BLOG: Ako si správne stanoviť ciele

BLOG: Ako si správne stanoviť ciele

Absolventka študijného odboru Aplikovaná matematika na STU v Bratislave. Medzi jej záujmy patrí okrem matematiky aj politika, ekonómia a ekológia. Momentálne pôsobí v Amsterdame, kde pracuje ako konzultant pre technológiu blockchain a kryptomeny, klientmi sú finančné inštitúcie, právnické kancelárie, poisťovne, štát a komerčné spoločnosti rôzneho druhu. Tiež podniká v oblasti organizovania podujatí venovanej tejto technológii. V jej sieti kontaktov sa nachádzajú mnohí svetoví odborníci pre túto technológiu, s ktorými úzko spolupracuje. Rada cestuje, číta a stále hľadá spôsob, akým môže zlepšiť svet okolo seba.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Slovo cieľ pochádza zo športovej terminológie a predstavuje koniec - želaný výsledok vášho snaženia, vašej práce a vašich ambícií. Vo vašom podnikaní to bude výsledok vašej práce, resp. práce vašich zamestnancov pri prekonávaní prekážok, ktoré vám svet nastaví, ale aj prekážok, ktoré si nastavíte sami.

Najskôr trocha teórie a potom príklad


Ciele si teda môžete stanoviť osobné a profesionálne, princíp ich určenia a výberu je však rovnaký a vychádza z dlhodobého časového hľadiska. Základom je stanoviť si cieľ na dlhšie časové obdobie, napríklad 5 rokov. Na to aby ste ten cieľ dosiahli, budete musieť vykonávať určité činnosti, či už jednorazové alebo opakované. Keď budete mať premyslené najvhodnejšie formy týchto činností, budú tvoriť stratégiu, ktorú ste si zvolili na úspešné dosiahnutie vášho cieľu. Snažte sa, aby vaša stratégia čo najmenej vychádzala z faktorov, ktoré nedokážete ovplyvniť, nie ste predsa všemocní. Tento dlhodobý cieľ si rozkrájame na viac strednodobých cieľov, ktoré nám budú tvoriť takzvané milestones alebo checkpointy, teda kontrolné body. Tie sa nám už zdajú trochu viac dosiahnuteľné, ale aby sme to mali ešte o kúsok jednoduchšie, tak si tieto ciele zase raz rozmeníme na drobné: na cieľe krátkodobé - povedzme o dĺžke jeden mesiac, alebo jeden týždeň. Takto má váš sen vytvorený rebrík, po ktorom môžete plynulo kráčať.


O tom ako by mal správny cieľ vyzerať existuje viacero názorov, ja osobne dávam prednosť modelu SMART, resp. SMARTER2. Váš cieľ by mal byť presne takýto:

  1. Specific (konkrétny)
  2. Measurable (merateľný)
  3. Attainable (dosiahnuteľný)
  4. Realistic (reálny)
  5. Time-bounded (časovo ohraničený)
  6. Evaluated (vyhodnotený)
  7. Reviewed (zhodnotiteľný)

Vaše podnikové ciele by ešte navyše mali byť:

  1. Strategic (strategický)
  2. Meaningful (zmysluplný)
  3. Agreed (odsúhlasený)
  4. Rewarding (prospešný)
  5. Team Building (mal by podporovať tímovú prácu)
  6. Empowering (posilňujúci)
  7. Rewarding (to len tak pre opakovanie)

A teraz si to ukážeme na príklade:

Je 01. 01. 2011 a ja zakladám kaviareň, to bude náš dlhodobý cieľ. Na to aby som to dosiahol potrebujem prekonať určité míľniky (milestones) ako založiť si podnik, získať priestory, zariadenie, materiál, zamestnancov...**


Na najbližší mesiac (január) bude náš cieľ založiť si spoločnosť. Formulujeme si to takto: Do 31. 01. 2011 budem mať zaregistrovanú s.r.o. Keďže som sporivý a chcem svoje ciele dosahovať sám, nenechám si urobiť firmu na kľúč, ale budem byrokraciu vybavovať osobne. Na to aby to bolo do konca mesiaca hotové, musím tento týždeň urobiť čo? Pravdepodobne vybrať vhodné činnosti podnikania, spísať spoločenskú zmluvu / zakladateľskú listinu, overiť ju u notára, podať žiadosti o živnostenské listy (po novom osvedčania o živnostenskom oprávnení). Toto by my na týždeň stačilo a viem si na konci týždňa vyhodnotiť, či som bol úspešný (bol) a či som sa posunul bližšie k svojmu snu (posunul).


Na splnení akých cieľov momentálne pracujete vy?

 

**V najbližších dňoch bude pre vás na www.podnikajte.sk k dispozícii vzorový podnikateľský plán pre kaviareň (s.r.o.), takže ak ešte nie ste zaregistrovaní, odporúčam vám to urobiť čo najskôr :)

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jana Petkaničová

Absolventka študijného odboru Aplikovaná matematika na STU v Bratislave. Medzi jej záujmy patrí okrem matematiky aj politika, ekonómia a ekológia. Momentálne pôsobí v Amsterdame, kde pracuje ako konzultant pre technológiu blockchain a kryptomeny, klientmi sú finančné inštitúcie, právnické kancelárie, poisťovne, štát a komerčné spoločnosti rôzneho druhu. Tiež podniká v oblasti organizovania podujatí venovanej tejto technológii. V jej sieti kontaktov sa nachádzajú mnohí svetoví odborníci pre túto technológiu, s ktorými úzko spolupracuje. Rada cestuje, číta a stále hľadá spôsob, akým môže zlepšiť svet okolo seba.


Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Štyri dôvody, prečo si firmy najímajú konzultantov

Podnikanie a technológie, ako i všetko okolo nás, sa historicky vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Tradičný biznis model založený na „transakciách“ sa postupne zmenšuje a vytláča ho biznis založený na „hodnote“, ktorú zákazníkovi pri kúpe náš výrobok alebo služba vytvára.

Socialistické manažérske „vychytávky“

Keďže polovicu môjho profesionálneho života som zažil v reálnom socializme, zaspomínal som si na vtedajšie „vychytávky“ riadenia národných podnikov. Napriek dnešnému smutnému výročiu je môj zámer v tomto článku ponúknuť ľahké dovolenkové čítanie a podnet na (nostalgické) pobavenie.

Na posielanie dokumentov sa oplatí využiť kvalitné kuriérske služby

Právne dokumenty potrebujú dostatočnú ochranu, najmä pri ich presune na inú adresu – firemnému právnikovi či partnerom alebo spolupracujúcej firme. Ak máte právnu firmu, s dôležitými dokumentmi pracujete neustále. Inak tomu nie je ani v bežných podnikoch. Dokonca aj ich majitelia majú často citlivé dokumenty, ktoré potrebujú poslať inde. Vtedy je najlepšie spoľahnúť sa na skutočne kvalitné kuriérske služby.