Online komunikácia v čase krízy rastie. Ako sa chrániť vo virtuálnom svete?

Z prieskumu vyplýva, že len 44 % Slovákov považuje e-mailovú komunikáciu s finančnou inštitúciou za bezpečnú. Čo robiť preto, aby ste znížili možné riziká?

Aktuálna mimoriadna situácia v súvislosti s ochorením COVID-19 odhalila množstvo možností a potenciálu v online komunikácii, či už vo forme práce z domu, v častejšom využívaní video hovorov, ale aj pri bežnej komunikácii na úrovni firma – zákazník.

Aj keď sa tento spôsob komunikácie v súčasnosti rapídne rozšíril, nezabúdajme na ochranu a bezpečnosť. Všetky údaje, či už platobné, osobné alebo údaje na overenie totožnosti klientov, musia byť dostatočne chránené.

Slováci e-mailovým notifikáciám neveria

Aj napriek sprísňovaniu bezpečnostných pravidiel pokladá e-mailovú komunikáciu s finančnou inštitúciou za bezpečnú len 44 % Slovákov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre poisťovňu Groupama robila v decembri 2019 agentúra Focus. „Názory na bezpečnosť e-mailovej komunikácie sú polarizované aj zo sociálno-demografického pohľadu. Napríklad medzi mladšími, vzdelanejšími, vyššie kvalifikovanými pracovníkmi, podnikateľmi, živnostníkmi či študentmi, prevažuje skôr dôvera v takúto formu komunikácie. Naopak, medzi staršími ľuďmi, dôchodcami, nižšie vzdelanými, nekvalifikovanými pracovníkmi prevažuje zasa nedôvera. Obdobne je to z hľadiska príjmov domácností – nedôvera rastie so znižujúcimi sa príjmami domácností,“ vysvetľuje riaditeľ agentúry Focus, Martin Slosiarik.

Obava o bezpečnosť osobných či platobných údajov pri e-mailovej komunikácii s finančnou inštitúciou je na Slovensku podľa prieskumu rozšírená takmer u polovice populácie (49 %). Aj napriek tomu však patrí medzi najviac preferované spôsoby platby za poistenie domu, bytu, auta či cestovného poistenia internetové bankovníctvo. „Trend posledných rokov je jasný. Väčšina platieb sa presúva do online prostredia, a preto je nesmierne dôležité, aby sme bezpečnostné nároky na ochranu údajov našich klientov stále zvyšovali, aj pri zavádzaní nových spôsobov platieb či vývoji rôznych virtuálnych klientskych zón,“ hovorí Darina Fabián Csóková, vedúca právneho oddelenia poisťovne Groupama.

Otázka: Predstavte si, že by vám finančná inštitúcia, napríklad poisťovňa, poslala platobnú notifikáciu na zaplatenie poistky domácnosti prostredníctvom e-mailu. Považovali by ste takúto komunikáciu, prostredníctvom e-mailu, s finančnou inštitúciou za bezpečnú alebo nie?
Otázka: Predstavte si, že by vám finančná inštitúcia, napríklad poisťovňa, poslala platobnú notifikáciu na zaplatenie poistky domácnosti prostredníctvom e-mailu. Považovali by ste takúto komunikáciu, prostredníctvom e-mailu, s finančnou inštitúciou za bezpečnú alebo nie?

Ako sa chrániť vo virtuálnom priestore

Spôsobov a odporúčaní je mnoho. Medzi všeobecné rady patrí používanie aplikácií len z oficiálnych obchodov, akými sú napr. Google Play či Apple Store, používanie viacúrovňovej verifikácie, najčastejšie v kombinácii e-mail a sms správa. Nezabudnite ani na používanie antivírusových programov a autorizácie povolení jednotlivých aplikácií, tak aby nemali všetky aplikácie povolenia na zaznamenávanie vašej polohy, prístupu ku kamere či k nahrávaniu hlasu. Nastavenie týchto povolení je zdĺhavé, ale je dobré sa s nimi pohrať a povoliť len nutné autorizácie. V prípade, že ste mimo domu, vypínajte si Wi-Fi pripojenie a Bluetooth, predídete tak k napojeniu zariadenia na falošný signál.

Ak ste dostali podozrivý e-mail, resp. vám niečo v texte nesedí, skontrolujte hlavičku a e-mailovú adresu odosielateľa, sledujte aj gramatické a pravopisné chyby či preklepy. Ak si nie ste istý, zavolajte odosielateľovi, resp. do inštitúcie, ktorá vám správu poslala. Akékoľvek pochybnosti si ešte pred platbou overte. Platby však nikdy nevykonávajte na verejných Wi-Fi sieťach, rovnako sa na nich ani nikdy neprihlasujte do internetbankingu Prostredníctvom verejnej siete môže totiž ktokoľvek získať prístup k zadaným údajom. Ak ste tak už urobili, radšej si zmeňte prístupové heslá. Zároveň myslite na to, aby ste nepoužívali rovnaké heslá pri prihlasovaní do internetbankingu, na sociálnych sieťach či v obľúbenom e-shope. V rámci odporúčaní pri používaní hesiel sa tiež uvádza, aby neobsahovali dátumy, mená, či iné, ľahko dostupné údaje rodinných príslušníkov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kyber vydieranie podnikov: zaplatiť výkupné negarantuje vrátenie dát

Otázku, či hackerom po útoku ransomvérom zaplatiť, riešilo v ostatných 12 mesiacoch 15 % slovenských a českých organizácií. Ako takúto situáciu riešiť?

Kvalifikovaná elektronická časová pečiatka a pečať

Na čo slúži kvalifikovaná elektronická časová pečiatka pri elektronickom podpisovaní a ako sa elektronický podpis odlišuje od elektronickej pečate.

Rozdiel medzi podpismi KEP a ZEP

Čo je to kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) a na čo sa používa? Ako sa líši od zaručeného elektronického podpisu (ZEP) a v čom je rozdiel medzi eID kartou a ZEP-om?

Ako podpísať dokument KEP-om (kvalifikovaným elektronickým podpisom)

Ako podpísať elektronický dokument s pomocou občianskeho preukazu s čipom a ako následne elektronický podpis overiť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky