Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.57) – Tisíci rovnaký zľavový portál? Nie, zelený!

Inšpiratívny podnikateľský nápad (č.57) – Tisíci rovnaký zľavový portál? Nie, zelený!

Začalo sa to svetoznámym Grouponom a potom sa s nimi roztrhlo vrece – áno, so zľavovými portálmi. A ako sa ľudovo hovorí, všetky boli časom „na jedno kopyto“. Sotva teda mohol prísť ešte niekto na tomto 10x pooranom poli s niečím novým. A predsa sa stalo. V Nemecku si vymysleli úzko špecializovaný zľavový portál – na BIO a EKO produkty!

 

Zľavový portál na bio a eko nôtu

Dnešný inšpiratívny nápad bude atraktívny najmä pre tých, ktorí by radi podnikali v niečom „zelenom“. Hlavným aktérom príbehu je totiž na EKO a BIO veci zameraný zľavový portál pod názvom biodeals.de, ktorý funguje od októbra 2010. Vznikol v Nemecku a jeho hlavným poslaním je možnosť nakúpiť si lacnejšie inak drahé bio produkty. Portál teda priláka aj tých, ktorí by inak možno radi žili zdravšie, no doteraz na to nemali finančné prostriedky.
Na portáli sú denne ponúkané rôzne zľavy z oblastí ako bio potraviny, bio kozmetika, fairtrade oblečenie, ekologické odevy, solárne nabíjačky či ekologické hračky pre deti. Konkurenčnou výhodou portálu je okrem úzkej špecializácie aj poštovné zadarmo. Nie pri konkrétnych zľavových kupónoch, tie sú totiž doručované e-mailom, ale pri tovare, ktorý si človek za zľavu kúpi. Obchodník teda prostredníctvom portálu nielen ponúkne zľavu na svoje výrobky, ale ich ešte aj zadarmo doručí kupujúcemu domov. Novinkou je aj garancia vrátenia peňazí, ak sa kupón s akýchkoľvek dôvodov rozhodnete nevyužiť.

Článok pokračuje pod reklamou


Ako to funguje

Biznis model tohto zľavového portálu sa na prvý pohľad od ostatných veľmi nelíši. Aj tu totiž funguje základný princíp kolektívneho nakupovania, pri ktorom môže dať obchodník výraznú zľavu na inak drahý produkt, pretože si ho kúpi viac ľudí a tým pádom sa zvýši aj prílev klientov. Novinkou je však úzka špecializácia portálu, čo sa v tomto prípade ukazuje ako šikovná konkurenčná výhoda. Zvlášť totiž pri eko a bio tematike, ktorej zástancovia patria väčšinou k tým „presvedčeným“. Okolo portálu sa tak stihol za rok vybudovať stabilný a verný okruh kupujúcich, ktorí tu vždy nájdu všetko, čo potrebujú. EKO a BIO životný štýl nie je mainstream, môže sa teda zdať, že portál bude málo navštevovaný. Zo zdanlivej nevýhody si však biodeals.de spravili výhodu a aj napriek nižšej návštevnosti oproti klasickým všeobecne orientovaným „zľavomatom“ nepoľavujú v predaji. Podobne ako pri všetkých zľavových portáloch, aj tu sa pri obchodovaní uplatňuje 8% marža pre majiteľov portálu – za poskytnutý priestor a mediálne služby. Tie tvoria gro celého modelu – obchodníci poskytnú zľavy, portál ich spropaguje, ľudia kúpia, obchodník zarobí a získa nových klientov a majitelia portálu zarobia na provízii.


Lacné bio po slovensky?

Na Slovensku sa na pojmy BIO a EKO ešte stále pozeráme akosi pomedzi prsty. Je to hlavne kvôli vysokým cenám takýchto zelených produktov, no i kvôli príliš malému výberu produktov a služieb. Príklad? Bio kozmetika podľa lunárnych fáz – v Nemecku hit, u nás neznámy pojem, ba až nonsens. Napriek týmto rozdielom sa však aj u nás už BIO a EKO komunita pomaly tvorí a prebúdza. Medzera na trhu teda bezpochyby existuje, je už len otázka, kedy so slovenským bio a eko zľavovým portálom vystihnúť ten správny čas. Na zamyslenie je i otázka, či by to nešlo aj opačne – prečo čakať na zrod komunity, keď si ju vďaka lacným a kvalitným bio produktom môžeme cez zelený zľavový portál vychovať sami?


Seriál o inšpiratívnych podnikateľských nápadoch je spoločnou iniciatívou portálu Podnikajte.sk a Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.