Gastrolístky od 1.1.2023 len elektronicky, budú však aj výnimky

Od nového roka sa budú stravenkové lístky v prevažnej miere vydávať už len elektronicky, teda formou platobnej karty. Koho sa to (ne)týka a čo na elektronizáciu hovoria podnikatelia?

Zabezpečiť stravovanie pre zamestnancov, ktorí pracujú na základe pracovného pomeru (prípadne iných osôb, napríklad dohodárov, ak s tým zamestnávateľ súhlasí) a počas pracovnej zmeny pracujú viac ako 4 hodiny, je jednou zo základných povinností zamestnávateľa. Môže tak urobiť prostredníctvom vlastného stravovacieho zariadenia, v stravovacom zariadení inej fyzickej / právnickej osoby či poskytnutím stravovacej poukážky / finančného príspevku na stravovanie. A práve tú poslednú možnosť čakajú viaceré zmeny. Niektoré budú platiť už od septembra tohto roka, niektoré od 1. januára 2023.

Zamestnanci majú na výber, či chcú lístky alebo peniaze

Novela Zákonníka práce od 1.3.2021 zmenila vydávanie stravných lístkov a zaviedla možnosť vybrať si poskytovanie finančného príspevku na stravovanie. Zamestnanci si tak môžu vybrať, či dajú prednosť gastrolístkom alebo peniazom. Svoje rozhodnutie nesmú meniť 12 mesiacov odo dňa výberu. Finančný príspevok sa musí poskytovať v rovnakej výške ako gastrolístok (čo sa týka príspevku zo strany zamestnávateľa) a v rovnakom období sa musí aj vyplácať.

Čo sa týka gastrolístkov, o ich význame sa vedú diskusie dlhodobo. Podľa niektorých firiem a združení stravné lístky ochudobňujú zamestnancov, zamestnávateľov, ale aj poskytovateľov stravovania, pretože je potrebné emitentom poukážok platiť poplatky (často vyššie ako 5 %), čo znižuje hodnotu stravnej jednotky. Boli preto za zavedenie finančného príspevku na stravovanie.

Avšak, napríklad Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR) vidí v stravných lístkoch zmysel, pretože podľa nich sa využijú skutočne na jedlo pre zamestnancov, čo pri peňažnom príspevku nie je možné zaistiť. Okrem toho pred zavedením možnosti výberu v poskytovaní príspevku na stravovanie argumentovali vyššou byrokraciou a administratívnou záťažou pre firmu, ak si zamestnanci vyberú financie namiesto lístkov. Zástancovia straveniek sa tiež obávali, že zavedením možnosti vybrať si peniaze namiesto gastrolístkov bude mať vplyv na návštevnosť reštaurácií a stravovacích zariadení. Mnohí majitelia reštaurácií však s týmto názorom nesúhlasili a viacerí boli skôr za finančný príspevok pre zamestnancov.

Ten sa napokon podarilo presadiť aj zákonodarcom, a tak zamestnanci majú možnosť výberu. Tam sa však zmeny nekončia.

Zmena v sumách stravného od 1.9.2022

Zákonník práce zamestnávateľovi stanovuje povinnosť prispievať na stravovanie zamestnancov v sume minimálne 55 % z ceny jedla (hodnoty stravovacej poukážky), maximálne však za každé jedlo do 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste dlhej 5 až 12 hodín. Keďže sa budú meniť sumy stravného pri tuzemských pracovných cestách od 1.9.2022, bude to mať vplyv aj na ďalšie veličiny. Minimálna výška hodnoty stravovacej poukážky je do konca augusta 4,50 eur, potom bude vo výške 4,80 eur. Bude sa meniť aj minimálny príspevok zamestnávateľa, ktorý prispieva formou stravných lístkov / finančného príspevku - do 1.9.2022 ide o sumu 2,48 eur, od septembra to bude 2,64 eur.

Článok pokračuje pod reklamou

Elektronické stravné lístky od 1.1.2023 – kto bude výnimkou?

Od 1.1.2023 budú stravné lístky už len elektronické, teda formou platobnej karty. To v praxi bude znamenať, že aj tí zamestnanci, ktorí doposiaľ dostali k výplate balíček fyzických stravných lístkov, ktoré použili v reštaurácii alebo obchode, budú za obedy či nákup potravín platiť už len stravenkovou platobnou kartou. Pri stravných lístkoch sa bežne stáva, že z ich hodnoty bežne nevydávajú. To znamená, že ak obed stojí 8 eur a zamestnanec použije dva lístky v hodnote 4,50 eur, v reštaurácii mu pravdepodobne euro v hotovosti nevrátia. Nezostáva mu tak iné, ako použiť jeden lístok a zvyšok doplatiť. Výhodou stravenkovej karty tak môže byť to, že zamestnanec zaplatí vždy požadovanú sumu, ktorá sa mu strhne z „kreditu“ ako pri bežnej platobnej karte.

Výnimkou povinnej elektronizácie lístkov bude situácia, že použitie stravovacej poukážky v elektronickej forme zamestnancom počas pracovnej zmeny na pracovisku alebo v jeho blízkosti nie je možné. Vzdialenosť, ktorá by bližšie špecifikovala „blízkosť“ však v zákone nie je definovaná.

Podobne ako to bolo v prípade možnosti zavedenia výberu medzi stravenkami a financiami, aj o povinnej elektronizácii stravných lístkov sa viedli viaceré diskusie. AZZZ SR v tlačovej správe uviedla vyjadrenie Juraja Králika, výkonného riaditeľa Asociácie moderných benefitov, ktorá združuje samotných vydavateľov stravných lístkov. Ten uvádza, že elektronizácia gastrolístkov sa bude týkať viac ako pol milióna zamestnancov. Pozitívny vplyv by podľa neho táto zmena mala mať na slovenský gastrosektor. „Stravenky – papierové či elektronické – spolu s kantínami ako jediné garantujú to, že stravné sa skutočne využije na kúpu jedla a najmä je možné ho minúť iba na Slovensku a nie v zahraničí. Preto sa snažíme o návrat zamestnancov do obľúbených a tradičných menučkových reštaurácií, podporujeme opakované zvyšovanie stravného, komunikujeme so združeniami slovenského gastra. Veľa si sľubujeme od prechodu na elektronické gastrokarty, ktoré pre reštaurácie prinesú zefektívnenie platby za jedlo a budú prostredníctvom výhod motivovať zamestnancov vrátiť sa do reštaurácií,“ dodal J. Králik.

Všetci prevádzkovatelia reštaurácií však o zavedení elektronizácie straveniek nie sú jednoznačne presvedčení. Aj keď je možno stravenková platobná karta pre zákazníka praktickejšou modifikáciou lístkov, možnosť prijímať platby cez stravenkovú kartu pre reštauráciu znamená, že si musí nechať od poskytovateľa týchto služieb nastaviť platobný terminál. Treba mu platiť dohodnuté percentá, čo im uberá z vlastnej marže. Bližšie sme sa tejto téme venovali v článku Elektronické stravné lístky (karty) povinne - čo na to reštaurácie?

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Otváracie hodiny počas veľkonočných sviatkov 2024

Prehľad otváracej doby jednotlivých reťazcov počas Veľkej noci - od 29.3.2024 do 1.4.2024. Kto (ne)musí prevádzku zatvoriť?

Daňová optimalizácia: stravné namiesto dividendy?

Nie každá „dobrá“ rada, ktorú dostanete, vám pomôže ušetriť. Naopak, ak na daňové a súvisiace zákony nenahliadate zo širšieho pohľadu, môžete si narobiť problémy.

Pracovná zmluva – náležitosti a informovanie o pracovných podmienkach

Zákonník práce upravuje podstatné náležitosti pracovnej zmluvy a povinnosť informovať aj o ďalších podmienkach. Čo musí obsahovať každá pracovná zmluva a o čom môže zamestnávateľ informovať aj mimo nej?

Prvý zamestnanec: povinnosti zamestnávateľa

Aké povinnosti čakajú podnikateľa, ak sa rozhodne prijať do firmy prvého zamestnanca? Prehľad úkonov súvisiacich so začatím zamestnávania nájdete v článku.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky