Štyri dôvody, prečo si firmy najímajú konzultantov

Štyri dôvody, prečo si firmy najímajú konzultantov

Vladimíra pracuje ako leadership konzultantka a certifikovaná koučka v spoločnosti Uplift Consulting s.r.o., ktorú sama v roku 2016 založila. Po absolvovaní vysokej školy pracovala viac ako 10 rokov v manažmente a v logistike vo veľkých medzinárodných spoločnostiach. Má bohaté skúsenosti z logistiky, s budovaním tímov, zavádzaním firemnej kultúry a s rozvojom vedúcich pracovníkov z rôznych odvetví.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Podnikanie a technológie, ako i všetko okolo nás, sa historicky vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Tradičný biznis model založený na „transakciách“ sa postupne zmenšuje a vytláča ho biznis založený na „hodnote“, ktorú zákazníkovi pri kúpe náš výrobok alebo služba vytvára.

Časy, kedy predávajúci mal vždy pred zákazníkom vedomostne navrch, sú nenávratne preč. Vďaka internetu je dnešný zákazník omnoho sčítanejší a skúsenejší, a dokáže zaskočiť aj skúseného predajcu svojimi vedomosťami, ako by mal Vami ponúkaný produkt alebo služba ideálne fungovať.

Tento trend sa už asi nedá zastaviť, ani vrátiť späť. Firmy, ktoré chcú ostať viac ako najbližších 5 rokov na trhu, musia neustále inovovať a prispôsobovať sa novým technológiám a náročnejším zákazníkom. Taktiež by mali neustále hľadať medzery a nedostatky vo vnútri firmy, a svoje interné procesy vylepšovať. Už Vám naskakuje husia koža pri predstave obrovských investícií do nového softvéru alebo do desiatky hodín školení pre vašich zamestnancov? Nemusí tomu tak byť. Nie vtedy, keď vo svojom konzultantovi nájdete toho správneho partnera, ktorý Vám za rozumnú cenu dopomôže k okamžitým výsledkom. Vo svete sa spomína pravidlo, že investícia do konzultanta sa vyplatí, ak úspora, ktorú vám konzultant donesie je aspoň 10-násobok nákladov na konzultanta.

Investícia do konzultanta sa vyplatí, ak úspora, ktorú vám donesie je aspoň 10-násobok jeho odmeny.

Možno si teraz kladiete otázku: Prečo by mi mal niekto cudzí radiť, ako riešiť moje vlastné problémy vo firme?

Dôvodov, prečo si aj malé a stredné firmy v zahraničí najímajú konzultantov, je mnoho. Skúsme sa spolu pozrieť aspoň na štyri rôzne situácie, ktoré môžu v podnikaní kedykoľvek nastať:

1. Firmám prospieva vonkajší – nezainteresovaný pohľad

Spomeňte si, kedy ste naposledy riešili nejaký osobný problém? Požiadali ste sa o radu niekoho blízkeho z rodiny alebo skúseného kamaráta? Firmy to potrebujú z času načas tiež. Zvlášť, keď ide o závažné rozhodnutia, ktoré by mohli ovplyvniť jej fungovanie na dlhšiu dobu. Vtedy aj skúsené firmy prizvú konzultanta a požiadajú o ďalší názor. Výhodou je, že konzultant má skúsenosti z mnohých projektov z minulosti a tak je jeho teoretický názor častokrát obohatený o skúsenosti s podobnými situáciami a ich reálnymi riešeniami z iných firiem. Dodatočne takýto človek donesie do projektu nové myšlienky a nápady, ktoré majiteľ alebo vedenie firmy pre svoj subjektívny pohľad a prílišnú zainteresovanosť už v danej chvíli nevidia.

2. Firmy potrebujú dočasne kvalifikovanú extra silu

Aj napriek tomu, že problémy, ktoré firma má, sú dôležité, často sa stáva, že firma na ich riešenie nemá dostatok ľudských zdrojov. Každý sa musí sústrediť na svoje každodenné operatívne povinnosti a tak na projektovú prácu, ktorej výsledky sa prejavia častokrát až neskôr v budúcnosti, neostáva bohužiaľ čas.

Výhodou je, že sa kľúčoví ľudia vo firme môžu aj naďalej sústrediť na svoje vlastné priority.

Najatie nového zamestnanca na plný úväzok nemá význam, pretože ide väčšinou o jednorazové projekty. Či už sa jedná o expanziu na nové trhy, vybudovanie novej výrobnej linky, zvýšenie celkovej kvality firemných procesov (alebo ISO certifikácia), zdvojnásobenie počtu zamestnancov a ich zapracovanie, rozbehnutie kľúčovej marketingovej kampane, extra výpomoc, ktorá vie usmerniť a prevziať zodpovednosť bez dlhého zaškoľovania, je investícia, ktorá sa mnohonásobne vyplatí.

Takýto konzultant pôsobí chvíľu skoro ako vlastný zamestnanec a je pripravený naskočiť do Vášho rozbehnutého vlaku.

3. Firmy potrebujú na určitú dobu špeciálne zručnosti

Ďalší a asi najviac rozšírený dôvod, prečo si firmy najímajú konzultantov je, že potrebujú na určitú dobu ľudí so špecifickými – vysokokvalifikovanými zručnosťami. Tu môže ísť o konkrétneho špecialistu napr. na projektový manažment, o manažéra kvality alebo jednoducho o človeka, ktorý podobné procesy alebo zmeny zavádzal v iných firmách už viackrát – takže sa na tej vašej nebude učiť. Výhodou pôsobenia externého konzultanta v tomto prípade môže byť, že vaši kľúčoví ľudia pri spolupráci so špecialistom získajú nové zručnosti a namiesto investície do teoretických tréningov získavajú nové skúsenosti priamo v praxi a pod dozorom odborníka.

Článok pokračuje pod reklamou

4. Firmy potrebujú robiť objektívne rozhodnutia

Niekedy pre záchranu alebo dokonca i rast firmy majitelia firiem musia robiť nepopulárne rozhodnutia. Keďže je v stávke veľmi veľa (napríklad zánik firmy a tým aj všetkých pracovných miest), manažment firmy musí robiť objektívne rozhodnutia bez prílišných emócií alebo politických hier o moc alebo rodinných konfliktov. Takže prizývajú konzultantov s jasným cieľom – aby urobili častokrát „špinavú prácu“ za nich. Možno ste videli film v hlavnej úlohe s Georgom Clooneym, ktorého platili firmy za riešenie svojich hromadných výpovedí.

Nakoľko konzultant zvyčajne po skončení svojej úlohy z firmy odíde, ale manažment a vedenie ostáva, je logicky jednoduchšie a aj akceptovateľnejšie príliš nenarušiť vzájomné vzťahy medzi vedením firmy a zamestnancami nepopulárnymi rozhodnutiami, ktoré boli nevyhnutné na uzdravenie alebo reštrukturalizáciu firmy.

Zatiaľ čo v zahraničí sa trend najímať si biznis konzultantov pre malé a stredné firmy začal približne po roku 2004, na Slovensku sú to ešte stále nepreskúmané vody. Ale ako veľa iných (v tomto prípade dobrých) vecí, ktoré sa uchytili na západe, je to len otázka času, kedy začne aj v našich firmách rásť dopyt po takejto forme spolupráce. A tým aj počet konzultačných firiem a s nimi patričná masová reklama.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Vladimíra Neuschlová

Vladimíra pracuje ako leadership konzultantka a certifikovaná koučka v spoločnosti Uplift Consulting s.r.o., ktorú sama v roku 2016 založila. Po absolvovaní vysokej školy pracovala viac ako 10 rokov v manažmente a v logistike vo veľkých medzinárodných spoločnostiach. Má bohaté skúsenosti z logistiky, s budovaním tímov, zavádzaním firemnej kultúry a s rozvojom vedúcich pracovníkov z rôznych odvetví.


Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Osobné hodnoty – na čom ľuďom skutočne záleží?

Snažiť sa lepšie pochopiť správanie zákazníka, je základom marketingu. Vycítiť, čo motivuje zamestnanca k lepším výkonom, je jedným z najdôležitejších prvkov líderšipu. Človek, ktorý nepozná sám seba, ale ťažko porozumie konaniu iných. Čo osobné hodnoty sú, ako ich identifikovať, a čo by sme sa pomocou nich mohli o sebe alebo iných ľuďoch dozvedieť, si rozoberieme v tomto článku.

SCRUM na marketingu: Utópia či realita?

Verte či nie, v KROSE to možné je. Pozrite sa s nami do zákulisia firmy Kros a zistite, čo predchádza všetkým letákom, e-mailom, videám, akciám či súťažiam, ktorými sa k vám prihovárame.

Socialistické manažérske „vychytávky“

Keďže polovicu môjho profesionálneho života som zažil v reálnom socializme, zaspomínal som si na vtedajšie „vychytávky“ riadenia národných podnikov. Napriek dnešnému smutnému výročiu je môj zámer v tomto článku ponúknuť ľahké dovolenkové čítanie a podnet na (nostalgické) pobavenie.