Jeff Bezos (Amazon)

Jeff Bezos (Amazon)
Evita Urban

Reklamná textárka a marketérka na voľnej nohe. Jej úlohou je nájsť to, čím sa odlišujete od konkurencie a predať to ďalej tak, aby sa budovali dlhotrvajúce vzťahy.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Od malička bol neuveriteľne mechanicky zručný, už ako batoľa rozkladal pomocou skrutkovača vlastnú postieľku. Pracovať však začal na Wall Street, až kým sa nerozhodol, že on chce predávať knihy. Nie len tak obyčajne, ako to dovtedy robili všetci. On sa rozhodol, že najvhodnejšie to bude cez internet. A tak položil základy elektronického obchodovania. Že kto? No predsa Jeff Bezos, zakladateľ Amazonu!

Jeff Bezos sa narodil 12. januára 1964 v meste Albuquerque v Novom Mexiku ako Jeffrey Preston Jorgensen. Manželstvo jeho matky s jeho otcom dlho nevydržalo a keď mal Jeff štyri roky, jeho matka sa vydala za Miguela Bezosa a ten si Jeffa osvojil. Bodaj by nie, Jeff už ako malé dieťa preukazoval známky všestranného nadania. Hlavne jeho mechanické zručnosti upútali pozornosť rodičov, keď sa ešte ako batoľa pokúsil rozobrať skrutkovačom postieľku. Prosím, nepýtajte sa, kde batoľa zohnalo skrutkovač, žiadne zdroje totiž túto informáciu neuvádzajú.

Tým však Jeff ešte len odštartoval svoju záľubu v majstrovaní. Zostrojil napríklad elektrický alarm, ktorý mal držať mladších súrodencov mimo Jeffovej izby. Z rodičovskej garáže si potom urobil laboratórium pre svoje školské projekty. Zlomovým bolo pre neho presťahovanie sa na Floridu do Miami, kde sa prvýkrát riadne zoznámil s počítačmi. Bola to láska na prvý pohľad. Chvíľu síce ešte koketoval s myšlienkou študovať fyziku, ale nakoniec u neho zvíťazili počítače a z Princetonskej univerzity si odniesol diplom z informatiky a elektrotechniky.

Po skončení univerzity šiel Jeff pracovať na Wall Street. Keďže informatika bola relatívne nový odbor, finančníci sa zaujímali o využitie informačných technológií pri stanovovaní smerovania trhov. No a Jeffov talent mu zaobstaral miesto. Najskôr tam, potom v spoločnosti Fitel, kde budoval sieť pre medzinárodný obchod. V banke Bankers Trust sa stal viceprezidentom, až nakoniec skončil v D.E. Shaw, firme zaoberajúcej sa informatikou aplikovanou na akciové trhy. Tam stretol aj svoju manželku Mackenzie a stal sa opäť viceprezidentom spoločnosti.

Článok pokračuje pod reklamou

V tej chvíli si však uvedomil vec, ktorá mu zmenila celý život. V roku 1994 si všimol, že počet užívateľov internetu medziročne rastie o 2 300 percent. Zamyslel sa a povedal si, že predsa pri tom počte kníh, ktoré už existujú a ktoré každoročne vychádzajú, nie je možné posielať ponuky poštou a že neexistuje žiadny natoľko rozsiahly zoznam, aby sa uspokojili všetci zákazníci. No a nebolo by v tom prípade jednoduchšie predávať knihy cez internet? Čitatelia/zákazníci by mali väčší výber a aj ten predaj by šiel hladšie, nie?

Vzhľadom na to, že o obchodovaní s knihami toho Jeff veľa nevedel, hneď na druhý deň odletel na knižnú konferenciu do L.A., aby sa čo-to o knihách naučil. Zistil, že veľkoobchodníci s knihami už elektronické zoznamy svojho tovaru majú a jediné, čo im treba, je jedno virtuálne miesto, na ktorom by sa tieto siahodlhé zoznamy uverejnili. Jeff preto opustil svoje teplé viceprezidentské miestečko a spolu s manželkou sa rozbehli do Seattlu, kde bol dostatok IT talentov na vybudovanie Jeffovho startupu. No a okrem toho tu sídlil Ingram, veľkoobchod s knihami, s ktorým chceli začať.

Kým Mackenzie šoférovala, Jeff dal dokopy podnikateľský plán pre spoločnosť, ktorej sa rozhodol dať po vzore juhoamerickej rieky názov Amazon. Po príchode do Seattle sa vybalili a hneď začali pracovať na Amazone. Jeff spustil testovaciu stránku a oslovil 300 svojich priateľov, aby mu pomohli otestovať ju. Stránka fungovala bez problémov a dňa 16. júla 1995 bola sprístupnená aj verejnosti. Ako však stránku dostať do povedomia verejnosti? Nuž jednoducho – 300 beta testerov o stránke povedalo svojim známym a do mesiaca Amazon predal knihy vo všetkých 50 amerických štátoch a navyše aj v 45 zahraničných krajinách. Do septembra mal Amazon obrat 20 000 dolárov za týždeň.

Počiatočné obavy, či Amazon nepoložia na kolená veľké kníhkupectvá ako Barnes Noble, sa ukázali byť bezpredmetné. O dva roky neskôr už mali akcie Amazonu väčšiu hodnotu ako akcie jeho dvoch najväčších konkurentov dokopy. Áno, čítate správne, Amazon sa v roku 1997 stal akciovou spoločnosťou. Napriek tomu, že Jeff počiatočným investorom povedal, že je sedemdesiat percentná šanca, že svoje peniaze stratia, Jeffovi rodičia stavili na Jeffa a internet veľkú časť svojich úspor. A dobre urobili, dnes má Amazon hodnotu 97 miliárd dolárov.

Je to aj preto, že časom Amazon rozšíril svoju ponuku a dnes predáva takmer hocičo. Jeho cieľom je uspokojiť zákazníka. A robia to dobre, preto sa Jeff a Mackenzie momentálne môžu sústreďovať na filantropické aktivity a iné svoje koníčky. Jeff si napríklad urobil radosť a v roku 2004 si daroval firmu Blue Origin, ktorá sa venuje vývoju nových technológií pre let do vesmíru.

Nezaháľal však ani pri Amazone. Čítačku elektronických kníh Kindle asi netreba predstavovať nikomu, väčšina z vás ju má a tí ostatní o nej už aspoň počuli. Je to také šikovné zariadenie na čítanie e-kníh, ktoré si za vás dokáže zapamätať, kde ste v čítaní knihy skončili a dokonca vám dovolí do nej beztrestne robiť poznámky, ba priam takúto činnosť povzbudzuje. Super vynález, akurát vydavatelia kníh a niektorí autori z neho moc radosť nemajú.

Ako pri všetkom, aj tu ide o strach zo straty peňazí. Má ho aj Jeff, preto aktívne bojuje proti kríze znižovaním cien za knihy aj čítačky. Robí tak hlavne preto, lebo mu na krk dýcha Apple s iPadmi. Ak sa mu to nepodarí, ešte stále má víziu sprístupniť cestovanie do vesmíru aj bežným ľuďom. Tak čo, aj vy už šetríte na dovolenku v štýle Star Treku?

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Evita Urban
Evita Urban

Reklamná textárka a marketérka na voľnej nohe. Jej úlohou je nájsť to, čím sa odlišujete od konkurencie a predať to ďalej tak, aby sa budovali dlhotrvajúce vzťahy.


Osobnosť Tomáša Baťu: s konkurenciou nesúťažil, bral ju ako partnera

Ako sa vlastnosti Tomáša Baťu odrazili v budovaní a úspechu jeho podniku?

Tomáš Baťa - geniálny podnikateľ, ktorého princípy a heslá inšpirujú dodnes

Len málokto z osobností našich dejín dokáže svojím životom inšpirovať súčasnú spoločnosť. Jedným z nich je bezpochyby podnikateľ Tomáš Baťa, ktorého princípy a heslá nasledujú biznismani ešte aj dnes.

Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Čo sa od Baťu môže naučiť dnešný podnikateľ?

Ktoré princípy baťovského systému riadenia platia aj dnes a mnohí podnikatelia o nich netušia?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky