Postup pri vybavení PN a OČR v súvislosti s koronavírusom

Postup pri vybavovaní ošetrovného (OČR) a nemocenského (PN) v súvislosti s nákazou koronavírusu bude jednoduchší – bez návštevy lekára a Sociálnej poisťovne.

V súvislosti s aktuálnym rizikom šírenia nákazy koronavírusu Sociálna poisťovňa zjednodušila postupy pri uplatňovaní nároku poistencov na ošetrovné a nemocenské (PN-ku) tak, aby sa obmedzil osobný kontakt verejnosti v ambulanciách všeobecných lekárov, pediatrov a v pobočkách Sociálnej poisťovne.

Informácie, či majú rodičia nárok na OČR aj keď nepošlú deti späť do školy a škôlky, nájdete v článku Pandemická OČR po otvorení škôl a škôlok od 1. júna 2020.

Postup pri žiadosti o ošetrovné na dieťa

Rodič si uplatní nárok v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne telefonicky alebo zaslaním vyplneného formulára, ktorého vzor je na webovej stránke Sociálnej poisťovne (Žiadosť o ošetrovné). Ďalší postup sa líši v závislosti od veku dieťaťa.

  1. Deti do 10 rokov: Sociálna poisťovňa si overí, či škola konkrétneho dieťaťa bola uzatvorená z dôvodu nariadeného karanténneho opatrenia a potom sa môže začať konanie o tejto dávke. Zriaďovateľ by o tom mal informovať na svojej webovej stránke. Potom by mal poistenec, ktorý je zamestnancom, o prekážke v práci informovať svojho zamestnávateľa (telefonicky alebo e-mailom).
  2. Deti nad 10 rokov: V tomto prípade rodič musí telefonicky kontaktovať pediatra a riadiť sa jeho pokynmi. Ak lekár vyhodnotí, že je nevyhnutné osobné a celodenné ošetrovanie dieťaťa napriek tomu, že choroba sa u neho ešte nevyvinula, môže potvrdiť žiadosť o ošetrovné a zašle ju Sociálnej poisťovni.

V oboch prípadoch pobočka pri posudzovaní žiadosti skúma, či žiadateľ o ošetrovné spĺňa všetky ostatné podmienky na priznanie dávky, najmä existenciu nemocenského poistenia.

Ak je karanténa dlhšia ako desať dní, počas ktorých sa môže vyplácať dávka ošetrovné, Sociálna poisťovňa na základe nového potvrdenia zriaďovateľa o pretrvávajúcej karanténe, akceptuje jej predĺženie podľa reálnej potreby.

Prečítajte si tiež

Postup v prípade žiadosti o nemocenské

Poistenec, ktorý sa vrátil z rizikovej oblasti (má alebo nemá príznaky) alebo nikde necestoval a má príznaky ochorenia, telefonicky kontaktuje svojho všeobecného lekára. Ten rozhodne o opodstatnenosti dočasnej pracovnej neschopnosti a vystaví Potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti, na ktorom uvedie príslušnú diagnózu. Zároveň požiada pacienta o telefónne číslo a zapíše ho viditeľne na potvrdenie o dočasnej PN. 

Bez ohľadu na chýbajúci podpis pacienta lekár zašle II., IIa. a III. diel Potvrdenia o dočasnej PN pobočke Sociálnej poisťovne. Sociálna poisťovňa potom zašle IIa. diel zamestnávateľovi, ak je pacient v právnom postavení zamestnanca. Ostatné diely PN zostávajú v Sociálnej poisťovni na ďalšie konanie.

Poistenec, ktorý je zamestnancom, by mal informovať zamestnávateľa telefonicky alebo e-mailom o prekážke v práci.

Ak je na potvrdení o dočasnej PN uvedené telefónne číslo poistenca, Sociálna poisťovňa ho bude telefonicky kontaktovať a v prípade jeho záujmu s ním spíše žiadosť o výplatu nemocenskej dávky.

Prečítajte si tiež

Ak na potvrdení nebude uvedený telefonický kontakt na poistenca, musí pobočku (telefonicky alebo mailom) kontaktovať poistenec a tá s ním spíše žiadosť o dávku.

Aj v prípade žiadosti o dávku nemocenské Sociálna poisťovňa skúma, či poistenec spĺňa všetky ostatné podmienky na priznanie dávky, najmä existenciu nemocenského poistenia.

Jednoduchšie postupy vybavenia PN sa týkajú iba koronavírusu

Sociálna poisťovňa upozorňuje, že tieto postupy platia len v prípadoch, ktoré súvisia so šírením nákazy koronavírusu. V ostatných prípadoch pri uplatňovaní nároku na dávky nemocenské a ošetrovné platia štandardné postupy. 

Aké otázky najčastejšie zaujímajú zamestnancov a živnostníkov pri vybavovaní OČR a PN, nájdete v článkoch 10 otázok o OČR a PN v súvislosti s koronavírusom pre zamestnancov10 otázok o OČR a PN živnostníkov a SZČO v súvislosti s koronavírusom a Automatické predĺženie žiadosti o ošetrovné a pokračujúca PN kvôli koronavírusu – ako postupovať?

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Odvody SZČO od 1.1.2025

Výška odvodov SZČO sa počíta z vymeriavacieho základu, minimálny a tiež maximálny pre sociálne odvody sa od roku 2025 zvyšuje. Koľko treba platiť od 1.1.2025 a kedy povinnosť platenia nie je?

Úhrada poistného cez eSlužby Sociálnej poisťovne od 1.10.2024

Zamestnávatelia môžu zaplatiť poistné novým spôsobom – cez platobnú bránu. Ako to funguje, v čom spočívajú výhody a aké ďalšie funkcionality možno očakávať?

Hrubá a čistá minimálna mzda v roku 2025 (daň, odvody, cena práce)

Zvýšenie minimálnej mzdy od 1.1.2025 má vplyv na zvýšenie čistej mzdy zamestnanca o 48 eur. Aký vplyv má vyššia minimálna mzda na výšku ceny práce pre zamestnávateľa či na odvody a daň zo závislej činnosti?

Ošetrovné (OČR) počas školského roka

Ak dieťa ochorie alebo je škola či škôlka pre chorobu uzavretá, môže vzniknúť nárok na ošetrovné. Kto môže byť ošetrovanou osobou, ako postupovať a v akej výške sa poskytuje? Dozviete sa v článku.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky