Live streaming ako biznis: dá sa stream využiť v podnikaní?

Milióny divákov denne vytvárajú zisky nielen streamerom, ale aj streamovacím platformám. Ako tento biznis funguje a prečo ho koronakríza negatívne nezasiahla?

Na streamovacích platformách dnes nájdeme už takmer hocikoho. Americkú armádu, populárnych spevákov, slávnych futbalistov či prezidenta USA a mnoho ďalších osobností. Základným pilierom streamovacích platforiem sú však hráči digitálnych hier, ktorí vysielaním svojho hrania dokážu zarobiť milióny. A hoci filmové spoločnosti počas koronakrízy zastavili výrobu, živé streamovanie v období pandémie rástlo. Prečo to tak je, ako sa dá stream využiť na propagáciu, kto to vlastne streameri sú a z čoho sú platení, sa dozviete v článku.

Streameri ako celebrity mladej generácie

Pred pár rokmi sa v spoločnosti značne rozšírila popularita „bežných ľudí“, ktorí začali vytvárať zábavný obsah na kanál YouTube. Postupne sa vypracovali na súčasných influencerov, čo sa tiež odzrkadlilo na ich ziskoch. Medzi nich patrí aj mladý Švéd Felix Kjellberg, známy pod pseudonymom PewDiePie. Tento youtuber sa preslávil videami, v ktorých hral počítačové hry a popritom svoju aktivitu komentoval. Onedlho sa stal najsledovanejším youtuberom na svete, čo pritiahlo pozornosť nielen na marketingovú silu YouTubu, ale spopularizovalo aj inú formu komentovania pri hraní počítačových hier naživo, inak povedané live streaming.

Živé streamovanie na rôznych platformách sa vyvíjalo viac ako desaťročie, avšak najväčší ošiaľ dosiahlo príchodom hry Fortnite a v neposlednom rade príchodom streamera Tylera „Ninju“ Blevinsa. V priebehu niekoľkých týždňov sa stal Ninja najsledovanejším streamerom na platforme Twitch a pritiahol k živému sledovaniu státisíce divákov. Vďaka nemu sa vo vysielaní začalo objavovať stále viac slávnych osobností, ako napríklad spevák Drake, futbalista Harry Kane či hudobník Marshmello.

Vďaka hre Fortnite zasa dosiahli viacerí streameri veľkú sledovanosť, čo pritiahlo pozornosť rôznych firiem. Stream začali využívať ako priestor, na ktorom môžu propagovať svoje značky. Do tohto biznisu a do podpory jednotlivých umelcov sa následne zapojili značky ako Adidas, Gillette, Red Bull a mnoho iných.

Nie je streamer ako streamer. Podľa čoho sa rozlišujú?

Divák má na výber nielen medzi mnohými streamermi, ale aj druhmi vysielania, na ktoré sa chce pozerať. Druhy streamov môžeme rozdeliť do troch kategórií, na základe toho, aký je cieľ streamera:

  1. Tvorcovia obsahov alebo „content creatori“ - títo streameri patria medzi najsledovanejších a vyznačujú sa najmä cieľom pobaviť diváka. Prioritou teda nie je ani tak to, ako streamer ovláda hranie hry, ale prihliada sa skôr na jeho herecké kvality, prípadne na iný obsah, ktorý ponúka. Divák nejde sledovať takéto vysielanie kvôli tomu, aby sa naučil hrať hru, ale ide si pozrieť video, ktoré ho pobaví a vyplní mu voľný čas.
  2. Profesionál vo svojom obore - tento typ streamerov by sme mohli nazvať aj profesionálnymi hráčmi e-športu, nakoľko dlhé roky patrili medzi hlavných vysielateľov v tejto oblasti. Koronakríza však ukázala, že už to tak úplne nie je a na streamovacie platformy sa dostali aj iní profesionáli, či už z oblasti hudby, umenia, politiky alebo aj z rôznych kultúrnych podujatí. Vysielanie spočíva v tom, čo vedia profesionáli vo svojom obore najlepšie. Napríklad, keď má profesionálny hráč e-športu voľno vo svojom rozvrhu, zapne stream a vysiela hru, kde patrí medzi najlepších. Diváci sledujú profesionála v akcii, vďaka čomu sa môžu zdokonaliť v danej hre.
  3. Vysielanie e-športov – táto oblasť patrí na streamovacích platformách k najsledovanejším, nakoľko ponúka konkrétne zápasy z oblasti e-športov, ktoré sa v posledných rokoch stali miliardovým biznisom. Vysielanie prebieha prostredníctvom oficiálnych účtov spoločností, ktoré turnaj organizujú a prebiehajú v réžii, produkcii a prevedení, na ktoré sme zvyknutí z klasických športových zápasov.

Streamovanie v súčasnosti ponúka kompletnú zbierku obsahov, ktoré môžu diváci sledovať či podporovať. Na platformách spolu súperia alebo spolupracujú státisíce streamerov, vďaka čomu je program nepretržitý. Divákom na sledovanie stačí akékoľvek zariadenie, ktoré podporuje pripojenie na internet a dokonca nie sú povinní ani platiť za prijímanie týchto obsahov.

Keď je streamovanie zadarmo, z čoho žijú streameri?

Aj keď diváci nemusia platiť, stačí ak si vybudujete komunitu, pri ktorej budete mať denne stovky či tisícky divákov. Práve to pre sponzorov streamu predstavuje zaujímavý priestor. Veľa spoločností propaguje svoje výrobky alebo značku práve vďaka vysielateľom, čo môže tvoriť značnú časť zárobkov streamerov.

Spolupráca prebieha napríklad propagovaním sponzorov na sociálnych sieťach alebo vo svojom natívnom obsahu. Ďalej streameri uvádzajú svojich sponzorov vo svojom popise na stránke streamovacej platformy alebo na obrazovke, kde prebieha vysielanie. Ohlasovanie spolupráce prebieha vo väčšine prípadov prostredníctvom video reklamy, ktorú streamer odvysiela počas vysielania. Divákom napríklad ukazuje, aké vybavenie a od akej firmy používa pri hraní hier.

Čo robí živé vysielanie zaujímavým, je dobrovoľné platenie za obsah, ktorý sledujete. Takáto podpora spočíva v dvoch formách, a to prostredníctvom „subscribe“, teda odoberaním alebo „donate“, inak povedané ojedinelým príspevkom streamerovi.

Pri odoberaní ide o mesačný príspevok, ktorý finančne podporí streamera a divákovi ponúkne výhody, akými sú bližšia forma komunikácie so streamerom alebo rôzne balíčky (emotikony v chate a pod.). Táto suma sa pohybuje naprieč rôznymi platforiemi v priemere okolo 5 eur mesačne. Záleží však aj na tom, či má streamer uzavretú profesionálnu zmluvu s platformou, na ktorej vysiela. Pokiaľ ju má, dokáže sa dohodnúť na podmienkach, koľko peňazí ide priamo jemu a koľko platforme. Ak profesionálnu zmluvu nemá, spoločnosť, prostredníctvom ktorej vysiela, si spravidla vezme približne polovicu zárobku.

Ďalšia forma podpory streamu sú ojedinelé príspevky, ktoré divák v ľubovoľnej sume zašle streamerovi. Vďaka tomu má divák možnosť podporiť vysielanie, ale aj položiť otázku streamerovi, ktorá sa buď zobrazí na ploche, alebo sa mu priamo ukáže v príspevkoch. Vysielatelia vo väčšine prípadov priamo odpovedia na otázku, vďaka čomu je streamovanie ojedinelou formou vysielania, na ktorom sa môžu diváci podieľať a komunikovať so streamerom v reálnom čase.

Jedno „storičko“ na Instagrame alebo vytvorenie vlastného merchu

Ak chce byť streamer úspešný, musí myslieť na to, že jeho práca po odvysielaní ani zďaleka nekončí. Práve naopak, na rad prichádzajú sociálne siete, ktoré sú hlavným propagačným prvkom streamu. Budovanie svojej značky prebieha naprieč rôznymi sociálnymi sieťami, akými sú Facebook, YouTube, Instagram, Twitter alebo TikTok. Cieľovka je v jednotlivých sociálnych sieťach rozličná, preto sa odlišuje aj samotný obsah.

Prečítajte si tiež

Facebook pre najpopulárnejších streamerov nie je práve základným kameňom propagácie, preto sa mu buď nevenujú, alebo naň pridávajú minimum obsahu. Zväčša ide o zábavné ústrižky z vysielania. Na druhej strane Twitter nepatrí medzi najsledovanejšie sociálne siete. Dobre však funguje na komunikáciu s fanúšikmi. Streameri tu s nimi priamo diskutujú alebo oznamujú svoj program vysielania. Twitter slúži aj na komunikáciu medzi konkurenčnými streamermi, kde sa buď navzájom podporujú a propagujú, alebo bojujú medzi sebou o diváka. Napríklad, pri streamovaní je časté, že streameri hrajú medzi sebou spoločne hry, vďaka čomu prebieha vzájomná propagácia a snažia sa tak získať nové publikum. Instagram slúži najmä na propagáciu značiek, ktoré ich zastupujú, ale aj na zdieľanie zábavných momentov z vysielania. Na YouTube zasa propagujú krátke, približne 20 minútové, videá tých najlepších okamihov, ktoré sa počas streamu odohrali.

Po vybudovaní komunity či uzavretí spoluprác so spoločnosťami zväčša nasleduje vytvorenie vlastnej značky. Streameri predávajú oblečenie, herné sady a iné fanúšikovské predmety pod vlastnou značkou, vďaka čomu dokážu značne zvýšiť svoje zárobky. Vlastný merch na predaj produktov využili streameri ako Ninja – TeamNinja, DrDisRespect – Champions Club alebo aj Poľský streamer PashaBiceps – Team Biceps.

Prečo je livestream pre divákov tak lákavý?

Pri televíznych seriáloch alebo filmoch divák sleduje obsah bez toho, aby sa mohol vyjadriť alebo podieľať na tvorbe vysielania. V live streamingu je to naopak. Živé vysielanie podáva streamerovi prakticky okamžite spätnú väzbu, čo sa odzrkadľuje na následnom priebehu streamovania.

Zároveň môže divák komunikovať s tvorcom v reálnom čase, či už zanechaním komentára v živom chate alebo prostredníctvom ojedinelého príspevku. Tam môže vysielateľovi prezradiť svoj postreh, názor alebo sa ho opýtať na jeho postoj či konkrétnu časť jeho hry.

Nie je ojedinelé ani to, že si streamer zahrá hru so svojimi divákmi, vďaka čomu sa podčiarkuje bližší vzťah s tvorcom obsahu. To napomáha k vytvoreniu bližšej väzby diváka a vysielateľa, čo môže byť jedným z hlavných bodov, prečo streamovaniu počítačových hier stále narastá sledovanosť.

Diváci poznajú streamera lepšie ako hlavnú hviezdu vo filme, čo ich viac motivuje k dobrovoľnému príspevku na podporu streamu, k zakúpeniu produktu, ktorý propaguje alebo produktu, ktorý streamer sám vytvára pod svojou značkou.

Článok pokračuje pod reklamou

Kto ovláda streamovací trh?

Jednou z prvých streamovacích platforiem bola Justin.tv, ktorú neskôr pod seba vzala značka Amazon a dnes ju poznáme ako Twitch.tv. Táto platforma patrila medzi prvé a jednotkou aj v priebehu rokov bezkonkurenčne zostala. Twitch patrí v streamovaní medzi zaužívané značky a aj napriek snahe Facebooku či YouTubu si stále zachovala prvenstvo v sledovanosti s neprestajne rastúcimi číslami divákov, ale aj aktívnych streamerov, ktorí na platforme vystupujú.

Druhý, ale o poznanie menej sledovanejší je YouTube Gaming. Podľa zverejnených štatistík za rok 2019, má približne o 7 miliárd odpozeraných hodín menej ako konkurenčný Twitch. Avšak vzhľadom na tohtoročné prestupy populárnych streamerov z platformy Twitch, investíciam Youtubu, ale aj koronakríze, môžeme predpokladať, že sa postupne doťahuje na jednotku.

Treťou platformou je Facebook Gaming, ktorý patrí medzi najmladšie platformy pre streamovanie digitálnych hier. Za rok 2019 diváci odsledovali viac ako 356 miliónov hodín. Zaujímavé však bude počkať si na štatistiky za rok 2020. Facebook totiž značne investoval do streamovania, a tiež bola v tomto roku zrušená spoločnosť Mixer, ktorá odkázala svojich divákov a streamerov práve na túto platformu.

Prehľad odpozeraných hodín top 3 streamovacích platforiem nájdete v nasledujúcom grafe:

Prehľad odpozeraných hodín na streamovacích platformách v roku 2019. Zdroj: influencermarketinghub.com
Prehľad odpozeraných hodín na streamovacích platformách v roku 2019. Zdroj: influencermarketinghub.com

Svoje mesačné štatistiky zverejňuje len spoločnosť Twitch. Nájdete ich v nasledujúcej tabuľke:

Prehľad divákov a streamerov na platforme Twitch. Zdroj: twitchtracker.com
Mesiac Priemerný počet divákov Počet aktívnych streamerov
Jún 2020 2 262 771 7 158 730
Máj 2020 2 359 765 7 398 081
Apríl 2020 2 486 264 7 213 644
Marec 2020 1 637 064 5 080 031
Február 2020 1 410 516 3 753 539

Z dôvodu koronakrízy, zatvorenia prevádzok a nariadenej domácej karantény sa na online technológie obracali nielen diváci, ale aj firmy či športový svet. Podobne sa situácia odrazila aj na streamovacích platformách, čo je zrejmé z tabuliek, kde môžete vidieť, koľko divákov priemerne sledovalo platformu Twitch v jednotlivých mesiacoch, ale aj počet aktívnych streamerov. Tieto čísla rapídne vzrástli počas koronakrízy, pričom nárast môžeme predpokladať aj pri konkurenčných streamovacích platformách.

Čo bude s livestreamom ďalej?

Streamovanie počítačových hier každoročne narastá, čo v súčasnosti výrazne posunula dopredu aj koronakríza. Na streamovanie či sledovanie stačí počítač s internetom, preto si jeho tvorba nevyžaduje veľké finančné náklady a poskytuje priestor na vlastnú prezentáciu. Rovnako ponúka množstvo obsahu. S nárastom herného priemyslu a investovaním do e-športov bude streamovanie pokračovať po zvýšenej krivke. Nie je ani vylúčené, že na streamovacie platformy budú postupne prichádzať ďalší hudobníci, politici či iní umelci, vďaka čomu sa podarí priviesť k streamovaniu napríklad aj staršie generácie. Zaujímavé bude sledovať aj to, z koľkých ďalších streamerov „z detských izieb“ sa stanú milionári a koľko divákov zaujme možnosť aktívne sa podieľať na obsahu, ktorý dennodenne sledujú.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google Slovensko pomôže s digitalizáciou slovenských firiem

V prvej polovici roka 2020 sa internet ukázal ako záchranné koleso biznisu, preto prichádza program Grow with Google – Pomáhame Slovensku rásť. Pre koho je určený a o čom je?

Glamping vo svete: pestrá paleta netradičných ubytovaní so zachovaným komfortom

Novodobý trend medzi ubytovacími zariadeniami sa teší veľkému záujmu. Ako ho uchopili podnikatelia a akým spôsobom svojim zákazníkom prinášajú netradičné kempovanie?

Nabíjacie stanice pre elektrobicykle: náležitosti ich zavádzania do prevádzky

Aký je postup a náklady, ak chce podnikateľ umožniť zákazníkom nabíjanie elektrobicyklov vo svojej prevádzke? Ako svoje rozhodnutie zaviesť nabíjačku pre e-bicykle hodnotia majitelia podnikov?

Netradičné ubytovanie na Slovensku: nápady podnikateľov, ktorí k pobytu pridali zážitok

Ponúknuť k ubytovaniu aj netradičný zážitok môže byť dobrý spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie a vryť do pamäte hostí. Čo vymysleli slovenskí podnikatelia a majitelia penziónov?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky