Káva na pracovisku: benefit pre zamestnancov aj zamestnávateľov

Prečo by zamestnávatelia mali zabezpečiť kávu na pracovisku? Obľúbený nápoj a rituály s ním spojené môžu ovplyvňovať viac ako len chuťové receptory.

Povzbudzujúce účinky kofeínu sú známe už dlho, preto je káva jedným z najobľúbenejších podporných prostriedkov, keď sa cítime unavene alebo sa nevieme sústrediť. Mnohí si na ňu zvyknú počas štúdia a šálka voňavého moku ich sprevádza aj v práci. Káva je pre firmy jeden z najčastejších benefitov, ktorý ponúkajú zamestnancom. A ako sa ukazuje, môže ísť o významnú investíciu do produktivity tímov.

Samotné povzbudzujúce účinky kávy nie sú z hľadiska produktivity zanedbateľné. Kofeín v káve dokáže potlačiť únavu a nabudiť organizmus. Najmä pri mentálnej práci prispieva k lepšiemu sústredeniu a výkonu našej pamäti.

Ani na pracovných stretnutiach nie sú pozitívne účinky kávy na zahodenie. Výskumníci z univerzity v americkom Ohiu zistili, že kofeín z kávy povzbudí celkové sústredenie skupiny a jednotliví členovia sa viac zapájajú do debaty. Nezáleží pritom, či účastníci stretnutia vypijú kávu spolu, alebo si ju pred stretnutím dopraje každý sám.

Strata času verzus výhody

Ak si zamestnanci chodia po kávu do okolitých kaviarní, takýto „výlet“ môže s cestou a čakaním na prípravu nápoja trvať aj viac než 20 minút. Hoci to môže pôsobiť ako zanedbateľný čas, pri vynásobení počtom zamestnancov a pracovných dní počas roka už môže ísť o významné množstvo hodín. Aj keď  môže byť lákavá úvaha, či prestávky na kávu radšej rovno nezakázať, nešlo by o dobrý krok. Benefity, ktoré káva na pracovisko prináša, totiž prevažujú nad investíciou do jej zaobstarania či malou stratou času. Riešením teda môže byť zabezpečenie kávy zamestnancom v dobrej kvalite priamo na pracovisku.

Dobrá káva, ktorá je ako benefit k dispozícii na pracovisku zadarmo, navyše prispieva k celkovej spokojnosti zamestnancov. Šťastní a spokojní zamestnanci sú celkovo produktívnejší než tí, ktorí majú pocit, že si ich zamestnávateľ dostatočne neváži.

Prestávky sú dôležité

Prestávku na kávu a klebety v kuchynke mnohí manažéri vnímajú ako stratu času, no svoj odmietavý postoj by mohli prehodnotiť. Hoci neustále pracujúci zamestnanec pôsobí ako ideál, v skutočnosti sú prestávky v práci potrebné. Bloky sústredenej práce treba prerušovať krátkymi pauzami, počas ktorých vstaneme zo stoličky a prejdeme sa, napríklad po kávu. Inak máme problém udržať pozornosť a tempo práce, ale tiež začneme mať sklon robiť chyby. Dlhým sedením trpí aj naše telo a zdravie.

Káva tiež zlepšuje pracovné vzťahy. Neformálne rozhovory pri káve zbližujú tím a pomáhajú ľuďom lepšie sa spoznať aj po osobnej stránke. Dvojfázová štúdia z roku 2010 navyše preukázala súvislosť medzi spoločnými prestávkami na kávu a produktivitou zamestnancov.

Potvrdila hypotézu, že dobré vzťahy medzi kolegami prispievajú k ich lepšiemu pracovnému výkonu. Súvisí to so silou sociálnej skupiny a jej pozitívnym vplyvom na produktivitu. Sociálna skupina pracovníkov sa posilňuje napríklad práve spoločnými prestávkami. V tomto prípade šlo o pracovníkov call centra v americkej banke, u ktorých spozorovali, že spoločné prestávky a z nich plynúce lepšie vzťahy zvýšili priemerný čas, ktorý pracovníci strávili vybavovaním telefonátov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ženy zarábajú menej ako muži: platové rozdiely rieši aj smernica EÚ

Ženy nielen na Slovensku, ale aj v celej EÚ zarábajú stále výrazne menej ako muži. Čím je to spôsobené, ako problematiku rieši legislatíva a čo prinesie nová európska smernica?

Dôchodok a práca: aký je vplyv zamestnania na jeho výšku?

Kedy môže dôchodca pracovať, aké sú obmedzenia a na čo dať pozor, ak nechce o výplatu dôchodku prísť? Praktické informácie aj príklady.

Komunikačný plán: pomoc so zavedením a prijatím zmien vo firme

Základom úspechu zavedenia inovácie či inej zmeny vo firme je komunikácia. Dôležitú rolu má preto komunikačný plán a vhodný výber komunikátora. Ako na to?

Pracovná zmluva – náležitosti a informovanie o pracovných podmienkach

Zákonník práce upravuje podstatné náležitosti pracovnej zmluvy a povinnosť informovať aj o ďalších podmienkach. Čo musí obsahovať každá pracovná zmluva a o čom môže zamestnávateľ informovať aj mimo nej?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky