Od distribúcie k výrobe

...alebo ako slovenské okuliare dobíjajú svetové trhy. Rámov na okuliare je dnes naozaj obrovský výber. Nie je to už len nudná nevyhnutnosť na korekciu nedostatkov zraku, ale aj zaujímavý módny doplnok. Ak ste v poslednom čase navštívili niektorú optiku a obdivovali ste krásne rámy talianskych alebo francúzskych značiek, určite ste nevedeli, že mnohé z nich boli vyrobené u nás doma, na Slovensku – v dielni firmy Princess Slovakia pani Viery Brázdovičovej.

Od distribúcie k výrobe

Pani Brázdovičová sa k okuliarom dostala vďaka svojmu synovi, ktorý ich začal nosiť v útlom detstve. „Vtedy výber nebol takmer žiadny a tak neskôr, v roku 1993, sme začali s manželom práve s distribúciou rámov na okuliare. Brali sme ich priamo od výrobcov. Veľa sme chodili po dielňach zahraničných výrobcov a odtiaľ už bol len krok k vlastnej výrobe“, hovorí pani Brázdovičová. Aj keď krok to určite nebol jednoduchý. „V Nemecku a v Taliansku sme nakúpili stroje, zadĺžili sme sa a rozbehli sme výrobu v predstave, že optiky, ktoré od nás dovtedy ako od distribútorov brali tovar, v tom budú pokračovať aj s našimi vlastnými produktmi“.


Celé to však bolo oveľa komplikovanejšie. „O výrobky slovenského výrobcu bol oveľa menší záujem ako o zahraničné, napriek rovnakej alebo často dokonca vyššej kvalite a nižšej cene. A tak je to vlastne aj dodnes. Mnohé optiky radšej brali a aj dnes berú zahraničné výrobky, netušiac, že za značkou sa často skrýva produkt, ktorý bol vyrobený na Slovenku“, hovorí o svojich skúsenostiach so slovenským trhom pani Brázdovičová. „A tak vyrábame rámy pre Talianov, Francúzov, Poliakov, Čechov, Maďarov... S ich značkami prichádzajú naše rámy naspäť na slovenský trh. Predávame však aj pod vlastnou značkou a rozdiel v kvalite naozaj nespoznáte“.

Článok pokračuje pod reklamou

Malá dielnička – veľká produkcia

Z dielne pani Brázdovičovej vychádza ročne asi 8000 rámov. Ak by ste však pri tomto množstve očakávali stredne veľkú firmu, mýlite sa. Pani Brázdovičová zamestnáva 4 zamestnancov a pri stroji stojí aj ona sama a jej manžel. „Mám veľmi šikovného manžela, ktorý sa stará o všetky technické záležitosti a s distribúciou mi pomáha jeden obchodný zástupca – pán Kocián z Považskej Bystrice“. Materiál na výrobu rámov dovážajú z Talianska – je to rovnaký materiál, z akého sa vyrábajú rámy na okuliare na celom svete. Konkurenciou je predovšetkým, tak ako aj v iných odvetviach – masová čínska produkcia. Ale tak, ako je to v každom odvetví, aj tu si už hľadá svoje miesto na trhu kvalita. A v tomto bode okuliare z firmy pani Brázdovičovej oproti okuliarom z produkcie čínskych veľkovýrobní naozaj vedú po každej stránke – materiálom aj spracovaním.

Plány do budúcnosti

„Radi by sme našu výrobu zväčšili a poskytli aj viac pracovných miest. Z jedného výskumu vyplynulo, že ročne sa predá na Slovensku 2 milióny okuliarov. Dokázali by sme si predstaviť, že 500 tisíc z toho počtu by sa mohlo vyrábať na Slovensku. Žiaľ, nezáleží to však len od nás a od našej šikovnosti, ale aj od toho, ako sa štát bude pozerať na podporu vlastných, slovenských firiem a podnikateľov“, hovorí pani Brázdovičová. A samozrejme, aj od chuti slovenských spotrebiteľov kupovať slovenské výrobky. V potravinách už tento trend pomaly nastupuje. Podľa prieskumov ľudia radšej kupujú slovenské potraviny.

V ostatných druhoch tovaru to sa to budeme musieť iba naučiť – dať prednosť domácim produktom, ktoré majú rovnakú, alebo často aj vyššiu kvalitu ako tie zahraničné. Pani Brázdovičová by okrem toho rada začala predávať svoje výrobky aj do Rakúska. Verí, že práve cezhraničný projekt Regionfemme im otvorí nové možnosti rozšírenia trhu.

Držíme palce, aby sa to podarilo, aby sme sa čoskoro s krásnymi rámami na okuliare z firmy Princess Slovakia pani Brázdovičovej stretli aj v susednom Rakúsku.

Viac o firme pani Brazdovičovej a jej produkcii nájdete na webovej stránke www.OPTANA.sk

ZDROJ: Magazín Úspešná podnikateľka, ktorý vychádza v rámci projektu na podporu podnikania žien REGIONFEMME – ženy - vzdelanie – podnikanie. Projekt bol vybraný a realizuje sa v rámci programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko a je spolufinancovaný z prostriedkov EFRR. Vydavateľ: Združenie žien v podnikaní.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky