Literárny fond a jeho platenie vydavateľmi

Literárny fond a jeho platenie vydavateľmi

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Kedy a v akej výške musí vydavateľ platiť príspevok do Literárneho fondu? Aké má ďalšie povinnosti a aké mu hrozia sankcie?

Okrem umelca alebo autora diela sú Literárnemu fondu povinní odvádzať príspevky aj používatelia diela (napr. vydavateľstvá).

Používatelia diela (napr. vydavateľstvá) odvádzajú Literárnemu fondu príspevok za použitie diela vo výške 1 %, a to pri:

  • vydaní, distribúcii aj predaji diela vo forme neperiodickej publikácie z predajnej ceny celého nákladu,
  • vytlačení diela v periodickej tlači z autorskej odmeny,
  • verejnom uvádzaní divadelných hier z úhrnu príjmu zo vstupného,
  • uvádzaní zvukových (hudobných diel s textom) a obrazových snímok do predaja z úhrnných príjmov za predané snímky,
  • rozhlasovom a televíznom vysielaní z celkového výnosu rozhlasových a televíznych poplatkov pričom, že Literárny fond dostane 50 %.

Poznámka: Zákon č. 13/1993 Zb. o umeleckých fondoch v z. n. p. stanovuje v prípade neperiodickej publikácie základ pre výpočet 1 %-ného príspevku do Literárneho fondu predajnú cenu. V praxi sa ustálil spôsob výpočtu, pri ktorom je možné od predajnej ceny odpočítať náklady spojené s vydaním, distribúciou a predajom neperiodickej publikácie (napr. knihy). Detaily ohľadne výpočtu príspevku je vhodné konzultovať s Literárnym fondom.

Príspevky používateľov (napr. vydavateľstiev) umeleckých diel sú splatné mesačne do desiateho dňa nasledujúceho mesiaca. Používatelia diel môžu príspevky platiť aj formou preddavkov, ak im túto možnosť Literárny fond povolí. Preddavky sa následne vyúčtujú štvrťročne. Platbu príspevku je potrebné uskutočniť na účet Literárneho fondu a označiť ju variabilným symbolom “700”.

Avízo (oznámenie) o výške príspevku vydavateľa do Literárneho fondu

Rovnako ako pri platení príspevkov do Literárneho fondu z odmeny umelca alebo autora diela, aj pri platení príspevku za použitie diela je používateľ diela (napr. vydavateľstvo) povinný odoslať Literárnemu fondu Avízo o poukázaní príspevku. Odoslanie Avíza je dôležité, nakoľko na základe tohto dokumentu vie Literárny fond identifikovať platiteľa príspevku.

V Avíze o poukázaní príspevku používateľ vyplní:

  • identifikačné a kontaktné údaje,
  • obdobie, za ktoré príspevok platí,
  • výšku príspevku a
  • dátum odoslania príspevku.

Avízo je potrebné odoslať po uskutočnení platby a bez zbytočného odkladu. Avízo je možné odoslať tromi spôsobmi:

  • na emailovú adresu uvedenú v Avíze,
  • prostredníctvom internetovej stránky Literárneho fondu,
  • poštou na adresu Literárneho fondu.

Internetová stránka Literárneho fondu negeneruje potvrdenie alebo obdobnú správu o skutočnosti, či Avízo bolo úspešne odoslané. Vychádzajúc z našich skúseností, pri používaní tohto spôsobu odosielania Avíza sme sa zatiaľ nestretli s prípadom, kedy by Avízo nebolo odoslané úspešne.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ján Benko

Zvedavo a rád do hĺbky skúmam otázky a témy, ktoré iní prebádali len málo. V spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o. spolu s kolegami podnikateľom odhaľujeme chodníčky, ktoré ich povedú zákonnou, no finančne únosnejšou cestou. Každodenným spoločníkom je mi legislatívne dianie a výzvy, ktorým slovenskí podnikatelia čelia. K mojim osobným prioritám patrí neustále vzdelávanie a vo voľnom čase ma zaujíma politika, literatúra a skúmanie čohokoľvek nového.


6 bezplatných online nástrojov pre autorov

Písací stroj bol kedysi jediným nástrojom autora. S príchodom počítačov a internetu vznikli pomôcky, ktorými si možno prácu zjednodušiť. Či píšete knihu, články alebo blogujete, týchto 6 online bezplatných nástrojov prácu uľahčí prácu.

5 najlepších marketingových rád pre autorov v roku 2019

Neodlučiteľnou súčasťou úspechu každej knihy je dobrý marketing. Trendy v online svete sa menia z roka na rok a ako dobrý autor by ste ich mali sledovať. Čomu by ste mali venovať pozornosť v roku 2019?

Zdaňovanie príjmov autorov v roku 2019

Akým spôsobom je možné zdaniť príjmy z autorských honorárov v roku 2019? A ktorý spôsob je najvýhodnejší pre samotného autora?

Ako nájsť a osloviť svoju čitateľskú cieľovú skupinu

Jedna z prvých otázok, ktorú si autor kladie, je či sa bude jeho kniha niekomu páčiť. Ak práve píšete svoje dielo, alebo ste ho už dokončili, netrápte sa touto obavou. Vaši ideálni čitatelia už existujú, musíte ich len nájsť a osloviť. Pomôže vám k tomu určenie si vašej cieľovej skupiny a vytvorenie ideálneho čitateľa. Pozrime sa spoločne ako na to.