Gentle Jam - Slovenský džem s obsahom alkoholu chutnajú dovolenkári z celého sveta

Gentle Jam - Slovenský džem s obsahom alkoholu chutnajú dovolenkári z celého sveta
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Príbeh o tom, ako vznikol gastronomický zážitok spájajúci džem s tým najkvalitnejším alkoholom. Príbeh, ktorý sa nemohol začať inde ako na východnom Slovensku.

Zvedavo otváram sympatickú kartónovú škatuľku s logom Gentle Jam, vkusne previazanú prírodným špagátom. Z vnútra na mňa žmurkajú tri malé džemy s originálnym názvom, vyvolávajúcim úsmev na tvári: Pomätená slivka, Čertovo pokušenie a Marhuľové žúžo. Okrem sladkého pokušenia sľubujú aj príchuť vybraného alkoholu. Hoci slivkový džem neobľubujem, siaham práve po poháriku s názvom pomätená slivka. Za sklom sa ukrýva slivkový džem s kakaom, mätou a Bacardi rumom. Keď ochutnám, bežím za zvyškom rodiny, že mám niečo, čo musia bezpodmienečne ochutnať. Tak som sa zoznámila s Gentle Jam a Ivetou Hrabovskou, ktorá spolu s manželom tvorí to, čo sa skrýva pod hlavičkou tejto značky.

Spred kamery za sporák

Hoci sympatická bruneta rada experimentuje s netradičnými chuťami a jej podnikateľský príbeh sa začal v kuchyni, v oblasti gastronómie nikdy predtým nepôsobila. „Po štúdiu marketingovej komunikácie a reklamy som roky pracovala ako moderátorka v regionálnych televíziách. Neskôr som preklusala do pozadia médií a stala sa zo mňa produktová špecialistka v najväčšej internetovej firme na Slovensku,“ spomína Iveta Hrabovská, ktorá od útleho detstva varenie milovala. Nakoniec sa jej stalo osudným.

K vlastnej receptúre džemovej delikatesy ju priviedol podľa nej nevydarený zahraničný návod. Hoci nikdy predtým džemy nevarila, rozhodla sa vstúpiť do nepoznaných vôd a vytvoriť svoj vlastný gastronomický skvost. „Prvý džem som uvarila presne pred rokom. Bol marhuľový a obsahoval Bourbon whisky. Hoci som ho robila podľa jedného zahraničného receptu, vôbec mi nechutil. Bol veľmi sladký a alkohol tam nebol vôbec cítiť,“ s úsmevom konštatuje pôvodom východniarka žijúca v Žiline a vo vysvetľovaní pokračuje: „Preto som sa rozhodla urobiť si vlastný recept. Alkoholové džemy mi riadne zachutili a keď som zistila, že v celej Európe nie je nikto, kto vyrába takéto čisto alkoholové delikatesy, rozhodla som sa ísť do toho na 100%.“

Domáca kvalita

Kontúry novej spoločnosti na poli gastronómie sa tak stávali jasnejšími. Iveta má pod palcom kreatívne záležitosti, akými sú samotná výroba džemov či marketing. „Všetko je to moja práca. Receptúry sú moje originálne a aj názvy si vytváram sama. Túžila som, aby každý môj produkt dostal jedinečné pomenovanie, a preto v ponuke nájdete Citrónovú lady, Exotickú krásku, Džejárovu milenku a ďalšie skvosty,“ rozpráva hrdá kuchárka džemov. O účtovníctvo a legislatívu sa vo firme stará jej manžel. Hoci je jej partnerom v podnikaní jej zákonná polovička, podľa jej slov si lepšieho spoločníka nevie predstaviť.

Od prvotnej myšlienky, ktorá mladej inovátorke skrsla v júni minulého roka, neubehlo ani šesť mesiacov, keď sa prvé výrobky s etiketou Gentle Jam objavili na stránkach internetového obchodu. Prví zákazníci na seba nenechali dlho čakať. Hoci sa Gentle Jam objavil na trhu tesne po Vianociach, utlmené sviatočné obdobie sa na jeho predaji nijako neodrazilo. „Myslela som, že po sviatkoch nastane hluché obdobie, ale opak bol pravdou. Keďže sme vtedy nemali peniaze na reklamu, začala som promovať Gentle Jam na Facebooku a až tam som pocítila jeho silu,“ spomína Iveta Hrabovská. Originálnu alkoholovú radu džemov a omáčok ako úplnú novinku predstavili pod názvom Gentle Jam. Zlúčením slov „gentleman“ a „jam“, asociujú pocit výnimočnosti a jedinečného prístupu.

Prečítajte si tiež

Do podnikania manželia vstupovali s najnevyhnutnejším kapitálom; tým bolo okrem času investovaných 300€. „Keďže sme v tej dobe boli obaja zamestnaní v iných firmách, obe naše výplaty sme pravidelne investovali do firmy. 99% vecí, za ktoré si ľudia normálne platia, sme boli nútení spraviť sami, ale neľutujeme to,“ množstvo skúseností, ktoré manželský pár vďaka Gentle Jam získal, za to podľa Ivety Hrabovskej stálo. „Najťažšie bolo skĺbiť moju pôvodnú prácu s Gentle Jam. Cez deň som bola v práci a podvečer som nastúpila do druhej šichty. Stačilo pár mesiacov a cítila som, že to takto ďalej nepôjde,“ spomína podnikateľka na obdobie, keď sa po 2,5 roku rozlúčila so svojím zamestnávateľom a začala si na seba zarábať po svojom.

Nešetria

Gentle Jam pôvodne vytvorili s cieľom expandovať na zahraničný trh. „Keďže do džemov a omáčok pridávame najkvalitnejší alkohol, aj ceny sú vyššie. Sme veľmi prekvapení, ako sa naše džemy na Slovensku uchytili,“ teší sa úspechu originálna kuchárka. Manželia Hrabovskí Gentle Jam prezentujú aj ako vhodný darček pre gurmánov. Medzi ich zákazníkmi sa však nájdu aj ľudia s priemerným slovenským platom, ktorí chcú dopriať svojim blízkym ozajstnú delikatesu. V poslednom čase však záujem o pochúťku začínajú prejavovať aj veľké spoločnosti. „V Gentle Jam nešetríme. Ľudia u nás musia siahnuť hlboko do vrecka, tým sa netajíme. Hlboko však siahame aj my. Keď nakupujeme ovocie a zeleninu, vyhľadávame najlepších pestovateľov. Keď kupujeme alkohol, mierime k regálom s najlepšími značkami. Do varenia dávame alkohol, ktorý by si bežný človek nekúpil ani na špeciálne príležitosti,“ približuje proces vzniku výnimočnej delikatesy ambiciózna podnikateľka.

Podľa objaviteľky džemu s obsahom alkoholu je dôležité prísť na trh s niečím novým a vložiť do toho kúsok zo seba. „To, s čím chcete podnikať, by malo byť výnimočné, premyslené do posledného detailu a hlavne kvalitne urobené. Cestu k zákazníkom si to potom nájde samo,“ myslí si Iveta Hrabovská, ktorej gastronomická špecialita najnovšie mieri na luxusné lode, na ktorých si na h slovenských džemoch budú môcť pochutnať turisti z celého sveta. V ďalších plánoch s Gentle Jam manželia Hrabovskí ambíciami nešetria: „Chceme rozbehnúť veľkoobchod. A to nie len na Slovensku ale aj v zahraničí. Máme v pláne osloviť hotely, reštaurácie, obchody s delikatesami a pod. Skrátka chceme Gentle Jam posunúť o úroveň vyššie,“ zhodujú sa na záver.

Okrem luxusných džemov v internetovom obchode Gentle Jam nájdete aj špeciálne omáčky s názvom čatní. Ide o indickú korenistú pochúťku, ktorá sa podáva k rôznym druhom mäsa, syrom, ryži, či sendvičom. Na prvý pohľad sa od klasickej omáčky nijak nelíši, no rozdiel je v chuti, ktorá je buď sladko-kyslá alebo slano-pikantná.



Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky