Potravinový semafor vyvoláva diskusie. Ako zasiahne výrobcov?

Potravinový semafor vyvoláva diskusie. Ako zasiahne výrobcov?
Zdroj: Pixabay.com

Aplikácia, ktorá má pomôcť zákazníkom pri nákupe potravín. Čo je Potravinový semafor, ako má fungovať a ako sa dotkne výrobcov a predajcov potravín?

V parlamente je už niekoľko týždňov návrh zavedenia tzv. Potravinového semaforu. Ide o nové označovanie potravín, ktoré by malo nakupujúcemu dať všetky potrebné informácie o produkte a o jeho zložení. Za tento systém dlhodobo bojuje Patrick Linhart, poslanec zo strany Sme rodina. Ako by mala novinka v označovaní v prípade schválenia fungovať, čo bude znamenať pre predajcov či výrobcov potravín a čo na ňu hovoria zástupcovia z slovenských potravinárskych komôr?

Ako by mal Potravinový semafor fungovať?

Systém, ktorý má kupujúcemu napovedať, aké je zloženie produktov bez toho, aby ho musel chytiť do rúk - ide o Potravinový semafor, ktorého zavedenie presadzuje poslanec Linhart. Podľa jeho názoru nie je pre každého jednoduché rozhodnúť o vhodnosti potravinárskeho výrobku len na základe informácií uvedených v zložení na obale. Taktiež si ľudia nemusia byť istí pôvodom potraviny. Poslanec tvrdí, že pôvod potravín často nevedia presne zistiť ani kontrolné orgány, nie ešte spotrebiteľ. Ako dobrovoľný potravinový kritik na podobné prípady narazil viackrát, preto považuje za dôležité zaviesť nástroj, ktorý jednoduchšie poskytne všetky informácie o potravinovom výrobku. „Stačí si mobilom naskenovať produkt alebo zadať jeho EAN či QR kód do systému a v priebehu sekundy vám semafor odhalí o výrobku všetko,“ približuje, ako by mala v praxi vyzerať jeho idea.

Podľa Patricka Linharta bude Potravinový semafor fungovať vyslovene ako softvérové riešenie. V aplikácii by si zákazník vedel určiť vlastné kritériá – či chce slovenský produkt, diabetické či bezlaktózové potraviny alebo výrobky bez konzervantov napríklad s označením Značky Kvality SK. „Zákazník sa nebude rozhodovať na základe často zavádzajúcich reklám, ale na základe skutočnosti,“ argumentuje Patrick Linhart. „Potravinový semafor bude fungovať podobne ako e-shop s oblečením.

Prečítajte si tiež

Namiesto značky, veľkosti a farby si ale nastavíte kritériá ako Bio, Fair Trade či Značka kvality SK alebo napríklad pôvod, či to, že chcete iba bezlepkové produkty. Webová stránka vám zobrazí len produkty podľa vašich vlastných kritérií. Mobilná aplikácia po naskenovaní produktu ukáže, či máte „zelenú“ na kúpu produktu, teda či zodpovedá vašim vlastným požiadavkám,“ vysvetľuje poslanec. Rozsah kritérií, ktoré bude aplikácia obsahovať necháva na rozhodnutí Ministerstva pôdohospodárstva.

Aký dopad by mal Potravinový semafor na výrobcov a predajcov potravín?

Na výrobcov a predajcov potravinových výrobkov by Potravinový semafor podľa Patricka Linharta nemal mať žiadny negatívny dopad. Nebudú musieť investovať do výmeny obalov, nakoľko pôjde len o softvér a bude v digitálnej podobe. „Pokiaľ je produkt výrobcu tým, za ktorý ho vydáva, nemá sa čoho obávať,“ uvádza dobrovoľný potravinový kritik a zároveň dodáva, že pre výrobcov a predajcov by mohlo ísť o príležitosť na zviditeľnenie sa, pretože spotrebitelia jednotlivé výrobky ľahšie nájdu.

Navyše zdôrazňuje, že registrácia výrobkov do systému a uverejnenie ich laboratórnych výsledkov testov budú dobrovoľné: „Pokiaľ má výrobca čo skrývať, tak si výrobok nezaregistruje a je iba na zákazníkovi, či si výrobok bez transparentnosti kúpi. Negatívny dopad je pre poctivých výrobcov nulový. Ide iba o to, aby si zákazník vedel v rýchlosti vybrať a aby nekupoval čerta vo vreci. Vyberie si tak potravinu, ktorá je transparentná, na ktorú nie je alergický. Vie, čo kupuje na základe zverejnenia výsledkov testov výrobcom a v obchode netrávi veľa času lúštením popisu výrobkov, ktoré ani nemusia byť pravdivé.“

Čo si o novinke myslia potravinári?

Zástupcovia potravinárskych komôr však v systéme Potravinového semaforu nevidia veľký význam. V slovenskej legislatíve už totiž existujú možnosti na dobrovoľné označovanie, ktoré vyzdvihuje slovenský pôvod a kvalitu potravín. Ide napríklad o označenie „Slovenská potravina“, „Vyrobené na Slovensku“, no môžu sa zapojiť aj do systému „Značka kvality SK“.

Európska komisia navyše tento rok oznámila, že do roku 2022 predloží konkrétne návrhy k jednotnému označovaniu výživovej hodnoty potravín na prednej strane balenia a prehodnoteniu označovania krajín pôvodu výrobkov. Producenti potravín preto považujú za zbytočné zavádzať v tomto čase novú národnú schému na označovanie produktov.

Mnohé obavy výrobcov potravín pramenili z toho, že idea Potravinového semaforu bola predstavená bez konkrétnych podmienok, nevedia kto a ako bude kontrolovať zloženie výrobkov v danom systéme a na základe akých kritérií budú potraviny do softvéru zaradené. Obávajú sa tiež navýšenia nákladov a navýšenia cien potravín.

Predkladateľ návrhu argumentuje, že výrobcov nebude Potravinový semafor stáť nič a nebude mať vplyv na cenu výrobkov. „Nebude mať žiaden dopad na ekonomiku, keďže peniaze na vytvorenie aplikácie dala ministerstvu vláda a nejde o vysokú sumu,“ tvrdí poslanec. Zástupcovia potravinárov si ale myslia, že by bolo efektívnejšie tieto finančné prostriedky využiť na rozvoj slovenského potravinárstva.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Telefonické podvody: útočníci vás presvedčia, že volá banka

Využívajú na to metódy zvané vishing a spoofing. Na čo dať pozor a ako neprísť o všetky svoje úspory?

Podvodné e-shopy: napodobenín webových stránok pribúda

Podvodníci kopírujú stránky e-shopov a zákazníkov oberajú o peniaze. Ako falošné e-shopy rozpoznať? Čo môžu robiť oklamaní spotrebitelia či prevádzkovatelia odkopírovaných stránok?

Nedôveryhodné e-shopy: spotrebiteľov oberajú o peniaze aj čas

Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje na rizikové e-shopy. Čo pri nákupe z nich zákazníkom hrozí, ako ich rozpoznať a čo robiť, ak sú porušené práva nakupujúceho?

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa od 1.8.2023: prehľad zmien

Dlhšia lehota na vrátanie tovaru, zmeny v uvádzaní zliav, zníženie byrokratickej záťaže či nové zásady ukladania sankcií. Aké sú najzásadnejšie novinky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky