Jana Schweighoferová (travelblogerka): Som šéfkou svojho hobby

Blogovanie ju začalo full time živiť už po dvoch rokoch. Dosiahla to, čo niektorí ľudia nedokážu celý život. Jej prácou je ležať na pláži na Seychelách a dostať tam lacno aj vás.

Janka nenašla prácu, ktorá by jej vyhovovala, a tak si vymyslela vlastnú. Pravidelne vyráža do sveta, aby prostredníctvom svojho blogu priniesla ľudom praktické tipy na šikovné a lacné cestovanie. Chodí po svete, píše, bloguje, fotí a pritom zarába. A čo ju motivuje? Hlavne život, ktorý si kedysi vysnívala a teraz ho môže žiť. Dnes je profesionálnou cestovateľkou, blogerkou a autorkou tlačených a e-kníh, za ktoré si už stihla prevziať titul Blogerka roka 2017.

 

Z advokátskej kancelárie na Seychely

Janka vyrastala v rodine advokátov, jej kroky teda jasne viedli k štúdiu práva. Počas vysokej školy praxovala v advokátskej kancelárii, kde po krátkom čase pochopila, že oveľa schopnejšia sa cíti v tvorení a organizačných činnostiach.

Kľúčovým momentom bol pre ňu konflikt s office manažérkou, ktorý rozhodol o odchode z advokátskej kancelárie. Nasledovala menšia cestovateľská medzizastávka a potom prestup do rakúskej start-upovej firmy. Tu pracovala na pozícii teamlíderky. Vyhovoval jej princíp vlastnej zodpovednosti a najmä voľnosť, ktorú jej zamestnávateľ poskytoval. Stále to však nebolo úplne ono.

Neskôr pracovala aj v tíme Erasmus +, kde organizovala projekty pre Slovákov, ktorí si chceli vyskúšať rôzne projekty v zahraničí. Organizovala tiež tréningové kurzy a mládežnícke výmeny, z ktorých sa dali zarobiť celkom pekné peniaze. Janka však nemala k cudziemu produktu žiadny vzťah a vtedy pochopila, že keď ju má práca napĺňať, musí si vytvoriť niečo vlastné.

Rozbeh vlastného podnikania

V rakúskej start-upovej firme dala výpoveď deň pred odletom na Seychely. Už vtedy mala ideu zorganizovať v Bratislave cestovateľský workshop. Po návrate z mesačnej cesty na Seychelách napísala blog na jednom z najväčších slovenských denníkov, v ktorom sa s ľuďmi podelila o svoje poznatky a ponúkla im tipy na lacné cestovanie do podobných destinácií.

Priateľ, s ktorým cestovala, jej poradil, aby na konci blogu ponúkla zber mailových adries pre všetkých, ktorí majú záujem dostávať ďalšie cestovateľské tipy. Týmto krokom si od nuly začala budovať databázu klientov, ktorých sa hneď v prvé dni zozbieralo okolo 2000.

A tak Janka jednoducho získala zoznam záujemcov o pripravovaný workshop, ktorý si s majiteľom priestoru dohodla ešte pred odletom na Seychely. „Workshop sa vybookoval ešte v ten deň a museli sme dvakrát dopĺňať termíny,“ opisuje Janka svoj prvý veľký úspech, ktorý ju posunul medzi top cestovateľských blogerov Slovenska.

Ako cestovať šikovne a lacno

Janka sa živí tzv. travelhackingom, čo v preklade znamená šikovné cestovanie za lacný peniaz. Už ako študentka navštívila Maldivy, Brazíliu a Seychely. Odvtedy sa s ľuďmi delí o svoje skúsenosti prostredníctvom cestovateľského blogu, ktorý je v súčasnosti považovaný za jeden z najčítanejších blogov na Slovensku. Tipy na šikovné cestovanie zbiera aj od svojich 60 000 fanúšikov, ktorí si ju zvolili za Blogerku roka 2017.

Používa ľudský slovník

Janka prináša svojim čitateľom maximálne praktické a komplexné tipy, ako na cestách ušetriť nervy, čas a peniaze. Nečakajte od nej žiadne motivačné frázy a dlhé prednášky. „U čitateľov zvíťazili praktickosť a polopatistický slovník,“ opisuje Janka inakosti svojho prvého blogu, ktoré zaujali aj čitateľov.

„Chcem, aby pri cestovaní ušetrili tam, kde sa dá a peniaze radšej využili na zážitky a iné srdcové záležitosti.“ Janka vidí v podnikaní hlavne možnosť dosahovať svoje ciele a peniaze pre ňu znamenajú hodnotu na najnižších priečkach. „Aj preto ľudia čítajú môj blog, lebo v ňom necítia vypočítavosť,“ hovorí Janka, ktorá vidí za svojím úspechom tri faktory: jasnú víziu, praktickú tvorbu obsahu a radosť z toho, čo robí.

Vraví, že nie všetci ľudia majú túto kombináciu vlastností, alebo sa veľakrát len boja, že ju nemajú. Ani Janka o svojom pisateľskom talente dlho nevedela. „Z maturitného slohu som mala trojku,“ smeje sa a dodáva, že na začiatku netreba mať dokonalý produkt. Dôležité je začať a zlepšovať sa postupne.

Ako na online biznis

S kamarátom Paťom sa rozhodli vytvoriť vlastnú webku, ktorá mala len základnú landing page s e-bookom na stiahnutie zdarma. „On robil IT a sales a ja som dávala celému produktu víziu a tvorila jeho obsah,“ opisuje. Jankin e-book prinášal čitateľom tipy z oblasti lacného cestovania a vďaka emailingu z prvého blogu, ktorý publikovala na jednom z našich najčítanejších denníkov, si vybudovala pomerne pestrú databázu čitateľov.

Obsah e-booku tvorila Janka sama a na úpravu, sadzbu a zalomenie si objednala človeka. „Som technický antitalent, no vždy nájdem spôsob, ako si uľahčiť cestu.“ Janka stále hovorí, že netreba pracovať do úmoru, ale hľadať „zlepšováky“ a delegovať prácu tým, ktorí sa v nej vyznajú.

Dokonalá cenotvorba

Janku rozčuľovalo, že ľudia považovali cestovanie za drahé, a preto pribudla k prvému e-booku aj tlačená kniha, v ktorej spísala svoje know-how o šikovnom a lacnom cestovaní. „Moja prvá kniha nebola dokonalá, ale účel splnila. Mala škaredé veľké písmo a vyzerala ako šlabikár,“ opisuje svoju prvotinu, ktorú si dala vytlačiť vo vlastnej réžii u známeho z Čiech. „Dal mi veľmi dobrú cenu – na 1000 výtlačkov to vychádzalo asi 2 eurá za kus.“

Po napísaní knihy si Janka myslela, že najdôležitejšiu časť má za sebou, no mýlila sa. „Pri tvorbe prvej tlačenej knihy som skoro vyhorela. Zistila som, že dať knihu do tlače ešte nič neznamená.“ Janka pochopila, že na to, aby z knihy generovala príjem, potrebuje nastaviť správnu cenotvorbu. „Rozhodovala som sa medzi cenami 9 a 12 eur,“ opisuje Janka, ktorej kniha nakoniec stála až 27 eur.

„Na jednom seminári som stretla dvoch odborníkov na online biznis a tí mi poradili cenu 47 eur. Vtedy som pochopila, že si môžem dovoliť zvýšiť cenu, pretože mám veľa fanúšikov a na trhu nič podobné nebolo.“ Janka dnes považuje svoje rozhodnutie za jedno z najlepších, aké v živote urobila. „Keby som prvú knihu predala za 9 eur, už nikdy by som nezvýšila cenu na 27,“ vysvetľuje Janka, ktorá ku knihe poskytuje rôzne bonusy. Fanúšikovia si môžu zakúpiť VIP travelhacker set, ktorý okrem zaradenia do VIP facebookovej skupiny obsahuje aj e-book a tlačenú verziu

„Cestuj bez miliónov“ za 39 eur a set bez tlačenej verzie za 27 eur. Príjmy z kníh pokryjú životné náklady nielen Janke, ale aj jej asistentke a piatim externým kolegom. Všetky tržby z knihy totiž idú Janke, keďže predaj neriešila cez kníhkupectvá, ale priamo zákazníkom. Distribúciu jej od objednávky až po doručenie zákazníkovi zabezpečuje externá firma. Tej za túto službu necháva pár percent z predaja a zároveň tak výrazne šetrí čas aj starosti.

Článok pokračuje pod reklamou

Marketing za pár drobných

Janka investuje do reklamy maximálne 100 eur mesačne. Všetko ostatné komunikuje organicky na sociálnych sieťach – Facebook a Instagram. Prvý e-book bol na marketing náročnejší, pri druhom si už nastavila systémové riešenie a dnes je celý jej systém fungovania automatický.

Janka sa pomerne často objavuje v rôznych televíznych programoch, čo nemá výrazný vplyv na predaj, ale pomáha zviditeľňovať jej meno a blog. Väčší vplyv na predaj má pre ňu odporúčanie silného instaprofilu, ktorý jej tak vie naraz prilákať aj 500 nových fanúšikov. Tento systém funguje dobrovoľne alebo na vzájomnej dohode. Janka však nerada propaguje profil, ktorý sa jej nepáči, a preto veľmi nenadväzuje spolupráce s inými instagramovými profilmi. Neradí sa do skupiny typických influencerov, ktorí propagujú všetko, čo im príde pod ruku. Aj preto má v súčasnosti len dve platené spolupráce s Tatratea a O2. Pre

Janku nie sú peniaze na prvom mieste, a preto nikdy nerobí reklamu na produkt, ktorý neuznáva. Nedávno odmietla zaujímavú ponuku na spoluprácu s farmaceutickou firmou. Za 5 minút reklamy jej ponúkli 200 eur. „Nepáčili sa mi tie podporné lieky na cestovanie. Radšej ľuďom odporučím mentolovú masť,“ priznáva.

Kaviarenský povaľač

Janka najradšej pracuje v kaviarni. „S notebookom tam viem presedieť aj celé doobedie“. Počas svojho 3-hodinového pracovného času rieši administratívu a odpovedá na dôležité e-maily. Všetky ostatné e-maily a FB správy delegovala na svoju asistentku a pravú ruku, ktorá sa okrem zákazníckeho servisu stará aj o príspevky na Facebooku a 4-krát do mesiaca píše články na blog.

Dostala som sa do fázy, keď tvorím už len 70% obsahu.

Janka nepovažuje tvorivú činnosť za prácu, ale za svoje hobby, preto hovorí, že už takmer vôbec nepracuje. Jej dlhodobou víziou bolo nastaviť procesy tak, aby postupne všetku prácu delegovala a ona sa venovala iba tomu, čo ju baví. A práve v momente, keď si splnila väčšinu týchto osobných cieľov, prišiel kritický zlom.

Koučka na pravom mieste

Janke sa začalo veľmi rýchlo dariť, až sa dostala do fázy, keď už situáciu nedokázala udržať pod kontrolou. „Nemala som mieru. Pracovala som aj 60 hodín týždenne,“ priznáva Janka, ktorá prekročila hranicu medzi intenzívnou prácou a workoholizmom.

V priebehu krátkeho obdobia sa jej podarilo dosiahnuť tie najvyššie ciele. „Chcela som byť nezávislá na mieste, čase a peniazoch. Väčšina ľudí to nedosiahne do konca života a mne sa to podarilo za dva roky,“ opisuje Janka moment, keď už nevidela východisko. „Cítila som sa vinná za to, že nepracujem, ale nebavilo ma už tvoriť ani písať,“ vysvetľuje.

V istom období si myslela, že už dosiahla všetko, čo mohla a postupne prestávala byť sama sebou. Späť na zem ju vracali nielen fanúšikovia, ale aj bývalý priateľ Mišo. Vďaka nim sa dokázala vrátiť k samej sebe, a keď prekonala strach, vyhľadala aj koučku, s ktorou spolupracuje dodnes. „Janette mi pomohla zmieriť sa so sebou a stať sa vyrovnaným človekom.“

Janka zostala zacyklená na jednom mieste a nedokázala si určiť smer, akým sa bude ďalej uberať. Prvým a najdôležitejším krokom, ako sa dostať zo „slučky“, je podľa nej uvedomiť si, že mám problém. „Všetko ostatné je už jednoduchšie,“ hovorí Janka, ktorá je so svojím životom spokojná, pretože si určila novú udržateľnú víziu: „Robiť v živote len to, čo chcem a čo ma baví.“

Premyslený time management

Janka vo svojej práci rozlišuje administratívu a tvorenie. Jej ideálny deň začína skoro ráno pohybom a dobrou kávou. Medzi desiatou a trinástou hodinou rieši administratívu, do šestnástej sa stretáva s ľuďmi a večer si necháva čas na tvorenie a vlastný rozvoj. Podnikanie jej prináša slobodu vo všetkom, čo jej život prináša a práve to ju robí šťastnou a zároveň jedinečnou v tom, čo robí profesionálne.

Jankine osobné lekcie

  • Splňte si aspoň jeden cieľ denne.
  • Žiadna rada nie je univerzálna pre každého. Robte len to, čo vy považujete za najlepšie.
  • Nesnažte sa o dokonalosť.
  • Nečakajte. Začnite aj v malom.
  • Čo vás nezabije, to vás posilní.
  • Buďte sama sebou.
  • Delegujte.
  • Plňte si svoje sny.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Eva Škovranová (1907 Perfumeries): Biznis mi doslova vonia

Hoci poriadne nevedela jazyk, zavolala majiteľke parížskej predajne luxusných parfumov, že u nej chce predávať svoje produkty. Uspela a dnes jej parfumy kúpite po celom svete.

Iveta Hrabovská (GentleJam): Biznis vymyslený pri víne

Zanechala kariéru televíznej redaktorky, aby zistila, ako vyzerá tona sliviek pohromade. Jej špeciálne džemy a omáčky s alkoholom sa vylučujú s jazdou autom, no rozhodne stoja za to.

Petra Malovcová z FeFe Café: Ak do podnikania nevložíte svoje srdce, ani s ním nezačínajte

Hoci vyštudovala žurnalistiku, návštevy kaviarní a láska ku káve ju inšpirovali k podnikaniu práve v tejto oblasti. Majiteľka FeFe Café Petra Malovcová prepája lokálnosť, originalitu a jedinečný zážitok v pojazdnej trojkolesovej kaviarni.

Klaudia Bednárová (The Bridge): Jazyky učíme v Bratislave a testujeme v Ázii

Keď ju prijímali ako lektorku do jazykovej školy, nikto nezisťoval, či ovláda angličtinu. Dnes má vlastné jazykové centrum a na lektorov vysoké nároky.