedala, že mám ešte vydržať, že sa to musí zlomiť. Našťastie som dostal nápad. V minulosti som robil marketing a internetové stránky, tak som sa rozhodol, že ponúknem stavebným firmám vytvorenie internetovej stránky. S úmyslom osloviť firmy som zobral do rúk Zlaté stránky, no asi hodinu som sa len tak prechádzal po izbe, kým som sa odhodlal vytočiť prvé číslo. Keď mi hneď na začiatku v piatich firmách zložili telefón, chcel som sa na to vykašlať. Napokon si z dvadsiatich kontaktovaných firiem so mnou dve dohodli stretnutie. Na druhý deň som to zopakoval a za dva dni som získal objednávku na štyri webstránky. Zaplatil som účty a ďalej som sa venoval svojej firme a zháňal zákazky na stavby.“ Ľuboš je veľmi hrdý, že prišiel na tento nápad, lebo na ňom zarobil viac, ako keby sa zamestnal a vďaka tomu mohol pokračovať vo svojom sne podnikania. Už sa však poučil, že do ceny služby musí podnikateľ účtovať aj svoj plat.

„Práca ma baví a som rád, keď vidím po sebe výsledok, ale je chyba, ak podnikanie stojí na tom, že podnikateľ vo firme pracuje na dvojnásobný úväzok a svoju prácu navyše si neúčtuje. Ak je biznis model postavený len na práci podnikateľa a firma začne rásť, bude musieť prácu delegovať a platiť ľudí, ktorých predtým neplatil. Narastú náklady a môže vzniknúť problém.“ V začiatkoch Ľuboš dlho vstával o štvrtej ráno, aby stihol urobiť viac ako ostatní. „Snažil som sa mať priveľkú kontrolu nad všetkým, čo sa dialo. Zistil som však, že to nie je cesta a dnes mnoho zbytočných vecí neriešim. Navyše som sa naučil delegovať a deliť veci na priority a nepodstatné. Nakúpiť materiál, odviesť ho na stavbu a podobné úkony som kedysi robil ja, no zistil som, že sa radšej budem stretávať s potenciálnymi klientmi a zháňať ďalšie zákazky.“ Naučil sa zapisovať si úlohy a povinnosti a dopredu plánovať. „Každý deň je iný, ale najťažšie a najdôležitejšie úlohy robím ráno ako prvé. Na to je zase potrebné poriadne odhodlanie.“ Po tom, ako pri prvých stavbách nevyprodukoval zisk, zvýšil ceny a stavil na svoj prístup ku klientovi. Pri komunikácii s klientom opäť využil svoje vedomosti z marketingu a držal sa pravidla „odlíš sa alebo neprežiješ“. „Prišiel za mnou klient, ktorý mal aj lacnejšie ponuky, no podarilo sa mi vysvetliť mu výhody a nevýhody zelenej stavby, použité materiály a kalkuláciu ceny domu. Vybral si mňa a pre moje podnikanie to znamenalo zlom. Postavili sme mu špičkový dom a uvedomil som si, že takto to mám robiť. Musím poznať a poriadne oceniť pridanú hodnotu.

Poznajte a dobre oceňte pridanú hodnotu vášho produktu a práce.

Neskôr prišiel klient, ktorý požadoval zníženie ceny tým, že na zateplenie použijem polystyrén namiesto vlastných materiálov. Odmietol som. Ponúkol som mu kontakty na ľudí, ktorí mu taký dom postavia, no uistil som ho, že ja to nebudem, lebo mám svoje zásady. Odišiel, no na druhý deň sa vrátil, pretože sa mu páčilo, že si stojím za svojím presvedčením a filozofiou firmy.“ Od založenia spoločnosti trvalo rok a pol, kým začala produkovať zisk.

Aby ste niečo dosiahli, musíte robiť aj veci, ktoré vám nie sú príjemné

Ľuboš kladie dôraz na detaily, ako napríklad, aby bol na stavbe poriadok. „Klientovi taktiež vždy zdvihnem telefón a informujem ho o postupe. Niekedy ho pozvem na kávu, pretože tak si predstavujem spoluprácu.“ V roku 2013 už so svojou spoločnosťou pôsobí na celom Slovensku a aktívne pracuje na otvorení pobočky v Bratislave. Doteraz sa sústreďoval predovšetkým na východné Slovensko. „Konkurencia je veľká a mnohí ľudia si montované domy spájajú s nízkou cenou. My však používame kvalitné, teda drahšie materiály a technológie, aby boli naše stavby predovšetkým prospešné zdraviu. Najnovším produktom mojej spoločnosti je „rastúci dom“. Je to vynikajúce riešenie pre ľudí, ktorým momentálne stačí menší dom, ale v budúcnosti, napríklad s príchodom detí, budú potrebovať väčšie riešenie. Dom sa dá rozšíriť o ďalšie miestnosti.“ Ľuboš to zaviedol ako reakciu na situáciu, ktorá sa dotýka mnohých mladých ľudí. „Veľa klientov nemá hneď na začiatok dostatok prostriedkov na veľkú stavbu, tak si zatiaľ kúpia malý byt a pomaly stavajú. Potom musia byt predávať a sťahovať sa. Takto môžu mať najskôr menší domček a neskôr si ho nechať rozšíriť a pristaviť ďalšiu časť.“ Plánuje postaviť vzorový dom, aby si ho potenciálni záujemcovia mohli kedykoľvek prísť pozrieť.

Nezaseknite sa na riešení problémov, ktoré nikdy nemusia prísť.

Mladým a začínajúcim podnikateľom radí: „Netreba riešiť problémy, keď ešte nie sú. Ak by som si nepovedal, že do toho idem a všetko sa vyrieši, nikdy by som nezačal podnikať. Zisťoval som všetky povolenia, ktoré potrebujem a každý mi hovoril, že ich nedostanem, že sa to nedá. Ale ľudia už lietajú aj do vesmíru, tak som tomu neveril.“ V najhoršom období svojho podnikania čítal Ľuboš knihu „Jeden meter od zlata“. „Ľudia naozaj väčšinou skončia jeden meter od zlata a aj mne sa to takmer stalo, hoci som vydržal naozaj veľa.“ Zdôrazňuje, že aby vydržal pokračovať, musel prekonať svoju zónu komfortu, obvolávať firmy a ponúkať im služby. „Zo začiatku je veľmi ťažké svoju zónu komfortu prekonať. No mnohokrát je práve to posledným krokom k úspechu v podnikaní.“

Ľuboš si neustálym chodením mimo zónu svojho komfortu posunul svoje hranice a dnes mu už podobné veci vôbec nerobia problém. „Zo začiatku som napríklad mal obavy, že hoci viem stavbu zabezpečiť a zmanažovať, nie som stavbár a neviem o nej podrobne všetko. Obával som sa, že pri detailných otázkach klient odhalí moju nevedomosť. Keď som sa však rozprával s odborníkmi a stavbármi, zistil som, že aj oni sami si mnoho vecí musia pozrieť v plánoch a papieroch.“ Po všetkých skúsenostiach je hlavným Ľubošovým heslom „prejdi míľu navyše“. „Znamená to urobiť viac, ako od vás očakávajú. Dať zákazníkovi niečo navyše. Vždy sa mi to vrátilo, napríklad keď ma ľudia, ktorým som nenavýšil cenu stavby, odporúčali ďalším potenciálnym klientom.“

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy a rady nájdete v e-booku a knihe 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov (Ako vybudovať úspešnú firmu na Slovensku)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky