BLOG: Ako si správne stanoviť ciele

Slovo cieľ pochádza zo športovej terminológie a predstavuje koniec - želaný výsledok vášho snaženia, vašej práce a vašich ambícií. Vo vašom podnikaní to bude výsledok vašej práce, resp. práce vašich zamestnancov pri prekonávaní prekážok, ktoré vám svet nastaví, ale aj prekážok, ktoré si nastavíte sami.

Najskôr trocha teórie a potom príklad


Ciele si teda môžete stanoviť osobné a profesionálne, princíp ich určenia a výberu je však rovnaký a vychádza z dlhodobého časového hľadiska. Základom je stanoviť si cieľ na dlhšie časové obdobie, napríklad 5 rokov. Na to aby ste ten cieľ dosiahli, budete musieť vykonávať určité činnosti, či už jednorazové alebo opakované. Keď budete mať premyslené najvhodnejšie formy týchto činností, budú tvoriť stratégiu, ktorú ste si zvolili na úspešné dosiahnutie vášho cieľu. Snažte sa, aby vaša stratégia čo najmenej vychádzala z faktorov, ktoré nedokážete ovplyvniť, nie ste predsa všemocní. Tento dlhodobý cieľ si rozkrájame na viac strednodobých cieľov, ktoré nám budú tvoriť takzvané milestones alebo checkpointy, teda kontrolné body. Tie sa nám už zdajú trochu viac dosiahnuteľné, ale aby sme to mali ešte o kúsok jednoduchšie, tak si tieto ciele zase raz rozmeníme na drobné: na cieľe krátkodobé - povedzme o dĺžke jeden mesiac, alebo jeden týždeň. Takto má váš sen vytvorený rebrík, po ktorom môžete plynulo kráčať.


O tom ako by mal správny cieľ vyzerať existuje viacero názorov, ja osobne dávam prednosť modelu SMART, resp. SMARTER2. Váš cieľ by mal byť presne takýto:

  1. Specific (konkrétny)
  2. Measurable (merateľný)
  3. Attainable (dosiahnuteľný)
  4. Realistic (reálny)
  5. Time-bounded (časovo ohraničený)
  6. Evaluated (vyhodnotený)
  7. Reviewed (zhodnotiteľný)

Vaše podnikové ciele by ešte navyše mali byť:

  1. Strategic (strategický)
  2. Meaningful (zmysluplný)
  3. Agreed (odsúhlasený)
  4. Rewarding (prospešný)
  5. Team Building (mal by podporovať tímovú prácu)
  6. Empowering (posilňujúci)
  7. Rewarding (to len tak pre opakovanie)

A teraz si to ukážeme na príklade:

Je 01. 01. 2011 a ja zakladám kaviareň, to bude náš dlhodobý cieľ. Na to aby som to dosiahol potrebujem prekonať určité míľniky (milestones) ako založiť si podnik, získať priestory, zariadenie, materiál, zamestnancov...**


Na najbližší mesiac (január) bude náš cieľ založiť si spoločnosť. Formulujeme si to takto: Do 31. 01. 2011 budem mať zaregistrovanú s.r.o. Keďže som sporivý a chcem svoje ciele dosahovať sám, nenechám si urobiť firmu na kľúč, ale budem byrokraciu vybavovať osobne. Na to aby to bolo do konca mesiaca hotové, musím tento týždeň urobiť čo? Pravdepodobne vybrať vhodné činnosti podnikania, spísať spoločenskú zmluvu / zakladateľskú listinu, overiť ju u notára, podať žiadosti o živnostenské listy (po novom osvedčania o živnostenskom oprávnení). Toto by my na týždeň stačilo a viem si na konci týždňa vyhodnotiť, či som bol úspešný (bol) a či som sa posunul bližšie k svojmu snu (posunul).


Na splnení akých cieľov momentálne pracujete vy?

 

**V najbližších dňoch bude pre vás na www.podnikajte.sk k dispozícii vzorový podnikateľský plán pre kaviareň (s.r.o.), takže ak ešte nie ste zaregistrovaní, odporúčam vám to urobiť čo najskôr :)

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Čo je koučing a aký význam môže mať pre vaše podnikanie?

Koučing pomáha ľuďom odomknúť ich skrytý potenciál. Čo je to koučing a čo od neho môžete očakávať? Spýtali sme sa slovenských koučov.

Kouč Dalibor Bednařík: Koučing nedáva rady do života, ale pomôže nájsť odpovede v sebe samom

Jeden z popredných slovenských koučov Dalibor Bednařík vysvetľuje, prečo je koučing pre podnikateľov dôležitý a čo od neho očakávať.

Ako viesť pracovnú poradu – typy porád, predsudky zamestnancov a rady odborníka

Želaním každého šéfa je, aby jeho zamestnanci nerobili len to, čo majú v popise práce, ale aj niečo naviac. Pracovné porady môžu k tomu nemalou mierou prispieť.

Fínsky hokejový expert Jukka Tiikkaja: Líder by sa nemal báť priznať, že niečo nevie

Šport a biznis mali k sebe odjakživa blízko. Za vrcholovými tímami aj úspešnými zamestnancami stoja lídri, ktorí majú víziu a udávajú tempo, akým tím alebo firma napreduje.