Za dva roky zo svojej záľuby vybudovala úspešný franchising: Ľubica Mačugová, najúspešnejšia začínajúca podnikateľka za rok 2015

Za dva roky zo svojej záľuby vybudovala úspešný franchising: Ľubica Mačugová, najúspešnejšia začínajúca podnikateľka za rok 2015
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Nabrala odvahu a stabilné zamestnanie vymenila za neisté vody biznisu. Podnikať začala s tým, čo ju najviac baví a dnes svoje know-how dokonca už aj predáva.

Keď sa vyštudovaná pedagogička Ľubica Mačugová rozhodla robiť to, čo ju naozaj teší a napĺňa, ešte netušila, že nasadá do rozbehnutého vlaku smerom k vlastnému úspešnému biznisu. „Začala som v malom s výrobou mydiel, neskôr som pridala ďalšiu ingredienciu -  bylinky. Keď sa človek do niečoho pustí, aktivity sa mu začnú postupne na seba nabaľovať a jeho obzor sa v mnohých ohľadoch rozšíri. Tak aj u nás začali okrem mydiel vznikať mnohé ďalšie výrobky ako wellnes produkty, kozmetické krémy, peelingy, regeneračné oleje a šampóny,“ vysvetľuje, ako sa firme Cyprianus postupne rozširovalo produktové portfólio.

Ľubica si radosť zo svojej práce nechcela nechať len pre seba, a tak začala organizovať rôznorodé akcie pre školákov. Okrem zoznámenia sa s procesom výroby si majú možnosť niektoré výrobky skúsiť vyrobiť aj samy. Jej rozrastajúci sa biznis však ešte stále čakal na svoju príležitosť. „Keď si ma všimli na medzinárodnom festivale remesiel Európske ľudové remeslo v Kežmarku a oslovil ma aj jeden zo slovenských ženských týždenníkov, uvedomila som si, že svoje podnikanie musím posunúť na ďalšiu úroveň. Začali sa mi tiež ozývať prví zákazníci s objednávkami a po nich prišli aj majitelia rôznych obchodíkov. To nás podnietilo vytvoriť webové sídlo, ktoré taktiež vyvolalo pozitívne ohlasy. Napokon som sa rozhodla otvoriť vlastnú predajňu a vyškoliť si ľudí,“ opisuje budovanie úspešného biznisu, ktoré začínajúcej podnikateľke trvalo približne dva roky. Pomohla jej aj sila pozitívnej referencie a spokojní zákazníci.

Pozitíva prevažujú

Keďže v súčasnosti je výroba produktov chod podniku Cyprianus  zabezpečený, Ľubica sa ako bývala učiteľka výtvarnej výchovy s radosťou realizuje vo výrobe autorských šperkov. Teší sa z toho, že so sortimentom zastrešeným pod značkou Cyprianus smeruje do obchodných centier. So svojou spoločnosťou Ľubica Mačugová vstúpila do Slovenskej franchisingovej asociácie. Podľa jej know-how sú tak na Slovensku otvorené už 4 ďalšie kmeňové predajničky, dokopy s 11 zamestnankyňami.  „Ak sa niekto sám podieľa na svojom zisku z podnikania, má zodpovednejší prístup k prevádzke a viac mu záleží na výsledkoch. Je jednoduchšie spolupracovať s človekom, ktorý má o fungovanie prevádzky záujem a je priamo zainteresovaný, ako riadiť na diaľku zamestnanca vo svojej prevádzke. Navyše ak má pracovník pocit, že ho nikto nepríde skontrolovať, myslí si, že nemusí podať plný výkon,“ argumentuje podnikateľka, prečo sa rozhodla  pustiť do franchisingového konceptu. Za pozitívum tiež považuje rýchlejšie zviditeľnenie a priblíženie výrobkov pre spotrebiteľa, rýchlejší odbyt a takisto zjednotenie vizáže predajní.

Jednoduchým orieškom pre podnikateľku, ktorá na trhu pôsobí približne len dva roky, nebolo jednoduché vypracovať franchisingový koncept prispôsobený pre slovenský trh tak, aby bol schopný konkurovať etablovaným zahraničným projektom. Hoci pozitíva franchisignu prevážili negatíva, nejaké sa predsa len podľa Ľubice Mačugovej nájdu. „Keď sa Slováci púšťajú do franchisingu, majú pocit, že si jednoducho otvoria obchod a najmú zamestnancov. Ale tak to nefunguje. Franchising je postavený tak, aby podnikateľ na seba v prevádzke sám zarobil. Nemá priestor, aby najal ďalšieho jedného – dvoch zamestnancov, ktorí budú na neho pracovať. Ak chce niekto zbohatnúť, toto nie je cesta. Franchising dáva výhodu tým, ktorí chcú byť sami sebe pánom  a zarobiť si pekný peniaz,“ verbalizuje svoj názor začínajúca podnikateľka. Tí, ktorí si chcú franchising vyskúšať, však u nej vždy nájdu otvorené dvere. „Ľuďom, ktorí majú chuť podnikať, sa snažím franchising sprístupniť, preto sa vyhýbam náročným počiatočným poplatkom. Na začiatku ich podrobne oboznámim s našimi výrobkami a ich účinkami, čo je veľmi dôležité pre ďalšiu fungujúcu spoluprácu,“ opisuje.

Článok pokračuje pod reklamou

Muži sú racionálnejší, ženy emocionálne

Za najťažšie pri rozbiehaní považuje financie i legislatívne prekážky. Ocenila by tiež zmiernenie odvodovej záťaže. Svoje  zamestnankyne vníma ako svoju rodinu i keď priznáva, že riadiť ženský kolektív nie je jednoduchým orieškom. „Muži sú racionálnejší, my ženy sme skôr impulzívne a konáme emocionálne,“ porovnáva silnejšie a slabšie pohlavie podnikateľka, ktorá sa zatiaľ s diskrimináciou v podnikaní nestretla.

Popradčanku Ľubicu Mačugovú Slováci o niečo viac mali možnosť spoznať v súťaži Podnikateľka Slovenska 2015. Zo súťaže, ktorú organizuje Slovak Business Agency, odišla ako víťazka v kategórii Začínajúca podnikateľka. Kto ju do súťaže prihlásil, netuší. „Žiadna z mojich dievčat (zamestnankýň, pozn. red.) sa nepriznala, takže naozaj netuším, kto to mohol byť,“ rozpráva usmiata pani učiteľka, ktorá úspech v súťaži vníma ako jedno veľké prekvapenie. „Víťazstvo cítim ako zadosťučinenie mojej tvrdej práce, ktorú si na moju veľkú radosť niekto všimol a ocenil,“ teší sa. Váhajúcim podnikateľkám odkazuje zahodiť strach: „Sama som začala s mydlami len ako so svojou záľubou. Potom som vďaka ďalšiemu štúdiu a vytrvalosti takpovediac nasadla na vlnu k úspešnému biznisu,“ metaforicky prirovnáva. V súčasnosti chce vybudovať regionálnu alebo celoslovenskú sieť predajní. „Veľké plány máme aj v oblasti hotelového wellnes. V tomto smere vidíme množstvo otvorených možností,“ načrtáva smerovane spoločnosti Cyprianus, s ktorou sa raz chystá preraziť aj za hranicami nášho štátu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Poznáme víťazky súťaže Podnikateľka Slovenska 2018

Devätnásty ročník súťaže Podnikateľka Slovenska priniesol viacero noviniek a jej výsledky vyhlásili 19. februára v Stĺpovej sieni bratislavskej Reduty. Absolútnou víťazkou súťaže sa stala a cenu Podnikateľka Slovenska 2018 si z rúk predsedu vlády Petra Pellegriniho prevzala farmárka Barbora Figlušová so svojim projektom Čučoriedkovo.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky