Autorizácia už za pár minút

Finančná správa výrazne skrátila čas autorizácie na portáli finančnej správy. Daňové subjekty registrujúce sa pomocou kvalifikovaného elektronického podpisu (KEP) alebo občianskeho preukazu s čipom (eID), získajú potvrdenie o autorizácii okamžite.

Fyzické osoby podnikatelia, ktoré konajú sami za seba, môžu využívať elektronické služby finančnej správy rýchlejšie. Kým doteraz trval proces autorizácie v priemere 3 pracovné dni, po zjednotení registrácie a autorizácie do jedného kroku vie finančná správa spraviť autorizáciu automaticky v priebehu pár minút. Týka sa to tých osôb, ktoré konajú sami seba. Toto uľahčenie sa tak dotkne najmä živnostníkov.

Tento benefit je určený najmä daňovým subjektom, ktoré sa na elektronickú komunikáciu s finančnou správou registrujú prostredníctvom eID a KEP. V prípade dohody o elektronickom doručovaní je osobná návšteva úradu aj naďalej nevyhnutná, a to z dôvodu overenia údajov uvedených v registračnom formulári. Pri registrácii s KEP a eID sa totiž dokončenie registrácie a automatizovaná autorizácia spúšťa automaticky, pri ručnom vyplnení registračného formulára musí prísť subjekt na úrad, kde mu registrátor v systéme dokončí registráciu a až potom sa automatizovane spustí proces autorizácie. Aj v tomto prípade však už len na úrade pracovník potvrdí registráciu a systém subjekt zautorizuje automaticky.

Predpokladom pre automatickú registráciu je zaškrtnutie políčka „Žiadam o sprístupnenie oprávnenia pre osobné konanie“, ktoré je dostupné pri registrácii priamo v registračnom formulári.

Finančná správa nasadila túto úpravu začiatkom júla ako súčasť prvej fázy redizajnu portálu finančnej správy. Cieľom opatrení je uľahčiť elektronickú komunikáciu s finančnou správou fyzickým osobám podnikateľom, ktorým vznikla od 1. júla povinnosť komunikovať s finančnou správou už len elektronicky.

Základné pojmy

Registrácia používateľa – registráciou získava používateľ portálu finančnej správy (občan) možnosť využívať elektronické služby, ktoré finančná správa poskytuje. Ukončením registrácie nie je ale možné ešte zrealizovať podanie, napr. podať daňové priznanie. Najprv je potrebné vykonať autorizáciu k subjektu.

Autorizácia k subjektu – autorizácia znamená priradenie daňového alebo colného subjektu k používateľovi portálu finančnej správy, tzn. používateľ po úspešnej autorizácii môže uskutočniť podanie za subjekt, ku ktorému bol autorizovaný. Takýchto subjektov môže mať jeden používateľ aj viac.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zmeny v Elektronickom účte poistenca (EUP): pribudli nové funkcie

Platobná brána pre úhradu poistného a nedoplatkov, stav konania o dôchodkovej dávke aj informatívna suma dávky v nezamestnanosti – ako novinky v EUP fungujú v praxi a ako si prístup aktivovať?

Doklady v mobile: postup, využitie a bezpečnosť

Ako dostať občiansky a vodičský preukaz do mobilu a možno digitálnymi dokladmi podpisovať elektronické dokumenty? Čo robiť pri strate zariadenia a na čo myslieť z hľadiska bezpečnosti?

E-faktúra od roku 2027

Zavedenie systému e-faktúra v SR prinesie zásadné zmeny pre podnikateľov. Koho sa povinnosť elektronickej fakturácie má týkať, aké výhody a nevýhody prináša a ako by to malo fungovať?

Kontroly na vianočných trhoch: aké povinnosti majú predajcovia?

Kto kontroluje predajcov na vianočných trhoch, na čo sa kontrolóri zameriavajú a aké sú najčastejšie porušenia? Obchodníci neraz riskujú pokuty aj v tisíckach eur či zákaz činnosti.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky