Carolyn Oei : Na Slovensku je mnoho talentov

Carolyn Oei : Na Slovensku je mnoho talentov

The Creative Voice je komunikačná agentúra zameraná na budovanie a rozvoj firemnej značky a PR. Kladie dôraz na autentickosť a sociálnu zodpovednosť, vysielajúc silnú zmes spoločenskej jasnosti a umeleckej esencie. Služby The Creative Voice zahŕňajú okrem iných rozvoj značky, firemnú komunikáciu, rozvoj CSR programov, organizáciu špecifických podujatí a tvorbu kreatívnych textov. Majiteľkou a kreatívnou riaditeľkou singapurskej spoločnosti The Creative Voice je Carolyn Oei, ktorá v rámci projektu Spotlight Singapore navštívila v septembri Bratislavu a stretla sa s mnohými členmi Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Carolyn, začnime krátkym úvodom o tebe.

Zbožňujem dobrú konverzáciu, zvieratá a prírodu. Pre ochranu životného prostredia robím všetko, čo je v mojich rukách. Rada si udržiavam aktívny životný štýl a venujem sa cvičeniu.  Joga a jazdenie na koni ma udržujú v pohotovosti a koncentrácii, obzvlášť dobrovoľnícka práca, ktorej sa venujem v Riding for the Disabled Association (jazdecká asociácia pre telesne postihnutých). Môžem povedať, že každý deň by som dokázala jesť čokoládu, ale nerobím to, pretože určitá disciplína je nevyhnutná. Rada píšem a niekde vo mne je skrytá spisovateľka – snažím sa objaviť ju :). Profesionálne som pracovala ako právnička, novinárka a PR špecialistka v Pekingu, Londýne a Singapure.

Pracuješ v rovnakom odbore ako si vyštudovala?

Pred  rozhodnutím zmeniť svoje kariérne zameranie na oblasť komunikácie a PR som viac ako 14 rokov pracovala ako právnička.

Čo bolo impulzom pre začatie podnikania a ako vznikol tvoj podnikateľský nápad?

Založila som The Creative Voice v júli 2011 s cieľom ponúknuť klientom služby zamerané na rozvoj značky a PR. Som nadšená z kreatívneho procesu a energie, ktoré prechádzajú s klientmi do zaujímavej stratégie a jej implementácie. Kreativita je mimoriadne dôležitým prvkom vo všetkom čo robíme. Áno, vyžaduje to originalitu a unikátnosť, ale zároveň to zahŕňa aj oživenie nových a vylepšených tvarov, foriem a metód. Je podstatné, aby sme udržali našu pozornosť zameranú na to, čo v danej situácii funguje najlepšie. Mnoho spoločností vie, čo ponúkajú a čo chcú dosiahnuť, ale nie vždy aj nutne vedia, ako túto správu vyjadriť. Toto je hodnota, ktorú ponúka The Creative Voice. S kreativitou a zanietením poskytujeme objektívny pohľad, inú perspektívu a dodávame šmrnc silným stránkam našich klientov.

Článok pokračuje pod reklamou

Kto sú klienti The Creative Voice?

Naši klienti sú zo širokého spektra priemyselných oblastí vrátane IT, HR consulting-u, umenia, kultúry, obchodu a potravinárstva. Napríklad MTV EXIT, Hay Group, Nothing But Green, The Sukumat Bose Project a APF Group pre SME One Asia Awards.

Máš nejakých zamestnancov alebo kolegov?

Vrátane mňa mám v jadre tímu troch ľudí. Pracujem však aj so širokou sieťou  externých spolupracovníkov, ktorí sú sami malými podnikateľmi. Sú zároveň aj expertmi vo svojich oblastiach – fotografia, grafický dizajn, vývoj internetových stránok – a naše schopnosti sa navzájom dopĺňajú, čo nám umožňuje poskytnúť klientom komplexné a vysoko kvalitné služby.

Zameriavate sa iba na miestnych klientov alebo ponúkate svoje služby aj medzinárodne?

Z väčšej časti sa koncentrujem na Singapur a a Juhovýchodnú Áziu. Avšak, kde to bude možné, budem pracovať aj so zahraničnými spolupracovníkmi, aby som ponúkla služby aj klientom medzinárodného trhu.

Čo sa ti páči na podnikaní?

Podnikanie mi ponúka slobodu k skutočne tvorivej spolupráci s mojimi klientmi. Zároveň mi dáva možnosť neustále sa učiť – o nových odvetviach, nových spôsoboch komunikácie a podobne. Človek by sa nikdy nemal prestať učiť.

Ako si získala svojho prvého zákazníka a ako zháňate nových zákazníkov dnes?

Mala som aj šťastie. Môj prvý zákazník ma objavil cez spoločného známeho. A to je z veľkej časti ako to funguje. Verím, že podávanie osobných referencií je najúčinnejšie pri získavaní klientov.

Čo si myslíš o podnikateľskom prostredí v Singapure?

Podnikateľské prostredie v Singapure je celkovo priaznivé. Procesy sú priamočiare a značnú časť agendy je možné vybaviť online. Pre verejnosť je k dispozícii množstvo informácií na stránke http://www.acra.gov.sg/.

Pred niekoľkými týždňami si v rámci projektu Spotlight Singapore navštívila Slovensko a Českú republiku. Čo sa ti páčilo na Slovensku? (okrem slivovice, o ktorej vieme, že ti zachutila :)

Pobyt na Slovensku (a slivovicu:) som si naozaj nesmierne užila. Slovenská delegácia bola veľmi vrúcna a pohostinná. Navyše, mladí podnikatelia s ktorými som sa stretla, mali v sebe mnoho nadšenia a entuziazmu a bolo mimoriadne povzbudzujúce pozorovať ich. Na Slovensku je mnoho talentov. O svojom výlete som napísala aj článok na môj blog.

Môžeš porovnať podnikateľov na Slovensku a v Singapure?  Čo majú spoločné a v čom sa líšia?

Myslím, že sme si podobní v tom, že začíname v podnikaní na veľmi malom domácom trhu, ale to nás len motivuje presadiť sa. Tým, ktorí sú odvážni a dosť inšpirovaní, sa vráti všetka ich tvrdá práca a obozretnosť. A to, v čom sme si odlišní je, že sa nachádzame v rozlične rozvitej ekonomickej fáze. To, čo môže znamenať výzvu pre nás v Singapure, napríklad pracovať na vysokokonkurenčnom trhu – je naopak, výhoda pre Vás na Slovensku, pracovať v podmienkach rozvíjajúceho sa trhu.

Je pre teba ako PR špecialistku Európa zaujímavým trhom? Môže byť tvoja firma vhodným partnerom pre európske spoločnosti, ktoré plánujú obchodovať v Ázií?

Určite. Miestne znalosti sú nutné, ak chce spoločnosť zariskovať a preniknúť na nový trh, bez ohľadu na odvetvie. A The Creative Voice môže rozhodne poskytnúť tieto kritické miestne vedomosti a know-how.

Čo je typické pre podnikanie v Singapure? Chcú sa klienti osobne stretnúť predtým, než začnú v Vami obchodovať? Komunikujete s klientmi cez mail, telefón alebo väčšinou osobne?

V Singapure používame mix spôsobov komunikácie – telefón, email, web konferencie, Skype, osobné stretnutia. Myslím si, že pri voľbe vhodnej metódy veľa záleží na obsahu diskusie.

Je to ľahké alebo zložité byť ženou - podnikateľkou v Singapure?

Nevidím v tom rozdiel, pre mužov aj ženy sú v Singapure rovnaké podmienky na podnikanie.

Čomu sa venuješ vo voľnom čase?

Som dobrovoľníčkou v Riding for the Disabled Association. Je to charita, ktorá poskytuje zdarma terapiu jazdou na koni pre mentálne a telesne postihnuté deti a dospelých. Čistím stajne, češem a vediem kone a pomáham na terapeutických sedeniach. Navyše popri jazdení sa venujem aj joge. A keď mám nejaký voľný čas, čítam.

Čo by si poradila mladým ľuďom, ktorí majú dobré nápady, ale boja sa začať svoj vlastný biznis?

Môj osobný názor je ten, že je potrebné postaviť sa sám k sebe pravdivo a zvážiť svoje hodnoty a presvedčenie. Ja pevne verím v to, že všetko sa mi vráti. Nerobte to, čo nechcete, aby druhí robili vám! Vzdelávanie je a vždy bude dôležité. Musíte neustále zlepšovať svoje vedomosti a rozširovať si obzory, pretože to sú nástroje, ktoré vás podržia. Ak chcete naozaj začať podnikať, potom majte jasno vo svojom výkone a cieli. Najdôležitejšie je priznať si, že veľa vecí je mimo vašej kontroly. Ja to nazývam “pokorou nevedomosti”. Niektoré veci budú ťažké, ale musíte mať istotu v tom, že máte správne nástroje na to, aby ste zvládli situáciu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Martin Piko

Autor knihy 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov a CEO Presporty s.r.o.


Založenie živnosti v roku 2019 - postup

Chystáte sa v roku 2019 založiť živnosť? Prinášame ucelený postup vrátane praktických rád a tipov, ako to zvládnuť svojpomocne.

Ako začať podnikať v maloobchode a nebyť pri tom sám

Malé predajne potravín v blízkosti bydliska sú opäť „v kurze“. Ako sa pustiť do vlastného podnikania v maloobchode a zároveň mať po boku silného partnera?

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.

Úvery pre začínajúcich podnikateľov

Začínajúci podnikatelia nemajú veľa možností v tom, ako získať väčší objem peňazí na svoje podnikanie. Existujú však dve inštitúcie, ktoré poskytujú úvery aj začínajúcim podnikateľom.