Ako z 1000 frankov vybudovať maloobchodnú sieť (LIDL a KAUFLAND)

Ako z 1000 frankov vybudovať maloobchodnú sieť (LIDL a KAUFLAND)
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Dieter Schwarz, majiteľ maloobchodných reťazcov Lidl a Kaufland, vedel, ako správne investovať. Jeho 1000 frankov investovaných do mena sa mu už mnohonásobne vrátilo a dnes patrí k najbohatším mužom sveta.

Pôvodná spoločnosť Lidl & Schwarz KG

Spoločná značka, ktorá združuje dve prosperujúce maloobchodné reťazce Lidl a Kaufland, nesie jednotné označenie Schwarz Group. História podnikov je do určitého momentu spoločná, rovnako ako ich zakladateľ, ktorým je nemecký podnikateľ Dieter Schwarz. Ten sa narodil 24. septembra 1939 v Heilbronne a po štúdiu nastúpil ako generálny partner do spoločnosti svojho otca Josefa Schwarza, Lidl & Schwarz KG.

Skutočný zrod spoločnosti sa uvádza v roku 1930, keď ešte Dieterov otec Josef Schwarz spojil svoj veľkoobchod s južným ovocím A. Lidl & CO. s Lidl & Schwarz KG. Možno však trošku polemizovať, ktorý míľnik možno považovať za skutočný zrod spoločnosti.

Predmetom podnikania Josefa bol predovšetkým obchod s koloniálnym tovarom, tovarom dennej spotreby a južným ovocím. Podnik postupne prechádzal zmenami až sa premenil na potravinársky veľkoobchod. V období druhej svetovej vojny bola spoločnosť zničená a spustošená a na jej obnove sa pracovalo nasledujúcich desať rokov. V roku 1954 sa spoločnosť vrátila do Heilbronu a vstúpila do obchodného reťazca A & O. V roku 1968 bol vytvorený prvý maloobchod pod názvom „Handelshof“ v Backnangu. A o štyri roky nato presunul Josef Schwarz centrálu spoločnosti do Neckarsulmu. V roku 1977 však jeho ďalšie plány prerušilo úmrtie.

1000 frankov za meno

Po smrti otca preberá vedenie spoločnosti syn, ktorý sa už počas jeho života vo firme veľa naučil a dokonca si v roku 1973 otvoril svoju prvú diskontnú predajňu v Ludwigshafene. Ohľadom obchodného názvu Lidl sa traduje celkom úsmevná, ale pravdivá príhoda. Tá hovorí o tom, ako mal Dieter snahu preraziť na trhu v oblasti potravinárskeho maloobchodu. Problémom bol však názov, pretože pôvodný Schwarz Markt totiž v preklade znamenal „čierny trh“, čo nebolo prípustné. Preto sa obrátil na bývalého obchodného partnera svojho otca Ludwiga Lidla a dal mu spomínaných 1000 frankov za právo používať jeho meno. Vďaka tomu dnes poznáme sieť predajní pod týmto menom.

Schwarz Group po Európe

V období nástupu Dietera mala spoločnosť už 30 pobočiek. Postupne sa rozširovali po celom Nemecku ako maloobchody, rovnako však aj ako supermarkety a hypermarkety. Po expanzii Lidl v Nemecku, nasledovali ďalšie európske krajiny, konkrétne Francúzsko (1988), Taliansko (1992), Veľká Británia (1996). Do dnešnej doby majú obe firmy tak Lidl ako aj Kaufland predajne naprieč celou Európou a to až v 25 krajinách. Na Slovensku sa spoločnosť Kaufland otvorila svoju prvú predajňu v roku 2000, Lidl v roku 2004.

Tak ako mnohí iní svetoví podnikatelia, aj Dieter sa popri svojich obchodov venuje aj charite a vytvoril organizáciu Dieter Schwarz GmbH Foundation, ktorej hlavným cieľom je prioritne podporovať vedu, výskum, kultúru a umenie.

Dietrova skromnosť a anonymita

O Dietrovi Schwarzovi je známych veľmi málo informácii, a v médiách existuje len jedna jeho fotka. Dieter sa snaží v prvom rade vyhýbať verejnosti a v čo najväčšej možnej miere ostať v anonymite. Jeho súčasná pozícia a prosperita jeho spoločnosti, ktorá ho stavia na rebríčky najbohatších ľudí (magazín Forbes mu udelil 24. miesto najbohatšieho muža na svete) mu časť z jeho súkromia zaiste uberá. Aj napriek tomu sa Dietrovi úspešne darí vyhýbať sa svetu celebrít a snaží za žiť skromným životom bez zbytočných spoločenských afér a medializovania.

Maloobchodné reťazce Lidl a Kaufland patria v celej Európe medzi tie, ktoré denno– denne navštevuje mnohí z nás, pretože okrem výhodných cien ponúkajú aj kvalitný tovar. V súčasne dobe spôsobujú vrásky na čele aj ďalším európskym predajcom potravín a spotrebného tovaru ako je britské Tesco, či francúzsky Carrefour.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lýdia Hamarčáková
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.


Originalita a remeselná výroba: Oprendekovci našli recept, ako sa odlíšiť od konkurencie

Gabriel sa v zahraničí inšpiroval, vrátil sa a spolu s bratom začal podnikať. Ako sa rozhodli odlíšiť od konkurencie, ako sa vynašli, keď im chýbali financie a na čo by mali myslieť všetci „začiatočníci“?

Produkcia filmu v praxi: ako funguje filmový biznis (nielen) na Slovensku?

Ako prebieha filmová produkcia, odkiaľ možno získať financie na pokrytie rozpočtov či to, ako osloviť zahraničných partnerov, prezradil producent a zakladateľ spoločnosti BFILM, Peter Badač.

Z Ukrajiny prišli na Slovensko žiť aj podnikať: skúsenosti rodinnej firmy GoodSaw

Manželia z Ukrajiny presťahovali na Slovensko nielen svoju rodinu, ale aj firmu. Prečo sa rozhodli začať od nuly v inej krajine, s čím sa museli popasovať a ako si získali slovenských zákazníkov?

Na výrobu kvalitného vína netreba vlastniť hektáre viníc, stačí vášeň, trpezlivosť a dobré nápady

Dôkazom je enológ Vladimír Hronský, zakladateľ butikovej značky EnoVia, ktorého vína sa tešia obľube aj v USA. Čo pomohlo dostať jeho firmu do povedomia ľudí a ako sa vynašiel v období pandémie?
Videonávod podania návrhu na zápis údajov do obchodného registra

Ako zvládnete zápis do 30.9.2022 svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky