NOVÉ DOMÉNY NAJVYŠŠEJ ÚROVNE – stovky nových koncoviek na obzore

ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) je medzinárodná organizácia, ktorá riadi celosvetový Internet. ICANN vyhlásila možnosť prijatia nových všeobecných domén najvyššej úrovne (gTLD) pre konkrétne subjekty. Okrem všeobecných koncoviek ako napríklad .com, .org, .sk, tak budú môcť vzniknúť webové adresy, ktoré budú mať koncovku .auto, .pes, .nitra alebo akékoľvek iné.

Čo sú domény najvyššej úrovne?

Domény najvyššej úrovne sú základným prostriedkom kategorizácie vytvárania a vyhľadávania internetových stránok. Domény najvyššej úrovne sa delia na národné (napríklad .sk, .cz, .de) a generické (napríklad .com, .edu alebo .info). K súčasným 22 generickým doménam najvyššej úrovne a približne 250 národným doménam tak pribudnú v najbližšom období stovky ďalších. Ide o jednu z najvýznamamnejších zmien vo fungovaní internetu, keďže nové domény najvyššej úrovne budú môcť obsahovať prakticky akékoľvek slovo v akomkoľvek jazyku. Príležitosť mať vlastnú doménu sa tak otvára nielen firmám, ale napríklad aj samosprávam.

Termíny, cena a proces prideľovania nových domén najvyššej úrovne

V rámci plánovaného procesu budú môcť o domény najvyššej úrovne požiadať konkrétne firmy, združenia, mestá a pod.
Žiadosti o nové domény sa môžu podávať od 12. januára 2012 do 12. apríla 2012. Hodnotenie žiadostí bude trvať 8 až 18 mesiacov. Jednorazový poplatok za žiadosť pre ICANN je 185 000 USD. V prípade, že žiadosť nebude úspešná, získa väčšiu časť poplatku žiadateľ späť. Okrem poplatku však so žiadosťou o doménu najvyššej úrovne súvisia aj ďalšie náklady súvisiace s vypracovaním žiadosti a vedením konania s ICANN. Nezanedbateľným je aj ročný poplatok za prevádzku domény, ktorý je vo výške 25 000 USD.


Príručka na vypracovanie žiadosti existuje v šiestich jazykoch. V angličtine má 352 strán. Žiadosť o pridelenie domény má niekoľko častí:

  • právna a organizačná časť,
  • finančná časť
  • technická časť.

Keďže ide o pomerne komplikovaný a finančne náročný proces, je dobré zveriť prípravu žiadosti do rúk špecialistom, ktorí poznajú procesy ICANN. Aj obsah žiadosti môže podstatne ovplyvniť pravdepodobnosť úspechu získania novej domény.

Článok pokračuje pod reklamou

Výhody a riziká spojené s novými generickými doménami

Hlavnou výhodou nových generických domén je ľahšie vyhľadávanie internetového obsahu spojeného s určitou značkou. Možno predpokladať, že pri vyhľadávaní internetového obsahu budú používatelia internetu preferovať odkazy spojené so známymi značkami, ktoré budú umiestnené na zodpovedajúcej generickej doméne.

Medzi nevýhody patrí najmä to, že získanie novej domény je finančne aj odborne pomerne náročný proces. Proces prideľovania nových domén je unikátny a s vysokou pravdepodobnosťou sa počas najbližších rokov nebude opakovať. Pre držiteľov ochranných známok je tiež dôležité, aby ich domény nezískala konkurencia.

Na záver je potrebné poznamenať, že vzhľadom na finančnú náročnosť a komplikovanosť procesu získavania nových domén najvyššej úrovne, budú o domény najvyššej úrovne žiadať najmä veľké a globálne spoločnosti alebo mestá a organizácie turistického ruchu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


GDPR po roku: Ako sa e-shopy vysporiadali so zmenami?

Od 25. mája minulého roka je účinné nariadenie Európskej únie o ochrane osobných údajov známe pod skratkou GDPR. Ako firmy hodnotia tieto zavedené zmeny po roku?

Aleš Mlátilík: Zľavomat už dávno nie je o nízkej cene, ale o kvalitnej službe a zážitku

Pred zverejnením ponuky prevádzku osobne navštívia a následne finančne motivujú zákazníkov, aby o službe napísali hodnotenie. Portál Zľavomat si už nezakladá na najnižších cenách.

5 dôvodov, prečo by mal každý podnikateľ poznať pojem user onboarding

Vedeli ste, že až 75 % registrovaných používateľov opustí aplikáciu či web do jedného týždňa? Na konci tretieho mesiaca zostávajú online službe verní len štyria zo 100. Aj to je dôvod, prečo sa oplatí zoznámiť s pojmom user onboarding.

Expert na e-shopy Ivan Cingel: Jednokrokový nákupný proces je najefektívnejšie riešenie

Počet ľudí, ktorí nakupujú online, sa každým rokom zvyšuje. Rastie preto aj dopyt na čo najjednoduchšie proklientské e-shopy s príjemným nákupným prostredím. Čo by na e-shope nemalo chýbať a aké sú trendy budúcnosti nám priblížil Ivan Cingel z firmy CREATIVE sites.