Vianočné darčeky pre obchodných partnerov: tipy, ako vybrať správne

Vianočné darčeky pre obchodných partnerov: tipy, ako vybrať správne
Jozef Chlebek Trendis

Otec, podnikateľ a spolumajiteľ reklamnej agentúry Trendis, v ktorej väčšinu času venuje riadeniu firmy, projektovému riadeniu a marketingovým konzultáciám.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Čím na Vianoce obdarovať obchodných partnerov? Pomôcť môže päť jednoduchých tipov, vďaka ktorým „trafíte do čierneho“.

V podnikateľskom svete sa každý koniec roka nesie v znamení „stresíkov“ z vianočných kampaní, prehodnocovania predchádzajúcich mesiacov a určovania si cieľov pre rok budúci. Dôležité je však nezabudnúť aj na ľudí, pre ktorých to všetko vlastne robíte, a tým sú vaši obchodní partneri. Neviete si rady, akým spôsobom im poďakovať za ich lojálnosť a spoluprácu?

Hoci tento rok pandemická situácia zatvorila viaceré obchody, stále je možné využiť napr. e-shopy. Prinášame niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vybrať vhodný darček pre obchodných partnerov a zároveň vám pomôže rozlúsknuť tento vianočný oriešok aj počas budúcoročnej sezóny.

Prečo na darčeku pre obchodného partnera záleží?

To, že obdarovať klientov sa sluší a patrí, vie každý správny biznismen. No rok čo rok sa latka posúva stále vyššie. Kedysi sa darčeky vybavili obyčajným diárom, perom alebo iným reklamným predmetom s potlačou značky. No to už dávno nestačí.

Vedeli ste, že vzťah s obchodným partnerom sa od toho romantického až tak nelíši? Tiež musí byť postavený na dôvere, správnej komunikácii a na vzájomnom ocenení. Predstavte si ten „prúser“, keby ste manželke alebo priateľovi darovali pod stromček pero. Ba čo horšie, keby ste celej rodine darovali to isté pero. Bez záujmu o to, čo majú radi, čo by ich potešilo a vďaka čomu by pocítili, že ste im vďační. 

Preto aj vianočný darček pre klienta potrebuje trošku viac vášho času, premýšľania a kreativity. Mal by totiž potešiť, zahriať pri srdiečku a dať obchodnému partnerovi najavo, že sa na vás môže vždy spoľahnúť. Za ten úprimný úsmev a spokojnú spoluprácu aj v ďalšom roku to určite stojí. Aby sme vás však nenechali v štichu, pomôžeme vám pri výbere darčeka nasledujúcimi tipmi.

Tip č. 1: Vyčleňte si adekvátny rozpočet

Aby ste mohli zvoliť ten správny klientsky darček, určite si musíte jasne stanoviť budget, s ktorým môžete pracovať. Pokojne si pripravte vianočnú darčekovú stratégiu! Pomôže vám, ak si odpoviete na tieto základné otázky:

  • Koľko klientov chcete obdarovať? 
  • Dostanú všetci rovnaké darčeky alebo ich budete prispôsobovať na mieru?
  • Koľko maximálne môže stáť jeden darček aj s balením?
  •  Budete si musieť vyčleniť rozpočet aj na dopravu? 

Po zodpovedaní týchto otázok si ľahko vyčleníte aspoň základné hranice. Pamätajte však, že cena za jeden darček môže byť extrémne vysoká, ale aj naopak, nízka. Je to len na vás. Niekedy sú dokonca najkrajšie darčeky tie, ktoré pripravíte sami a nebudú stáť takmer nič. Hlavne, že so sebou nesú skutočne silnú myšlienku. Originalita klienta naozaj poteší. 

Tip č. 2: Myslite na chúťky obdarovaného

Či ste s klientom strávili len pár mesiacov alebo hneď niekoľko rokov, určite by ste už mali mať o ňom akú-takú predstavu. Čo má a nemá rád, akému hobby sa venuje alebo čo mu dokáže vyčarovať úsmev na tvári. Najideálnejší darček sa jednoducho trafí presne do jeho chuti. A to doslova!

Viete, že váš obchodný partner sa nezaobíde bez každodennej šálky kvalitnej kávy? Pripravte mu prekvapenie vo forme kávičky od lokálneho pražiara a nahoďte ju do špeciálneho balenia v dizajne vášho brandu! Môžete ju nasypať do obrovitánskeho hrnčeka, nadávkovať ju do poadventného kalendára alebo mu rozšíriť obzory a obdarovať ho kancelárskou kávovou sviečkou. To ocení každý kávoholik!

Tip č. 3: Pri darčekoch obchodným partnerom buďte osobní

Pri darčekoch pre obchodných parnterov je tiež dôležité, aby pôsobili na obdarovaného tak, že ste ich vyberali naozaj špeciálne pre neho. Okej, možno vám budget nedovolí pripraviť darčeky na mieru a budete musieť siahnuť po prekvapeniach od jedného dodávateľa. No ak k nemu pridáte ručne písané prianie, odkaz alebo fotografiu zo spoločne stráveného času, určite hneď v klientovi vzbudíte oveľa príjemnejší pocit.

A čo je vrchol „osobnosti” pri obdarovávaní klienta? Predsa odovzdať darček z rúk do rúk. Bohužiaľ, nevystačíte si s hromadným mailom a GIF-kom poskakujúceho snehuliaka. Pri osobnom stretnutí môžete vidieť klientovu reakciu, dať mu najavo to, ako si ho vážite a keď to spojíte aj s príjemnou kávičkou, tak máte vyhrané na celej čiare. Pravdaže, len ak je to možné, čo najmä pandemická situácia v závere roka 2020 komplikuje.

Tip č. 4: Dajte prednosť kvalite a lokálnosti

Sada hrnčekov objednaná od čínskeho Ježiška veru nepoteší nikoho. Ak chcete svojho klienta naozaj prekvapiť, dajte si záležať na kvalite. Niečo, čo nerozpustí umývačka riadu alebo nevyprskne záplavu atramentu pri podpise zmluvy. Myslite na jeho zdravie, pohodlie a prípadne aj na efektívne využitie predmetu. Nie je nič horšie ako darčeky vo forme lapačov prachu.

Chcete spraviť radosť hneď dvakrát? Tak v tom prípade sa poobzerajte po produktoch z lokálnej produkcie Slovenska. Podporíte tak maloobchodníkov, ktorí vám darček vyrobia s láskou a patričnou kvalitou. Zdravý med, ručne šité šály alebo vínko spod slnečných Karpát? Stačí si vybrať. Možno existujú zaujímaví výrobcovia priamo v okrese obchodného partnera alebo vašej firmy. Pripojte k tomu aj milý storytelling a hotovo! Vianočný darček ako vyšitý. Možno aj doslova.

Tip č. 5: Originalita víťazí aj pri darčekoch obchodným parnterom

Azda najväčší úspech žnú darčeky pre klientov, ktoré sú fakt výnimočné. Originalita môže vychádzať už zo samotného darčeka alebo z insightu, ktorý s klientom zdieľate. Zažili ste s ním vtipnú situáciu alebo ste si spomenuli na niečo, po čom túžil už ako dieťa, no nikdy to pod stromčekom nenašiel? Splňte mu ten sen vy! Čím originálnejší, tým lepší. Klient tak bude vedieť, že ho naozaj počúvate a že vám určite nie je ukradnutý.

Sťažoval sa vám obchodný partner, že zabúda piť vodu a fičí si len na kofeíne? Darujte mu elegantnú fľašu s personalizovanou pripomienkou, aby v priebehu dňa nezabudol doplniť telu potrebné tekutiny. Miluje živý stromček, no nie a nie sa k nemu každý rok dokopať? Obdarujte ho vyzdobeným mini stromčekom v kvetináči, ktorý si môže postaviť na kancelársky stôl. Je váš klient vtipálek a miluje golf? Tak mu darujte golfové loptičky s potlačou TENTO ROK TO V BIZNISE ODPÁLIM NA PLNÉ GULE! Všetko s mierou. To, čo jeden obchodný partner ocení, môže druhý zatratiť.

Článok pokračuje pod reklamou

Príklady darčekov, ktoré obchodného partnera zaručene potešia

Aby sme sa tu len teoreticky „nevykecávali“, prinášame vám aj zopár tipov na konkrétne darčeky, s ktorými fakt nemáte čo pokaziť. 

Niečo voňavé: Manufaktura

Síce darček od českých susedov, no vyrábaný tradične a prírodne. Darovať môžete napríklad voňavé mydlá, ale aj chutné sirupy či lahodné čaje. To všetko v darčekovom balení a so 14-dňovou garanciou doručenia.

Niečo chutné: Slowlandia a Chuť Moravy

Máte klienta, ktorý má mlsný jazýček? Slowlandia vám dokáže pripraviť darčekové krabičky plné chutných orieškových krémov, masiel alebo výborného sušeného ovocia. Niektoré z nich boli dokonca ocenené aj v zahraničí. 

O netradičný chuťový zážitok sa môžete obchodnému partnerovi postarať aj prostredníctvom naložených nezrelých vlašských orechov z Moravy. V ponuke firmy Chuť Moravy je tiež džem, ktorý je tak akurát sladký, ale zároveň aj slaný, trochu pikantný, voňavý po korení a kúskoch vypečenej slaniny, s názvom slanináda. Že ide o dobroty dokazujú viaceré ocenenia, no tiež spolupráca s reštauráciami známeho kuchára Zdeňka Pohlreicha.

Zdroj: chutmoravy.cz
Zdroj: chutmoravy.cz

Niečo pálivé: Pepper Field

Aby mali Vianoce naozaj grády, môžete klientovi darovať prekvapenie vo forme kvalitného korenia. Značka Pepper Field ponúka elegantné balenia korenia priamo z Kambodže, ktoré môžete darovať samostatne alebo v spojení s mlynčekom či fľašou ginu.

Zdroj: Instagram pepper.field_czsk
Zdroj: Instagram pepper.field_czsk

Niečo na raňajky: Mixit a Wday

Raňajky sú základ každého dňa! Dodajú človeku energiu, a o to viac, ak sú zo zdravšieho súdka. Firma Mixit dokáže pripraviť prémiové müsli v krásnych dizajnových tubách alebo si u nich môžete rovno vybrať raňajkovú sadu vo forme misky, lyžičky a rôznych chuťoviek.

Chutné raňajky môžete obchodnému partnerovi zabezpečiť aj minimedíkom od firmy Wday. Ich malé poháriky s personalizovanou potlačou sú určené nielen ako poďakovanie hosťom na svadbách, ale aj ako milý firemný darček. Svoj výber môžete tiež doladiť dreveným srdiečkom či malým diamantom.

Niečo originálne: Gentlejam

Hľadáte originálnejší vianočný darček? V tom prípade vás osloví žilinská značka Gentlejam, ktorá sa venuje výrobe džemov a omáčok s prémiovým alkoholom. Nepoužívajú žiadne éčka, obsahujú vysoký podiel ovocia a nájdete v nich napríklad 12-ročné Diplomático, Hendrick´s gin alebo Metaxu Private Reserva.

Raňajky sú základ každého dňa! Dodajú človeku energiu, a o to viac, ak sú zo zdravšieho súdka. Firma Mixit dokáže pripraviť prémiové müsli v krásnych dizajnových tubách alebo si u nich môžete rovno vybrať raňajkovú sadu vo forme misky, lyžičky a rôznych chuťoviek.

Zdroj: Archív firmy Gentlejam
Zdroj: Archív firmy Gentlejam

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jozef Chlebek title_company
Jozef Chlebek Trendis

Otec, podnikateľ a spolumajiteľ reklamnej agentúry Trendis, v ktorej väčšinu času venuje riadeniu firmy, projektovému riadeniu a marketingovým konzultáciám.

Články autora
Zobraziť viac
Zobraziť menej

Zmyslový marketing: ako môže zmeniť nákupné rozhodovanie zákazníkov?

Prečo je dôležitá hudba, vôňa alebo správne osvetlenie v predajni? Ako nákupné prostredie vplýva na spotrebiteľské správanie?

Čo je barter a ako funguje? Uplatnenie má aj na Slovensku

Ako funguje barterové obchodovanie v dnešnej dobe a ako môže firmám pomôcť v období krízy? Odborníčka vysvetlila, prečo barter nepatrí do starého železa a kedy je pre podnikateľa prínosom.

Koronavírus zmenil nákupné správanie Slovákov

Výrazný nárast počtu platieb kartou a tržieb v potravinách i v lekárňach. Na druhej strane prudký prepad výdavkov na cestovanie či na oblečenie a zábavu. Ochorenie COVID-19 zmenilo životy aj finančné správanie Slovákov.

Uvedie Coca-Cola na Slovensko značku Costa Coffee?

Pohár so značkou Costa Coffee v zaranžovanej fotografii vedľa plechovky klasickej Coca-Coly, sa objavila vo svetových médiách koncom augusta. Symbolizuje dohodu o kúpe spoločnosti Costa Limited, ktorú kúpi Coca-Cola od jej materskej spoločnosti Whitbread Limited a zaplatí za ňu 5,1 miliardy dolárov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky