Finančná správa si „posvieti“ na podnikateľov: aké prevádzky bude kontrolovať v najbližšom období?

Augustová akcia „Turista“ ukázala, že až 48 % majiteľov turisticky navštevovaných podnikov obchádzalo systém eKasa. Kontroly budú preto pokračovať. Aké prevádzky by sa mali mať na pozore?

Finančná správa vykonala v auguste tohto roka 930 kontrol eKás u podnikateľov v rámci akcie „Turista". Zameraná bola najmä na kontroly kúpalísk, stánkov, bufetov, turistických centier či okolí prírodných vodných plôch a turistických atrakcií. Ukázalo sa, že 52 % podnikateľov bolo poctivých a pokladničné doklady vydávali svojim zákazníkom. Naopak, 48 % z nich systém eKasa obchádzalo. „Z tohto nálezu vidíme, že 48 % podnikateľov je nepoctivých a zadržiava daň z pridanej hodnoty, ktorú by za normálnych okolností museli odviesť. Poctiví sa tak dostávajú do veľkej konkurenčnej nevýhody voči tým nepoctivým," zhodnotil minister financií Eduard Heger. „Finančná správa však jasne ukázala, že takýto stav tolerovať nechce,“ doplnil minister Heger.

Počas septembra sa kontroly sústredia najmä na prevádzky poskytujúce skrášľovacie procedúry, manikúru, pedikúru, kozmetiku, vlasovú starostlivosť a pod., a to v rámci akcie „Beauty“. To však neznamená, že v pozornosti bude mať len salóny krásy. Naopak, kontrolovať bude naďalej aj všetky ostatné prevádzky.

Peniaze neodvádzali, no žiadali aj o podporu štátu

Veľmi negatívnym zistením je aj to, že niektorí kontrolovaní podnikatelia, ktorí systém obchádzali, žiadali o pomoc štát v čase koronakrízy. „V zlom rozpoložení sme prijali informáciu, že z tých 447 podnikateľov, teda z tých 48 %, ktorí si neplnili svoje povinnosti voči štátu, bolo 177 subjektov takých, ktorí zároveň počas obdobia koronakrízy požiadali štát o finančnú pomoc. Na jednej strane peniaze štátu neodvádzali, na druhej strane však neváhali požiadať o to, aby im štát peniaze dal," vysvetlila prezidentka finančnej správy Daniela Klučková. Nešlo pritom o malé sumy. Celkovo v rámci pomoci títo podnikatelia dostali viac ako 444 000 eur.

Počas kontroly vzrástli príjmy

Daniela Klučková zároveň zhodnotila, že celá akcia bola pre štát užitočná: „Účel sme splnili, lebo tržby sa do evidencie dostali. Vzrástli nám príjmy počas obdobia kontroly. Keď sme porovnávali týždeň predtým, ako sa urobila kontrola, s týždňom, kedy bola kontrola, vzrástli tržby o 19 %. U tých subjektov, kde sme zistili porušenia, po kontrole vzrástol počet vydávania dokladov o 50 %." Cieľom finančnej správy však nie je udeľovať pokuty. Preto počas kontrol budú príslušníci finančnej správy pôsobiť aj preventívne, napríklad len svojou vizuálnou účasťou pri dotknutých prevádzkach.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zmena firemných údajov od 1.6.2023: ovplyvní ich súdna mapa

Mnohí podnikatelia musia zmeniť údaje na faktúrach, webe, e-shope, či pečiatkach. Súdna mapa má zlepšiť fungovanie súdov, zatiaľ však prináša byrokratickú záťaž pre bratislavské a košické firmy.

Formulár A1 pre prácu v zahraničí možno vybaviť elektronicky

Od 15. mája 2023 možno požiadať o PD A1 aj prostredníctvom elektronického formulára. Ako postupovať v prípade vyslania zamestnancov či SZČO?

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1.8.2023: prehľad zmien

Dlhšia lehota na vrátanie tovaru, zmeny v uvádzaní zliav, zníženie byrokratickej záťaže či nové zásady ukladania sankcií. Aké sú najzásadnejšie novinky?

Zmenu občianskeho preukazu už nebude potrebné hlásiť obchodnému registru

Ministerstvo spravodlivosti navrhuje zrušenie povinnosti zápisu dokladu totožnosti u konečných užívateľov výhod.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky