Štyri dôvody, prečo si firmy najímajú konzultantov

Podnikanie a technológie, ako i všetko okolo nás, sa historicky vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Tradičný biznis model založený na „transakciách“ sa postupne zmenšuje a vytláča ho biznis založený na „hodnote“, ktorú zákazníkovi pri kúpe náš výrobok alebo služba vytvára.

Časy, kedy predávajúci mal vždy pred zákazníkom vedomostne navrch, sú nenávratne preč. Vďaka internetu je dnešný zákazník omnoho sčítanejší a skúsenejší, a dokáže zaskočiť aj skúseného predajcu svojimi vedomosťami, ako by mal Vami ponúkaný produkt alebo služba ideálne fungovať.

Tento trend sa už asi nedá zastaviť, ani vrátiť späť. Firmy, ktoré chcú ostať viac ako najbližších 5 rokov na trhu, musia neustále inovovať a prispôsobovať sa novým technológiám a náročnejším zákazníkom. Taktiež by mali neustále hľadať medzery a nedostatky vo vnútri firmy, a svoje interné procesy vylepšovať. Už Vám naskakuje husia koža pri predstave obrovských investícií do nového softvéru alebo do desiatky hodín školení pre vašich zamestnancov? Nemusí tomu tak byť. Nie vtedy, keď vo svojom konzultantovi nájdete toho správneho partnera, ktorý Vám za rozumnú cenu dopomôže k okamžitým výsledkom. Vo svete sa spomína pravidlo, že investícia do konzultanta sa vyplatí, ak úspora, ktorú vám konzultant donesie je aspoň 10-násobok nákladov na konzultanta.

Investícia do konzultanta sa vyplatí, ak úspora, ktorú vám donesie je aspoň 10-násobok jeho odmeny.

Možno si teraz kladiete otázku: Prečo by mi mal niekto cudzí radiť, ako riešiť moje vlastné problémy vo firme?

Dôvodov, prečo si aj malé a stredné firmy v zahraničí najímajú konzultantov, je mnoho. Skúsme sa spolu pozrieť aspoň na štyri rôzne situácie, ktoré môžu v podnikaní kedykoľvek nastať:

1. Firmám prospieva vonkajší – nezainteresovaný pohľad

Spomeňte si, kedy ste naposledy riešili nejaký osobný problém? Požiadali ste sa o radu niekoho blízkeho z rodiny alebo skúseného kamaráta? Firmy to potrebujú z času načas tiež. Zvlášť, keď ide o závažné rozhodnutia, ktoré by mohli ovplyvniť jej fungovanie na dlhšiu dobu. Vtedy aj skúsené firmy prizvú konzultanta a požiadajú o ďalší názor. Výhodou je, že konzultant má skúsenosti z mnohých projektov z minulosti a tak je jeho teoretický názor častokrát obohatený o skúsenosti s podobnými situáciami a ich reálnymi riešeniami z iných firiem. Dodatočne takýto človek donesie do projektu nové myšlienky a nápady, ktoré majiteľ alebo vedenie firmy pre svoj subjektívny pohľad a prílišnú zainteresovanosť už v danej chvíli nevidia.

2. Firmy potrebujú dočasne kvalifikovanú extra silu

Aj napriek tomu, že problémy, ktoré firma má, sú dôležité, často sa stáva, že firma na ich riešenie nemá dostatok ľudských zdrojov. Každý sa musí sústrediť na svoje každodenné operatívne povinnosti a tak na projektovú prácu, ktorej výsledky sa prejavia častokrát až neskôr v budúcnosti, neostáva bohužiaľ čas.

Výhodou je, že sa kľúčoví ľudia vo firme môžu aj naďalej sústrediť na svoje vlastné priority.

Najatie nového zamestnanca na plný úväzok nemá význam, pretože ide väčšinou o jednorazové projekty. Či už sa jedná o expanziu na nové trhy, vybudovanie novej výrobnej linky, zvýšenie celkovej kvality firemných procesov (alebo ISO certifikácia), zdvojnásobenie počtu zamestnancov a ich zapracovanie, rozbehnutie kľúčovej marketingovej kampane, extra výpomoc, ktorá vie usmerniť a prevziať zodpovednosť bez dlhého zaškoľovania, je investícia, ktorá sa mnohonásobne vyplatí.

Takýto konzultant pôsobí chvíľu skoro ako vlastný zamestnanec a je pripravený naskočiť do Vášho rozbehnutého vlaku.

3. Firmy potrebujú na určitú dobu špeciálne zručnosti

Ďalší a asi najviac rozšírený dôvod, prečo si firmy najímajú konzultantov je, že potrebujú na určitú dobu ľudí so špecifickými – vysokokvalifikovanými zručnosťami. Tu môže ísť o konkrétneho špecialistu napr. na projektový manažment, o manažéra kvality alebo jednoducho o človeka, ktorý podobné procesy alebo zmeny zavádzal v iných firmách už viackrát – takže sa na tej vašej nebude učiť. Výhodou pôsobenia externého konzultanta v tomto prípade môže byť, že vaši kľúčoví ľudia pri spolupráci so špecialistom získajú nové zručnosti a namiesto investície do teoretických tréningov získavajú nové skúsenosti priamo v praxi a pod dozorom odborníka.

Článok pokračuje pod reklamou

4. Firmy potrebujú robiť objektívne rozhodnutia

Niekedy pre záchranu alebo dokonca i rast firmy majitelia firiem musia robiť nepopulárne rozhodnutia. Keďže je v stávke veľmi veľa (napríklad zánik firmy a tým aj všetkých pracovných miest), manažment firmy musí robiť objektívne rozhodnutia bez prílišných emócií alebo politických hier o moc alebo rodinných konfliktov. Takže prizývajú konzultantov s jasným cieľom – aby urobili častokrát „špinavú prácu“ za nich. Možno ste videli film v hlavnej úlohe s Georgom Clooneym, ktorého platili firmy za riešenie svojich hromadných výpovedí.

Nakoľko konzultant zvyčajne po skončení svojej úlohy z firmy odíde, ale manažment a vedenie ostáva, je logicky jednoduchšie a aj akceptovateľnejšie príliš nenarušiť vzájomné vzťahy medzi vedením firmy a zamestnancami nepopulárnymi rozhodnutiami, ktoré boli nevyhnutné na uzdravenie alebo reštrukturalizáciu firmy.

Zatiaľ čo v zahraničí sa trend najímať si biznis konzultantov pre malé a stredné firmy začal približne po roku 2004, na Slovensku sú to ešte stále nepreskúmané vody. Ale ako veľa iných (v tomto prípade dobrých) vecí, ktoré sa uchytili na západe, je to len otázka času, kedy začne aj v našich firmách rásť dopyt po takejto forme spolupráce. A tým aj počet konzultačných firiem a s nimi patričná masová reklama.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Fínsky hokejový expert Jukka Tiikkaja: Líder by sa nemal báť priznať, že niečo nevie

Šport a biznis mali k sebe odjakživa blízko. Za vrcholovými tímami aj úspešnými zamestnancami stoja lídri, ktorí majú víziu a udávajú tempo, akým tím alebo firma napreduje.

Onboarding zamestnancov - ako správne adaptovať nových ľudí v práci

Podľa štúdie od Jobvite až 30 % nováčikov opustí svoje zamestnanie do 90 dní od nástupu. Hlavným dôvodom nie je iba nespokojnosť s náplňou práce, ale aj zlý proces adaptácie – čiže onboarding. Ako ho robiť správne?

Skúsenosť zákazníka s výrobkom alebo službou je dôležitejšia ako značka

Dnes už nikto nepochybuje o tom, že ak chce firma obstáť v konkurenčnom boji, musí priebežne inovovať. Inovácie sú spojené s technológiami, ale aj vzdelanými ľuďmi, ktorí ich vedia obsluhovať či priamo vymyslieť. O tom, aké investície do vzdelávania sa oplatia aj malým firmám, priblíži v rozhovore Ján Uriga – šéf PwC experience centra v Prahe.

Aleš Mlátilík: Zľavomat už dávno nie je o nízkej cene, ale o kvalitnej službe a zážitku

Pred zverejnením ponuky prevádzku osobne navštívia a následne finančne motivujú zákazníkov, aby o službe napísali hodnotenie. Portál Zľavomat si už nezakladá na najnižších cenách.