Rastislav Tvarog: Človek má podobné šance na úspech doma i v zahraničí

Rastislav Tvarog: Človek má podobné šance na úspech doma i v zahraničí
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Horúcej púšti v Katare dal zbohom a vrátil sa na Slovensko, aby nové trendy v oblasti energetickej certifikácie budov šikovne využil pre rozvoj svojho podnikania.

Rastislav Tvarog si vyskúšal prácu v stavebnej firme aj v nadnárodnej spoločnosti. Dokonca žil a pracoval v zahraničí na platovo štedro ohodnotenom poste, aby sa nakoniec predsa len vrátil na Slovensko a nechal sa zlákať životom podnikateľa. V ďalekom Katare na stôl zamestnávateľovi položil výpoveď a z našetrených financií sa odhodlal rozbehnúť vlastné podnikateľské aktivity. Okom skúseného pozorovateľa v oblasti stavebníctva zazrel príležitosť a rozhodol sa ju nepremrhať. „Mal som vyhliadnutú oblasť energetickej certifikácie budov. Niekoľko rokov som sledoval, ako sa v tomto smere vyvíja legislatíva. Pustil som sa teda do vybavovania všetkých potrebných oprávnení a rozbehol svoj biznis,“ prezrádza konateľ spoločnosti TWG-energo, s. r. o. Namiesto boja s byrokraciou pri zakladaní novej firmy sa rozhodol svoje podnikateľské aktivity rozbehnúť pod hlavičkou spoločnosti, ktorú vlastnil jeho otec.

Výhoda zo zákona vs. cenová konkurencia

Povinnosť energetickej certifikácie budov stanovenú zákonom Rastislav Tvarog šikovne využil pri rozvoji svojho podnikania. „Potenciálnych zákazníkov nemusím presviedčať o dôvodoch, prečo môj produkt majú kupovať, keďže im to stanovuje zákon. Avšak tým zároveň vzniká problém, ako nájsť konkurenčnú výhodu. V zimnom období to riešime napr. ponukou termovíznych meraní k certifikátu za zlomkové ceny v porovnaní s bežnou cenou termovízie. K hlavným kritériám výberu medzi konkurenčnými spoločnosťami sa v tomto prípade teda radí najmä cenová kalkulácia. Výhodnosť ceny aj my preto kladieme na prvé miesta. Popri tom však aj naďalej vykonávame napr. obhliadky objektov, ktoré konkurencia v drvivej väčšine kvôli cene začína vynechávať. Na miesto určenia pri tom vždy posielame len odborníkov s dlhoročnými skúsenosťami v oblasti energetickej certifikácie. Všetci naši zamestnanci a spolupracovníci majú vysokoškolské vzdelanie,“ vysvetľuje Rastislav Tvarog.

Myslí ekologicky

Spoločnosť Rastislava Tvaroga s celoslovenskou pôsobnosťou na trhu úspešne pôsobí už ôsmy rok. V portfóliu služieb, ktoré ponúka sa okrem certifikácie nájde napr. aj kontrola kotlov a vykurovacích sústav, predaj kondenzačných rekuperátorov a termovízne merania. Odborník na stavebnú certifikáciu sa však netají tým, že orientovať sa v množstve byrokratických povinností, ktoré sú neraz záťažou na pleciach podnikateľa, ho stojí čoraz viac síl. Napriek tomu však v mysli spriada ďalšie podnikateľské biznis plány. Aj tie ostávajú tak povediac na jeho domácej pôde, v oblasti stavieb a energetiky. Tentoraz však uvažuje smerom k rekuperačným zariadeniam, v ktorých vidí v budúcnosti veľmi veľký potenciál. „Kvalita nášho prostredia, bohužiaľ, klesá, vzduch je čoraz prašnejší a zanesenejší. Rekuperačné zariadenia dokážu vzduch ekologicky filtrovať a vetrať . Napr. hlavne novostavby sú náchylné na plesne a ja práve tu vidím cestu, ako sa im vyhnúť,“ načrtáva svoje plány. Nevyhýba sa však ani expanzii na zahraničné trhy, hoci si je vedomý, že v oblasti certifikácie ho čaká časovo veľmi náročné štúdium legislatívy v príslušnej krajine.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Veronika Rezáková
Veronika Rezáková

Som trochu workoholik s vášňou pre letné dovolenky, kvalitnú literatúru a dobré víno. Ako štúdiom poznačený slovenčinár som profesijné, ale aj osobné naplnenie našla v hre so slovami, kladením pestrých informácií na papier a ich šírení medzi ľudí. Stále sa učím a veľa sa pýtam. Zvedavosť mi pomáha pri písaní biznis príbehov, tlačových správ či marketingových textov. Základom rýchlych prstov na klávesnici sú aspoň 2 šálky kávy denne, pozitívni ľudia v mojom okolí a pohyb v prírode.


Veronika Cifrová Ostrihoňová (SIT DOWN stories): Nemám Show Jana Krausa, no je moja a milujem ju

Študovala politológiu a históriu, dnes robí televíznu redaktorku a na Instagrame ju sleduje 120-tisíc ľudí. Má vlastnú show v rádiu a živý formát, s ktorým vypredáva 250-miestne sály.

Monika Nógellová (Beermalade): Horko-sladký príbeh v pohári

Jej manžel miluje pivo, ona varí džemy. Rozhodla sa to spojiť a vytvorila Beermalade – pivné džemy, ktoré sú na trhu raritou. Vyrobila už 92 druhov. Pri štarte biznisu ich bolo ťažké zaregistrovať.

Ivana Zuzinová (Ponio): Od programovania k ručne robenej kozmetike

Začínala u mamy v kuchyni s vyradeným kuchynským náradím. Dnes spracuje 300 kíl šampónového prášku za pol roka a výrobky balí do 100% kompostovateľných obalov.

Henrich Hodák (Zepelin): Reklamné nafukovadlá sme šili a maľovali ručne v garáži

Traja spolužiaci zo strednej školy začínali s jedným šijacím strojom a starou škodovkou. Dnes zamestnávajú 65 ľudí a kvalitou sú svetovou špičkou. Trenčianska firma Zepelin sa špecializuje na výrobu reklamných nafukovacích predmetov, stanov a zastrešení. O začiatkoch podnikania ako aj o krízach v biznise nám viac povedal Henrich Hodák, spoluzakladateľ firmy Zepelin.