Podnikatelia, chcete získať nových zákazníkov? Inšpirujte sa touto pekárňou či reštauráciou

Pre svojich zákazníkov urobia čokoľvek – ak vidia, že im chutí kuskus či pohánka, pridajú každý deň do menu aj jedno zdravé jedlo. Alebo ak súrne potrebujú veľké množstvo mäsa, sadnú do auta a do pár hodín ho zoženú. Traja slovenskí podnikatelia porozprávali, čo pre nich podnikanie znamená a prečo by sa bez podpory rodiny nezaobišli.

Na začiatku bol obyčajný chlieb

Ján Paciga zo Spišskej Novej Vsi je príkladom toho, že vytrvalosť a tvrdá práca prinášajú úspech. Riadi pekársku a cukrársku výrobu v meste a približne 20 predajní, väčšinou s potravinami, v rôznych okresoch vlastní či prevádzkuje.

Na začiatku jeho podnikania bol však obyčajný chlieb, ktorý skúsil upiecť v cukrárskej peci. „Vzhľadovo nebol príliš lákavý, zákazníci si ho však obľúbili,“ spomína Paciga. Postupne sa jeho podnikanie rozrastalo a vo firme začali pomáhať aj jeho deti.

„Sme rodinný podnik a čo ma obzvlášť teší, generačná výmena prebehla celkom plynulo,“ vraví. Pacigovci sa neustále snažia obmieňať sortiment a dopĺňať ho napríklad o výrobky zdravej výživy. Ich pekárska a cukrárska výroba dnes zamestnáva vyše sto ľudí.

Prvé roky ledva prežívali

S odvahou sa do podnikania pustil aj Pavol Zrak. Spolu s bratom prerobili v roku 1992 rodinný dom na Starých Horách v banskobystrickom okrese na predajňu Mäsa a potravín.

„Začínali sme na nule, nemali sme skúsenosti. Prvé roky nášho biznisu boli skôr o prežívaní,“ priznáva Zrak. Tvrdá práca sa však oplatila, vybudovali si sieť dodávateľov a získali klientov na blízkych Donovaloch. Nehľadeli na námahu a vždy vedeli zabezpečiť čerstvý tovar.

Neskôr otvorili ďalšiu predajňu, Potraviny Očko v obci Harmanec. Odvtedy neustále niečo vymýšľajú, prerábajú, inovujú, aby boli zákazníci spokojní. Podľa Zraka ľudia okamžite zistia, či sa obchodníci zaujímajú o ich potreby. Aj preto je dôležité robiť túto prácu srdcom. „Mám to šťastie, že moja žena aj dcéra stoja pri mne a sú mojou veľkou oporou,“ hovorí.

Chceli vybudovať zdravší fast food

V trochu inom biznise sa presadil Peter Terneny. Riadi tri reštaurácie v Bratislave a štvrtú plánuje otvoriť na jeseň. S reštauráciami začal v roku 2008, kedy odkúpil prevádzku fast foodu v obchodnom centre. V tom čase vykazovala straty, no podarilo sa ju naštartovať.

Ternenymu v nej pomáhal švagor, s ktorým robili kuchárov a ich dve manželky. Ich ambície ale boli vyššie, chceli priniesť vlastný koncept, zdravý ekvivalent fast foodu. „A to sa nám aj podarilo. Vybudovali sme rodinný priestor na každodenné stravovanie.“

Okrem bežných jedál ponúkajú zákazníkom napríklad fit menu a skúšajú používať aj menej tradičné prísady, ako je cícer či červená pšenica. „Chceme, aby ľuďom u nás chutilo a cítili sa príjemne. Preto na sebe neustále pracujeme, inšpiráciu čerpáme aj na dovolenkách,“ prezrádza Terneny.

Podnikanie chcú osláviť

Všetci títo podnikatelia si uvedomujú, že tam, kde sú dnes, by sa bez svojich zákazníkov nedostali. Aj preto sa im chcú aspoň trochu poďakovať a podnikanie s nimi osláviť 9. októbra na Deň súkromného podnikania. V tento deň si nielen oni, ale aj mnohí ďalší podnikatelia pripravia špeciálne ponuky. Akciu zastrešuje veľkoobchod METRO.

Deň súkromného podnikania

Uskutoční sa 9. októbra 2018 už po tretíkrát. Môže sa do neho zapojiť každý podnikateľ, bez ohľadu na miesto či odvetvie podnikania. Stačí, ak sa zaregistruje na stránke www.denpodnikania.sk a vytvorí špeciálnu ponuku pre zákazníkov určenú na tento deň. Môže to byť zľava, darček či služba navyše. Všetky ponuky sa na stránke zobrazia v prehľadnej mape, a tak budú zákazníci vedieť, ktorá prevádzka im čo ponúka. METRO podporí celú akciu veľkou mediálnou kampaňou.

Podnikatelia sa môžu zaregistrovať do 9. októbra, no tí, ktorí sa poponáhľajú a urobia to do konca augusta, môžu vyhrať mediálnu podporu svojej ponuky v regionálnych médiách. Spolu bude vybratých 80 podnikateľov – 10 v každom kraji, ktorých ponuky METRO ešte viac zviditeľní. Podnikatelia, neváhajte sa prihlásiť a zapojiť do Dňa súkromného podnikania už teraz!

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?

Zmena v Covid opatreniach od 3.1.2022: otvoria sa reštaurácie

Od 3.1.2022 sa môžu pre verejnosť otvoriť všetky reštaurácie. Aké podmienky musia splniť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky