Michele Ferrero: Willy Wonka v reálnom živote

Jeho výrobky pozná každý. Človek, ktorý žil sen mnohých detí, neobmedzený prístup k sladkostiam, sa možno práve vďaka nim dožil úctihodných 89 rokov. Jediná vec, ktorú si Michele strážil ako oko v hlave bolo tajomstvo receptu na Nutellu, ktorý údajne pozná menej ľudí než ten na Coca-Colu.

Taliansky obchodný magnát Michele Ferrero sa narodil na jar roku 1925 v Dogliani. Jeho rodičia pracovali v potravinárskom priemysle a netrvalo dlho, kým sa ich malá pekáreň premenila na impérium. Za všetkým bola jednoduchá idea, ktorá ohromila mnohých. Po druhej svetovej vojne boli Ferrerovci prvými, ktorí začali predávať cukrovinky nielen doma v Taliansku, ale aj v zahraničí. O úspech sa pričinil taktiež Michelov strýko Giovanni so svojimi obchodnými sieťami. V roku 2014 bol podľa časopisu Forbes 22. najbohatším človekom na svete a rovnako drží prvenstvo najbohatšieho Taliana. Svoje bohatstvo si tento milionár, ktorý nikdy nechodil na vysokú školu a hovoril s prízvukom, vedel užívať. Je známe, že lietal svojim vrtuľníkom každé ráno z Monaka do továrne v Albe. Produkty rodiny Ferrerovcov sa dnes dajú kúpiť vo viac než 160 krajinách sveta. Po Michelovej smrti v roku 2015 je na čele firmy jeho syn Giovanni.

Najvačší tajnostkár

„Vždy rob niečo iné ako ostatní“ bolo zjavne tajomstvo úspechu Michela Ferrera. Zloženie Nutelly vie vraj menej ľudí ako zloženie Coca Coly. V živote poskytol iba jediný rozhovor, počas ktorého si ani nezložil slnečné okuliare. Súkromie bolo preňho prvoradé, dokonca sa vyjadril, že sú podľa neho iba dva prípady kedy by noviny mali spomenúť niekoho meno, a to je narodenie a smrť.

Nápad za milión

V jednej veci mal malý Michele veľké šťastie. Narodil sa otcovi, ktorý vedel aj v ťažkých časoch konať, čo prinieslo osoh nielen jemu ale i ďalším generáciám. Počas druhej svetovej vojny bolo veľmi obtiažne dostať sa ku kakau. Takisto to nebola veľmi lacná záležitosť. Rodina Ferrerovcov mala rodinnú pekáreň a Michelov otec Pietro dostal nápad, ako vyrobiť niečo, čo nazval „Pasta Gianduja“. Pochúťka dnes známa pod názvom Nutella, nebola ničím iným, ako spojením lieskových orieškov, kakaového masla a rastlinného oleja. Pôvodne ju predávali ako nátierku v bochníkoch chleba nakrájaných na kúsky a zabalených v alobale. V roku 1951 pozmenil Michele pôvodnú receptúru a rovnako pôvodný názov na SuperCrema. Následne v roku 1964 sa začala Nutella predávať v obalovej podobe, ako ju poznáme dnes. Hovorí sa, že rodina má vo zvyku lietať raz ročne do Lourdes, aby si vymodlila slušnú úrodu lieskových orechov. Asi sa im to ale vypláca, keďže každej dva a pol sekundy sa na svete predá jeden pohár Nutelly. Spoločnosť Ferrero je prirodzene najväčším spotrebiteľom lieskových orechov na svete.

Viac než Nutella

Do portfólia firmy patria aj iné známe produkty. Tic-tac, pralinky Ferrero, Kinder-tyčinky a čokoládové vajíčka, mliečne rezy, či tabuľkové čokolády sú ďalšie mimoriadne úspešné výrobky. Klan Ferrero ale nemá pred očami iba čísla a predaje. Ciele firmy sú napríklad do roku 2020 zvýšiť používanie obalov z obnoviteľných zdrojov o 10 %, zvýšiť percento žien na manažérskych pozíciách, alebo používať kakao certifikované ako udržateľné.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Dana Dúbravská (KOMUNIKÁCIA s.r.o.): Korporát ma naučil robiť biznis

Keď mala 25 rokov, šéfovala tímu 100 ľudí. Po 30-ke si urobila titul z neurovedy a psychológie na prestížnej britskej univerzite. Dnes vedie firmu, ktorá má obrat v státisícoch len pri stovke klientov ročne.

Opustili stabilné zamestnanie a začali podnikať. Čo ich k tomu viedlo?

Sú to odborníci, technici. Mali dobre platené miesta. A odišli z nich. Niežeby málo zarábali alebo nemali možnosť robiť to, čo ich baví. Ale chceli cítiť slobodu, ktorú im dáva podnikanie.

Francúz založil v Bratislave galériu s manželkiným menom. Radí Slovákom, ako investovať do umenia

Francúzskeho obchodníka Emiliena Grivelu a ruskú maliarku Viktoriu Skityba spojila láska k umeniu. Na Slovensku otvorili Viktoria’s Gallery, ktorá vystavuje diela Pabla Picassa či Andyho Warhola.

Iveta Smileková (Detvianske ľudové umenie): Svet valcuje obrovský záujem o tradície

Šije kroje za viac ako 2000 eur a jej klientelou sú najväčšie folklórne súbory. Kedysi v obchode od nudy utierala prach, dnes má objednávky na pol roka dopredu a vyrába hlavne na zákazku.