Podnikateľ a jazykové vzdelávanie

Podnikateľ a jazykové vzdelávanie

Mnohí ľudia si myslia, že ich učebný proces sa ukončil opustením školských lavíc. Najmä podnikatelia však vedia, že pravý opak je pravdou. Učiť sa každý deň nové poznatky a to často aj na vlastných chybách, to je bežná prax malých a stredných podnikateľov. Keď už však firma nasadne na tú správnu vlnu a má potenciál rozvíjať sa aj za hranicami našej krajiny, prichádza k slovu jazykové vzdelávanie.

Prečo by sa podnikateľ mal učiť cudzie jazyky? Môže predsa zamestnať tlmočníka či prekladateľa alebo podpísať spoluprácu s niektorou z prekladateľských a tlmočníckych agentúr. Samozrejme, aj to je možnosť. Ak sa však už konateľ vydá do zahraničia na dôležité rokovanie, vedieť o čom je práve za rokovacím stolom reč nikdy nie je na škodu. Tí talentovanejší si dokonca tieto rokovania aj celú obchodnú spoluprácu so zahraničnými partnermi môžu viesť úplne sami a spoľahnúť sa tak na vlastné sily. Nehovoriac o možnej účasti na zaujímavých európskych či celosvetových konferenciách, seminároch či školeniach, kde býva komunikačným jazykom prevažne angličtina.

Štátna jazyková škola je iba jednou z alternatív

Dôvod by sa našiel, otázka je teda ako študovať jazyk. V dnešnej dobe existujú už desiatky možností. Pre nenáročných jednotlivcov, teda napríklad pre živnostníkov či konateľov s.r.o., ktorá nemá zamestnancov, je asi najvýhodnejším riešením klasická štátna jazyková škola. Štátne „jazykovky“ je možné nájsť v takmer každom krajskom a niekedy i okresnom meste. Výučba prebieha v skupinách, postupuje sa podľa vopred určenej učebnicovej rady a študent je do zodpovedajúceho kurzu zaradený na základe vstupných testov. Na konci päť alebo šesťročnej dochádzky je po úspešnom zložení skúšok študentovi udelená všeobecná štátna jazyková skúška (úroveň C1).

Tento druh učenia sa cudzieho jazyka je vhodný najmä pre tých, ktorí preferujú lacnejší kurz, neprekáža im väčšie množstvo ľudí v jednej skupine (zvyčajne 20-30 študentov pri AJ a NJ) a majú chuť na vzdelávanie tradičným spôsobom, na aké sme zvyknutí zo školských čias. Nevýhodou kurzu v štátnej jazykovej škole môže byť striktná náväznosť jednotlivých úrovní v ročných intervaloch (nie je možné kurz urýchliť ale ani spomaliť podľa vlastnej potreby). Výhodou je zasa naopak pomerne široká paleta cudzích jazykov, v ponuke býva zvyčajne angličtina, nemčina, ruština, francúzština, taliančina, španielčina a v ojedinelých prípadoch i japončina alebo čínština.

Súkromné jazykové školy ponúkajú vlastné tempo učenia sa

Dnes pomerne silno zastúpenou alternatívou sú súkromné jazykové školy. Nachádzajú sa už aj v malých mestách či dokonca v obciach, je teda pomerne jednoduché dostať sa k nim. Daňou za túto blízkosť je však často vyššia cena kurzov. Vyvažuje to ale buď individuálny prístup alebo menší počet ľudí v skupine (zvyčajne 3-10 študentov). Výhodou tejto organizačnej formy štúdia je najmä vlastné tempo učenia sa. Toto vyhovuje ako večným začiatočníkom, ktorí potrebujú látku viackrát vysvetliť, tak aj jazykovým talentom, ktorí sa dokážu aj za pomerne krátku dobu pripraviť na skúšky a získať tak medzinárodný certifikát (napr. Cambridge, TOEFL, City & Guilds, ÖSD, certifikáty Goetheho inštitútu a ďalšie).

Špecialitou sú takzvané one to one kurzy (1:1), ktoré sa najmä medzi podnikateľmi tešia veľkej obľube. Ide o individuálne kurzy, kedy je na hodine iba jeden lektor a jeden študent. Takto vedený kurz je doslova šitý na mieru, lektor sa prispôsobuje tempu študenta, pripravuje mu učebnú látku podľa jeho vlastného želania a aktuálnej potreby. Takýto kurz má výhodu i v tom, že môže trvať rôzne dlhé časové úseky. Učiť sa cudzí jazyk teda môžete napríklad intenzívne 2 týždne pred zahraničnou cestou alebo aj 10 rokov, ak máte na to čas, chuť a finančné prostriedky.

Alternatívne štýly výučby cudzích jazykov

Stále väčšiu popularitu si dnes získavajú aj alternatívne štýly výučby, ktoré využívajú buď podprahové vnímanie alebo tzv. drill. Snáď najpopulárnejšou je dnes asi Callanova metóda, ktorej základom je opakovanie fráz po rodenom hovorcovi bez vysvetľovania systému jazyka. Na podobnom princípe je založená aj staršia, no menej známa sestra tejto metódy zo susednej Českej republiky – Nepustilova metóda. Veľkej popularite sa tešia aj tzv. psychowalkmany, ktoré Vás odbremenia od akýchkoľvek návštev jazykovej školy či bifľovania sa. Efektivita týchto alternatívnych metód je však do značnej miery otázna a individuálna, má svojich verných milovníkov a zástancov ale aj neoblomných odporcov.

Firemné kurzy

Samostatnú kategóriu jazykového vzdelávania tvoria firemné kurzy. Vhodné sú najmä pre malé a stredné podniky s väčším počtom zamestnancov, ktoré sa jazykové vzdelávanie rozhodli pojať systematicky. Firma si buď najme lektora na voľnej nohe alebo pre ňu jazykové vzdelávanie zabezpečí súkromná jazyková škola z okolia. Firemné kurzy sú zväčša šité priamo na konkrétnych študentov. Pri dlhodobej spolupráci zvykne väčšina jazykových škôl poskytnúť podnikateľom možnosť dohodnúť si individuálne ceny.

Ak ste podnikateľom, ktorý si už v zahraničí čo to preskákal a Vaša úroveň sa pohybuje nad bežným slovenským priemerom, zrejme by bol pre Vás najvhodnejší konverzačný kurz s rodeným hovorcom v danom jazyku. Túto možnosť opäť ponúkajú zväčša súkromné jazykové školy alebo aj lektori na voľnej nohe.

Novinkou na trhu sú online skype kurzy cudzieho jazyka. Výhodou takéhoto typu vzdelávania je jeho dostupnosť a relatívne príjemná cena. Skype kurzy prebiehajú individuálnou formou prostredníctvom komunikačného programu Skype. Podnikateľ si môže takýto kurz objednať buď u niektorej z domácich jazykových škol alebo aj v zahraničí, získa tak kurz priamo s rodeným hovorcom.

Čerešničkou na torte jazykového vzdelávania sú rôzne „vychytávky“, ktorými jazykové školy lákajú študentov, aby sa vzdelávali práve u nich. Z tých najpríťažlivejších snáď možno spomenúť napríklad „Čaj o piatej“, čo je v preklade konverzačný kurz anglického jazyka nad šálkou anglického čaju v úzkom kruhu 2-3 študentov.

Ponuka je teda široká, stačí si vybrať. Kto sa rád učí pasívne, mal by vyskúšať niektorú z alternatívnych metód, pre aktívnych podnikateľov je tu pestrá paleta skupinových, individuálnych i firemných kurzov poriadaných súkromnými či štátnymi jazykovými školami.

Dôležitým krokom na začiatok je otestovať si svoje znalosti z cudzieho jazyka.

Učiť sa cudzí jazyk môže byť veľká zábava. Zabudnite na traumy spôsobené zlým učiteľom zo školských čias alebo na frustráciu z toho, že Vás v angličtine obehla už i susedova sedemročná dcéra. Stačí si zvoliť tú správnu metódu, nájsť jazykovú školu s dobrými referenciami alebo certifikovaného lektora, ktorého učebný štýl Vám bude vyhovovať, a potom už len začať...

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Ivica Ďuricová

Freelance copywriterka, pre ktorú je písanie vášňou a povolaním zároveň. Je spoluautorkou článkov o inšpirácii v podnikaní a publikácií 99 Inšpiratívnych podnikateľských nápadov a 49 hrdiniek slovenského biznisu.


Keď skúsenosti už nestačia – alebo ako sa dnes vzdeláva moderný podnikateľ?

Aj vy hltáte nové informácie, čítate články, kupujete biznis knihy alebo počúvate rôzne audio nahrávky v snahe, že vám dajú nejaký návod? Že sa dozviete niečo zásadné a budete opäť krok pred konkurenciou?

Začína sa najrozsiahlejšia vzdelávacia aktivita v oblasti softvéru pre živnostníkov a firmy

Slovenskí podnikatelia sa opäť môžu zadarmo vzdelávať v oblasti ekonomických a stavebných programov. Na akcii Dni otvorených dverí 2017 sú pre nich pripravené stovky bezplatných termínov školení a konzultácií po celom Slovensku.

Online vzdelávaním k úspešnému biznisu

Chcete sa naučiť niečo nové a zároveň pomôcť svojej firme rásť a napredovať? Nikdy to nebolo jednoduchšie. Vďaka online kurzom sa môžete zdokonaliť v marketingu, manažovaní, ale napríklad aj v programovaní či grafike. Pozrite si niekoľko kurzov a platforiem, ktoré vám v tom môžu pomôcť. Pod každou platformou nájdete aj cenu a info o tom, či si kurzy môžete robiť cez smartfón – ak máte málo času, určite to oceníte. :)

Podnikateľská univerzita otvára podnikateľom svoje brány

Spojenie slov podnikanie a univerzita znie trochu ako oxymoron. Svet pozná úspešných podnikateľov, ktorí na univerzitu nikdy nechodili, alebo ju predčasne opustili a napriek tomu (alebo skôr práve preto) vybudovali úspešné firmy.