NOVÉ DOMÉNY NAJVYŠŠEJ ÚROVNE – stovky nových koncoviek na obzore

NOVÉ DOMÉNY NAJVYŠŠEJ ÚROVNE – stovky nových koncoviek na obzore

ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) je medzinárodná organizácia, ktorá riadi celosvetový Internet. ICANN vyhlásila možnosť prijatia nových všeobecných domén najvyššej úrovne (gTLD) pre konkrétne subjekty. Okrem všeobecných koncoviek ako napríklad .com, .org, .sk, tak budú môcť vzniknúť webové adresy, ktoré budú mať koncovku .auto, .pes, .nitra alebo akékoľvek iné.

Čo sú domény najvyššej úrovne?

Domény najvyššej úrovne sú základným prostriedkom kategorizácie vytvárania a vyhľadávania internetových stránok. Domény najvyššej úrovne sa delia na národné (napríklad .sk, .cz, .de) a generické (napríklad .com, .edu alebo .info). K súčasným 22 generickým doménam najvyššej úrovne a približne 250 národným doménam tak pribudnú v najbližšom období stovky ďalších. Ide o jednu z najvýznamamnejších zmien vo fungovaní internetu, keďže nové domény najvyššej úrovne budú môcť obsahovať prakticky akékoľvek slovo v akomkoľvek jazyku. Príležitosť mať vlastnú doménu sa tak otvára nielen firmám, ale napríklad aj samosprávam.

Termíny, cena a proces prideľovania nových domén najvyššej úrovne

V rámci plánovaného procesu budú môcť o domény najvyššej úrovne požiadať konkrétne firmy, združenia, mestá a pod.
Žiadosti o nové domény sa môžu podávať od 12. januára 2012 do 12. apríla 2012. Hodnotenie žiadostí bude trvať 8 až 18 mesiacov. Jednorazový poplatok za žiadosť pre ICANN je 185 000 USD. V prípade, že žiadosť nebude úspešná, získa väčšiu časť poplatku žiadateľ späť. Okrem poplatku však so žiadosťou o doménu najvyššej úrovne súvisia aj ďalšie náklady súvisiace s vypracovaním žiadosti a vedením konania s ICANN. Nezanedbateľným je aj ročný poplatok za prevádzku domény, ktorý je vo výške 25 000 USD.


Príručka na vypracovanie žiadosti existuje v šiestich jazykoch. V angličtine má 352 strán. Žiadosť o pridelenie domény má niekoľko častí:

  • právna a organizačná časť,
  • finančná časť
  • technická časť.

Keďže ide o pomerne komplikovaný a finančne náročný proces, je dobré zveriť prípravu žiadosti do rúk špecialistom, ktorí poznajú procesy ICANN. Aj obsah žiadosti môže podstatne ovplyvniť pravdepodobnosť úspechu získania novej domény.

Článok pokračuje pod reklamou

Výhody a riziká spojené s novými generickými doménami

Hlavnou výhodou nových generických domén je ľahšie vyhľadávanie internetového obsahu spojeného s určitou značkou. Možno predpokladať, že pri vyhľadávaní internetového obsahu budú používatelia internetu preferovať odkazy spojené so známymi značkami, ktoré budú umiestnené na zodpovedajúcej generickej doméne.

Medzi nevýhody patrí najmä to, že získanie novej domény je finančne aj odborne pomerne náročný proces. Proces prideľovania nových domén je unikátny a s vysokou pravdepodobnosťou sa počas najbližších rokov nebude opakovať. Pre držiteľov ochranných známok je tiež dôležité, aby ich domény nezískala konkurencia.

Na záver je potrebné poznamenať, že vzhľadom na finančnú náročnosť a komplikovanosť procesu získavania nových domén najvyššej úrovne, budú o domény najvyššej úrovne žiadať najmä veľké a globálne spoločnosti alebo mestá a organizácie turistického ruchu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Právo spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet

Za akých okolností môže spotrebiteľ odstúpiť od uzatvorenej zmluvy a vrátiť zakúpený tovar? Ako by mal podnikateľ v takomto prípade postupovať? Prinášame vám rady a tipy, ako postupovať pri odstúpení spotrebiteľa od zmluvy do 14 dní.

Geo-blocking (geografické blokovanie) a jeho zrušenie od 3.12.2018

Európska únia zrušila s účinnosťou od 03.12.2018 tzv. geoblocking (geografické blokovanie). Čo je podstatou geo-blockingu a čo prinesie v praxi jeho zrušenie?

Ako zvýšiť obrat vášho e-shopu? Skúste navštíviť CREATIVE summit

Či ešte len začínate, alebo ste skúsenejší e-shopár, vždy je kam napredovať. Ale kde získať užitočné tipy pre váš e-commerce biznis? Kde nájsť odpovede na svoje otázky? Vyskúšajte konferenciu bez komerčných rečí - CREATIVE summit. Spíkri budú hovoriť o SEO, content aj e-mail marketingu, expanzii a ďalších témach. Nebudú však prezentovať svoju firmu či chváliť svoje projekty, ako to zvyčajne býva. Ale prezradia vám praktické informácie, ktoré viete následne zaviesť aj do vášho biznisu. A čo ešte?

Porovnanie platobných brán na Slovensku

Ako si vybrať vhodnú platobnú bránu pre eshop a nedávať zákazníkom zbytočný dôvod nedokončiť nákup. Implementácia vhodnej platobnej brány vám pomôže zlepšiť celý rad ukazovateľov od spokojnosti s nákupným procesom, cez väčšie percento dokončených objednávok až po rýchlejšie dodanie tovaru.