BLOG: Ako si správne stanoviť ciele

Slovo cieľ pochádza zo športovej terminológie a predstavuje koniec - želaný výsledok vášho snaženia, vašej práce a vašich ambícií. Vo vašom podnikaní to bude výsledok vašej práce, resp. práce vašich zamestnancov pri prekonávaní prekážok, ktoré vám svet nastaví, ale aj prekážok, ktoré si nastavíte sami.

Najskôr trocha teórie a potom príklad


Ciele si teda môžete stanoviť osobné a profesionálne, princíp ich určenia a výberu je však rovnaký a vychádza z dlhodobého časového hľadiska. Základom je stanoviť si cieľ na dlhšie časové obdobie, napríklad 5 rokov. Na to aby ste ten cieľ dosiahli, budete musieť vykonávať určité činnosti, či už jednorazové alebo opakované. Keď budete mať premyslené najvhodnejšie formy týchto činností, budú tvoriť stratégiu, ktorú ste si zvolili na úspešné dosiahnutie vášho cieľu. Snažte sa, aby vaša stratégia čo najmenej vychádzala z faktorov, ktoré nedokážete ovplyvniť, nie ste predsa všemocní. Tento dlhodobý cieľ si rozkrájame na viac strednodobých cieľov, ktoré nám budú tvoriť takzvané milestones alebo checkpointy, teda kontrolné body. Tie sa nám už zdajú trochu viac dosiahnuteľné, ale aby sme to mali ešte o kúsok jednoduchšie, tak si tieto ciele zase raz rozmeníme na drobné: na cieľe krátkodobé - povedzme o dĺžke jeden mesiac, alebo jeden týždeň. Takto má váš sen vytvorený rebrík, po ktorom môžete plynulo kráčať.


O tom ako by mal správny cieľ vyzerať existuje viacero názorov, ja osobne dávam prednosť modelu SMART, resp. SMARTER2. Váš cieľ by mal byť presne takýto:

  1. Specific (konkrétny)
  2. Measurable (merateľný)
  3. Attainable (dosiahnuteľný)
  4. Realistic (reálny)
  5. Time-bounded (časovo ohraničený)
  6. Evaluated (vyhodnotený)
  7. Reviewed (zhodnotiteľný)

Vaše podnikové ciele by ešte navyše mali byť:

  1. Strategic (strategický)
  2. Meaningful (zmysluplný)
  3. Agreed (odsúhlasený)
  4. Rewarding (prospešný)
  5. Team Building (mal by podporovať tímovú prácu)
  6. Empowering (posilňujúci)
  7. Rewarding (to len tak pre opakovanie)

A teraz si to ukážeme na príklade:

Je 01. 01. 2011 a ja zakladám kaviareň, to bude náš dlhodobý cieľ. Na to aby som to dosiahol potrebujem prekonať určité míľniky (milestones) ako založiť si podnik, získať priestory, zariadenie, materiál, zamestnancov...**


Na najbližší mesiac (január) bude náš cieľ založiť si spoločnosť. Formulujeme si to takto: Do 31. 01. 2011 budem mať zaregistrovanú s.r.o. Keďže som sporivý a chcem svoje ciele dosahovať sám, nenechám si urobiť firmu na kľúč, ale budem byrokraciu vybavovať osobne. Na to aby to bolo do konca mesiaca hotové, musím tento týždeň urobiť čo? Pravdepodobne vybrať vhodné činnosti podnikania, spísať spoločenskú zmluvu / zakladateľskú listinu, overiť ju u notára, podať žiadosti o živnostenské listy (po novom osvedčania o živnostenskom oprávnení). Toto by my na týždeň stačilo a viem si na konci týždňa vyhodnotiť, či som bol úspešný (bol) a či som sa posunul bližšie k svojmu snu (posunul).


Na splnení akých cieľov momentálne pracujete vy?

 

**V najbližších dňoch bude pre vás na www.podnikajte.sk k dispozícii vzorový podnikateľský plán pre kaviareň (s.r.o.), takže ak ešte nie ste zaregistrovaní, odporúčam vám to urobiť čo najskôr :)

 

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Fínsky hokejový expert Jukka Tiikkaja: Líder by sa nemal báť priznať, že niečo nevie

Šport a biznis mali k sebe odjakživa blízko. Za vrcholovými tímami aj úspešnými zamestnancami stoja lídri, ktorí majú víziu a udávajú tempo, akým tím alebo firma napreduje.

Onboarding zamestnancov - ako správne adaptovať nových ľudí v práci

Podľa štúdie od Jobvite až 30 % nováčikov opustí svoje zamestnanie do 90 dní od nástupu. Hlavným dôvodom nie je iba nespokojnosť s náplňou práce, ale aj zlý proces adaptácie – čiže onboarding. Ako ho robiť správne?

Skúsenosť zákazníka s výrobkom alebo službou je dôležitejšia ako značka

Dnes už nikto nepochybuje o tom, že ak chce firma obstáť v konkurenčnom boji, musí priebežne inovovať. Inovácie sú spojené s technológiami, ale aj vzdelanými ľuďmi, ktorí ich vedia obsluhovať či priamo vymyslieť. O tom, aké investície do vzdelávania sa oplatia aj malým firmám, priblíži v rozhovore Ján Uriga – šéf PwC experience centra v Prahe.

Baťovské desatorá. Heslá, ktorými Tomáš Baťa motivoval ľudí byť lepšími

Baťovské desatorá (heslá) boli jedným zo základných komunikačných nástrojov firmy Baťa – plne totiž vystihovali komunikačnú stratégiu firmy, ktorá musela byť jasná, stručná a výstižná.